اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

طرح صیانت؛ از بی‌اطلاعی مردم تا رفتار پوپولیستی وکلای مجلس

علیرغم نیاز مبرم کشور به داشتن قوانین جامع و منسجم در راستای خدمات فضای سایبری و طرح آن در مجلس، به نظر می‌رسد عده کثیری از مردم نسبت با اهمیت داشتن قانون و طرح مجلس بی‌اطلاع‌اند و هم برخی از نمایندگان در مواجه با طرح مذکور رفتار عوام‌فریبانه دارند.

طرح صیانت؛ از بی‌اطلاعی مردم تا رفتار پوپولیستی وکلای مجلس

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی یا طرح طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی یا همان طرح صیانت نام طرحی است که توسط وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

 طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی پس از طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، یکی از پر حاشیه‌ترین طرح‌های مطرح‌شده توسط نمایندگان است که با ۱۸ رأی موافق و ۱ رأی مخالف هفته گذشته در کمیسیون مشترک مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما تنها پس از یک روز هیئت‌رئیسه مجلس تصمیم کمیسیون مشترک در تصویب این طرح را به دلیل ایرادات شکلی در چگونگی بررسی آن، طرح لغو کرد.

اما کم و کیف طرح طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی و الزامات داشتن قوانینی در این حوزه موضوعی است که باید علاوه بر رسانه‌ها و قوای سه‌گانه، توسط مطرح کنندگان آن نیز بحث و بررسی شود.

خلیل بهروزی‌فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: طرح صیانت بسیار خوب است چراکه هدف از طرح، قانونمند کردن شبکه‌ها و فضای مجازی در کشور است.

نماینده مردم شهرستان‌های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی به کشورهای توسعه‌یافته دنیا و توجه آن‌ها به قانونمند کردن فضای مجازی است می‌کند و می‌گوید: اکثر کشورهای دنیا ازجمله اروپا و غرب در حوزه فضای مجازی دارای قانون هستند و کشور ایالات‌متحده آمریکا نیز نمونه آن است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین به خلأ قانونی منسجم فضای مجازی در ایران اشاره می‌کند و معتقد است علیرغم گسترش فضای مجازی در ایران و نیاز مبرم مردم به الزامات و ضابطه‌های قانونی در خصوص استفاده بهینه از فضای مجازی، هنوز قانونی را که بتواند هم از کاربران حفاظت کند و هم از حقوق آن‌ها، وجود ندارد.

امروزه فضای مجازی محیطی تقریباً غیر مدیریت‌شده است و‌ تنها با جرائم محرز آن مقابله می‌شود در حالیکه در صورت داشتن قانون و سازوکار مشخص، تولید و نشر محتوای مجازی در آن و همچنین نظارت و هدایت این فضا در راستای توسعه و رشد شخصی و اجتماعی گسیل خواهد شد.

از مهم‌ترین ضعف‌های فضای مجازی در حال حاضر که بسیار نیز مورد اعتراض مردم بوده، ورود به زندگی و حریم شخصی افراد است، موضوعی که به گفته بهروزی فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تصویب طرح صیانت مدیریت خواهد شد.

نکته قابل‌توجه در فرایند طرح و تصویب قانون طرح صیانت نگرانی عمومی از اجرای آن است؛ نگرانی که تصور می‌شود بیش‌ازپیش منشأ آن در بی‌اطلاعی و عدم اقناع‌سازی است.

بهروزی فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به نگرانی مردم از طرح و تصویب قانون صیانت معتقد است پیش از طرح این قانون باید معایب و سازوکارهای آن ابتدا شفاف‌سازی و سپس اقناع‌سازی صورت می‌گرفت.

آن‌طور که این نماینده مجلس گفته باید معایب و مزایای طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی از مدت‌ها پیش تبیین می‌شد و علاوه بر اشراف عمومی، نخبگان و فرهیختگان نیز در جریان این طرح کمک می‌کردند.

البته در فزونی گرفتن دامنه اعتراضات عمومی در رابطه با طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، رفتار برخی از نمایندگان مجلس نیز قابل‌تأمل است.

در بررسی‌ها مشخص می‌شود که بسیاری از نمایندگان مجلس ابتدا با طرح صیانت موافق و بلکه از طراحان آن هستند اما در موج نگرانی مردم تلاش می‌کنند تا با رفتار پوپولیستی خود را هم‌صدا با آن‌ها جلوه دهند.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس نیز اذعان کرده که برخی‌ها در جریان طرح صیانت ابتدا طرح را امضا می‌کنند اما در رسانه‌ها اعلام می‌کنند که مخالف آن هستند!

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرده که اطلاعات و آگاهی حق مردم است و عدم اطلاع از طرح صیانت موجب شده تا نگرانی مردم از این طرح بزرگ و ملی تشدید شود.

خلأ قانونی منسجم در فضای سایبری و رها بودن این فضا و از همه مهم‌تر نداشتن متولی واحد با گذشته چند دهه از عمر انقلاب به‌هیچ‌وجه زیبنده جمهوری اسلامی نیست.

امروزه فضای مجازی آن‌چنان اهمیت دارد که رهبری معظم انقلاب در گام دوم خطاب به جوان‌ها در فریضه جهاد تبیین اظهار داشتند که باید از این فضا برای بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی بهره گرفته شود.

فضای مجازی امروزه فرصت مغتنمی است تا رشد و‌ توسعه همه‌جانبه در کسب‌وکار و اقتصاد، فرهنگ و سیاست و... را شاهد باشیم.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول