اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

کرملین: عملیات روسیه در اوکراین طی مذاکرات احتمالی متوقف نمی‌شود

سخنگوی کرملین اعلام کرد که به اوکراین هشدار داده عملیات نظامی روسیه در طول هر گونه مذاکرات احتمالی به حالت تعلیق درنخواهد آمد.

کرملین: عملیات روسیه در اوکراین طی مذاکرات احتمالی متوقف نمی‌شود

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، کرملین امروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که به اوکراین هشدار داده، عملیات نظامی روسیه در طول هر گونه مذاکرات احتمالی متوقف نخواهد شد.

روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود که هیأت این کشور آماده دیدار با مقامات اوکراینی در شهر گومل بلاروس است؛ مکانی که کی‌یف رد کرده و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفته که مینسک خود در حمله روسیه همدست است. 

خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری «اینترفاکس» گزارش داد، سخنگوی کرملین گفته «از طرف ما به طرف اوکراینی هشدار داده شد که این بار فعالیت‌های پیش‌بینی‌شده در جریان عملیات نظامی متوقف نخواهد شد، همانطور که دیروز انجام شد». وی در ارتباط با امتناع اوکراین از مذاکره با روسیه در بلاروس گفت: طرف اوکراینی بود که شهر گومل بلاروس را به عنوان محل مذاکرات انتخاب کرد. 

پسکوف پیش‌تر اعلام کرد هیأت روس با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های خارجه، دفاع و دیگر وزارتخانه‌های این کشور برای مذاکره با طرف اوکراینی وارد بلاروس شده است. سخنگوی کرملین در این خصوص گفت: مطابق با توافقات حاصله، یک هیأت روس متشکل از نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و دیگر ادارات از جمله دفتر ریاست‌جمهوری برای مذاکره با اوکراینی‌ها وارد بلاروس شدند. ما آماده شروع این مذاکرات در گومل هستیم.

 زلنسکی: بلاروس نمی‌تواند محل مذاکرات با روسیه باشد

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین امروز خطاب به بلاروسی‌ها در حالی که اعلام کرد خواهان صلح و مذاکره با روسیه است و آرزو دارد کشورش دوباره امن شود، انجام مذاکره در بلاروس را رد کرد و گفت شهرهای دیگر می‌تواند محلی برای مذاکرات باشد اما بلاروس نمی‌تواند محل مذاکرات درباره اوکراین باشد.

وی در این خصوص گفت که از پیشنهاد آغاز مذاکرات در بلاروس آگاه است و ادامه داد که اگر بلاروس یک طرف خصومت‌ها نبود و موضع خصمانه اتخاذ نمی‌کرد، کی‌یف با برگزاری مذاکرات در بلاروس موافقت می‌کرد. رئیس‌جمهور اوکراین همچنین ادامه داد که اوکراین در حال تشکیل یک سپاه از داوطلبان کشورهای خارجی است و گفت: «شواهد کلیدی از حمایت شما از کشور ما وجود دارد».

زلنسکی همچنین در خصوص مکان احتمالی مذاکرات با نمایندگان روسیه گفت: «ما می‌توانیم با مسکو در هر شهر دیگری مانند بوداپست، ورشو یا استانبول مذاکره کنیم». وی سپس ابراز امیدواری کرد که بلاروس مستقل از روسیه تصمیم‌گیری کند و گفت: امیدواریم که بلاروس همان کشور امنی که می‌شناسیم باشد و مستقل از روسیه تصمیم‌گیری کند.

رئیس‌جمهور اوکراین در خصوص وضعیت کنونی کشورش گفت: هیچ‌ جایی در اوکراین وجود ندارد که نیروهای اشغالگر، آن را به عنوان هدف مدنظر قرار نداده باشند و در حال نبرد با همه هستند. وی سپس با اشاره به این موارد افزود: جنایت روس‌ها علیه مردم اوکراین "نسل‌کشی" است. جهان باید حق وتوی روسیه را بگیرد.

زلنسکی در پایان گفت: آن‌چه ساکنان واسیلکوف، کی‌یف، سیبرنیهف، سومی، خارکیف و سایر شهرها با آن روبرو هستند، شبیه به جنگ جهانی دوم است.

صبح پنجشنبه بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دنباس را صادر کرد. بعد از آن، جنگنده‌ها، توپخانه‌ها و سامانه‌های موشکی ارتش روسیه، مواضع نظامی مختلفی از شرق تا غرب و شمال تا جنوب اوکراین را هدف قرار دادند. 

 با گذشت چهار روز از عملیات در اوکراین، مقام‌های کرملین می‌گویند که آماده گفت‌گو با اوکراین در خصوص نگرانی‌های امنیتی روسیه هستند اما مقام‌های اوکراینی در حالی که پیش‌تر از درخواست برای گفت‌وگو حرف می‌زدند، مذاکره را رد کرده و در این میان تلاش می‌کنند تا روسیه را با کمک غرب و از طریق تحریم‌ها و قطع دسترسی به سامانه بین بانکی سوئیفت در جامعه بین‌المللی منزوی کنند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول