اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لحظه به لحظه با اوکراین؛ هیأت‌‌های مسکو و کی‌یف در بلاروس مذاکره می‌کنند

در چهارمین روز از عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین، رئیس‌جمهور سابق آمریکا رهبران کشورهای غربی را احمق توصیف کرد.

لحظه به لحظه با اوکراین؛ هیأت‌‌های مسکو و کی‌یف در بلاروس مذاکره می‌کنند

»» بخش اول ؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش دوم ؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش سوم ؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش چهارم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش پنجم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش ششم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش هفتم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش هشتم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش نهم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

»» بخش دهم؛ لحظه به لحظه با تحولات در اوکراین

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، با گذشت چهار روز از عملیات در اوکراین، مقام‌های کرملین می‌گویند که همچنان آماده گفت‌گو با اوکراین در خصوص نگرانی‌های امنیتی روسیه هستند و در قبال آن، مقام‌های اوکراینی ظاهراً گفت‌وگو با مقام‌های روس را رد کرده‌اند و در این میان تلاش می‌کنند تا روسیه را از طریق تحریم‌ها و قطع دسترسی به سامانه بین بانکی سوئیفت در جامعه بین‌المللی منزوی کنند.

بخش یازدهم از تحولات لحظه به لحظه در اوکراین را می‌توانید در زیر دنبال کنید:

۱۶:۴۸ آماده‌باش نیروهای بازدارنده هسته‌ای روسیه

در پی تشدید تنش‌ها میان روسیه و غرب، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه دستور آماده‌باش نیروهای بازدارنده هسته‌ای این کشور را صادر کرد.

۱۶:۴۶ ارسال تجهیزات اسپانیا به اوکراین

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش کرده است که اسپانیا با دو فروند از بزرگترین هواپیماهای باری خود، تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال می‌کند.

۱۶:۴۲ فرانسه و نروژ حریم هوایی خود را به روی روسیه می‌بندند

کشورهای اروپایی فرانسه و نروژ نیز اعلام کردند که قصد دارند حریم هوایی خود را به روی پروازهای روسیه ببندند.

۱۶:۳۹ آخرین وضعیت اوکراین و دانشجویان ایرانی از زبان خبرنگار فارس

خبرنگار فارس در اوکراین در گزارشی اختصاصی به تشریح آخرین تحولات این کشور و وضعیت دانشجویان ایرانی در آن پرداخت. (جزئیات بیشتر)

۱۶:۲۸ هیأت اوکراین برای مذاکره با روسیه عازم بلاروس شد

 «ولادیمیر مدینسکی» دستیار رئیس‌جمهور روسیه و رئیس هیئت روسی گفت که هیأت اوکراینی برای مذاکره عازم «گومل» در بلاروس شده است. (جزئیات بیشتر)

۱۶:۱۷ فراخوان مصر برای برگزاری نشست فوری اتحادیه عرب در خصوص اوکراین

مصر امروز (یکشنبه) خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب در سطح نمایندگان شد. (جزئیات بیشتر)

۱۶:۱۵ تام کاتن: همانند ایران، روسیه را از سوئیفت محروم کنیم

سناتور تندروی جمهوریخواه آمریکا با اشاره به عدم استفاده ایران از نظام مالی سوئیفت، خواستار قطع دسترسی روسیه به سوئیفت شد. (جزئیات بیشتر)

۱۶:۵ بلاروس: هیأت اوکراینی برای مذاکره با روسیه عازم گومل شد

خبرگزاری تاس به نقل از یکی از سیاستمداران بلاروسی گزارش کرد که هیأت اوکراینی برای گفت‌وگو با هیأت روس عازم شهر گومل بلاروس شده‌ است. (جزئیات بیشتر)

۱۵:۵۸ توزیع بنزین مجانی از سوی جمهوری آذربایجان به اوکراین

🔹رسانه‌ها از تلاش باکو برای توزیع سوخت رایگان به برخی خودروها در اوکراین در بحبوحه نبرد این کشور با روسیه و کمبود سوخت خبر دادند. (جزئیات بیشتر)

 

۱۵:۵۴ چرا یهودیان اوکراینی حاضر نیستند به فلسطین مهاجرت کنند؟​

🔹شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی خبر داده اکثر یهودیان ساکن اوکراین که بیش از ۲۰۰ هزار نفر هستند،  حاضر نشده‌اند به فلسطین اشغالی سفر کنند و ماندن در اوکراین یا سفر به دیگر کشورها را ترجیح می‌دهند.

🔹وبگاه «رأی الیوم» نوشته این موضع یهودیان اوکراین ضربه اساسی به پروژه صهیونیسم و مروجان آن است و بر این نکته تأکید می‌کند که «اسرائیل در نظر بسیاری از یهودیان ارض موعود نیست.» (جزئیات بیشتر)

 

۱۵:۵۰ لوکاشنکو: با پوتین درباره پاسخ به تهدیدات اوکراین گفت‌وگو کردم

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در مرز کشور حضور دارند و تازمانیکه لازم باشد بلاروس از خود دفاع می‌کند.
وی در ادامه افزود:سه موشک از خاک بلاروس به اوکراین پرتاب شده است  

لوکاشنکو همچنین تأکید کرد که با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه درباره پاسخ به تهدیدات اوکراین گفت‌وگو کرده است.

 

۱۵:۴۵ 📸 مناطقی که نیروهای روسیه در اوکراین به آن تسلط یافته‌اند

 

۱۵:۴۴ پوتین میانجیگری رژیم صهیونیستی را رد کرد

رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه میانجیگری اسرائیل در حل بحران اوکراین را رد کرده است.

۱۵:۳۹ رایزنی پوتین و بنت درباره اوکراین

🔹کرملین اعلام کرد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور روسیه، پیشنهاد میانجیگری برای توقف عملیات نظامی روسیه در اوکراین را مطرح کرده است.

🔹پوتین به بنت گفته روسیه آماده مذاکره با اوکراین در شهر «گومل» بلاروس است اما اوکراین هنوز از این فرصت استفاده نکرده است.

🔹رئیس‌جمهور روسیه همچنین تصریح کرد: نیروهای ویژه روسیه باید همیشه آماده دفاع از کشور خود باشند.

🔹خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد که پوتین طی یک تماس تلفنی، بنت را در جریان روند عملیات نظامی در دونباس قرار داد. (جزئیات بیشتر)

۱۵:۳۸ احتمال اخراج سفیر روسیه از اسپانیا

🔹وزیر خارجه اسپانیا اعلام کرد احتمال دارد به‌عنوان بخشی از تحریم‌ها علیه روسیه، «یوری کورچاگین» سفیر روسیه در اسپانیا را اخراج کند.

🔹«خوزه مانوئل آلبارز» گفت: اسپانیا هیچ‌گونه اقدامی را منتفی نمی‌داند. روسیه باید به میز مذاکره بازگردد. روسیه از طریق میز مذاکرات دیپلماتیک می‌تواند، تردیدهایش را درباره طرح امنیتی اروپا مطرح کند.

۱۵:۲۳ چین: آمریکا بیش از ۲۰ کشور را بمباران کرده و تهدید واقعی، اوست

🔹سفارت چین در مسکو با یادآوری فهرستی از کشورهایی که بعد از جنگ جهانی دوم توسط آمریکا بمباران شدند، خواستار به خاطر سپردن این مسئله شد که ایالات متحده تهدید واقعی برای جهان است. (جزئیات بیشتر)

 

۱۵:۲۱ تماس تلفنی زلنسکی با لوکاشنکو​

«ولودیمیر زلنسکی» در کانال تلگرامی خود نوشت که با «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس تلفنی گفت‌وگو کرده است.

۱۵:۲۰ پیشنهاد زلنسکی به سوئیس برای میزبانی کنفرانس صلح اوکراین

رسانه سوئیسی «تاگس آنسایگر» گزارش کرد که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین به مقام‌های سوئیس پیشنهاد داده است که میزبانی کنفرانس صلح درباره اوکراین را در ژنو برعهده بگیرد.
وزارت خارجه سوئیس هنوز درباره این خبر اظهارنظر نکرده است.

۱۵:۱۳ بورل: موضوع قطع دسترسی روسیه به سوئیفت امروز بررسی می‌شود

«جوزپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست امروز تحریم‌های شدیدتری را علیه روسیه اعمال خواهند کرد که شامل قطع دسترسی برخی بانک‌های روسیه به سوئیفت می‌شود.

۱۵:۱۰ هلند حریم هوایی را به روی روسیه بست

تلویزیون دولتی هلند گزارش کرد که هلند نیز حریم هوایی خود را به روی پروازهای روسیه بست.

 

۱۵:۰۸ تهدید ژاپن به تحریم پوتین

«فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن اعلام  کرد که توکیو تحریم‌هایی را علیه تعدادی از شهروندان روسیه از جمله پوتین اعمال خواهد کرد.

۱۵:۰۳ توافق روسیه و اوکراین برای حفظ ایمنی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل

🔹به گفته وزارت دفاع روسیه، نیروهای روسیه با نیروهای اوکراینی برای حفظ ایمنی راکتورهای نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل به صورت مشترک به توافق رسیدند. (جزئیات بیشتر)

 

 

۱۵:۰۱ ایتالیا و ایسلند حریم هوایی خود را به روی روسیه بستند

مقام‌های ایسلند و ایتالیا اعلام کردند که همچون بسیاری از کشورهای اروپایی حریم هوایی خود را بر روی پروازهای روسیه می‌بندد. 

۱۵:۰۰ فرماندار خارکیف: شهر تحت کنترل نیروهای اوکراینی است

فرماندار خارکیف اعلام کرده است که این منطقه تحت کنترل اوکراین است اما شهروندان اجازه خروج از خانه‌هایشان را ندارند و پلیس هشدار داده است آن دسته از شهروندانی که در خیابان‌ها پرسه بزنند ممکن است با نیروهای روس اشتباه گرفته شوند و هدف گلوله قرار گیرند.

۱۴:۴۷ جلسه اضطراری شورای حکام آژانس درباره اوکراین

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع گزراش کرد که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه دوم مارس ۱۱ اسفندماه  در خصوص اوضاع اوکراین جلسه اضطراری برگزار می کند.

یکی از منابع نزدیک به آژانس گفته است که این نشست به درخواست اوکراین و با موضوع بررسی پیامدهای وضعیت اوکراین بر ایمنی هسته‌ای برگزارمی شود.

 

۱۴:۳۴ اوکراین در دیوان لاهه از روسیه شکایت کرد

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که کی‌یف رسماً در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه علیه روسیه طرح دعوی کرد.

 

۱۴:۱۶ آمادگی مسکو برای گفت‌وگو برای صلح با اوکراین

رسانه‌های روس به نقل از معاون وزیر خارجه روسیه: ما آمادگی گفت‌وگو برای صلح و شرایط پایان خونریزی در اوکراین را داریم

۱۴:۰۷ بلژیک حریم هوایی را به روی روسیه بست

«الکساندر دیکرو» نخست‌وزیر بلژیک امروز (یکشنبه) اعلام کرد که این کشور تصمیم گرفته است که حریم هوایی خود را به روی تمامی پروازهای روسیه ببندد.

۱۴:۰۴ از هر متر مربع قلمرو متحدین خود دفاع می‌کنیم

«اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان طی یک سخنرانی پارلمانی با متهم کردن روسیه گفت: «پوتین یک جنگ تهاجمی علیه کی یف راه انداخت زیرا آزادی مردم اوکراین، رژیم سرکوبگر وی را به چالش می‌کشید».

وی همچنین با تأکید بر حمایت آلمان از اوکراین گفت: «ما از هر متر مربع از قلمرو متحدین خود دفاع می‌کنیم و در این خصوص جدیت داریم. پوتین تلاش دارد امپراطوری روسیه را احیا کند و خواهان یک نظم جهانی جدید است».

شولتز همچنین بر لزوم اتحاد علیه روسیه تأکید کرد و گفت: «پوتین استفاده از نیروی نظامی را متوقف نخواهد کرد و اقداماتی که ما انجام داده‌ایم به متحد کردن مواضع ما کمک خواهد کرد». (جزئیات بیشتر)

۱۳:۳۵ ورود ۶۳ هزار نفر از مرز اوکراین به مجارستان

پلیس مجارستان اعلام کرده است که از زمان آغاز عملیات نظامی ویژ روسیه در اوکراین نزدیک به ۶۳۰۰۰ نفر از مرز اوکراین به مجارستان وارد شده‌اند.

۱۳:۳۲ مشاور زلنسکی: طرح‌های روسیه در اوکراین محقق نشده است

🔹مشاور رئیس‌جمهور اوکراین: نیمی از خودروهای روسیه که وارد خارکیف شده بود را منهدم کردیم. طرح روسیه محقق نشده است و نیروهای روسیه در جنوب اوکراین هیچ‌گونه پیشرفتی نداشتند.

🔹مشاور رئیس‌جمهور اوکراین: ما بر کاهش پیشرفت‌های ارتش روسیه درون خاک اوکراین تأکید داریم. تمایل روسیه برای مذاکره با اوکراین نمایانگر شکست طرح‌های مسکو است.

۱۳:۲۶ مهلت روسیه به اوکراین برای ورود به میز مذاکرات

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش کرد که رئیس هیات مذاکره کننده روسیه که امروز برای گفت‌وگو با اوکراین وارد «بلاروس» شده‌‌اند گفت: تا ساعت ۱۵:۰۰ وقت محلی (۱۵:۳۰ به وقت تهران) منتظر پاسخ طرف اوکراینی خواهیم بود».

رئیس هیأت مذاکره کننده روسیه گفته است در صورت امتناع اوکراین از مذاکره و هرگونه بهانه جدید، تمام مسئولیت رخدادها برعهده دولت فعلی اوکراین خواهد بود.

 

۱۳:۱۴ ادامه محدودیت‌ کشورهای اروپایی برای پروازهای روسیه

ایرلند و اتریش و دانمارک نیز همچون بسیاری از کشورهای اروپایی قصد دارند حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه ببندند.

دانمارک از دیگر کشورهای حوزه اتحادیه اروپا درخواست کرده است که حریم هوایی خود را به روی روسیه ببندند

 

۱۳:۱۰ مخالفت برخی کشورهای اروپایی با پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا

یک مقام‌ اروپایی به رویترز گفته است که همه اعضای اتحادیه اروپا با پیوستن اوکراین به این اتحادیه موافق نیستند.

۱۲:۵۴ 📺 صف طولانی خودروها در مرز اوکراین-لهستان

 

 

۱۲:۵۳ سرنگونی جنگنده‌های اوکراین 

 شبکه متعلق به وزارت دفاع روسیه تصاویری از جنگنده‌های «میگ-۲۹» منهدم‌شده ارتش اوکراین در فرودگاه نظامی «ایوانو-فرانکیفسک» را منتشر کرد.

 

 

۱۲:۴۲ بریتانیا: رخدادهای اوکراین ممکن است آغاز پایان پوتین باشد

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس ضمن درخواست از روسیه برای خودداری از تشدید تنش‌ها در اوکراین گفت: «اگر پوتین همین حالا متوقف نشود، درگیری‌ها به کشورهای بالتیک، لهستان و مولداوی کشیده می‌شود».

وی در ارتباط با مذاکرات روسیه و اوکراین گفت: «اگر روس‌ها درباره مذاکرات جدی هستند، باید نیروهای خود را از اوکراین خارج کنند. آن‌چه هم‌اکنون در اوکراین رخ می‌دهد، ممکن است آغاز پایان پوتین باشد».

تراس در ادامه در خصوص جنگ اوکراین گفت: «من نگرانم که این درگیری بسیار خونین باشد و باید برای احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های خطرناک آماده باشیم. نیروهای اوکراینی همچنان با قدرت و شجاعت به مقاومت در برابر پیشروی روسیه ادامه می‌دهند».

این مقام بریتانیایی سپس تأکید کرد: «ما باید هر آنچه می‌توانیم برای حمایت از مقاومت اوکراین انجام دهیم و اولین نفراتی بودیم که سلاح‌های دفاعی ارائه کردیم».

تراس در ارتباط با تحریم‌های غرب علیه روسیه گفت: «تحریم‌هایی که وضع شده بسیار قدرتمند است اما مشاهده تأثیرات آن زمان می‌برد. ما باید همین‌ حالا فداکاری کنیم و این هزینه‌ اقتصادی به همراه خواهد داشت. ما از تعیین سقف برای مقادیر گاز و نفتی که هفت کشور از روسیه وارد می‌کند، حمایت می کنیم». 

 

۱۲:۴۷ اوکراین: ۳ هزار سرباز روس کشته شده است

رئیس ستاد ارتش اوکراین اعلام کرد که بیش از ۳۰۰۰ سرباز روسی کشته، بیش از ۲۰۰ اسیر، ۱۶ هواپیما سقوط کرده و ۱۰۲ تانک نیز منهدم شده است.

رئیس ستاد ارتش اوکراین همچنین گفته است که ده‌ها هواپیما، بالگرد و تانک روسی را منهدم کرده‌اند و روسیه ابتکار عمل خود را از دست داده است.

رئیس ستاد ارتش اوکراین همچنین در ادامه گفت: «متجاوزان روسی با بالگرد به زیرساخت‌های کشورمان ضربه می‌زنند و ما در حال مقابله با آنها هستیم».

۱۲:۳۰ کرملین:عملیات نظامی در جریان مذاکرات با اوکراین متوقف نمی‌شود

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین تصریح کرد که به اوکراین هشدار داده‌اند که در جریان مذاکرات اوکراین و روسیه، عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین متوقف نخواهد شد.

وی در ارتباط با امتناع اوکراین از مذاکره با روسیه در بلاروس گفت: «این طرف اوکراینی بود که شهر گومل بلاروس را به عنوان محل مذاکرات انتخاب کرد». (جزئیات بیشتر)

۱۲:۲۵ موضع وزیر خارجه عراق درباره بحران اوکراین

🔹«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق درباره تحولات اوکراین گفت: «اگر تحولات اوکراین به یک جنگ بزرگ تبدیل شود، یک جنگ جهانی آغاز می‌شود که ویرانی زیادی در اکثر مناطق جهان به بار خواهد آورد و ممکن است منطقه عربی را نیز تحت تأثیر قرار دهد». (جزئیات بیشتر)

۱۲:۲۱ واکنش طعنه‌آمیز بایدن به ترامپ درباره باهوش خواندن پوتین

🔹رئیس‌جمهور آمریکا: من به این حرف ترامپ که می‌گوید پوتین یک فرد نابغه است، همان‌قدر اعتقاد دارم که ترامپ خود را یک فرد نابغه بخواند.

🔹تحریم‌های جدید علیه روسیه شبیه به هیچ کدام از قبلی‌ها نیست. هیچ تحریمی وجود ندارد که تأثیر فوری بگذارد. این تحریم‌ها گسترده‌ترین تحریم‌های تاریخ هستند، تحریم‌های اقتصادی و تحریم‌های سیاسی.

🔹هدف من این بود اطمینان حاصل کنم همه ناتو و اروپایی‌ها را در یک اتفاق نظر نگه دارم چرا که من فکر می‌کنم یک چیزی که پوتین فکر می‌کرد بتواند انجام دهد این بود که ناتو را دچار تشتت و تقسیم کند و این موضوع اتفاق نیفتاد.

🔹هم‌اکنون نه تنها ناتو اکنون یکپارچه تر از قبل است بلکه ببینید در قبال فنلاند و سوئد و دیگر کشورها چه اتفاقی دارد می‌افتد.

🔹‌روسیه برای حمله به اوکراین بهای جدی در کوتاه‌مدت و به‌ویژه در بلندمدت پرداخت خواهد کرد. (جزئیات بیشتر)

 

 

 

۱۱:۵۵ بلاروس از احتمال آغاز عملیات نظامی در اوکراین خبر داد

«الکساندر لوکاشنکو» در واکنش به مداخله‌ در اوکراین و حمایت از عملیات نظامی ویژه روسیه در این کشور اروپایی تصریح کرد: ما در اوکراین سرباز و سلاح نداریم و شهروندان ما در اوکراین مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و این ممکن است ما را مجبور به انجام یک عملیات ویژه کند.

🔹رئیس جمهور بلاروس در ادامه تصریح کرد: از اوکراین می‌خواهم به دنبال سلاح هسته‌ای نباشد و با شرایط روسیه موافقت کند.:

🔹لوکاشنکو همچنین درباره آمار اوکراین از تلفات نظامیان روس گفت: «اطلاعاتی که اوکراین درباره انبوهی از اجساد سربازان روسی تبلیغ می‌کند نادرست است».

🔹 رئیس‌جمهور بلاروس از کی‌یف دعوت کرد در صورتی که می‌خواهد موجودیت خود را به عنوان یک کشور حفظ کند، با روسیه وارد گفت‌وگو شود.

🔹لوکاشنکو گفته است که سیاست‌های غرب در خصوص تحریم روسیه، اوضاع را به سوی آغاز جنگ جهانی سوم می‌کشاند.

۱۱:۱۸ زلنسکی: بلاروس نمی‌تواند محل مذاکرات با روسیه باشد

🔹«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خطاب به بلاروسی‌ها اعلام کرد که خواهان صلح و مذاکره با روسیه است و آرزو کرد که کشورش دوباره امن شود.

🔹زلنسکی گفته شهرهای دیگر می‌تواند محلی برای مذاکرات باشد اما بلاروس نمی‌تواند محل مذاکرات درباره اوکراین باشد.

🔹وی در این خصوص گفت که از پیشنهاد آغاز مذاکرات در بلاروس آگاه است و ادامه داد که اگر بلاروس یک طرف خصومت‌ها نبود و موضع خصمانه اتخاذ نمی‌کرد، کی‌یف با برگزاری مذاکرات در بلاروس موافقت می‌کرد.

🔹رئیس‌جمهور اوکراین همچنین ادامه داد که اوکراین در حال تشکیل یک سپاه خارجی از داوطلبان کشورهای خارجی است و گفت: «شواهد کلیدی از حمایت شما از کشور ما وجود دارد».

🔹 زلنسکی همچنین در خصوص مکان احتمالی مذاکرات با نمایندگان روسیه گفت: ما می‌توانیم با مسکو در هر شهر دیگری مانند بوداپست، ورشو یا استانبول مذاکره کنیم.

🔹رئیس‌جمهور اوکراین همچنین با متهم کردن ارتش روسیه تصریح کرد: «نیروهای اشغالگر در حال حمله به مناطق غیرنظامی هستند که در آنجا هیچ‌گونه زیرساخت نظامی وجود ندارد».

🔹وی ابراز امیدواری کرد که بلاروس مستقل از روسیه تصمیم‌گیری کند و گفت: «امیدواریم که بلاروس همان کشور امنی که می‌شناسیم باشد و مستقل از روسیه تصمیم‌گیری کند».

🔹رئیس‌جمهور اوکراین در خصوص وضعیت کنونی کشورش گفت: «هیچ‌ جایی در اوکراین وجود ندارد که نیروهای اشغالگر، آن را به عنوان هدف مدنظر قرار نداده باشند و در حال نبرد با همه هستند».

🔹وی سپس با اشاره به این موارد گفت: «جنایت روس‌ها علیه مردم اوکراین "نسل‌کشی" است. جهان باید حق وتوی روسیه را بگیرد».

🔹زلنسکی در پایان گفت: «آن‌چه ساکنان واسیلکوف، کی‌یف، سیبرنیهف، سومی، خارکیف و سایر شهرها با آن روبرو هستند، شبیه به جنگ جهانی دوم است».

۱۱:۰۰ خبرگزاری فرانسه از جنگ شهری در «خارکیف» خبر داد

🔹رسانه‌های محلی از حرکت نظامیان روسیه به سمت مرکز شهر خارکیف اوکراین خبر می‌دهند. ویدئویی نیز از حمله به یک ستون نظامی روسیه منتشر شده است.

۱۰:۴۵ سفر هیأت روسیه به بلاروس برای مذاکره با اوکراین

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اعلام کرد هیأت روس با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های خارجه، دفاع و دیگر وزارتخانه‌های این کشور برای مذاکره با طرف اوکراینی وارد بلاروس شده است.

سخنگوی کرملین در این خصوص گفت: «مطابق با توافقات حاصله، یک هیأت روس متشکل از نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و دیگر ادارات از جمله دفتر ریاست‌جمهوری برای مذاکره با اوکراینی‌ها وارد بلاروس شدند. ما آماده شروع این مذاکرات در گومل هستیم».

 

۱۰:۲۱ آخرین اوضاع در «خارکیف»

ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از حضور نیروهای روسیه در شهر خارکیف حکایت دارد.

🔹برخی کاربران نیز با انتشار ویدئویی از یک خودرو نظامی منهدم‌شده روسیه، می‌گویند درگیری در شهر جریان دارد.

🔹سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته هنگ پدافند هوایی ارتش اوکراین در خارکیف، سلاح‌های خود را زمین گذاشتند و تسلیم شدند.

 

 

 

 

 

۱۰:۲۰ اطلاعیه وزارت دفاع روسیه از عملیات روز چهارم مسکو در اوکراین​

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که دو موشک تاکتیکی توچکا، ۲۲۳ تانک هشت هواپیما، ۳۱ پدافند هوایی اس-۳۰۰ نیروهای مسلح اوکراین را منهدم کرده‌اند.

۱۰:۰۸ مصر: بحران روسیه و اوکراین می‌تواند به نفع ما باشد

نادر سعد» سخنگوی هیات وزرای مصر با اشاره به افزایش قیمت حامل‌های انرژی بعد از عملیات نظامی روسیه در اوکراین، اعلام کرد که این می‌تواند فرصت خوبی برای قاهره باشد؛ وقتی که به دنبال افزایش صادرات گاز است.

 

۱۰:۰۵ چین با تحریم‌ غرب علیه روسیه مخالفت کرد

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی با «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان با موضوع تحولات جاری اوکراین با «تحریم‌های یکجانبه» علیه روسیه مخالفت کرد. (جزئیات بیشتر)

 

۱۰:۰۱ فراخوان سفارت اوکراین در تل‌آویو برای جذب نیرو جهت نبرد با روسیه

سفارت اوکراین در سرزمین اشغالی در  پستی در فیسبوک که به زبان اوکراینی نوشته شده است، آورده است: «سفارت تشکیل فهرستی از داوطلبانی را که مایل به شرکت در اقدامات رزمی علیه روسیه هستند، آغاز کرده است».

در این پست، سفارت اوکراین از کسانی که مایل به شرکت در نبرد با روسیه هستند، خواسته تا ایمیلی حاوی اطلاعات شخصی خود، از جمله هر تخصص نظامی که ممکن است داشته باشند، ارسال کنند. (جزئیات بیشتر)

۰۹:۵۹ تسلیم شدن هنگ موشک پدافند ارتش اوکراین در خارکیف

سرهنگ «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز (یکشنبه) به خبرنگاران گفت که هنگ پدافند هوایی ارتش اوکراین مجهز به سامانه‌های موشکی «باک ام ۱» روز شنبه در منطقه خارکیف سلاح‌های خود را زمین گذاشتند و تسلیم شدند».

وی در این خصوص گفت: «در منطقه خارکیف، هنگ سیصد و دوم موشک پدافند نیروهای مسلح  اوکراین، مجهز به سامانه‌های دفاع هوایی باک ام-۱ به صورت داوطلبانه سلاح‌های خود را زمین گذاشتند و تسلیم شدند».

۰۹:۴۵ روسیه: ارتش روسیه خرسون و بردیانسک را محاصره کرد

خبرگزاری رویترز گزارش کرد وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که  نیروهایش شهر خرسون و بردیانسک در جنوب اوکراین را محاصره کرده‌اند و کنترل شهر ژنشسک و فرودگاه چرنوبیکا در جنوب اوکراین را به دست گرفته‌اند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرده است ارتش روسیه تاکنون ۹۷۵ تأسیسات زیرساختاری نظامی اوکراین را منهدم کرده است.

۰۹:۴۳ رویترز: آژیر خطر در کی‌یف به صدا درآمد

خبرنگار میدانی رویترز گزارش کرد که آژیرهای خطر در «کی‌یف» پایتخت اوکراین به صدا درآمده است.

۰۹:۲۹ اوکراین: نیروهای روسیه وارد «خارکیف» شدند

مشاور وزیر کشور اوکراین از ورود نیروهای روسی به شهر خارکیف خبر داد.

 

برخی کاربران با انتشار ویدئوهایی از «هدف قرار گرفتن خودروهای نظامی روسیه»، می‌گویند جنگ شهری آغاز شده است.

 

 

از طرف دیگر، سفیر اوکراین در اتریش نیز اعلام کرده است که درگیری‌های شدیدی در خارکیف در حال رخ دادن است.

 

 

۰۹:۲۴ ابراز نگرانی گروسی درباره امنیت نیروگاههای هسته‌ای اوکراین

بخش روابط عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرد که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگران اوضاع اوکراین است و از تمامی طرف‌ها درخواست کرده است تا از هرگونه اقدامی که امنیت مواد هسته‌ای و عملیات ایمن تمامی تأسیسات هسته‌ای را به خطر می‌اندازد، خودداری کنند زیرا هرگونه حادثه هسته‌ای می‌تواند پیامدهای جدی بر انسان‌ها و محیط زیست داشته باشد.

 

۰۹:۱۱ معاون شهردار کی‌یف: اوضاع تحت کنترل است

معاون شهردار کی‌یف با اشاره به اینکه در نیمه شب گذشته درگیری‌هایی در این شهر رخ داده است، گفت: «اوضاع در پایتخت آرام است و این شهر تحت کنترل اوکراین است».

۰۹:۰۸ وزیر دفاع اوکراین: هرگز متوقف نمی‌شویم

وزیر دفاع اوکراین امروز (یکشنبه) اعلام کرد: «۷۲ ساعت مقاومت کردیم و هرگز متوقف نمی‌شویم. به نبرد با روسیه اشغالگر ادامه می‌دهیم».

۰۸:۵۵ نشست گروه هفت درباره اوضاع اوکراین امروز برگزار می‌شود

«یوشیماسا هایاشی» وزیر امور خارجه ژاپن امروز (یکشنبه) اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای گروه هفت (G۷) امروز ۲۷ فوریه (هشتم اسفند ماه) در خصوص اوضاع اوکراین و عملیات نظامی ویژه روسیه نشست برگزار خواهند کرد.

۰۸:۳۷ ابراز آمادگی سوئیفت برای اجرای تحریم علیه روسیه

انجمن ارتباطات مالی بین بانکی جهانی (سوئیفت) در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمادگی دارد پس از «دستور قانونی» مناسب، تصمیم کشورهای اروپایی در مورد تحریم برخی بانک‌های روسی را اجرا کند.

۰۸:۲۵ پکن: آمریکا مسئول وضعیت فعلی در اوکراین است

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (یکشنبه) در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، ایالات متحده را مسئول وضعیت فعلی اوکراین توصیف کرد و گفت: «ایالات متحد باید از خود بپرسد که چه کسی تمامی این چیزها را آغاز کرد».

 

۰۸:۱۷ ابراز نگرانی آ سه آن از وضعیت اوکراین

وزرای خارجه کشورهای «آ سه‌ آن» ضمن ابراز نگرانی از وضعیت اوکراین اعلام کردند: «ما نگرانی عمیق خو را درباره خصومت‌های مسلحانه در اوکراین ابراز می‌کنیم و معتقدیم که هنوز برای گفت‌وگوهای صلح‌آمیز به منظور جلوگیری از خارج شدن کنترل اوضاع در اوکراین فضا وجود دارد».

۰۸:۰۸ گوگل رسانه‌های روسیه را محدود کرد

شرکت گوگل کسب درآمد از طریق پلتفورم‌های خود را برای رسانه‌های روسی که تأمین منابع مالی آ‌نها به دولت روسیه وابسته است، به حالت تعلیق درآورد.

 

۰۷:۵۶ آلمان حریم هوایی خود را به روی روسیه بست

همچون برخی کشورهای اروپایی، مقام‌های آلمانی نیز گزارش کردند که حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه خواهد بست و وزارت حمل و نقل و زیرساخت‌های دیجیتال فدرال آلمان شب گذشته (شنبه) اعلام کرد که «ولکر ویسینگ» وزیر حمل و نقل آلمان، «از مسدود شدن حریم هوایی آلمان برای هواپیمای روسیه حمایت می‌کند و دستور داده است که تمامی اقدامات برای این مسئله آماده شود».

۰۷:۳۸ اعلام آمادگی استرالیا برای ارائه کمک‌های مرگبار به اوکراین

«اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که کشورش آمادگی دارد تا از «طریق شرکای ناتوی خود به ویژه ایالات متحده و بریتانیا، کمک‌های مرگبار» به کی‌یف عرضه کند.

۰۷:۱۴ ترامپ: پوتین باهوش است، غرب احمق است

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا طی سخنرانی در «اورلاندو» ایالت فلوریدا درباره جدیدترین تحولات اوکراین تأکید کرد که عملکرد این مدت نشان می‌دهد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه فردی باهوش است و در عوض رهبران کشورهای غربی که روسیه را با تحریم تهدید می‌کنند، احمق هستند.

ترامپ روز گذشته (شنبه) در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران در اورلاندو درباره جدیدترین تحولات اوکراین بار دیگر با تأکید بر عملکرد ضعیف دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «من تنها رئیس‌جمهور قرن ۲۱ هستم که روسیه در دوران ریاست‌جمهوری من به هیچ کشوری حمله نکرد...در دولت من به دلیل قوی بودن آمریکا، جهان یک مکان صلح‌آمیز بود. آمریکا کشوری باهوش بود، هم‌اکنون کشوری احمق است».

 

وی سپس ادامه داد: «البته که وی (ولادیمیر پوتین) فردی باهوش است اما کاری که ناتو می‌کند، خلاف هوشمندی را نشان می‌دهد. آن‌ها می‌گویند که روسیه را تحریم می‌کنیم، پوتین می‌گوید من ۲۵ سال تحت تحریم بودم . مسئله این نیست که پوتین باهوش است که البته فردی باهوش است، مسئله این است که رهبران ما احمق هستند».

 

۰۴:۰۶-اصابت موشک به یک مخزن نفت در نزدیکی کی‌یف

شبکه خبری فاکس‌نیوز به استناد یک کانال تلگرام نزدیک به دولت اوکراین از اصابت موشک به یک مخزن نفت در نزدیکی کی‌یف خبر داده است.

این انفجار به ایجاد آتشی مهیب منجر شده است. مسئولان از ساکنان مناطق اطراف خواسته‌اند در خانه‌هایشان بمانند و پنجره‌ها را ببندند.

۰۲:۱۰- لوفت‌هانزا به مدت یک هفته پروازها به روسیه را متوقف می‌کند

آلمان بامداد یکشنبه اعلام کرد در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین آماده بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای روسیه است.

در تحولی جداگانه، شرکت هواپیمایی حامل پرچم آلمان، لوفت‌هانزا اعلام کرد که تمامی پروازهای خود به مقصد روسیه را در هفته پیش رو لغو کرده است.

۰۱:۴۲- توافق متحدان غربی برای اخراج برخی بانکهای معین روسیه از سوئیفت

 در بیانیه‌ای که سران کمیسیون اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، کانادا و آمریکا منتشر کرده‌اند آمده است آنها متعهد شده‌اند اطمینان حاصل کنند که ارتباط برخی از بانکهای معین روسیه‌ای با سامانه پیام‌رسان مالی سوئیفت قطع می‌شود.

این طرف‌ها گفته‌اند علاوه بر این متعهد می‌شوند با انجام اقداماتی مانع استفاده بانک مرکزی روسیه از ذخائر بین‌المللی خود برای تضعیف آثار تحریم‌ها شوند.

۰۱:۱۸- شنیده شدن صدای چند انفجار در نزدیکی کی‌یف

برخی منابع خبری از جمله الجزیره از شنیده شدن صدای انفجار در مناطق «اوبولون»، «بوچا» و «هوستومل» در نزدیکی کی‌یف خبر می‌دهند.

۰۰:۵۸- اوکراین از ساکنان کی‌یف خواست پناه بگیرند

دولت اوکراین به ساکنان کی‌یف هشدار داده سریعاً با توجه به احتمال حمله قریب‌الوقوع روسیه پناه بگیرند.

۰۰:۴۶- اتحادیه اروپا بستن حریم هوایی خود به روی روسیه را بررسی می‌کند

برخی منابع خبری بین‌المللی مدعی شده‌اند اتحادیه اروپا بستن حریم هوایی خود به روی روسیه را بررسی می‌کند.

۰۰:۳۴- ادعای وزارت دفاع اوکراین درباره خسارات و تلفات ارتش روسیه

وزارت دفاع اوکراین با انتشار یک تصویر گرافیک مدعی شده تا کنون ۱۳ فروند هواپیما، ۵۳۶ خودروی زرهی، ۸ بالگرد، ۱۵ توپ و ۱۰۲ تانک ارتش روسیه منهدم شده‌اند. مطابق این ادعا همچنین ۳۵۰۰ نظامی روسیه کشته یا زخمی شده و ۲۰۰ نظامی به اسارت گرفته شده‌اند.

 

۰۰:۲۷- فرانسه برای اوکراین تجهیزات نظامی بیشتر ارسال می‌کند

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد پاریس قصد دارد تجهیزات نظامی بیشتری برای اوکراین ارسال کند. فرانسه علاوه بر این گفته که تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال خواهد کرد.

ادامه تحولات اوکراین را می‌توانید در گزارش دوازدهم لحظه به لحظه با اوکراین سرویس بین‌الملل دنبال کنید.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول