اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

موکب‌های ایرانی در دومین پیاده‌روی بزرگ عراق/ خادمان رضوی پرچم حرم را به کاظمین بردند +عکس و فیلم

همزمان با ایام شهادت امام کاظم علیه‌السلام موکب‌های بسیاری در کاظمین و مسیرهای منتهی به این شهر برپا شده و خادمان حرم رضوی علاوه بر حضور در بین عزاداران با پرچم گنبد امام رضا (ع) به پذیرایی از آن‌ها می‌پردازند.

موکب‌های ایرانی در دومین پیاده‌روی بزرگ عراق/ خادمان رضوی پرچم حرم را به کاظمین بردند +عکس و فیلم

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، پس از راهپیمایی جهانی اربعین حسینی، راهپیمایی ایام شهادت حضرت امام کاظم علیه‌السلام، بزرگ‌ترین گردهمایی شیعیان عراق به شمار می‌رود.

 

پیاده‌روی زائران به سوی کاظمین

حضور میلیونی زائران در کاظمین همزمان با ایام شهادت امام کاظم (ع)

در این ایام هر کسی از مسیرهای منتهی به بغداد و کاظمین به سوی حرم امامین جوادین علیهم‌السلام در حال حرکت است و خیابان‌های اطراف حرم مملو از جمعیت شده است و هرچه به شب شهادت حضرت موسی بن جعفر علیه‌‌السلام نزدیک‌تر می‌شویم، تعداد زوار هم افزایش می‌یابد.

در آستانه شهادت امام کاظم علیه‌السلام، حضور میلیونی زائران در کاظمین به حدی است که انگار این شهر که در شمال بغداد قرار دارد، بزرگ‌تر شده و میلیون‌ها زائر را در خود جای داده است.

محدودیت‌هایی که با سرنگونی صدام از بین رفت

در بین زوار افرادی هستند که حدود یک هفته در مسیر کاظمین بوده‌اند و از طرف دیگر برخی از زائران هر شب از بغداد به زیارت امامین جوادین علیه‌السلام مشرف می‌شوند. این امر در حالی است که در سال‌های حکومت بعثی‌ها و حضور صدام، شیعیان امکان گردهمایی و راهپیمایی نداشتند و این مراسم به صورت محدود و با مشکلات بسیاری برگزار می‌شد، اما اکنون میلیون‌ها زائر در ایام شهادت حضرت امام کاظم علیه‌السلام از مسیرهای مختلف به سوی کاظمین مشرف می‌شوند و در سلامتی و امنیت به عزاداری می‌پردازند.

برپایی موکب‌های عزاداری در مسیر زائران کاظمین

علاوه بر این، برای پذیرایی از زائران پیاده‌روی امام کاظم علیه‌السلام، موکب‌هایی در مسیرهای مختلف راه‌اندازی شده است که هر کدام خدمات مختلفی ارائه می‌دهند. یکی غذای گرم می‌دهد و دیگری لباس زائران را شست‌وشو می‌دهد. در موکبی دیگر برای استراحت زوار مکانی پیش‌بینی شده تا زائرانی که ساعت‌ها و‌ روزها در مسیر هستند، بتوانند استراحت کنند و حتی شب را در آن به صبح برسانند. در هر گوشه از این راهپیمایی عظیم، کودکانی هم در حال خدمت به زوار هستند؛ یکی آب به زائران می‌دهد و یکی دیگر در کنار موکب ایستاده و زائران را دعوت می‌کند تا لحظه‌ای در موکب آن‌ها حضور یابند و موکبداران توفیق خدمت به زائر داشته باشند.

 

موکب‌های پذیرایی از زائران در مسیر کاظمین

در شهر کاظمین این روزها غوغایی به پا شده و هر مغازه و خانه این شهر همچون‌ موکبی برای پذیرایی از زوار شده است؛ تا جایی که به گفته مسؤولان به جز خانه‌های مردم که با روی باز میزبان زائران ایام شهادت امام کاظم علیه‌السلام است، بیش از یک هزار موکب به پذیرایی از زوار در کاظمین می‌پردازد.

در مسیر عشق و رسیدن به کاظمین، برخی از زوار در حالی که پرچم‌های بزرگی در دست دارند و‌ پیاده به سمت حرم امام کاظم علیه‌السلام در حال حرکت هستند، دستگاه‌های پخش صدا را نیز با خود حمل می‌کنند تا در مسیر به ویژه قسمت‌هایی که موکبی نیست، حال و‌ هوای عزاداری را برقرار کنند. بر همین اساس، نوحه‌های ایرانی و‌ فارسی در مسیر پخش می‌شود و هر کسی در مسیر پیاده‌روی با نیت و به یاد عزیزانش به سوی حرم قدم برمی‌دارد.

در گوشه‌ای از مسیر پیاده روی ایام شهادت حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام، جوانانی حضور دارند که به تمیز کردن کفش و حتی ماساژ زوار می‌پردازند و حتی برای اینکه زائران به موکب آنها سری بزنند، التماس می‌کنند.

برخی از بانوان عراقی هم با نان و پنیر از زائران پذیرایی کرده و‌ برخی دیگر با وسایل خانه خود در مسیر پیاده‌روی حضور یافته و‌ برای زائران غذای گرم طبخ می‌کنند. هر کسی با هر چه در توان دارد، به میدان آمده و برای پدر امام رضا علیه‌السلام سنگ تمام گذاشته است.

عزاداری در حرم امامین جوادین علیهم‌السلام

پرچم گنبد حرم رضوی بین عزاداران امام کاظم (ع)

همچنین موکب‌های ایرانی نیز در این مسیر برپا شده که یکی از این موکب‌ها، موکب آستان قدس رضوی است که در این موکب در کنار طبخ و‌ توزیع غذای گرم، خادمان حرم امام رضا علیه‌السلام پرچم گنبد مطهر حرم رضوی را در مسیر پیاده‌روی قرار داده تا زوار بتوانند از آن تبرک جویند. زائران حرم امامین جوادین علیهم‌السلام نیز پس از مشاهده پرچم گنبد حرم رضوی، به سوی آن حرکت کرده و با لمس و بوسیدن آن اشک از چشمانشان جاری می‌شود و از خادمان می‌خواهند که پس از تشرف به حرم امام رضا علیه‌السلام، نایب الزیاره آنها باشند.

شب گذشته نیز با وجود اینکه هنوز همه زائران امامین جوادین علیه‌السلام به کاظمین مشرف نشده بودند، حرم مملو از جمعیت بود و در حالی که باسم کربلایی نوحه می‌خواند، جمعی از زوار در شبستان‌ها و صحن‌های حرم حضور یافته و به عزاداری پرداختند؛ تا جایی که نه تنها در حرم، بلکه در خیابان‌های منتهی به آن نیز خیل عزاداران حضور داشتند.

همچنین حرم امامین جوادین علیهم‌السلام همزمان با ایام شهادت امام کاظم علیه‌السلام با پارچه‌های مشکی رخت عزا پوشیده و هر گوشه و کناری از ضریح تا شبستان و صحن‌ها سیاهپوش شده است.

به گزارش فارس، ۲۵ ماه رجب سالگرد شهادت امام موسی کاظم علیه‌السلام، امام هفتم شیعیان است. ایشان  در طول عمر بابرکت خود همواره از زندانی به زندان دیگر منتقل می‌شدند؛ تا اینکه امام مظلوم به زندان مخوف و تاریک سِندی بن شاهک ملعون منتقل شد و تحت شکنجه قرار گرفت. سندی بن شاهک با قساوت قلب و سنگ دلی تمام، با آن حضرت رفتار می‌کرد و پس از شکنجه و آزار طاقت فرسا به دستور هارون الرشید به آن حضرت، غذای مسموم خورانید و امام کاظم علیه‌السلام را غریبانه و مظلومانه به شهادت رسانید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول