اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

توافق روسیه و اوکراین برای حفظ ایمنی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای این کشور و طرف اوکراینی توافق کردند که به صورت مشترک از ایمنی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل محافظت کنند.

توافق روسیه و اوکراین برای حفظ ایمنی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، به گفته وزارت دفاع روسیه، نیروهای روسیه با نیروهای اوکراینی برای حفظ ایمنی رآکتورهای نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل به صورت مشترک، به توافق رسیدند.

 

 

وزارت دفاع روسیه دیروز (شنبه) اعلام کرد که نظارت بر سطوح تشعشعات در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل طبق معمول ادامه دارد و چتربازان روس در حال تامین امنیت آن هستند. این وزارتخانه همچنین گفته بود که یگان‌های نیروهای هوابرد روسیه به همراه نیروهای گارد ملی اوکراین، از نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل محافظت می‌کنند.

شبکه روسی «راشا تودی» در روز اول عملیات روسیه در اوکراین به نقل از مقامات اوکراینی اعلام کرد ارتش روسیه کنترل این نیروگاه را به دست گرفته که روز بعد مسکو هم این خبر را تایید کرد.

در تازه‌ترین تحولات، مشاور وزیر کشور اوکراین مدعی شده که نیروهای روس در حال نزدیک شدن به نیروگاه اتمی «زاپوریژا» هستند. نیروگاه زاپوریژا یکی از چهار نیروگاه هسته‌ای فعال در اوکراین است و ۶ رآکتور دارد که هر کدام با توان هزار مگاوات انرژی تولید می‌کنند. این نیروگاه تقریبا همان زمان با نیروگاه چرنوبیل ساخته شد و رآکتورهایش مربوط به دوران شوروی سابق است. نیروگاه زاپوریژا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اوکراین و در اروپاست. گفته می‌شود در این  نیروگاه برخی تاسیسات ساخت رمز ارز از سوی دولت اوکراین فعالیت می‌کردند.

روسیه از صبح پنجشنبه پنجم اسفند دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان شرق اوکراین و کی‌یف حاصل شده بود، عمل نکرده است. 

 با گذشت چهار روز از عملیات در اوکراین، مقام‌های کرملین می‌گویند که آماده گفت‌گو با اوکراین در خصوص نگرانی‌های امنیتی روسیه هستند اما مقام‌های اوکراینی در حالی که پیش‌تر از درخواست برای گفت‌وگو حرف می‌زدند، امروز مذاکره را در بلاروس رد کرده و در این میان تلاش می‌کنند تا روسیه را با کمک غرب و از طریق تحریم‌ها و قطع دسترسی به سامانه بین بانکی سوئیفت در جامعه بین‌المللی منزوی کنند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول