اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

خیزی برای التیام زخم کهنه طلای کثیف/شهرداری تعهداتش را برای تامین نیروگاه زباله‌سوز نوشهر اجرا نکرده است

دفن زباله در طبیعت مازندران بحث مدیریت پسماند را دچار مشکل کرده و دفن سنتی زباله باعث ایجاد چالش جدی در برخی از مناطق استان شده است.

خیزی برای التیام زخم کهنه طلای کثیف/شهرداری تعهداتش را برای تامین نیروگاه زباله‌سوز نوشهر اجرا نکرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، معضلات پسماند مسئله‌ای است که همچنان به قوت خود باقی است، علاوه بر اینکه در مکان‌های دفن زباله شاهد قد کشیدن کوه‌های قد و نیم قدی هستیم که در طبیعت استان به‌ویژه در دل جنگل‌های سبز و یا در کنار دریا و ساحل رخ می‌نماید، همین موضوع طبیعت استان را هم شکننده کرده است.

در کنار مشکل دفن پسماند که هر روز نه تنها از ارتفاع آن کاسته نشده بلکه بر قد آن هم افزوده می‌شود، شیرابه‌ها نیز در دل جنگل‌ها روان شده و سفره‌های زیرزمینی آغشته به آنها شده‌اند؛ زباله‌هایی که بلای جان گیاهان و جانوران و در نهایت خود انسان شده است.

دفن زباله در طبیعت استان که از سویی به جنگل و از سویی دیگر به مناطق کوهپایه‌ای و همچنین به دریا منتهی می‌شود، بحث مدیریت پسماند را دچار مشکل کرده؛  چرا که با وجود گذشت سال‌ها هنوز زباله‌ها به‌صورت سنتی دفن شده و این موضوع حتی برخی از مناطق استان را با چالش جدی مواجه کرده است.

در مقابل ۲۸ مرکز دفن زباله و مشکلات زیست‌محیطی فراوان بحت راه‌انداری دو نیروگاه زباله‌سوز در شهرستان‌های ساری و نوشهر و چندین کمپوست در دستور کار قرار گرفت ولی با این وجود موضوع حل معضل زباله در مازندران به‌عنوان مطالبه عمومی شهروندان و در صدر خواسته‌های بحق مردم این استان سرسبز بوده که دل‌شان به حال این استان می‌سوزد و می‌بینند طبیعت استان زیر بار حجم عظیمی از زباله قد خم کرده است.

نگرانی از مشکل پسماند در مازندران به دلیل نبود وجود راه‌حل مناسب و دفن شدن در دل سبزترین مناطق استان از جمله جنگل و مراتع نه تنها چهره زیبای  طبیعت بکر استان را زشت کرده، بلکه پیامدهای زیست‌محیطی همچون شیرابه‌های خطرناک و سمی به دردسر بزرگ تبدیل شده است.

باوجود این مسائل باید گفت طی سال‌های اخیر گام‌های خوبی در استان در زمینه حل معضل پسماند برداشته شده و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و توجه مسوولان گام‌های ارزشمندی در زمینه حل این معضل برداشته، گام‌هایی که هرچند هنوز نتوانسته به حل کامل معضل پایان دهد اما اکنون میوه و ثمره آن را در دل مردم کاشته شده است؛ می‌توان گفت خیزی برای التیام زخم کهنه طلای کثیف در استان برداشته شده که امیدواریم تداوم یابد.

این معضل باتوجه مسوولان در دولت سیزدهم نسبت به برداشت گام‌های ارزشمند در زمینه حل معضلات و مسائل ازجمله آزادسازی سواحل که طی دولت‌های گذشته به بن‌بست خورده بوده، وارد مرحله‌ تازه‌ای شد که امیدواریم با پیگیری مسوولان شاهد رفع کامل این معضل کهن در استان باشیم.

 

بررسی‌ها از آخرین اقدامات در ارتباط با حل معضل زباله در مازندران حاکی از آن است که با هماهنگی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور  و اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان،  مدیریت پسماند استان به ۸  ناحیه تقسیم شده که در این نواحی ۵ کارخانه کمپوست در شهرهای بهشهر، قائمشهر، بابل، نور و تنکابن و دو زباله‌سوز ساری و نوشهر و یک مرکز فناوری نو در آمل زباله‌های استان را مدیریت می‌کند. 

در همین راستا در سنوات اخیر اعتبار خوبی از طریق وزارت کشور ( سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور)  به این پروژه‌ها تخصیص داده شده و با این مساعدت‌ها و تلاش شهرداری‌های مربوطه به‌عنوان مجریان پروژه، کارخانه کمپوست تنکابن و کارخانه زباله سوز نوشهر درحال فعالیت بوده و بقیه سیستم‌ها نیز در حال ساخت هستند.

براساس این گزارش، تنها مرکزی که تاکنون پروژه‌ آن شروع به کار نکرده مرکز آمل است که تاکنون سایت مناسبی برای آن انتخاب نشده بود و اخیراً  موافقت وزارت کشور را درباره یک سایت اخذ کرده و مقرر شده که فناوری جدید بر مبنای تولید سوخت از پسماند در این سایت راه‌اندازی شود.

*ضرورت اقدام عملی جدی در حوزه پسماند

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت‌وگویی، اظهار کرد: اقدامات خوبی در بحث پسماند صورت گرفته که لازم است تصمیمات اساسی در سطح کلان گرفته شود.

وی با بیان اینکه وضعیت پسماند در مازندران اصلا مطلوب نیست، افزود: در سایت‌های دپوی زباله چند دهه زباله دپو شده که علاوه بر اینکه باید تدبیری در ارتباط با کاهش تولید زباله و زباله‌ها شود باید اقدام عملی جدی در ارتباط با شیرابه‌های زباله‌ها صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با تاکید بر اینکه به اقدام عملی جدی نیاز داریم، خاطرنشان کرد: همه امیدمان این است که در این زمینه اقدامات جدی صورت گیرد البته استاندار مازندران و تیم‌شان نشان دادند ساماندهی بحث زباله در استان از اولویت‌هایشان است.

این مسوول گفت: درحال حاضر وضعیت کنونی پسماند در استان اصلا مورد تایید محیط زیست نیست.

وی تصریح کرد: نیروگاه زباله‌سوز یکی از راه‌حل‌های زباله بوده که اکنون بهره‌برداری دیرهنگام و اعلام زمان‌های مختلف برای افتتاح و بهره‌برداری از آن این سوال را در ذهن مردم به وجود آورده آیا واقعا می‌تواند به خواسته‌های مردم در زمینه حل مشکلات پسماند جامه عمل بپوشاند یا خیر؟!

*نیازمند تخصیص اعتبارات هستیم

یداللهی معاون اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی نیروگاه زباله‌سوز  ساری  به ۸۵ درصد رسیده که باید مکان ساخت تجهیزات ساخته شود و براساس آخرین اعلام  خرداد ماه ۱۴۰۱ افتتاح خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه بودجه  سال ۱۴۰۰ به این پروژه رسیده و پیشرفت خوبی داشتیم، افزود: باید گفت در بحث پسماند هنوز خیلی کار داریم و هنوز مستلزم بحث تخصیص اعتبارات است.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه شهرداری به تعهدات خود در زمینه نیروگاه زباله‌سوز نوشهر عمل نکرده است، اظهار کرد: متاسفانه این نیروگاه سیستم تصفیه شیرابه ندارد و باید مجهز به اتصالات باشد تا بحث تولید برق محقق شود ولی اکنون با ظرفیت پایین دارد فعالیت می‌کند.

یداالهی به پاک‌سازی ساحل محمودآباد اشاره کرد و گفت: ساحل این شهرستان پاک‌سازی شد ولی چون جایی و مکانی برای دفن پسماند وجود نداشت باز هم زباله‌ها در ساحل رهاسازی می‌شود که به دنبال این هستیم برای همیشه به این مشکل پایان داده شود و در این زمینه  طرح زباله‌سوز انجام شود که بتواند شهرهای محمودآباد و نور را پوشش دهد.

* مدیریت زباله در استان

بر اساس ماده ۳۶ آئین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند، وظیفه بررسی، پیگیری و برخورد با تخطی از این قانون برعهده وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو بوده و براساس ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی پسماند در داخل شهرها برعهده شهرداری‌ها و در محدوده روستاها بر عهده دهیاری‌ها است، همچنین براساس ماده ۲۳ قانون نظارت عالی بر اجرای قانون به محیط زیست واگذار شده است.

 

به گزارش فارس، می‌توان گفت در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در بحث مدیریت پسماند صورت گرفته و می‌توان گفت با مدیریت صحیح پسماند کشاورزی و جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش  در مزارع، بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی غیربیمارستانی، تجهیز تمامی بیمارستان‌های استان به سیستم بی‌خطرسازی زباله، سیستم بی‌خطرسازی پسماند صنعتی، راه‌اندازی کارخانجات کمپوست و کارخانه زباله سوز گام‌های خوبی برداشته شده ولی نتیجه سال‌ها بی‌توجهی و کم‌توجهی در این حوزه به قدری رخ می‌نماید که لازم است هم بر سرعت اجرای پروژه‌ها و هم در زمینه رفع مشکلات زبا‌له‌های قبلی که زخم کهنه آن در طبیعت مازندران چنگ انداخته و بر طبیعت استان چنگ زده و اکنون تبدیل به دمل چرکین شده، افزوده شود و هم چاره‌ای برای حل معضل پسماندهای قبلی که بدون توجه به مسائل در دل طبیعت دپو شده، اندیشیده شود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول