اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لحظه‌به‌لحظه با تحولات اوکراین؛ فرورفتن کی‌یف در لاک دفاعی/ پوتین برای گفت‌وگو اعلام آمادگی کرد

در دومین روز درگیری‌ها در اوکراین، بعد از درخواست زلنسکی از پوتین، کرملین اعلام کرد روسیه آمادگی دارد هیأتی برای گفت‌وگو به مینسک اعزام کند و همزمان با نزدیک شدن نیروهای روسیه به کی‌یف، این شهر در وضعیت تدافعی قرار گرفت.

لحظه‌به‌لحظه با تحولات اوکراین؛ فرورفتن کی‌یف در لاک دفاعی/ پوتین برای گفت‌وگو اعلام آمادگی کرد

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، در دومین روز از درگیری‌ها در اوکراین، شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش داد بامداد امروز (جمعه) صدای دست‌کم سه انفجار دیگر در سراسر کی‌یف پایتخت اوکراین شنیده شده که به نظر می‌رسد که از جنوب غربی این شهر می‌آمد. مسئولان شهر کی‌یف همچنین از ساکنان خواستند به دلیل تهدید هوایی، فوراً به دنبال سرپناه باشند.

بخش چهارم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

بخش پنجم تحولات لحظه به لحظه اوکراین را در زیر دنبال کنید:

لاوروف: آمارها نشان می‌دهد غیرنظامیان اوکراینی هدف قرار نگرفته‌اند

وزیر خارجه روسیه به شبکه «سی‌اِن‌اِن» گفت: تأکید می‌کنم اظهارات پوتین را بخوانید. هیچ حمله‌ای به زیرساخت‌های غیرنظامی، کارکنان ارتش اوکراین در خوابگاه‌ها یا دیگر مکان‌های مرتبط با تأسیسات نظامی آن‌ها انجام نمی‌شود. آمارهایی که داریم، این را نشان می‌دهد. (جزئیات بیشتر)

وزارت دفاع روسیه: استقرار راکت‌اندازهای «گراد» در میدان «شوچنکو» کی‌یف جنایت جنگی است

وزارت دفاع روسیه گزارش داده است که راکت‌اندازها برای حمله به منطقه فرودگاه هوستومل در نظر گرفته شده و قرار دادن آن‌ها در مناطق مسکونی «جنایت جنگی» است.

طبق گزارش شبکه «راشا تودی»، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مشاوران پنتاگون و سیا به مقامات نظامی اوکراین آموزش دادند که سامانه‌های توپخانه‌ای راکتی را در محله‌های مسکونی برای تحریک آتش تلافی‌جویانه علیه ساکنان محلی قرار دهند. این تکنیک‌ها به طور فعال توسط تروریست‌های تحت نظارت سیا در خاورمیانه و سایر کشورها استفاده می‌شود.

خبرگزاری «اسپوتنیک» هم ویدئوی زیر را منتشر و اعلام کرد: طبق اطلاعات تائید شده توسط اسپوتنیک نیروهای اوکراین راکت‌اندازهای سیار گراد را در خیابان‌های مناطق مسکونی در خارکِف مستقر کردند. این ویدئو صحنه‌هایی از استقرار این تجهیزات در مناطق مسکونی را نشان می‌دهد که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

 

 

واشنگتن: کی‌یف تا آخر هفته سقوط می‌کند

شبکه «سی‌اِن‌اِن» به نقل از دو منبع مطلع گزارش داد، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا نگران هستند پایتخت اوکراین ظرف چند روز و نهایتاً تا آخر هفته تحت کنترل نیروهای روسی قرار بگیرد.

 اتحادیه اروپا دارایی‌های پوتین و لاوروف را مسدود می‌کند

خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام اروپایی نوشت: اتحادیه اروپا تصمیم گرفت دارایی‌های پوتین و لاوروف در کشورهای این اتحادیه را مسدود کند.

پوتین آماده اعزام هیأتی برای گفت‌وگو با کی‌یف

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه آماده است هیأتی از مقامات بلندپایه را برای گفت‌وگو با کی‌یف به مینسک (پایتخت بلاروس) بفرستد.

وزارت دفاع اوکراین: کی‌یف تحت کنترل نیروهای مسلح ما است

وزارت دفاع اوکراین ضمن بیان این که پایتخت تحت کنترل نیروهای مسلح این کشور است، افزود اما خطرناک‌ترین منطقه در آن «هوستومل» (شهری در شمال غربی کی‌یف که فرودگاه بین‌المللی هوستومل در آن قرار داد) است.

وزارت دفاع روسیه: مناطق مسکونی کی‌یف را هدف قرار نمی‌دهیم

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای این کشور محله‌های مسکونی در کی‌یف را هدف قرار نخواهند داد و همچنین گفت که «در عملیات کنترل فرودگاه هوستومل در نزدیکی کی‌یف، نیروهای ما تلفات جانی نداشتند». این وزارتخانه همچنین اعلام کرد نیروهای مسلح روسیه کی‌یف را از غرب محاصره کردند.

آژیر هشدار ممتد در کی‌یف

منابع محلی با انتشار فیلم زیر خبر دادند که حداقل ۵ دقیقه‌ است که آژیر هشدار در پایتخت اوکراین شنیده می‌شود و این در حالی است که نیروهای روسیه در حال نزدیک شدن به کی‌یف هستند.

 

 

شهردار کی‌یف همزمان با پیشروی نیروهای روس به‌ سوی پایتخت اوکراین گفت شهر در وضعیت تدافعی قرار دارد. همچنین تصاویری منتشر شده که گفته می‌شود توزیع سلاح بین شهروندان اوکراینی را با نزدیک شدن نیروهای روسیه به پایتخت نشان می‌دهد. 

 

 

روسیه: شهر «چرنیگوف» را محاصره کردیم

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای این کشور با موفقیت ارتباط شهر «چرنیگوف» در شمال اوکراین را با دیگر مناطق قطع کرده‌اند. این وزارتخانه همچنین گفت که نیروهای روسی با موفقیت در فرودگاه «هوستومل» نزدیک کی‌یف عملیات هلی‌برن انجام داده‌اند. وزارت دفاع روسیه در ادامه خبر داد که ۲۰۰ نفر از نیروهای یگان ویژه اوکراین در فرودگاه هوستومل کشته یا اسیر شدند.

گزارش‌ها از شلیک به یک نفتکش رومانیایی در آب‌های اوکراین

وزارت دفاع اوکراین از شلیک به یک نفتکش با پرچم رومانی در آب‌های اوکراین در دریای سیاه خبر داده است. (جزئیات بیشتر)

مرکل: تحولات اوکراین «نقطه عطف» اروپا از زمان جنگ سرد است

صدراعظم سابق آلمان تحولات اوکراین را نقطه عطفی برای تاریخ اروپا از زمان خاتمه جنگ سرد توصیف کرد. (جزئیات بیشتر)

گفت‌وگوی بنت با زلنسکی

طبق گزارش یک خبرنگار اسرائیلی، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین به او پیشنهاد کمک‌های بشردوستانه داد.

استقرار نظامیان اوکراینی در ورودی‌های کی‌یف

روزنامه «تلگراف» نوشت پایتخت اوکراین برای رسیدن نیروهای روسی و مقابله با آن‌ها آماده شده و نظامیان اوکراینی در جاده‌های ورودی این شهر مستقر شده‌اند.

رویترز هم گزارش داد تلویزیون اوکراین به شهروندان این کشور چگونگی ساخت کوکتل ملوتوف را آموزش می‌دهد.

 

شی جین‌پینگ در تماس با پوتین خواستار مذاکره درباره اوکراین شد

رئیس‌جمهور چین در یک تماس تلفنی با رئیس‌جمهور روسیه خواستار مذاکره درباره مساله اوکراین شد. (جزئیات بیشتر)

ایتالیا: زلنسکی از دسترس خارج شده است

نخست‌وزیر ایتالیا گفت ظهر روز جمعه قادر نبوده تماس از پیش برنامه‌ریزی شده با رئیس‌جمهور اوکراین را برقرار کند. (جزئیات بیشتر)

زلنسکی پیشنهاد مذاکره با پوتین را مطرح کرد

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین از ولادیمیر پوتین همتای روس خود خواست تا با هم گفت‌وگو کنند. (جزئیات بیشتر)

اردوغان: اروپا و ناتو هیچ موضع قاطعی در قبال اوکراین نگرفتند

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه اروپا و غرب هیچ موضع قاطعی در قبال اوکراین اتخاذ نکرد، گفت ناتو هم باید واکنش محکم‌تری نشان می‌داد و محکوم کردن کافی نیست. (جزئیات بیشتر)

گفت‌و‌گوی تلفنی رؤسای‌جمهور سوریه و روسیه؛ حمایت اسد از پوتین

منابع رسمی سوریه خبر دادند که «رئیس‌جمهور این کشور و همتای روسی او درباره وضعیت اوکراین و عملیات نظامی روسیه برای محافظت از ساکنان غیرنظامی منطقه دونباس گفت‌و‌گو کرده‌اند». (جزئیات بیشتر)

۱۸ هزار سلاح به سربازان ذخیره در منطقه کی‌یف داده شد/ مردان اوکراینی ۱۸ تا ۶۰ ساله از خروج منع شدند

به گفته مقامات اوکراینی، از زمان آغاز عملیات روسیه در اوایل پنجشنبه، حدود ۱۸۰۰۰ اسلحه با مهمات تنها در منطقه کی‌یف بین نیروهای ذخیره توزیع شده است. «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع و «والری زالوژنی» رئیس ستاد نیروهای مسلح اوکراین در بیانیه‌ای مشترک گفتند که سلاح‌های بیشتری در راه است. آنها گفتند: به زودی ما با تسلیحات مدرن و منابع دیگر از شرکای خود حمایت بیشتری دریافت خواهیم کرد.

زلنسکی هم گفت که به منظور تضمین دفاع از کشور، حفظ آمادگی رزمی و بسیج نیروهای مسلح اوکراین و دیگر تشکل‌های نظامی، دستور بسیج گسترده از جمله در پایتخت و همه شهرهای اصلی اوکراین صادر شد. به گفته سرویس گارد مرزی دولتی، این دستور شامل ممنوعیت خروج همه مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله از اوکراین می‌شود.

حرکت خودروهای روسی در جاده منتهی به کی‌یف

شبکه «الحدث» با انتشار این فیلم گزارش داد کاروان خودروهای نظامی روسی در حال حرکت در خیابان منتهی به پایتخت اوکراین هستند.

 

 

تکذیب ادعای حمله موشکی روسیه به کی‌یف

خبرگزاری «اسپوتنیک» گزارش داد منبعی در وزارت دفاع روسیه می‌گوید که ارتش روسیه هیچ حمله موشکی به کی‌یف انجام نداده است.

سوزاندن اسناد مقابل سازمان اطلاعات اوکراین

برخی خبرها حاکی از آن است که کارمندان اطلاعات اوکراین در حال سوزاندن اسناد و مدارکی در مقابل این ساختمان هستند.

 

 

ارتش اوکراین: نیروهای روسیه از شمال شرقی و شرق به کی‌یف نزدیک می‌شوند

در حالی که برخی گزارش‌ها و تصاویر تایید نشده از ورود ارتش روسیه به کی‌یف حکایت دارد، ارتش اوکراین اعلام کرد نیروهای روسیه از نواحی حومه شمال شرقی و شرق کی‌یف در حال نزدیک شدن به آن هستند. 

وزیر خارجه روسیه: قرار نیست اوکراین اشغال شود

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در یک نشست خبری در مسکو گفت کشورهای غربی از اوکراین دفاع می‌کنند و چشمان خود را به روی جنایت این رژیم بسته‌اند. وزیر خارجه روسیه همچنین در ادامه مواضع مقامات این کشور تاکید کرد که هیچ‌کس قرار نیست اوکراین را اشغال کند. (جزئیات بیشتر)

گزارش شاهدان عینی از شنیده شدن صدای تیراندازی‌ در مناطق مختلف کی‌یف

 

 

 

گزارش‌های تایید نشده از ورود ارتش روسیه به کی‌یف

طبق گزارش‌ها و تصاویری که در فضا مجازی منتشر شده ارتش روسیه اکنون وارد کی‌یف، پایتخت اوکراین شده و در محله Obolon در شمال شهر هستند. گارد ملی اوکراین در حال تلاش برای دفاع از شهر است و صدای تیراندازی به گوش می‌رسد.

 

 

ویدئوهایی در فضای مجازی که گفته می‌شود نیروهای روسیه را در شمال شهر کی‌یف و صف عظیم خودروهای نظامی روسیه را در آنجا نشان می‌دهد.

 

 

 

روسیه هواپیماهای انگلیسی را از حریم هوایی خود منع کرد

آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه اعلام کرد روسیه هواپیماهای ثبت شده در انگلیس را از فرود یا عبور از حریم هوایی خود منع می‌کند.

کنترل ۳ شهر توسط نیروهای دونتسک

خبرنگار الجزیره گزارش داد جدایی‌طلبان دونتسک پس از نبرد با ارتش اوکراین، ۳ شهر در محور جنوبی را به کنترل درآوردند. آن‌ها همچنین از تلفات در صفوف خود در نبردهای جبهه دونباس خبر می‌دهند.

وزارت دفاع روسیه: ۱۸ تانک و ۷ سیستم پرتاب راکت اوکراین منهدم شد

وزارت دفاع روسیه ضمن ارائه آمار، تایید کرد که نظامیان روسیه موفق شدند کنترل نیروگاه چرنوبیل در اوکراین را در اختیار بگیرند. این وزارتخانه سطح تشعشعات رادیواکتیو در نیروگاه اتمی چرنوبیل را نرمال خوانده است. (جزئیات بیشتر)

استقبال از نیروهای روسیه در نزدیکی «خارکِف»

شبکه «راشا تودی» گزارش داد ویدئویی تایید نشده در فضای مجازی منتشر شده که ظاهراً خودروهای زرهی روسی را نشان می‌دهد که وارد یک شهرک در نزدیکی «خارکف» در شرق اوکراین شده و از سوی شهروندان آن تشویق می‌شوند.

 

 

لودریان: امنیت رئیس‌جمهور اوکراین موضوع اصلی است

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه گفت این کشور آماده کمک به رئیس‌جمهور اوکراین در صورت تهدید جانی علیه اوست. وی همچنین مدعی شد تحولات اوکراین به ویژه در دونباس چیزی جز بهانه‌ای برای پوتین به منظور آغاز یک جنگ همه‌جانبه نبود.

به گزارش سی‌ان‌ان، وزیر امور خارجه فرانسه در ادامه این ادعا افزود، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تصمیم گرفته که اوکراین را از نقشه کشورها حذف کند.

او به ایستگاه رادیویی «فرانس اینتر» گفت که تحریم‌های اروپایی اعلام شده در ۲۴ ساعت گذشته برای خفه کردن عملکرد روسیه طراحی شده است. لودریان همچنین اظهار داشت که تحریم‌های فرانسه علیه روسیه که هنوز از سوی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه اعلام نشده، شدید و قوی خواهد بود و به این معنی است که دیگر نمی‌توانند فعالیت‌های اقتصادی در فرانسه داشته باشند. وی در پاسخ به این سوال که چرا محدودیت‌های دسترسی روسیه به سیستم بانکی سوئیفت تاکنون شامل تحریم‌ها نشده، گفت: زیرا باید با سرعت عمل می‌کردیم. 

به گزارش شبکه الجزیره، وزیر اقتصاد فرانسه هم گفت که هدف تحریم‌های اقتصادی اروپا ضربه زدن به اقتصاد روسیه و منزوی کردن آن از سیستم مالی است. وی افزود: به دنبال تنوع بخشیدن به منابع انرژی برای تقویت استقلال اروپا در زمینه انرژی به ویژه گاز هستیم.

وزیر دفاع انگلیس: روسیه به دنبال حمله به تمام اوکراین است

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس با بیان این که ارتش روسیه موفق نشد یک روزه اوکراین را بگیرد، افزود: ما معتقدیم که روسیه قصد دارد به کل اوکراین حمله کند. (جزئیات بیشتر)

مقابله نیروهای اوکراین با نیروهای روسیه خارج از کی‌یف

خبرگزاری فرانسه به نقل از ارتش اوکراین از نبرد نیروهای این کشور با نیروهای روسیه در خارج از کی‌یف پایتخت این کشور خبر داد.

ارتش اوکراین: نیروهای روسی عقب رانده شدند

ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای این کشور توانسته‌اند در نزدیکی شهر «چرنیهیف» (شمال اوکراین)  راه را بر نیروهای روسیه ببندند و آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کنند.

یک مسئول دفتر وزیر دفاع اوکراین هم در گفت‌و‌گو با الجزیره مدعی شد: نیروهای ما لحظاتی قبل یک کاروان زرهی روسیه را در نزدیکی «هوستمل» (شمال غرب کی‌یف) منهدم کردند.

به صدا درآمدن آژیرهای خطر در کی‌یف پس از حمله موشکی ادعایی روسیه

تلویزیون اوکراین اعلام کرده که آژیرهای خطر پس از آنچه حمله موشکی روسیه در کی‌یف خواند، به صدا درآمده‌اند. خبرنگار الجزیره گزارش داده خیابان‌های کی‌یف تقریبا خالی شده و مردم به پناهنگاه‌ها رفته‌اند و همزمان مقامات نگران هستند که روسیه آماده ورود به شهر باشد.

تلویزیون اوکراین گزارش داد شنیده شدن صدای انفجار در پایتخت را تأیید می‌کند. به گزارش خبرنگار الجزیره، ارتش اوکراین یک پل را در نزدیکی کی‌‌یف منفجر و حرکت تانک‌های روسیه را به سمت شهر متوقف کرد.

درخواست اوکراین از ترکیه برای بستن تنگه «بسفر» و «داردانل»

برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که اوکراین به طور رسمی از دولت ترکیه درخواست کرده که عبور کشتی‌های جنگی روسیه از تنگه بُسفر و داردانل را محدود کند. (جزئیات بیشتر)

اوکراین از سرنگونی یک «هواپیمای دشمن» بر فراز کی‌یف خبر داد

«آنتون هراشچنکو» مشاور وزیر کشور اوکراین اعلام کرد نیروهای این کشور در ساعات اولیه امروز (جمعه) یک هواپیمای دشمن را بر فراز کی‌یف سرنگون کردند که سپس با یک ساختمان مسکونی برخورد کرد و آن را به آتش کشید.

به گزارش رویترز، مشخص نیست که آیا این هواپیما دارای سرنشین بوده یا یک موشک بوده است. مقامات شهرداری کی‌یف اعلام کردند که بر اثر برخورد آن با یک بلوک آپارتمانی حداقل هشت نفر مجروح شدند.

رویترز گزارش داد، «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین گفت که کی‌یف مورد حمله موشکی قرار گرفته است. پیش از این، چند انفجار در این شهر شنیده شد که هراشچنکو گفت صدای شلیک پدافند هوایی به سمت یک هواپیما بود. یک شاهد رویترز گفت که صدای انفجارهای بیشتری درست قبل از سپیده دم شنیده شد.

«ویتالی کلیچکو» شهردار کی‌یف صبح جمعه در توییتی گفت که سه نفر که حال یکی از آن‌ها وخیم است در اثر اصابت لاشه راکت به یک ساختمان مسکونی در خیابان «کوشیتسیا» زخمی شدند.

 

 

 

 

 

تصاویری از آسمان کی‌یف در بامداد جمعه که در فضای مجازی منتشر شده است

در همین حال، در خبری متناقض سی‌ان‌ان به نقل از «اوگنی ینین» معاون وزیر کشور اوکراین گزارش داد یک جنگنده «سوخو سو-۲۷» اوکراین بامداد روز جمعه بر فراز کی‌یف پایتخت این کشور سرنگون شد.

این شبکه آمریکایی گزارش داد به نظر می‌رسد عکس‌هایی که توسط نیروهای اورژانس اوکراین در توییتر منتشر شده، آتش‌سوزی در یک خانه دو طبقه را پس از سقوط قطعات هواپیما بر روی آن نشان می‌دهد که مشخص نیست که آیا بقایای جنگنده سو-۲۷ هستند یا خیر.

 

زلنسکی: در اوکراین می‌مانم/ دیر یا زود روسیه مجبور به گفت‌وگو با ما است

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین صبح جمعه با انتشار یک پیام ویدئویی جدید، خواستار مقاومت در برابر روسیه شد و از متحدان اوکراین برای دومین بار در چند ساعت گذشته انتقاد کرد. او در اظهاراتی که به نظر می‌رسید به ایالات متحده اشاره دارد، گفت: امروز صبح، ما به تنهایی از کشور خود دفاع می‌کنیم. درست مثل دیروز، قدرتمندترین کشور جهان از دور به آن نگاه می‌کرد.

به گزارش رویترز، وی متعهد شد در حالی که نیروهایش با نیروهای روسیه که در حال پیشروی به سمت پایتخت در «بزرگترین حمله به یک کشور اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم می‌جنگند»، در کی‌یف بماند.

زلنسکی در پیامی ویدیویی گفت: دشمن من را به عنوان هدف شماره یک مشخص کرده، خانواده من هدف شماره دو هستند. آن‌ها می‌خواهند با نابود کردن رئیس دولت، اوکراین را از نظر سیاسی نابود کنند. من در پایتخت خواهم ماند. خانواده من نیز در اوکراین هستند.

پیش‌تر، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده، در پاسخ به این سوال که آیا نگران امنیت زلنسکی است یا خیر، به «سی‌بی‌اس» گفت: تا جایی که می‌دانم، رئیس‌جمهور زلنسکی در سمت خود در اوکراین باقی می‌ماند و البته ما نگران امنیت همه دوستانمان در اوکراین هستیم، مقامات دولتی و دیگران.

زلنسکی همچنین با بیان این که جهان همچنان آنچه را که در حال وقوع است از دور تماشا می‌کند، گفت: «اوکراین تنها ماند، روسیه تحت تاثیر تحریم‌های جدید قرار نگرفت». وی افزود: دیر یا زود، روسیه باید با ما در مورد پایان دادن به این عملیات نظامی، در مورد پایان دادن به این تهاجم صحبت کند و هر چه زودتر این گفت‌وگو آغاز شود، خسارات روسیه کمتر خواهد بود.

وی همچنین مدعی شد نیروهای روسیه مناطق غیرنظامی را هدف قرار می‌دهند و از روس‌ها خواست که علیه جنگ اوکراین اعتراض کنند. زلنسکی گفت: در ساعت ۴ صبح، نیروهای روسی به حملات موشکی خود به خاک اوکراین ادامه دادند. آن‌ها می‌گویند که فقط تأسیسات نظامی را هدف قرار می‌دهند، اما این‌ها دروغ است. در واقع، آن‌ها تشخیص نمی‌دهند که در کدام مناطق عملیات انجام می‌دهند. در آسمان کی‌یف (امروز صبح)، گلوله‌باران شد. در یک آپارتمان مسکونی آتش‌سوزی شد. چنین حملاتی به پایتخت ما از سال ۱۹۴۱ رخ نداده است.

 

 

ادعای اوکراین درباره ۸۰۰ تلفات در میان نیروهای روسی

وزارت دفاع اوکراین می‌گوید که نیروهای مسلح این کشور از آغاز تهاجم در ساعات اولیه روز پنجشنبه، حدود ۸۰۰ تلفات به نیروهای روسیه وارد کرده‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان، هنوز مشخص نیست که آیا این وزارتخانه تنها به تعداد کشته‌شدگان اشاره می‌کند یا خیر.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که بیش از ۳۰ تانک روسی و همچنین هفت هواپیمای روسی و شش بالگرد منهدم شده است. سی‌ان‌ان گزارش داد به طور مستقل نمی‌تواند آمار ارائه شده از سوی اوکراین را تایید کند.

وزیر خارجه اوکراین: کی‌یف از زمان حمله نازی‌ها در سال ۱۹۴۱ چنین چیزی را تجربه نکرده بود

«دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در توییت بامداد جمعه آنچه حملات موشکی روسیه به کی‌یف خواند را محکوم کرد.

او نوشت: آخرین باری که پایتخت ما چنین چیزی را تجربه کرد در سال ۱۹۴۱ بود که توسط آلمان نازی مورد حمله قرار گرفت. اوکراین شر را شکست داد و این شر را نیز شکست خواهد داد. پوتین را متوقف کنید. روسیه را منزوی کنید. (قطع) همه روابط. روسیه را از (همه جا) بیرون کنید.

به گزارش سی‌ان‌ان، «یوهان ینین» معاون وزیر کشور اوکراین انفجار روز جمعه را به سیستم ضد موشکی اوکراینی نسبت داد که به گفته وی یک موشک روسیه را هدف قرار داد. 

*زهرا حاج محمد ابراهیم طهرانی

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول