اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

دست شهرداری در جیب اموات/ بودجه پیشنهادی شهرداری مشهد در بوته نقد

این روزها موضوع بررسی لایحه پیشنهادی بودجه شهرداری مشهد، به موضوعی داغ و حاشیه ساز در شبکه های اجتماعی مبدل شده و انتقادهای فراوانی به نحوه تنظیم بودجه پیشنهادی مطرح شده است. منتقدان به این نحوه عملکرد، اعتقاد دارند شهرداری به جای مدیریت هزینه ها و اقناع مردم، تلاش کرده است با بالابردن هزینه های عوارض و خدمات، میزان کسری اعتبارات خود را از جیب مردم تامین کند.

دست شهرداری در جیب اموات/ بودجه پیشنهادی شهرداری مشهد در بوته نقد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، این روزها موضوع بررسی لایحه پیشنهادی بودجه شهرداری مشهد، به موضوعی داغ و حاشیه ساز در شبکه های اجتماعی مبدل شده و انتقادهای فراوانی به نحوه تنظیم بودجه پیشنهادی مطرح شده است. منتقدان به این نحوه عملکرد، اعتقاد دارند شهرداری به جای مدیریت هزینه ها و اقناع مردم، تلاش کرده است با بالابردن هزینه های عوارض و خدمات، میزان کسری اعتبارات خود را از جیب مردم تامین کند.

خبرگزاری فارس نیز بر مبنای رسالت شفاف سازی و مطالبه حقوق مردم از مدیریت شهری، در نظر دارد به اجمال، برخی از موارد مطرح شده در آلبوم بودجه پیشنهادی شهرداری، شرکت ها و موسسات وابسته را مورد نقد و بررسی قرار دهد و البته از شنیدن و انتشار پاسخ متولیان نیز استقبال می کند.

افزایش بهای خدمات بسته بندی تا ۹۸ درصد، شست و شو تا ۱۲۶ درصد، انتقال تا ۱۲۷ درصد و تدفین جنازه تا ۶۰ درصد

در آغاز بررسی موارد مندرج در لایحه پیشنهادی بودجه شهرداری و به خصوص موارد مربوط به هزینه هایی که مردم باید بپردازند، به سراغ آلبوم بودجه سازمان فردوس های شهرداری مشهد می رویم تا ببینیم شهرداری از محل فوت اموات، چه میزان درآمد در بودجه پیش بینی کرده است.

الف) در جدول شماره ۹ لایحه پیشنهادی شهرداری در ارتباط با تعرفه بهای خدمات، از همان بند اول، شاهد افزایش ۹۸ درصدی بهای خدمات هستیم. شاید بهتر باشد با زبانی عامیانه تر این موضوع را بیان کنیم. برای بیان راحت تر سه رقم آخر ارقام را گرد کرده و مبالغ را به «تومان» بیان می کنیم. ضمنا افزایش بها در مقایسه با اصلاح بودجه ۱۴۰۰ مصوب شورای شهر ذکر می شود:

۱. خدمات بسته بندی اجساد بالای ۷ سال برای حمل به شهرستان با افزایش ۹۸ درصدی از ۲۲۵ هزار تومان به ۴۴۶ هزار تومان رسیده است.

۲. خدمات بسته بندی اجساد بالای ۷ سال برای حمل به فرودگاه با افزایش ۸۳ درصدی از ۵۰۹ هزار تومان به ۹۳۲ هزار تومان رسیده است.

۳. خدمات شست و شو و تکفین عادی اجساد بزرگسال با افزایش ۱۲۶ درصدی از ۵۸۴ هزار تومان به یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسیده است.

۴. خدمات شست و شو و تکفین تصادفی، عفونی و سوختگی اجساد بزرگسال با افزایش ۱۲۶ درصدی از ۶۱۴ هزار تومان به یک میلیون و ۳۸۹ هزار تومان رسیده است.

۵. هزینه انتقال متوفی به سالن های معراج اختصاصی تا مسافت ۲۵ کیلومتر برای اجساد بزرگسال با افزایش ۱۲۷ درصدی از ۳۸۱ هزار تومان به ۸۶۷ هزار تومان رسیده است.

۶. هزینه انتقال متوفی به سالن های معراج عمومی به ازای هر کیلومتر مازاد بر مسافت ۲۵ کیلومتر برای اجساد بزرگسال با افزایش ۶۴ درصدی از ۵۸۰۰ تومان به ۹۵۰۰ تومان رسیده است.

۷. هزینه انتقال متوفی به سالن های معراج اختصاصی به ازای هر کیلومتر مازاد بر مسافت ۲۵ کیلومتر برای اجساد بزرگسال با افزایش ۱۲۵ درصدی از ۱۵۴۰۰ تومان به ۳۴۷۰۰ تومان رسیده است.

۸. هزینه برگشت از خدمات اعزام اولیه و انتقال متوفی به سالن های معراج برای کلیه گروه های سنی با افزایش ۱۱۹ درصدی از ۱۰۸ هزار تومان به ۲۳۷ هزار تومان رسیده است.

۹. هزینه خدمات انتقال به پزشکی قانونی به ازای هر کیلومتر برای اجساد بالای ۷ سال با افزایش ۱۰۳ درصدی از ۴۴۰۰ تومان به ۹۰۰۰ تومان رسیده است.

۱۰. هزینه خدمات اعزام به شهرستان در محدوده ۵۰ کیلومتری مشهد برای اجساد بالای ۷ سال با افزایش ۱۱۱ درصدی از ۱۵۵ هزار تومان به ۳۲۷ هزار تومان رسیده است.

۱۱. هزینه خدمات تدفین و بتن ریزی برای اموات بالای ۷ سال با افزایش ۶۰ درصدی از ۷۶۶ هزار تومان به یک میلیون و ۲۲۴ هزار تومان رسیده است.

افزایش ۱۲۳ درصدی بهای خدمات اداری

آنچه که گفته شد، فقط بخشی از افزایش های عجیب و غریب هزینه های مردم در زمینه خدمات بسته بندی، شست و شو، انتقال و دفن اجساد بود. اما در موارد مندرج در لایحه به همین میزان نیز بسنده نشده است و حتی در زمینه ارائه خدمات اداری نیز با افزایش های بسیار چشمگیر و به دور از منطق مواجه بوده ایم. برای مثال، هزینه خدمات اداری و تشکیل پرونده برای اموات بالای ۷ سال با افزایش ۱۳۳ درصدی از ۷۴ هزار تومان به ۱۷۳ هزار تومان رسیده است.

ب) بر اساس جدول شماره ۱۰ تعرفه بهای همه قبور نیز نسبت به سال گذشته با افزایش ۲۵ درصدی همراه بوده است.

برای مقایسه دقیق تر این موارد، جدول تغییرات بهای خدمات در بودجه ۱۴۰۰ و لایحه پیشنهادی ۱۴۰۱ به پیوست این گزارش ارائه می شود.

هزینه کفن و دفن یا معمای ریاضی؟

اما در موارد مذکور در این لایحه، نکاتی به نظر می رسد:

* در تعرفه های لحاظ شده برای کفن و دفن اموات، در نگاه اول چنان دقتی لحاظ شده که گویا قرار است با یک موضوع بسیار پیچیده علمی روبرو شویم. اما برای مثال مشخص نیست تفاوت ۸۰۰ هزار تومانی شست و شوی جسد فرد بالای ۷ سال و زیر ۷ سال چه توجیه علمی و عملی و یا حتی شرعی می تواند داشته باشد و یا خدمات اداری و تشکیل پرونده برای متوفی زیر ۷ سال و بالای ۷ سال چه تفاوتی دارد که بین این ۲ مورد حدود ۱۱۵ هزار تومان تفاوت لحاظ شده است؟

تغییر در ارقام بودجه سال گذشته برای توجیه افزایش تعرفه قبور

* در مورد تعرفه بهای قبور، عدد ۲۵ درصد در بسیاری از موارد در مقایسه با اعداد و ارقام بودجه ۱۴۰۰ رعایت نشده است. برای مثال، هزینه واگذاری به روز قبور ۳ طبقه در قطعه مرحوم میرزا جوادآقا تهرانی در بودجه سال ۱۴۰۰ از ۲۷ میلیون به عدد ۳۳ میلیون تومان افزایش یافته بود. در حالی که همین عدد ۳۳ میلیون تومان مصوب در آلبوم بودجه ۱۴۰۱ به عدد ۶۶ میلیون تومان تغییر پیدا کرده و افزایش ۲۵ درصدی روی این عدد اعمال شده است. در نمونه دیگر، هزینه پیش واگذاری مقابر خانوادگی در آرامستان بهشت جواد الائمه در بودجه سال ۱۴۰۰ از ۳۵۰ میلیون به عدد ۴۲۷ میلیون تومان افزایش یافته بود. در حالی که همین عدد ۴۲۷ میلیون تومان مصوب در آلبوم بودجه ۱۴۰۱ به عدد ۸۵۴ میلیون تغییر پیدا کرده و باز افزایش ۲۵ درصدی روی این عدد اعمال شده است. این که این اعداد و ارقام چگونه تا این حد تغییر یافته هم جای شگفتی دارد و می بایست پاسخ مستدلی برای آن وجود داشته باشد. همینجا پرسش دیگری پیش می آید و این که این جنس تغییرات فقط در مورد هزینه های اموات به وجود آمده یا در تمام سرفصل های بودجه چنین تغییراتی وجود داشته و مردم از آن بی‌خبر هستند.

* در این که اداره شهری با این وسعت و عظمت هزینه دارد و می بایست هزینه های آن تامین شود، تردیدی نیست. ضمن این که بدون شک، بخشی از هزینه های اداره شهر نیز بر عهده شهروندان است که این موضوع می بایست از طریق اعمال برخی عوارض مشخص شود. اما این که بهای خدمات حتی در مورد کفن و دفن اموات نسبت به سال گذشته به یکباره به بیش از ۱۰۰ درصد افزایش می یابد، از شگفتانه هایی است که در ادوار گذشته مدیریت شهری سابقه نداشته است.

افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات هوشمندسازی؟!

* در سرفصل های جدول شماره ۸ بودجه عناوین برنامه هوشمندسازی شهری، هوشمندسازی خدمات شهری و تامین زیرساخت های فناوری اطلاعات به چشم می خورد که در بودجه ۱۴۰۰ عدد ۳۰۰ میلیون تومان برای هر از آنها در نظر گرفته شده است. این عدد نیز در سال ۱۴۰۱ با ۱۰۰ درصد افزایش همراه بوده است. مقصود از چنین عناوینی در بودجه چیست و این مبالغ دقیقا برای چه کاری در نظر گرفته شده است؟

* هنوز موضوع تصویب افزایش ۴۰ درصدی عوارض و بهای خدمات ساختمانی و مرتبط با املاک در جلسه بیست و پنجم شورا که در نهایت با نامه مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور محکوم به ابطال شد را از یاد نبرده ایم. مشخص نیست باید تاکید رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر مشهد مبنی بر درآمدهای پایدار و منطقی به جای شهر فروشی و تخلفات ساختمانی را باور کنیم یا این که در گوشه و کنار لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ شهرداری مواردی را ببینیم که با هیچ منطقی سازگار نیست. امید است اعضای محترم شورای شهر مشهد، تاکیدات نماینده محترم ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد را مد نظر داشته باشند و در تصویب لوایح مهمی مانند بودجه شهرداری، این توصیه ایشان را به جد مراعات کنند که: «در تصویب هر طرح و هر هزینه برای مردم، حتما دقت شود فشاری به مردم وارد نشود یا هزینه نابجا به مردم تحمیل نشود.»

تعرفه خدمات ۱۴۰۰

   

تعرفه پیشنهادی خدمات ۱۴۰۱

   

 

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۹

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول