اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

نقدی بر برخی تحلیل‌ها درباره اوکراین

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در یادداشتی، با نقد برخی تحلیل‌ها درباره تحولات اوکراین، نوشت: این افراد مقهور شناخت خویش از غرب شدند؛ اما از فلسفه غرب کم‌تر می داند.

نقدی بر برخی تحلیل‌ها درباره اوکراین

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، مجتبی زارعی عضو هیات علمی دانشگاه مدرس در یادداشتی، با اشاره به برخی تحلیل‌ها درباره تحولات اوکراین نوشت: اخیرا یادداشت درباره جنگ اوکراین منتشر شد و  گویا آقای ظریف وزیر امورخارجه سابق این یادداشت را در یکی از گروه‌های فضای مجازی قرار داده و نوشته که این یادداشت قابل تامل است! پیشنهاد ما به |آقای ظریف این است که بهتر است دوران بازنشستگی اش را در واحد عقیدتی سیاسی ناتو خدمت کند، تا دانشگاه تهران! 

در یادداشتی که مورد اشاره محمد جواد ظریف بوده، آمده: "صورت مساله اوکراین در رسانه ها درست مطرح نمی شود؛ مسئله مواجهۀ روسیه با غرب نیست! بلکه پرسش این است که ملت‌های همسایه با روسیه در میان دو میدان جاذبۀ شرق و غرب چه  باید بکنند؟ آن چیزی که باعث توسعۀ ناتو به شرق شد، خواست همین ملت‌ها بود، نه صرفاً خواست آمریکا یا کشورهای ناتو! این میل همسایگان روسیه به ائتلاف نظامی با غرب، ریشه در خاطرات بدی دارد که از خودکامگی‌های کرملین در ذهن دارند".

به نظر می رسد این تحلیل که وزیر سابق امور خارجه ایران به آن اشاره کرده سطحی‌ترین و چه بسا مبتذل‌ترین تحلیل این روزها در میانه بحران جنگی اوکراین باشد، البته این تحلیل ناشی از تجربه ها و زیست برخی غربگرایان در دلبستگی و شیدایی به غرب است.

بی تردید غرب در ذهن غربگرایان برتر از شرق  است؛ ظریف هم در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران از این طرز تلقی رونمایی کرده بود. وندی شرمن هم او که می گفت DNA ایرانی ها پلید است، درباره این دلبستگی ها گفته بود، ظریف در ایالات متحده درس خوانده و 30 سال اینجا زندگی کرده است او مدرک دکترای خود در حقوق بین‌الملل را از دانشگاه دنور، در دانشکده‌ای که حالا به نام پدر مادلین آلبرایت است و از شهری که جان کری در آن متولد شده، دریافت کرده است و  همان‌طور که گفتم، او 30 سال در ایالات متحده زندگی کرده و انگلیسی را روان صحبت می‌کند و مثل یکی از ماهاست !!

جالب است اینک که  تمام جهان به چشم خود دید که این‌ زیسته ظریف به کار ایرانیان نیامده و چه بسا همین زیسته‌اش در غرب و رودربایستی ذاتی ایرانیان و پراگماتیسم آمریکایی کار دست این نماینده ایران داد و موجب کلاهبرداری از ملت بزرگ ایران شد.

بله! ظریف هم همچون نوسینده تحلیل فوق مقهور شناخت خویش از غرب شد؛ او در غرب بود اما از فلسفه غرب کم‌تر می داند و شاید چیزی نداند بیشتر در میدان جاذبه هیمنه غرب زمین‌گیر است و حالا به رغم شکست در برجام که اخلاقا باید متواضع شده و با تبر ابراهیمی و خمینی بت های ذهنش را بشکند در اقدامی حیرت‌آور بعد از سی سال زندگی در غرب،  از طرف ملت ها سخن گفته و از فرایندی بودن غرب‌خواهی و کشش های  میدان جاذبه ناتو از سوی ملت‌های پیرامون روسیه و.... خبر می دهد.

اکنون به عنوان یک ایرانی می‌فهمم که چگونه حاج قاسم تنهای تنها بر فراز ناتو، کاخ کرملین را در نوردیده و در آنجا پوتین را با سیاست تعلیمی و ارشادی خود به قیام علیه انحصارات ناتو تشویق می‌کرد و تازه فهمیدم چرا پوتین با شما غربزدگان در تهران ملاقات نکرد و مستقیم به دیدار رهبر ایرانی رفت و حالا معلوم شد چرا کار ما با شرقیان و همسایگان در مدت وزارت شما بسامان نمی‌شد!

ما از مردم جهان بخاطر این تاخیر شناختی جناب عالی در تحلیل روندهای جهانی عذرخواهی می‌کنیم».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول