اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لحظه‌به‌لحظه با تحولات اوکراین| مسکو و کی‌یف سر میز مذاکره نشستند

در پنجمین روز عملیات روسیه در اوکراین، دو طرف مذاکراتی را در بلاروس برای کاستن از تنش و درگیری آغاز کردند.

لحظه‌به‌لحظه با تحولات اوکراین| مسکو و کی‌یف سر میز مذاکره نشستند

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، درگیری‌های اوکراین در حالی وارد پنجمین روز شده که هیأت‌های کی‌یف و مسکو در بلاروس مذاکراتی رو در رو را برای پایان دادن به تنش و درگیری آغاز کردند. طبق اعلام دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین هدف این کشور از مذاکرات، آتش‌بس فوری و خروج نیروهای روسیه از خاک اوکراین است. روسیه هم پیش‌تر خواستار رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی خود در مذاکرات شده بود. 

بخش سیزدهم تحولات اوکراین

بخش چهاردهم از تحولات لحظه به لحظه در اوکراین را در ادامه دنبال کنید:

سوئیس تحریم‌های مشابه با اتحادیه اروپا علیه روسیه اعمال می‌کند

دولت سوئیس  اعلام کرد تحریم‌های مالی علیه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و سایر مقامات این کشور اعمال می‌کند.  

پوتین: غرب امپراتوری دروغ است

رئیس‌جمهور روسیه در نشست هیأت دولت این کشور در واکنش به تحریم‌های آمریکا و متحدانش، غرب را «امپراتوری دروغ» خواند. (جزئیات بیشتر)

 

روسیه حریم هوایی خود را بر روی ۲۳ کشور از جمله آلمان و فرانسه بست

خبرگزاری تاس گزارش داد روسیه حریم هوایی خود را به روی ۲۳ کشور از جمله آلمان، اسپانیا و فرانسه بست و همچنین در واکنش به ممنوعیت خطوط هوایی خود، پروازهای خطوط هوایی از ۳۶ کشور را محدود کرد.

اوکراین خواستار خروج همه نیروهای روسیه از جمله از کریمه و دونباس

به گزارش اسپوتنیک، دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد کی‌یف در مذاکرات بلاروس با طرف روسی خواستار خروج تمام نیروهای روسیه از جمله از مناطق کریمه و دونباس شده است.

وزیر دفاع روسیه: بر اساس فرمان پوتین، وظیفه نیروهای اتمی آغاز شد

«سرگئی شویگو» اعلام کرد بر اساس دستور رئیس‌جمهور روسیه پست‌های فرماندهی نیروهای موشکی راهبردی اتمی، ناوگان شمال و اقیانوس آرام و فرماندهی هوایی دوربرد با پرسنل تقویت شده، وظیفه رزمی خود را آغاز کردند. (جزئیات بیشتر)

روسیه سفیر کانادا را احضار کرد

وزارت خارجه روسیه از کانادا خواست اقدامات فوری را برای تضمین امنیت سفارت مسکو در اُتاوا اتخاذ کند.

آمریکا تراکنش مالی با بانک مرکزی روسیه را ممنوع کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا، نقل و انتقالابات بانکی با بانک مرکزی روسیه، صندوق ثروت ملی و وزارت دارایی روسیه را ممنوع اعلام کرد. (جزئیات بیشتر)

 

تصاویر خبرگزاری بلاروس از مذاکره هیأت‌های روسیه و اوکراین

 

چین طرف‌های درگیر در اوکراین را به آرامش دعوت کرد

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به آماده‌باش بازدارندگی اتمی از سوی روسیه و اروپا، طرف‌های درگیر در بحران اوکراین را به آرامش دعوت کرد. (جزئیات بیشتر)

تعلیق فعالیت سفارت آمریکا در بلاروس

وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت سفارت آمریکا در «مینسک» پایتخت بلاروس را به حالت تعلیق درآورد و همچنین اجازه خروج داوطلبانه کارکنان غیر اضطراری سفارت آمریکا در مسکو و اعضای خانواده آن‌ها را صادر کرد. (جزئیات بیشتر)

بورل: موضوع الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا در دستورکار فعلی نیست

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت بودجه ویژه که این اتحادیه به خرید تسلیحات برای اوکراین اختصاص داده برای تسلیحات دفاعی، تسلیحات ضد تانک و سوخت استفاده خواهد شد. وی افزود قصد روسیه برای استقرار تجهیزات اتمی در بلاروس "مسیری بسیار خطرناک" است.

خبرنگار اسپوتنیک: نیروهای اوکراینی حومه شمالی دونتسک را گلوله‌باران کردند

 

 

کی‌یف: ده‌ها نفر در گلوله‌باران گسترده «خارکیف» کشته شدند

به گزارش رویترز، یکی از مشاوران وزارت کشور اوکراین گفت که ده‌ها نفر در اثر گلوله‌باران گسترده روسیه در شهر خارکیف در غرب اوکراین کشته شدند.

 

 

«تاس» حمله هکری را تایید کرد

دپارتمان ارتباطات این آژانس خبری اعلام کرد: در روزهای اخیر، وبسایت تاس تحت حملات هکری گسترده و مداوم بوده است. امروز، مهاجمان موفق به غلبه بر حفاظت شدند. در حال حاضر، کار برای بازگرداندن وبسایت تاس به ظرفیت کاری در حال انجام است.

هک رسانه‌های روسی از جمله خبرگزاری «تاس» از سوی هکرهای ناشناس

به گزارش راشاتودی، گروه «ناشناس» مدعی است که خبرگزاری روسی تاس را هک کرده است. گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که وبسایت سایر رسانه‌های روسیه و نشریات بلاروسی نیز مورد حمله قرار گرفته‌اند.

گفته می‌شود وبسایت‌های متعلق به رسانه‌های روسی TASS، Izvestia، Fontaka، RBC و Kommersant هک شده‌اند.

 

 

ژاپن تحریم‌هایی را علیه بانک مرکزی روسیه اعمال می‌کند

اوکراینی‌ها پس از پایان منع رفت‌وآمد برای خرید مواد غذایی صف کشیدند

پس از لغو مقررات منع رفت و آمد ۳۶ ساعته که از ساعت ۵ بعدازظهر روز شنبه تا ساعت ۸ صبح روز دوشنبه (به وقت محلی) در پایتخت اوکراین برقرار بود، از صبح امروز صف‌های طولانی در مقابل سوپرمارکت‌های سراسر کی‌یف تشکیل شده است.

یکی از تهیه‌کنندگان شبکه سی‌ان‌ان که به سه سوپرمارکت رفته بود گفت که صف‌ها بسیار طولانی است و قفسه‌ها به سرعت خالی می‌شوند.

 

 

تأکید قطر بر ضرورت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین

وزیر خارجه قطر ضمن تأکید بر ضرورت احترام به حاکمیت اوکراین، خواستار گفت‌وگوی سازنده طرفین بحران شد. (جزئیات بیشتر)

وزارت دفاع اوکراین: سربازان روسی در نزدیکی شهر «زاپروژیا» در جنوب شرقی اوکراین تسلیم ارتش شدند

 

وزارت خارجه روسیه: بحث فراخواندن سفرای روسیه از اتحادیه اروپا مطرح نیست

آغاز مذاکرات روسیه و اوکراین در بلاروس

تصاویری از نمایندگان روسیه و اوکراین که رو در رو در شهر «گومل» بلاروس برای مذاکراتی که هم‌اکنون در حال برگزاری است، نشسته‌اند.

 

 

کرملین: ارسال تسلیحات به اوکراین خطرناک و بی‌ثبات‌کننده است

سخنگوی کرملین اعلام کرد:

  • اتحادیه اروپا موضعی غیردوستانه در قبال روسیه اتخاذ کرده و تدابیر خصمانه‌ای به کار می‌گیرد.
  • ارسال تسلیحات به اوکراین توسط اتحادیه اروپا عامل بسیار خطرناک و بی‌ثبات‌کننده است و ثابت می‌کند که روسیه در تلاش‌هایش برای غیرنظامی کردن اوکراین حق داشته است.
  •  اعلام تحریم‌ها علیه رئیس‌جمهور روسیه پوچ و بسیار کوته‌بینانه است.
  • روسیه به ممنوعیت پروازی اعمال شده از سوی کشورهای اروپایی پاسخ خواهد داد و بر اساس اصل متقابل و منافع خود عمل خواهد کرد.
  • روسیه پتانسیل جبران خسارات ناشی از تحریم‌ها را دارد. 

ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل از وضعیت اوکراین

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل درخصوص تشدید نقض حقوق‌بشر در اوکراین هشدار داد و بر لزوم ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور تأکید کرد. (جزئیات بیشتر)

دبیرکل ناتو از افزایش کمک‌های نظامی و غیرنظامی به اوکراین خبر داد

«ینس استلوتنبرگ» در صفحه توئیتر خود نوشته با رئیس‌جمهور اوکراین تلفنی گفت‌وگو و شجاعت مردم و نیروهای مسلح اوکراین را ستوده است. دبیرکل ناتو همچنین نوشته متحدان این ائتلاف، کمک‌های نظامی از جمله موشک‌های پدافندی، تسلیحات ضدتانک و همچنین کمک‌های انسان دوستانه و مالی را به اوکراین افزایش خواهند داد. 

حمله هوایی به خارکیف

رسانه‌ها از حمله هوایی روسیه به «خارکیف» دومین شهر بزرگ اوکراین خبر می‌دهند.

 

 

سازمان ملل: ۱۰۲ غیرنظامی در جنگ اوکراین از جمله هفت کودک کشته شدند

رومانی اسپوتنیک را مسدود و پخش راشاتودی را متوقف می‌کند

کابینه وزرای رومانی اعلام کرد که این کشور دسترسی به خبرگزاری روسی اسپوتنیک را مسدود می‌کند و پخش شبکه روسی راشاتودی را تا پایان امروز (دوشنبه) قطع خواهد کرد.

زلنسکی: خواستار عضویت فوری در اتحادیه اروپا هستیم

رئیس‌جمهور اوکراین خواستار عضویت فوری این کشور در اتحادیه اروپا بر اساس رویه جدید ویژه شد. او همچنین خطاب به سربازان روسی گفت: جان خود را نجات دهید و بروید.

به گزارش الجزیره، وی همچنین مدعی شد در درگیری‌های چهار روز گذشته در اوکراین ۱۶ کودک کشته و ۴۵ کودک مجروح شدند و همچنین تاکنون ۴۵۰۰ سرباز روسی کشته شده‌اند.

وزیر دفاع انگلیس: فکر نمی‌کنم روسیه از سلاح اتمی استفاده کند

«بن والاس» در واکنش به دستور پوتین به نیروهای مسلح روسیه برای آماده‌باش نیروهای اتمی بازدارنده، گفت: هر اندازه که او ممکن است درباره اوکراین جاه‌طلب باشد، اما من فکر نمی‌کنم بخواهد وارد این فضا شود. (جزئیات بیشتر)

هدف اوکراین از مذاکره با روسیه

طبق اعلام دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین، هدف اصلی مذاکرات، آتش‌بس فوری و خروج نیروهای روسیه از خاک اوکراین است. (جزئیات بیشتر)

هیأت اوکراینی به محل مذاکرات رسید

خبرگزاری «ریانووستی» نوشته انتظار می‌رود مذاکرات روسیه و اوکراین در بلاروس تا ۳۰ دقیقه دیگر (حدود ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) آغاز شود.

وزیر دفاع، رئیس فراکسیون «خادم خلق» و معاون وزیر امور خارجه اوکراین بخشی از هیأت اوکراینی در مذاکرات بلاروس هستند.

 

 

عضویت اوکراین در اتحادیه اورپا موضوع بحث در شورای اروپا

شبکه راشاتودی به نقل از رئیس شورای اروپا گزارش داد پذیرش احتمالی اوکراین در اتحادیه اروپا موضوع بحث در این سازمان خواهد بود. (جزئیات بیشتر)

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم امروز (دوشنبه) قرار است با وزرای دفاع این اتحادیه برای بررسی وضعیت اوکراین نشست داشته باشد. 

مسکو: آماده توافق هرچه سریع‌تر با اوکراین هستیم

«ولادیمیر مدینسکی» رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه در بلاروس تصریح کرد که مسکو تمایل دارد هرچه سریع‌تر با اوکراین به توافق برسد. (جزئیات بیشتر)

شهروندان لتونی می‌توانند برای اوکراین بجنگند

سخنگوی وزارت خارجه لتونی گفت که پارلمان این کشور به اتفاق آرا به شهروندان لتونی اجازه داده در صورت تمایل برای اوکراین بجنگند.

حمایت سوریه از عملیات روسیه در اوکراین 

مشاور بشار اسد به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت کشورهایی که از جنگ در افغانستان، عراق و سوریه حمایت کردند، حق محکوم کردن اقدامات روسیه در اوکراین را ندارند.

چین: با تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه مخالفیم

وزارت خارجه چین تحریم‌های غرب علیه روسیه را غیرقانونی و یکجانبه خواند و گفت این تحریم‌ها مشکلات را حل نمی‌کند و فقط مشکلات جدیدی ایجاد می‌کند.

احتمال استقرار سلاح اتمی در بلاروس قوت گرفت

همزمان با بحران اوکراین، دولت بلاروس با برگزاری یک همه‌پرسی که ۶۵.۲ درصد از شرکت‌کنندگان به آن آری گفتند، اجازه یافت وضعیت اتمی خود را تغییر دهد. (جزئیات بیشتر)

بیانیه وزارت دفاع روسیه درباره آخرین تحولات در اوکراین

  • نیروهای روسی شهرهای «بردیانسک» و «انرهودار» اوکراین را تحت کنترل درآورده‌اند.

 

 

  • غیرنظامیان اوکراینی می‌توانند «آزادانه» کی‌یف را ترک کنند.
  • نیروی هوایی روسیه تمام آسمان اوکراین را کنترل می‌کند.
  • از ابتدای عملیات تاکنون هزار و ۱۱۴ زیرساخت نظامی، ۳۱۴ تانک و خودروی زرهی، ۵۷ موشک انداز و ۱۲۱ توپخانه اوکراین منهدم شده است.
  • نیروهای روسیه نیروگاه اتمی «زاپروژیا» را کنترل می‌کنند و سطح تشعشعات در اطراف آن طبیعی است.
  • نیروهای مسلح روسیه فقط تأسیسات نظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهند، هیچ چیزی جمعیت غیرنظامی این کشور را تهدید نمی‌کند.
  • رژیم کی‌یف از مردم شهر به عنوان سپر انسانی برای ملی‌گراهایی که تجهیزات نظامی در مناطق مسکونی پایتخت مستقر کرده‌اند، استفاده می‌کند.

ورود نیروهای روسی بدون درگیری به شهر «کوبیانسک»

طبق گزارش‌ها، نیروهای روسی بدون مقاومت وارد شهر «کوبیانسک» در جنوب شرقی خارکیف شده‌اند و با مقامات محلی و پلیس این شهر برای همکاری به منظور حفظ امنیت به توافق رسیده‌اند. کوبیانسک در فاصله ۱۱۰ کیلومتری خارکیف قرار دارد و نقطه تدارکاتی مهمی برای نیروهای روسیه است.

 

شهردار کوبیانسک  گفت که با نیروهای روسیه مذاکراتی انجام داده و گشت‌های پلیس با همراهی نیروهای روسی انجام می‌شود و از ساکنان خواست از پناهگاه‌ها خارج شوند.

 

 

ارتش اوکراین: نیروهای روسیه سرعت تهاجم را کاهش داده‌اند

کابینه وزیران اوکراین امروز (دوشنبه) بدون ارائه جزئیات بیشتر در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت: اشغالگران روسی سرعت حمله را کاهش داده‌اند، اما همچنان در تلاش برای موفقیت در برخی مناطق در حمله به اوکراین هستند.

اعمال تحریم‌های بیشتر علیه بانک مرکزی روسیه

طبق گزارش راشاتودی، دولت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد تحریم‌های بیشتری را علیه بانک مرکزی فدراسیون روسیه اعمال می‌کند. به گزارش اسپوتنیک، انگلیس تراکنش‌های مالی مرتبط با بانک مرکزی، صندوق رفاه ملی و وزارت دارایی روسیه را ممنوع می‌کند.

اعلام وضعیت هشدار در کی‌یف

به گزارش الجزیره، مقامات شهر کی‌یف وضعیت هشدار اعلام کردند و از ساکنان خواستند فورا وارد پناهگاه‌ها شوند. آژیرهای هشدار هم در شهر به صدا درآمده‌اند. 

خبرگزاری اوکراین: نیروهای روسی کنترل شهر «بردیانسک» را به دست گرفتند

طبق گزارش‌ها، روسیه کنترل تمام ساختمان‌های اداری در شهر بردیانسک را به دست گرفته و شهردار آن اعلام کرد تجهیزات نظامی سنگین و نیروهای روسی در عرض چند ساعت در سراسر شهر پیشروی کردند.

دونتسک بسیج عمومی را تعلیق کرد

طبق گزارش رسانه‌های روسی، «دنیس پوشیلین» رئیس جمهوری خلق دونتسک (جدایی‌طلبان شرق اوکراین) امروز (دوشنبه) گفت که بسیج عمومی در این جمهوری که از سوی روسیه به رسمیت شناخته شده، به حالت تعلیق درآمده است. وی درباره علت این تصمیم گفت: بسیج عمومی به حالت تعلیق درآمده، زیرا تعداد مورد نیاز در مناطق هدف تکمیل شده است.

ادعای تایمز: فعالیت نیروهای وابسته به روسیه در کی‌یف برای ترور زلنسکی

نشریه «تایمز» مدعی شده ۴۰۰ عضو از نیروهای وابسته به روسیه با دستور کرملین برای ترور زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و آماده‌سازی مقدمات کنترل مسکو بر کی‌یف در این شهر فعالیت می‌کنند.

آغاز درگیری‌ها در جبهه شمالی کی‌یف

خبرنگار شبکه «الجزیره» از آغاز درگیری‌ها در جبهه شمالی کی‌یف پایتخت اوکراین خبر داد. خبرنگار الجزیره همچنین از شلیک توپخانه به سمت مرز شرقی شهر «دنیپرو» در شرق اوکراین خبر داد.

مینسک: بستر مذاکره بین روسیه و اوکراین آماده شده است/ انتظار می‌رود هیأت‌ها وارد شوند

به گزارش «اسپوتنیک»، «آناتولی گلاز» سخنگوی وزارت امور خارجه بلاروس امروز (دوشنبه) گفت که بستر مذاکرات روسیه و اوکراین در بلاروس آماده شده است. این دیپلمات با بیان اینکه طرف بلاروسی آماده سازماندهی این روند در هر لحظه است، افزود: مذاکرات به محض ورود همه هیأت‌ها به محل نشست آغاز خواهد شد.

 

اطلاعات اوکراین: بلاروس آماده مشارکت مستقیم در حمله روسیه به اوکراین است

یک مقام دولتی اوکراین به سی‌ان‌ان گفت: اطلاعات اوکراین نشان می‌دهد که بلاروس علاوه بر اینکه به روس‌ها اجازه می‌دهد از خاک آن استفاده کنند و همچنین به آن‌ها اجازه عبور از مرز به اوکراین را می‌دهد، آمادگی برای مشارکت مستقیم در حمله روسیه را هم بروز می‌دهد.

منبع دوم نزدیک به دولت اوکراین به این شبکه گفت که علاوه بر اطلاعات اوکراین، دولت بایدن نیز به کی‌یف اعلام کرده که بلاروس در حال آماده شدن برای حمله است. ابتدا روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک مقام دولت آمریکا گزارش داد که بلاروس در حال آماده شدن برای اعزام نیرو به اوکراین است.

اوکراین مدعی حمله موفقیت‌آمیز پهپادی به نیروهای روسیه در نزدیکی «خرسون» 

به گزارش «سی‌ان‌ان»، نیروی هوایی اوکراین ویدئویی را در فیس بوک منتشر کرد و مدعی شد که حمله موفق پهپادی توسط ارتش این کشور را نشان می‌دهد. به گفته نیروی هوایی اوکراین، حمله ادعایی در Chornobayivka واقع در شمال خرسون رخ داده است. مشخص نیست این حمله چه زمانی رخ بوده است.

طبق گزارش سی‌ان‌ان، در ویدئویی که توسط پهپاد گرفته شده، ستونی از وسایل نقلیه در یک جاده و ناگهان انفجاری دیده می‌شود که به نظر می‌رسد به وسط ستون برخورد کرده است.

 

بر اساس این گزارش، در روزهای اخیر، خرسون محل درگیری شدید بین جنگنده‌های اوکراینی و نیروهای روسی بوده که تلاش می‌کنند از رودخانه «دنیپر» پیشروی کنند.

دونتسک: بمباران منطقه «گورلوکا» توسط نیروهای اوکراینی

خبرگزاری «اسپوتنیک» گزارش داد جمهوری خلق دونتسک در شرق اوکراین اعلام کرد نیروهای اوکراینی منطقه «گورلوکا» از جمله مدرسه و کارخانه «کراماش» را بمباران کرده‌اند.

حضور هیأت اوکراینی در بلاروس برای مذاکره با روسیه

شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» اعلام کرد بر اساس گزارش‌ها، هیأت اوکراینی در حال حاضر برای مذاکره با هیأت روسی در بلاروس حضور دارد. 

ترکیه درخواست اوکراین برای بستن  تنگه بسفر را بررسی می‌کند

شبکه «راشاتودی» به نقل از تلویزیون ترکیه گزارش داد کابینه این کشور امروز (دوشنبه) به ریاست اردوغان درباره درخواست اوکراین برای بستن تنگه بسفر به روی کشتی‌های جنگی روسیه گفت‌وگو خواهد کرد.

اوکراین: تلاش ارتش روسیه برای کنترل شهر «ایربین» شکست خورد

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد تلاش ارتش روسیه برای کنترل شهر «ایربین» در شمال کی‌یف با شکست مواجه شد.

سنگاپور روسیه را تحریم می‌کند

خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های سنگاپور گزارش داد این کشور، روسیه را تحریم می‌کند و صادرات به آن را محدود خواهد کرد.

کره جنوبی صادرات اقلام استراتژیک به روسیه را ممنوع می‌کند

خبرگزاری «یونهاپ» به نقل از وزارت خارجه کره جنوبی گزارش داد سئول تصمیم خود برای ممنوعیت صادرات مواد استراتژیک به روسیه را به اطلاع آمریکا رسانده است.

ادعای مقام آمریکایی: بلاروس در حال آماده شدن برای پیوستن به روسیه است

به گزارش «واشنگتن پست» به گفته یک مقام آمریکایی، بلاروس در حال آماده شدن برای پیوستن به حمله روسیه به اوکراین است و احتمالا امروز این اتفاق بیافتد. (جزئیات بیشتر)

برزیل در تحریم روسیه شرکت نمی‌کند/ بولسونارو: مردم اوکراین سرنوشت خود را به یک کمدین سپردند

«ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور برزیل روز یکشنبه از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین انتقاد کرد و افزود که برزیل موضع بی‌طرفی در قبال مسئله اوکراین اتخاذ خواهد کرد و علیه روسیه تحریم اعمال نخواهد کرد.

به گزارش «سی‌ان‌ان»، بولسونارو در یک کنفرانس خبری در اشاره به حرفه سابق رئیس‌جمهور اوکراین گفت که اوکراینی‌ها به یک کمدین در مورد سرنوشت یک ملت اعتماد کرده‌اند. وی همچنین گفت که برزیل به کود روسیه وابسته است و اقدام علیه مسکو می‌تواند آسیب جدی به کشاورزی در برزیل وارد کند. او افزود که از صلح حمایت می‌کند اما نمی‌خواهد مشکلات بیشتری برای برزیل ایجاد کند.

طبق این گزارش، زمانی که از بولسونارو در مورد یک «قتل‌عام احتمالی» در اوکراین سؤال شد، گفت که صحبت از قتل‌عام اغراق‌آمیز است و از اقدام روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب حامی مسکو در لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین دفاع کرد.

توافق اروپا برای توقف تعامل با بانک مرکزی روسیه

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که وزرای خارجه اروپا روز یکشنبه توافق کردند در هماهنگی با کشورهای عضو گروه ۷ تعامل با بانک مرکزی روسیه را متوقف کنند.

کاخ سفید: بایدن امروز برای هماهنگ کردن پاسخ‌ها با متحدان واشنگتن گفت‌وگو می‌کند

طبق اعلام کاخ سفید، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا صبح دوشنبه (به وقت آمریکا) با متحدان این کشور تماس خواهد گرفت تا درباره وضعیت اوکراین و واکنش هماهنگ آن‌ها گفت‌وگو کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، بر اساس گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، دیروز  (یکشنبه) «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور و همتایانش در گروه ۷ در تماسی با «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین بر «پاسخ یکپارچه به حمله روسیه» تاکید کردند.

سقوط بیش از ۲۸ درصدی ارزش روبل روسیه 

طبق گزارش‌ها، ارزش روبل روسیه در معاملات اولیه امروز (دوشنبه) بیش از ۲۸ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح رسید.

زلنسکی؛ به مذاکرات خوشبین نیستم

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در یک بیانیه تلویزیونی کوتاه گفت که انتظار زیادی از دیدار هیأت‌های اوکراین و روسیه در روز دوشنبه ندارد.

به گزارش سی‌ان‌ان، وی در این خصوص گفت: من مانند همیشه به صراحت می‌گویم، واقعاً به نتیجه این دیدار اعتقاد ندارم، اما اجازه دهید آن‌ها تلاش کنند. تا هیچ شهروند اوکراینی تردید نداشته باشد که من به عنوان رئیس‌جمهور تلاش نکردم جنگ را در صورت وجود یک فرصت کوچک متوقف کنم.

دیروز (یکشنبه) «اوگنی ینین» معاون وزیر کشور اوکراین گفت که مذاکرات بین هیأت‌های روسیه و اوکراین صبح دوشنبه به وقت محلی برگزار خواهد شد.

شنیده شدن صدای انفجار در کی‌یف و خارکیف

سرویس دولتی ارتباطات ویژه و حفاظت اطلاعات اوکراین اعلام کرد که صبح روز دوشنبه صدای انفجار در کی‌یف پایتخت اوکراین پس از چند ساعت آرامش و سکوت و همچنین در خارکیف دومین شهر بزرگ این کشور شنیده شد. 

به گزارش رویترز، این آژانس در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد یک ساختمان مسکونی در شهر «چرنیهیو» در شمال اوکراین پس از اصابت موشک در آتش سوخت. همچنین فرماندهی نیروی زمینی اوکراین در فیس‌بوک اعلام کرد، «ژیتومیر» یکی دیگر از شهرهای شمالی اوکراین شبانه مورد اصابت موشک قرار گرفت. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول