اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لحظه به لحظه با تحولات اوکراین؛ کی‌یف روابط با مسکو را قطع کرد

صبح امروز ولادیمیر پوتین گفت در واکنش به تجاوزات اوکراین، دستور عملیات نظامی در شرق این کشور را صادر کرد و کی‌یف نیز روابط دیپلماتیک خود را با مسکو قطع کرد.

لحظه به لحظه با تحولات اوکراین؛ کی‌یف روابط با مسکو را قطع کرد

»» بخش اول ؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش سوم ؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، صبح امروز (پنجشنبه)، در پی درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که دستور داده نیروهای مسلح این کشور عملیاتی ویژه را در منطقه دونباس آغاز کنند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با تأکید بر اینکه پوتین شب قبل پاسخ تماس تلفنی وی را نداده است، اعلام کرد که روابط دیپلماتیک روسیه و اوکراین قطع شده است.

جدیدترین تحولات اوکراین را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

جانسون: حمله روسیه یک فاجعه برای اروپا است

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین ضمن محکوم کردن این عملیات در صفحه توییتر خود نوشت: «این یک فاجعه برای قاره ما است. من امروز صبح در مورد تهاجم روسیه به اوکراین برای ملت سخنرانی خواهم کرد. من همچنین با رهبران گروه ۷ صحبت خواهم کرد و خواستار تشکیل جلسه فوری همه رهبران ناتو در اسرع وقت هستم».

از طرف دیگر، «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس از احضار سفیر روسیه برای ارائه توضیحات در خصوص اقدامات روسیه در اوکراین خبر داد.

وقوع انفجار در کی‌یف

خبرنگار خبرگزاری «دویچه وله» آلمان با انتشار یک نوار ویدئویی از انفجار در «کی‌یف» پایتخت اوکراین خبر داد.

 

اوکراین سبب اختلاف تل‌آویو و مسکو

پس از حمایت تل‌آویو از کی‌یف، نمایندگی روسیه در سازمان ملل گفته مسکو حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه را به رسمیت نمی‌شناسد. (جزئیات بیشتر)

سفیر رژیم صهیونیستی: باورم نمی‌شود چنین چیزی در اوکراین رخ داده است

مایکل برودسکی سفیر رژیم صهیونیستی در اوکراین با انتشار تصویری در صفحه توییتر خود درباره عملیات نظامی ویژه روسیه نوشت: «باورم نمی‌شود که چنین چیزی در اوکراین رخ داده است».

 

تل‌آویو: حمله روسیه نقض نظم بین‌المللی است

«یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز در این خصوص گفت: «حمله روسیه به اوکراین، نقض جدی نظم بین‌المللی است و اسرائیل این حمله را محکوم می کند».

مخفی شدن مردم اوکراین در مترو

تصاویری در فضای مجازی منتشر شده است که مردم اوکراین را در حالیکه بر روی پله های مترو نشسته‌‌اند و مخفی شده‌اند، نشان می‌دهد.

 

افزایش حضور نظامی ناتو در شرق اروپا

ناتو با صدور بیانیه‌ای از استقرار «نیروهای دفاعی زمینی و هوایی بیشتر» در بخش شرقی اروپا و افزایش آمادگی تمامی نیروهای ناتو «برای پاسخ به تمامی موارد احتمالی» در پی عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین خبر داد.

ترکیه: حمله روسیه به اوکراین توافقات مینسک را باطل می‌کند

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای عملیات نظامی ویژه روسیه به اوکراین را غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت: «این حمله توافقات مینسک را باطل می‌کند».

برلین: پوتین صلح و امنیت در تمام اروپا را تهدید می‌کند

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان امروز (پنجشنبه) گفت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با حمله به اوکراین، صلح و امنیت در تمام اروپا را تهدید می‌کند.

شولتز در واکنش به عملیات نظامی ویژه روسیه علیه اوکراین توضیح داد: «از پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌خواهم که عملیات نظامی را متوقف کند و نیروهایش را از اوکراین خارج کند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی ادامه داد: «ما رایزنی‌هایی با اتحادیه اروپا و ناتو برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه انجام دادیم و رهبران روسیه باید بهای سنگینی بپردازند». (جزئیات بیشتر)

کرملین: هدف از حمله نظامی از بین‌ بردن توانمندی نظامی کی‌یف است

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در پاسخ به سؤالی مبنی بر احتمال از بین رفتن کامل ارتش اوکراین گفت: «هدف خنثی‌سازی و از بین‌بردن توانمندی‌های نظامی کی‌یف است زیرا تهدیدی برای امنیت ملی ما است».

وی با تأکید بر اینکه ولادیمیر پوتین، مدت زمان عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین را برای غیرنظامی کردن کی‌یف، تعیین می‌کند، ادامه داد: «واژه "اشغال" در رابطه با عملیات نظامی ویژه روسیه برای غیرنظامی کردن اوکراین، کاربرد و مفهومی ندارد».

 

درگیری در فرودگاه نظامی «هوستومل» در نزدیکی کی‌یف

نشست مجازی ناتو فردا در بروکسل برگزار می‌شود

شبکه تلویزیونی «ال ان ۲۴» بلژیک گزارش کرد که نشست مجازی ناتو در خصوص اوضاع اوکراین فردا (جمعه) برگزار خواهد شد.

بعدازظهر امروز به وقت محلی، بروکسل همچنین میزبان نشست رو در روی رهبران اتحادیه اروپا در خصوص اوضاع اوکراین خواهد بود و آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد قرار است در این نشست تحریم‌های جدیدی علیه روسیه به دلیل آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین تصویب شود.

 

مسکو-پکن: بحران فعلی اوکراین نتیجه امتناع کی‌یف از توافقات مینسک است

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی با «وانگ یی» وزیر خارجه چین به توافق رسیدند که علت بحران فعلی اوکراین، امتناع این کشور از اجرای توافقات مینسک بوده است که به تشویق ایالات متحده از اجرای این توافقات سرپیچی کرده است.

احتمال سوزانده شدن اسناد وزارت دفاع اوکراین

رسانه‌ها با انتشار تصاویری از مقابل ساختمان وزارت دفاع اوکراین، می‌گویند به‌نظر می‌رسد اسنادی سوزانده شده است.

استرالیا ۲۵ شرکت و شخصیت روس را تحریم کرد

«اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا ضمن اعلام خبر تحریم ۲۵ فرد و چهار مؤسسه مالی روس، عملیات نظامی ویژه روسیه به اوکراین را «وحشیانه و بی‌دلیل» توصیف کرد.

موریسون روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران گفت: «ما اقدامات خصمانه یکجانبه در اوکراین را محکوم می کنیم. روسیه آشکارا قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل را نقض می کند. روسیه جنگ را انتخاب کرده است».

نخست وزیر استرالیا در اداه با تأکید بر لزوم اتخاذ اقداماتی شدید علیه روسیه گفتک «ما همراه با جامعه بین‌الملل با هم متحد می‌شویم تا این اقدامات ظالمانه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کنیم.»

موریسون در پایان در خصوص تحریم شخصیت‌ها و شرکت‌های روسی گفت که تحریم‌های جدید، فرماندهان ارتش، معاونان وزیر دفاع و عوامل وابسته به روسیه را که «مسئول تجاوز غیرقانونی و غیرقابل قبول» هستند و همچنین شرکت‌هایی که در توسعه و فروش فناوری نظامی و تسلیحات به روسیه دست داشته‌اند، هدف قرار خواهد داد.

ساقط شدن هواپیمای نظامی اوکراین

برخی رسانه‌ها می‌گویند نیروهای روسیه یک هواپیمای ترابری نظامی آنتونوف An-26 اوکراین را در منطقه کی‌یف هدف قرار داده‌اند. گفته شده این هواپیما ۱۴ سرنشین داشته و طبق اطلاعات اولیه پنج نفر کشته شده‌اند.

از طرف دیگر، سرویس اضطراری اوکراین اعلام کرد یک فروند هواپیمای نظامی این کشور با ۱۴ سرنشین در نزدیکی کی‌یف «سقوط» کرده است.

جانسون: روسیه تحریم می‌شود؛ وابستگی به نفت و گاز روسیه قطع خواهد شد

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس طی سخنرانی برای مردم کشورش در رابطه با اوضاع اوکراین گفت: بریتانیا و متحدانش روز پنجشنبه بسته تحریمی علیه اقتصاد روسیه ارائه خواهند کرد.

وی در ادامه افزود: «امروز، همراه با متحدانمان، بر روی بسته عظیم تحریم‌های اقتصادی که در زمان مناسب برای تضعیف اقتصاد روسیه طراحی شده است، به توافق خواهیم رسید و برای این منظور، ما همچنین باید به طور جمعی به وابستگی خود به نفت و گاز روسیه پایان دهیم زیرا این وابستگی برای مدتهای طولانی به پوتین در قبال سیاست‌های غرب قدرت داده بود. تهاجم گسترده روسیه به اوکراین وجود دارد».

ماکرون: عواقب بسیار زیادی در انتظار اروپا است

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که بعدازظهر امروز در خصوص اقدام علیه روسیه تصمیم‌گیری خواهد شد و گفت: شورای امنیت سازمان ملل باید روسیه را مسئول بداند».

وی بدون اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز غرب ادامه داد: «ما تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از رسیدن به این نقطه بحرانی صورت دادیم. ما در مرحله جدیدی از تاریخ اروپا قرار داریم. برای این مرحله جدیدی که در اروپا آغاز شده است، عواقب زیادی وجود خواهد داشت».

ماکرون در ادامه با تأکید بر ادامه حمایت غرب از اوکراین گفت: «ما بدون تردید از اوکراین و حاکمیت و امنیت شرکای اروپایی خود حمایت می‌کنیم».

رئیس‌جمهور فرانسه تأکید کرد: «در این ساعات تاریک، ما اصول آزادی، حاکمیت و دموکراسی را رها نخواهیم کرد».

تقابل جنگنده‌های روس و اوکراینی در نزدیکی «کی‌یف»

کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار این ویدئو نوشته‌اند جنگنده‌های اوکراینی «میگ-۲۹» و روسی «سوخو۲۷» در حال تقابل در نزدیکی کی‌یف هستند.

 

 

سرنگونی دو بالگرد روسیه در نزدیکی کی‌یف

وزارت دفاع اوکراین از سرنگونی دو فروند بالگرد روسیه در نزدیکی کی‌یف خبر داده است.

 

 

نظامیان آمریکایی به مرز اوکراین می‌روند

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش کرد که نظامیان آمریکایی برای کمک به شهروندان آمریکایی برای فرار از اوکراین به سمت مرز اوکراین روانه شدند.

طبق این گزارش، مقامات دفاعی و غیردفاعی ایالات متحده اعلام کردند که پرسنل نظامی ایالات متحده در لهستان آماده نزدیک شدن به مرز با اوکراین برای کمک به سیل عظیمی از آمریکایی ها و سایر اتباع خارجی که قصد فرار از مرز اوکراین را دارند، شدند.

بر اساس این گزارش، نظامیان آمریکایی در ۱۲ مایلی از مرز اوکراین هستند و احتمالاً عصر امروز پنجشنبه با آمریکایی‌ها و دیگر اتباع خارجی در مرز که قصد خروج از اوکراین و ورود به لهستان را دارند، ملاقات خواهند کرد.

طبق این گزارش، حدود ۸۰۰ نظامی نیز در منطقه «جی ۲ جیسیونا» در هفت مایلی از مرز لهستان و اوکراین مستقر هستند و این منطقه احتمالاً به عنوان یک پناهگاه موقت و مرکز بازرسی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و آنطور که مقامات می‌گویند نیروهای آمریکایی در حال استقرار تخت‌خواب هایی در این منطقه هستند.

مقام‌های دفاعی آمریکا اعلام کرده‌اند که هرگونه اقدام ارتش آمریکا به درخواست وزارت خارجه آمریکا و با هماهنگی دولت لهستان صورت می‌گیرد  و احتمالاً ارتش آمریکا امروز به مرز اوکراین می‌رسد.

 

ادامه تحولات اوکراین را در بخش سوم گزارش لحظه به لحظه تحولات اوکراین بخوانید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول