اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

منبری‌های جوان برای اقامه جهاد تبیین هم‌عهد شدند +عکس

دبیر چهارمین نشست رسالات جامعه ایمانی مشعر گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در جمع مداحان، منبری‌های جوان در نشست رسالات با امضای نامه‌ای آمادگی خود را برای تحقق منویات ایشان در زمینه جهاد تبیین اعلام کردند.

منبری‌های جوان برای اقامه جهاد تبیین هم‌عهد شدند +عکس

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، سیدعلی حسینی دبیر چهارمین نشست رسالات جامعه ایمانی مشعر با اشاره به برگزاری این نشست که در شهر مقدس قم در جوار مسجد مقدس جمکران برگزار شد، گفت: این نشست فصلی برای چهارمین‌بار به عنوان حرکت منبری‌های جوان هیأت‌های حسینی با حضور چهره‌های شاخص منبر از استان‌های کشور با هدف ایجاد همدلی و هم‌افزایی بیش‌تر میان منبری‌های جوان و شاخص کشور برگزار شد تا با توان و قوت بیش‌تر در منبرها به روشنگری و ارتقاء معارف اهل‌بیت(ع) میان مخاطبان و مردم بپردازند.

حسینی افزود: تعالی و رشد منبر که به عنوان رسانه یگانه جامعه شیعه از دیرباز تاکنون مطرح بوده، یکی از برنامه‌هایی است که در طول این نشست‌ها مدنظر قرار می‌گیرد و در نشست اخیر در خصوص صحبت‌های مقام معظم رهبری در زمینه جهاد تبیین مباحثات مفصلی مطرح شد و مبتنی بر سؤالات، مسائل و محورهای منتج از پیش‌نشست‌های قبل از این جلسه، راه‌کارهای ایجاد انگیره در باب جهاد تبیین برای مخاطبان، تجربیات موفق در این حوزه، راهبردهای هم‌افزایی و تقویت این جریان، به اشتراک گذاشته شد و نقطه نظرات حاضران در جلسه بیان شد.

وی ادامه داد: بعد از مباحثه در این خصوص، روی راهکارها، شیوه‌ها و برنامه‌هایی که می‌توان در ماه‌های شعبان، رمضان و فصل تبلیغ در مورد جهاد تبیین بیان شود، اجماع و جمع‌بندی صورت گرفت.

حسینی هم‌چنین خاطرنشان کرد: در این نشست از حضور حجت الاسلام‌والمسلمین نظری‌منفرد از منبری‌های پیشکسوت استفاده شد و حاضران از تجارب و بیانات ایشان در زمینه آداب و اخلاق منبر بهره‌مند شدند. همچنین در این نشست از حضور محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتریک ریاست جمهوری استفاده شد و سؤالات، نکات، مطالبی که بین مردم شایع است، از جانب منبری‌ها به ایشان منتقل شد تا این مطالبات مردم به رئیس جمهور و دولتمردان منتقل شود و نیز نسبت به بخشی از شبهات و سؤالات شایع درخصوص فعالیت‌های مختلف دولت، پاسخ‌های لازم بیان شد.

وی ادامه داد: در حاشیه این نشست نمایشگاه تولیدات تخصصی جامعه ایمانی مشعر ویژه منبری‌ها برگزار شد و آثار تألیفی اساتید منبری با تخفیف به حاضران عرضه شد. همچنین با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در جمع مداحان، حاضران در این نشست با امضای نامه‌ای ضمن اعلام آمادگی برای تحقق منویات ایشان در زمینه جهاد تبیین، برگزاری جلسه اختصاصی با جامعه منبری‌های کشور را درخواست کردند.

مقابله با هجمه‌های دشمن با «جهاد تبیین»

محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با حضور در جمع خطبای چهارمین نشست رسالات به شبهات، انتقادات و نظرات پاسخ دادند و با اشاره به اهم فعالیت‌های مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: مرکز بررسی‌های استراتژیک به تعبیری اتاق فکر دولت حساب می‌شود که به دلیل دوربودن از فضای اجرایی می‌توان از استعدادها و ظرفیت‌های نخبگان کشور استفاده کرد، این مرکز در ابتدای تأسیس به یک محل سیاسی تبدیل شده بود، اما طبق‌نظر و سخن صریح رئیس جمهور دولت سیزدهم ایشان اعتقادی ندارند که مرکز تحقیقات استراتژیک دولت تبدیل به حیاط خلوت سیاسی شود و در واقع باید به عنوان یک اتاق فکر عمل کند.

وی افزود: بر همین اساس چهار مأموریت اصلی به عنوان برنامه ویژه مرکز تحقیقات استراتژیک دولت انتخاب شد. بر این اساس اولین مأموریت ما تبیین گفتمان دولت است و دولت‌های مختلف در ادوار گذشته گفتمان جامعه مدنی، گفت‌وگوی سیاسی، گفتمان عدالت یا گفتمان اعتدال و گفت‌وگوی سیاست خارجی مطرح شد. گفتمان باید برآمده از ویژگی‌ها و عملکرد خود رئیس دولت باشد بر این اساس مهم‌ترین ویژگی دکتر رئیسی مردمی‌بودن، عدالت‌محوری و فسادستیزی است.

خیاطیان افزود: در دولت سیزدهم اصل و هدف ما انقلاب اسلامی و تحقق آرمان‌های آن است، شاید در این میان تصمیمات جزیی غلطی گرفته شود، اما نباید به این بهانه، دنبال عافیت‌طلبی بود؛ چرا که هدف اصلی ما تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است. خواهش من از شما خواص و منبری‌ها این است که اگر مشکلاتی وجود دارد ایستادگی کنید و کنار نکشید و با تأثیر کلام و نفوذی که در میان مردم دارید از آحاد جامعه بخواهید که همه با هم با امید به آینده، تلاش کنیم و پای آرمان‌های انقلاب بایستیم.

وی افزود: امروز دولت سیزدهم در شرایطی بر سر کار آمد که وضعیت بسیار اسفباری بر بخش‌های مختلف حاکمیتی حکمفرما بوده‌ است. در روزهای پایانی دولت دوازدهم در اقدامی عجیب و تأمل‌برانگیز، حقوق هیأت علمی دانشگاه‌ها را افزایش چشم‌گیری داد! مانند این مین‌گذاری‌ها وجود دارد که امروز دولت را درگیر چالش‌های مختلفی کرده‌است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: بحث انتصابات بسیار پیچیدگی‌های خاصی دارد که باید به بررسی نظرات مجلسی‌ها، استان‌ها و مراکز مختلف توجه داشت، اما در این میان یکی از مهم‌ترین خط قرمزهای آقای رئیس جمهور نداشتن یک لکه سیاه فساد اقتصادی در افراد است به گونه‌ای که اگر فردی پیشنهاد می‌شد که از بیش‌ترین توانمندی‌ها و تجربه کاری برخوردار بود، به واسطه وجود یک شبهه فساد مالی، رئیس جمهور از انتصاب آن فرد امتناع می‌کردند. بر همین اساس انتصابات در سطح اول وزرا با توجه به خط قرمز ریاست جمهور با موضوع فسادستیزی به خوبی انجام شده اما به نظر من در لایه‌های دوم و سوم این رویه به خوبی امتداد نداشت. دلیل این موضوع این است که در لایه‌های دوم و سوم انتصابات براساس سلیقه وزیر اتفاق افتاد و نظر مردم مورد توجه قرار نگرفت.

جهاد تببین امروز باید نهادینه‌سازی عقاید در جوانان باشد

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام‌ علی نظری‌منفرد سخنران مذهبی گفت: یکی از مراجع از اساتید بنده می‌فرمودند: مردم ما را نمی‌شناسند، این منبر است که ما را به مردم می‌شناساند؛ منبر جایگاه بسیار والا و مهمی دارد، هرچند امروزه عرصه تبلیغات یک عرصه گسترده‌ای شده است، اما یکی از شکل‌های تبلیغات هم همین منبر، خطابه و مستمع است که حالت سنتی خود را حفظ کرده است و شاید بیش‌ترین تاثیر را هم همین بخش داشته باشد.

این استاد حوزه در ادامه افزود: پیامبر خدا برای تقویت اعتقادات و باورهای دینی مردم از کجا شروع کرد؟ در سال آخر عمرشان معاذ بن جعفر را به یمن فرستادند. وی می‌گوید یا رسول الله من خجالت می‌کشم شما پیاده و من سواره باشم. حضرت فرمودند: این قدم‌هایی که برمی‌دارم به حساب پروردگار می‌گذارم و به معاذ بن جعفر فرمودند: زمانی که تو از یمن برگردی، دیگر من را نخواهی دید و منبر من خالی خواهد بود. همین‌طور هم شد. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: مردم یمن را به اخلاق و مکارم دعوت نکن بلکه ابتدا سعی کن اعتقادات را درون این مردم نهادینه کنی؛ پیامبر(ص) چنین باور و اعتقادی را در افراد به وجود آورده بود که جوانی جشن عروسی خود را رها می‌کند و پیاده در میدان جنگ حاضر می‌شود و می‌گوید سزاوار نیست که من در اینجا استراحت کنم و برادران من در میدان جنگ باشند.

وی با بیان اینکه بعد از مسأله توحید، معاد مهم‌ترین مسأله است، افزود: اینکه شما می‌بینید یهودیان و مسیحیان اعتقاد زیادی به قیامت ندارند به این دلیل است که معاد در تورات و انجیل به آن صورتی که در قرآن کریم آمده نیست. تهدیدها و وعده وعیدهایی در تورات داده شده ولی معاد نیست. اما در قرآن کریم بیش از هزار آیه راجع به معاد وجود دارد. آیت‌الله گلپایگانی می‌فرمایند: آنچه به زندگی معنا می‌دهد و آن را از پوچی بیرون می‌آورد، اعتقاد به معاد است؛ بنابراین ما این مسأله را باید در جامعه احیاء کنیم، بایستی کار کارشناسی روی این مسأله صورت بگیرد. حالا یا می‌توانیم از طریق تشکیل هیأت‌ها و گفت‌وگو با جوانان و یا از طریق راه‌کارهای دیگری که مثمرثمر باشند، انجام دهیم.

نظری‌منفرد خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم قلوب جوانان را به دست بگیریم، چه کار بکنیم؟ راه‌کار این است که بتوانیم عقاید جوانان را نهادینه و درونی کنیم. این همان جهاد تبیینی است که مقام معظم رهبری فرمودند و از همین جا بایستی آغاز کنیم و دولت هم باید همکاری‌های لازم را داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول