اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

افشاگری الجزیره؛ ریاض دستور ترور خاشقچیِ فلسطین را صادر کرد؟+ویدئو

شبکه قطری «الجزیره» در یک افشاگری تصاویر و اسنادی محرمانه در ارتباط با ترور «نزار بنات» فعال سیاسی-اجتماعی فلسطینی منتشر کرد.

افشاگری الجزیره؛ ریاض دستور ترور خاشقچیِ فلسطین را صادر کرد؟+ویدئو

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه قطری «الجزیره»، شامگاه جمعه، در برنامه «ما خُفی أعظم» (آنچه پنهان است، بزرگ‌تر است) اسناد و تصاویری را فاش کرد که نشان می‌دهد نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین، «نزار بنات» فعال سیاسی اجتماعی فلسطینی را با ۴۲  ضربه و استفاده از گاز فلفل ترور کرده‌اند.

در تاریخ بیست و چهارم ماه ژوئن (سوم تیرماه سال ۱۴۰۰)، نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین در پی اقدام نزار بنات در افشاگری‌ در خصوص تهیه و تزریق واکسن‌های منقضی‌شده کرونا و نقش تشکیلات در هم‌دستی با رژیم سعودی در قتل مخالفان عربستانی بازداشت شد.

طبق گفته خانواده این فعال فلسطینی، ۱۴ مأمور امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در ساعت ۳:۱۵ بامداد به وقت محلی در تاریخ سوم تیرماه سال جاری به خانه نزار بنات حمله کرده‌اند و با شلیک گلوله، پرتاب بمب صوتی و با زور شکستن در و وارد خانه‌ او شده‌اند. مأموران تشکیلات خودگردان در حالی که اهالی خانه خواب بودند، شروع به ضرب و شتم شدید نزار بنات کردند.


نزار محمد بنات

 

به گفته خانواده وی، مأموران حین بازداشت، هیچ یک از پروتکل‌های قانونی را رعایت نکردند و هیچ حکم جلبی نیز به اعضای خانواده و شخص نزار بنات نشان داده نشد. ساعاتی پس از بازداشت، استانداری الخلیل خبر فوت وی را به خانواده‌اش داد و لحظاتی بعد تشکیلات خودگردان در بیانیه‌ای اعلام کرد که مأموران هنگام بازداشت، حکم جلب به همراه داشتند و نزار بنات به علت سکته قلبی و پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داده است.

پس از کشته شدن این فعال فلسطینی، تظاهرات گسترده‌ای در کرانه باختری رخ داد و فلسطینی‌ها خواستار استعفای «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان و دولت رام‌الله به نخست‌وزیری «محمد اشتیه» شدند و بسیاری به نزار بنات لقب «خاشقچی فلسطین» دادند.

«جمال خاشقچی»، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود. خاشقچی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی منتشر کرد.  وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

خاشقچی در اکتبر سال ۲۰۱۸ (مهرماه ۹۷) در کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول ترکیه به طرز فجیعی ترور شد. دولت آمریکا اسفندماه گذشته درباره ترور جمال خاشقچی گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد این قتل با دستور مستقیم محمد بن سلمان انجام شده است.

«عبدالباری عطوان» از تحلیلگران مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» در صفحه توئیتر خود نزار بنات نوشته بود که قتل نزار بنات با تحریک رژیم صهیونیستی صورت گرفت. او افزوده بود: «قتل مبارز بزرگ نزار بنات، آخرین میخ بر تابوت مشروعیت تشکیلات خودگردان است. تشکیلاتی که مبارزان شرافتمند علیه دشمن صهیونیستی و میهن‌پرستان را به قتل می‌رساند، نماینده مردم فلسطین و آرمان فلسطین نیست».

بنا بر افشاگری دیشب شبکه «الجزیره»، «سمیر ابوزعرور» پزشک کالبدشکاف در برنامه یادشده تأیید می‌کند که نزار بنات پس از وارد شدن چهل‌ودو ضربه به نقاط مختلفی از بدنش و استنشاق گاز فلفل کشته شده است. در این گزارش با استناد به گزارش‌های پزشکی همچنین افشا شد که بر روی بدن نزار بنات برخلاف بیانیه تشکیلات خودگردان فلسطین آثار زخم و جراحت ثبت شده است.

الجزیره با انتشار یک سند درزداده شده از «اکرم الخطیب» دادستان کل در فلسطین تأکید کرد که حکم جلب نزار برای پلیس الخلیل صادر شده است و اقدام نیروهای امنیتی برای دستگیری او مطابق قانون نبوده است. بنابر اسناد افشا شده، یک روز پیش از ترور نزار بنات لیستی به نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان داده شده و از آن‌ها خواسته شده پانزده نفر را که «بانک اهداف» خوانده‌ شده‌اند، دستگیر کنند.

 

فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی نزار بنات

 

 

لحظه ترور نزار بنات

 

 

این شبکه قطری در حالی اسناد مذکور را فاش کرده است که روزنامه فلسطینی «الحیاه»، چند روز پیش خبر داد که تشکیلات خودگردان «بسیار تلاش» کرده است و از «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر خواستار قطع پخش این برنامه شبکه الجزیره شده است.

پیش از این، سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در یکی از سخنرانی‌های خود به ترور این فعال فلسطینی پرداخته بود. دبیرکل  حزب‌الله درباره او گفته بود: «به نوارهایش گوش می‌دادم و از تفکرات وی درباره فلسطین و جنگ‌های منطقه خوشم می‌‎آمد... از تشکیلات خودگردان فلسطین، خواستار عدالت هستم و نباید خون وی ضایع شود».

 در پی اظهارات سید حسن نصرالله، خانواده نزار بنات در نامه‌ای که به امضای برادر وی «غسان بنات» رسیده بود، از مواضع دبیرکل حزب‌الله در قبال این شهید فلسطینی قدردانی کردند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول