اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

دوران تعرف و تمجید از مدیران گذشته است/ نباید کسی که پول بیشتری دارد، بیشتر دیده شود

شهردار اصفهان با تأکید بر لزوم باز شدن باب نقد و انتقاد در رسانه‌ها، گفت: مطمئناً همه اقدامات شهرداری صحیح و قابل قبول نیست و ایراداتی هم در کار وجود دارد، بنابراین باید این ایرادات در رسانه‌های خودمان به نقد کشیده شود، نباید فقط از کارشناسان موافق نظرخواهی شود بلکه باید نظر مخالفان هم شنیده و منتشر شود.

دوران تعرف و تمجید از مدیران گذشته است/ نباید کسی که پول بیشتری دارد، بیشتر دیده شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با توجه به موج جدید بیماری کرونا و ضرورت پرهیز از اجتماعات زیاد، نشست صمیمانه شهردار اصفهان با حضور مدیران و نمایندگان برخی خبرگزاری‌های کشور همچون فارس، مهر، ایسنا، تسنیم، موج، تابناک و صدا و سیما و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان، در جمع نمایندگان خبرگزاری‌های کشور در اصفهان به بیان نکاتی درباره تغییر در روند انتقال اخبار به مردم پرداخت و با مطرح کردن دیدگاه‌های خود در خصوص ضرورت شکستن ساختارهای نادرست در این زمینه اظهار کرد: باید نسبت به تغییری که در نوع نگاه و انتظارات مردم از مسؤولان و مدیران ایجاد شده حساس باشیم.

وی افزود: اخیراً در جامعه ما اتفاقاتی رخ داده که قدری نگران‌کننده است؛ مردم نسبت به برخی از مسائل بی‌حس و بی‌تفاوت شده‌اند که به نظر می‌رسد این امر، پیامی در خود دارد و باید از سوی ما دریافت و منجر به ایجاد تغییر در رویه اطلاع‌رسانی و سبک کار رسانه‌ها شود.

کلیشه‌های رایج در عملکرد رسانه‌ها شکسته شود

قاسم‌زاده با بیان اینکه عملکرد فعلی رسانه‌ها و نوع نگاهی که به انعکاس اخبار دارند، نمی‌تواند شکاف و گسلی که میان مردم و مدیران ایجاد شده را کاهش دهد، تأکید کرد: باید کلیشه‌های قبلی شکسته شود تا مردم باور کنند که قرار است واقعاً اقدامات تازه‌ای صورت گیرد؛ چرا باید مستمراً عکاسی همراه مسؤولی همچون شهردار باشد و از کارهای عادی او مانند نشستن در مترو و رفت و آمدهای کاری، برگزاری جلساتی که وظیفه او به شمار می‌رود عکس و خبر تهیه کند؟

شهردار اصفهان افزود: این کار، معنایی جز پایین تصور کردن سطح فهم عموم ندارد، بنابراین باید بدانیم که مردم از نمایش و بازی و فیلم خسته شده‌اند، اگر به معنای واقعی کاری کردیم، وظیفه داریم آن را به اطلاع مردم برسانیم ولی اتفاقات عادی و معمولی چرا باید به اطلاع مردم برسد؟، به گمانم اینها دیگر ارزش خبری ندارد و باید غربال و شیوه انتخاب اخبار را تغییر بدهیم و بعضی روزها حتی اگر خبری که دارای ارزش خبری است در اختیار نداریم، هیچ خبری به مردم ندهیم.

بت‌سازی در رسانه‌ها را کنار بگذاریم

وی پرهیز از قطب‌سازی و بت‌سازی در حوزه رسانه را ضرورت دیگری برای فعالان حوزه خبر دانست و تأکید کرد: من در رسانه‌های شهرداری اصفهان این مسأله را پیگیری کرده‌ام، چرا که معتقدم شهردار نباید تافته جدا بافته تصور شود و خبر باید بر اساس ارزش خبر نه بر اساس جایگاه اداری افراد تنظیم شود.

قاسم‌زاده اضافه کرد: نمی‌دانم چقدر می‌شود این تغییرات را در روند فعالیت رسانه‌ها ایجاد کرد، اما باید به سمت یک انقلاب خبری و رسانه‌ای پیش برویم تا این ساختارها کم کم شکسته شود، به خصوص که در حال حاضر فضای مجازی، گستردگی زیادی پیدا کرده است و برای به‌دست آوردن اعتماد عمومی در جامعه باید مبانی کار خبری عوض شود تا دیدگاه مردم تغییر کند؛ ارزش‌گذاری باید بر اساس ارزش خبری نه جایگاه و موقعیت افراد باشد.

باید باب نقد و انتقاد را باز کنیم

شهردار اصفهان خطاب به اهالی رسانه، با تأکید بر لزوم باز شدن باب نقد و انتقاد در رسانه‌ها، گفت: مطمئناً همه اقدامات شهرداری صحیح و قابل قبول نیست و ایراداتی هم در کار وجود دارد، بنابراین باید این ایرادات در رسانه‌های خودمان به نقد کشیده شود، نباید فقط از کارشناسان موافق نظرخواهی شود بلکه باید نظر مخالفان هم شنیده و منتشر شود.

وی تأکید کرد: نباید در یک دایره بسته قرار بگیریم که فقط خودمان را تأیید کنیم؛ چراکه در این صورت رفته رفته باور می‌کنیم که تافته جدا بافته هستیم، این توهم برایمان ایجاد می‌شود که خیلی خوب هستیم و کم کم مردم را تحویل نمی‌گیریم و ژن برتر می‌شویم.

قاسم‌زاده نقش رسانه‌ها را در شکستن چنین ساختار نادرستی بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: باید رسانه‌ها انعکاس‌دهنده واقعی مسائل باشند تا مشکلات از نگاه‌مان پنهان نماند؛ رسانه‌ها خیلی خوب می‌توانند این نقش را ایفا کرده و باب نقد و انتقاد را باز کنند، البته شاید این اقدامات در ساختار ملی قدری دشوارتر باشد، اما در حوزه رسانه‌های محلی روند راحت‌تری دارد.

نباید کسی که پول بیشتری دارد، بیشتر دیده شود

شهردار اصفهان با بیان اینکه در دوره‌ای از عملکرد روابط عمومی شهرداری اصفهان، ملاک سنجش رسانه‌ها بر اساس تعداد خبرهایی بود که از شهردار و مسؤولان منتشر می‌کردند، اظهار کرد: برخی دستگاه‌ها کمک‌هایی را به رسانه‌ها ارائه می‌کنند و آنها نیز اخبار مدیران آن‌ها را به میزان زیادی پوشش می‌دهند که معنای این عملکرد این است که کسی که پول بیشتری داشته باشد، بیشتر دیده می‌شود و این تفکر، بنیان و بنای غلطی دارد.

وی افزود: هرکس در این شهر، کار مفیدی انجام می‌دهد، باید اقدامش در رسانه‌ها منعکس شود؛ خواه یک پاکبان، یک معلم، یک فروشنده یا شخص عادی باشد که عمل زیبای او به دیگران خیر می‌رساند.

قاسم‌زاده با اشاره به نوع و شیوه بازتاب اخبار مربوط به رهبر معظم انقلاب در رسانه‌ها، تصریح کرد: همه ما می‌دانیم مقام معظم رهبری کارهای روزانه بسیار متنوعی دارند که شامل جلسات خصوصی، دیدار با خانواده شهدا و کوهنوردی می‌شود اما انعکاس این اتفاقات در جایی دیده نمی‌شود و بخش مختصری از آنها منتشر می‌شود؛ در حالی‌ که خبر شام و ناهار خوردن بعضی از مدیران در رسانه‌ها منتشر می‌شود؛ چرا زندگی عادی مدیران باید در رسانه منعکس شود.

شهردار اصفهان افزود: این مسائل را باید مردم باور و روایت کنند نه اینکه ما راوی استخدام کنیم و از آن‌ها بخواهیم این مسائل را انعکاس بدهند.

وی خاطرنشان کرد: آن‌قدر در این مسأله افراط کرده‌ایم که مردم دیگر حد اعتدال در این ماجرا را هم باور نمی‌کنند.

قاسم‌زاده با اشاره به سیره سردار شهید قاسم سلیمانی نیز گفت: سردار سلیمانی در خدمت به مردم در وقایعی چون سیل و جنگ همواره در صحنه بود و همین باعث شد مردم آن‌قدر دوستش داشته باشند؛ ما هم باید اول کاری انجام بدهیم و بعد خبرش را به اطلاع مردم برسانیم.

کار جهادی بدون تعامل و گفت‌وگو با مردم نتیجه‌بخش نیست

شهردار اصفهان خود را آماده هرگونه گفت‌وگوی انتقادی دانست و گفت: یکی از تأکیدات من در دوره جدید مدیریت شهری، گفت‌وگو با همه اقشار جامعه است زیرا معتقدم کار مردمی در کشور ما دو وجه دارد، یکی اینکه با کار شبانه‌روزی مشکلات مردم را حل کنیم و دیگر اینکه در کنار این حرکت جهادی با مردم ارتباط بگیریم و تعامل نزدیک داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر درک متقابل شکل نگیرد، احساس رضایت وجود ندارد و این احساس، وقتی رخ می‌دهد که همدیگر را بفهمیم و با هم گفت‌وگو کنیم؛ مردم زمانی راضی می‌شوند که فهمیده و درک شوند و مورد گفت‌وگو قرار بگیرند وگرنه هزاران خدمت بدون این درک متقابل بی‌فایده است.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ح/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول