اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  یادداشت

نسخه طب سنتی برای چاقی چیست؟

از نگاه طب سنتی مزاج آدم‌هاست که چاق یا لاغر بودنشان را تعیین می‌کند و هیچ یک از رژیم‌های طب نوین نمی‌تواند آدم‌های چاق را برای همیشه لاغر نگه دارد.

نسخه طب سنتی برای چاقی چیست؟

گروه زندگی: در آخرین ماه های سال تب کاهش وزن در میان افراد چاق بالا می گیرد و آنهایی که همیشه از اضافه وزن رنج می بردند دست به کار می شوند و برای آنکه در سال جدید و دید و بازدید های نوروزی بتوانند ظاهر بهتری داشته باشند یک بار دیگر تن به رژیم های لاغری می دهند.  از رژیم پروتئین و سبزیجات گرفته تا رژیم آب و شیر. برنامه‌های کاهش وزنی که بیشتر آنها با شکست مواجه می‌شوند و نیمه کاره رها می‌شوند. اما دیدگاه طب سنتی در مورد چاقی همه تصورات ذهنی ما در مورد این موضوع را بر هم می زند.

از نگاه طب سنتی این مزاج آدم‌هاست که چاق یا لاغر بودنشان را تعیین می‌کند و هیچ یک از رژیم‌های طب نوین نمی‌تواند آدم‌های چاق را برای همیشه لاغر نگه دارد. اگر شما هم اضافه وزن دارید پیشنهاد می‌کنیم این گزارش را تا انتها مطالعه کنید تا همه چیز دستتان بیاید.

*مزاج‌های چاق نما

طب سنتی چاقی افراد را بر اساس مزاجشان بررسی می‌کند و معتقد است چاقی یا لاغری به نوع اخلاط بدن وابسته است. دکتر ابراهیمی، کارشناس طب سنتی در گفت وگو با فارس در یک نگاه کلی می‌گوید: «به هم ریختن تعادل در عناصر یا اخلاط چهارگانه بدن یعنی بلغم، دم، صفرا و سودا می‌تواند موجب تغییر سایز طولی یا عرضی اشخاص شود. اما در بررسی جزیی تر در خصوص چاقی باید گفت هر عاملی که‌تری و رطوبت را در بدن زیاد کند، چاقی محسوب می‌شود. حالا این تری می‌تواند از طریق زیاد شدن گوشت در بدن باشد که به آن چاقی از نوع «لحمی» می‌گویند و یا می‌تواند از طریق افزایش بافت چربی باشد که به آن چاقی از نوع «شحمی» می‌گویند. افراد دموی چاقی‌شان از نوع لحمی است و افراد بلغمی چاقی‌شان از نوع شحمی است.»

*چه افرادی بایدهمیشه در رژیم بمانند؟

لاغر شدن آرزویی است که برای افرادی که مزاجشان بلغمی و دموی است هیچ وقت برآورده نمی‌شود. کارشناس طب سنتی با تاکید بر این نکته می‌گوید: «طبیعت بدن افراد بلغمی و دموی طوری است که هیچ وقت نمی‌توانند طعم لاغر شدن را بچشند و اگر می‌خواهند وزنشان بالا نرود همیشه باید در رژیم غذایی باشند. شنیده‌اید که بعضی از افراد می گویند ما استعداد چاق شدن داریم و آب هم بخوریم چاق می‌شویم. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که حرف این افراد را به سخره گرفته باشید و همه دلیل چاق بودنشان را به خورد و خوراک زیادشان ربط بدهید، اما از نگاه طب سنتی این حرف در مورد آدم‌های بلغمی و دموی درست است. این افراد تری و رطوبت بدنشان بسیار زیاد است. فقط کافی است یک هفته هر چه دلشان می‌خواهد به مقدار معمولی بخورند، به سرعت چند کیلو وزن اضافه می‌کنند.» دکتر ابراهیمی ادامه می‌دهد: «البته اینطور نیست که آدم‌های بلغمی و دموی همیشه چاق می‌مانند بلکه منظور این است که طبیعت بدنشان میل به چاقی دارد. این افراد وزن کم می‌کنند اما هیچ وقت لاغر لاغر نمی‌شوند و باید طوری برنامه غذایی‌شان را ترتیب دهند که بدنشان روی فرم باقی بماند و زیادی چاق نشوند.»

*غصه نخورید تا چاق نشوید/ چرا وقتی عصبی می شوید چاق هم می شوید!

اعصابم که به هم می‌ریزد و غصه می‌خورم چاق می‌شوم. این جمله هم جزو عباراتی است که تا به حال به گوش همه شما خورده است. در باورهای طب نوین این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نیست اما طب سنتی برای آن توجیه علمی دارد. دکتر ابراهیمی در این خصوص می‌گوید: «استرس، عصبی شدن و افسرده بودن باعث افزایش ماده سودا می‌شود و در بدن افراد بلغمی اتفاقاتی را رقم می زند.» این کارشناس طب سنتی توضیحات بیشتری می‌دهد: «افزایش سودا در بدن تحریک قوه جاذبه معده یعنی افزایش اشتها را به دنبال دارد و باعث می‌شود معده ماده‌ای را ترشح کند که در فرد احساس سیری را از بین می‌برد. افرادی که این اتفاق برایشان پیش می‌آید نمی‌توانند خودشان را در خوردن کنترل کنند و هر چقدر می‌خورند سیر نمی‌شوند و در اصطلاح طب سنتی دچار جوء الکعب می‌شوند. برای درمانشان هم باید غصه و استرس را از بدنشان دور کند و در مرحله بعدی برای از بین بردن این سودای اضافی از گیاهان دارویی مثل دمنوش اسطوخودوس استفاده کنند.»

*اگر دموی هستید بخوانید

 یک فرد دموی استعداد چاقی فراوانی دارد و بسیار خوش اشتها است و به همین دلیل معمولاً اضافه وزن دارد. دکتر ابراهیمی می‌گوید: «اگر بدن یک دموی مزاج از حالت تعادل خارج شد و گرفتار چاقی شد باید خوردن آب یخ را ترک کند، بین غذا آب نخورد و تا حد امکان یک تا دو ساعت بعد از غذا آب بنوشد. از خوردن مواد غذایی با طبیعت سرد و تر خودداری کند. روزانه ورزش نیمه سنگین انجام دهد. یک شب در میان به مدت 40 شب و هر بار نیم ساعت روی شکم خود را بادکش کند. هر شب روی شکم خود را با روغن سیاه دانه روغن مالی کند. از روغن‌های گرم مثل روغن کنجد و زیتون استفاده کند. البته بهترین زمان برای کاهش وزن در افراد با مزاج دموی در فصل پاییز و زمستان است. به این دلیل که در این دو فصل میلشان به خوراکی‌های سرد کمتر است.»

*من یک بلغمی هستم، چطور لاغر شوم؟/ ۴۰ روز ارده با شیره بخورید

افرادی که مزاج بلغمی دارند معمولاً چاق هستند و این چاقی در بعضی از این افراد تبدیل به بیماری می‌شود. اگر بلغمی هستید و از قضا گرفتار چاقی، این را بدانید که نمی‌توانید مزاج خود را تغییر دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از مواد غذایی که مخالف طبعتان است استفاده کنید یعنی خوراکی‌هایی را بخورید که طبیعتی گرم و خشک دارند. دکتر ابراهیمی به نکاتی اشاره می‌کند که یک فرد بلغمی چاق برای لاغر شدن باید به آنها توجه کند. او می‌گوید: «به مدت 40 روز، روزی یک پیاله کوچک ارده با شیره بخورید. چند گیاه به نام های زنیان، سیاه دانه نیم کوب، آویشن، مصطکی را با عسل مخلوط کرده و صبح ناشتا و شب موقع خواب یک قاشق مرباخوری از آن بخورید. البته افرادی که خیلی چاق هستند می‌توانند این ترکیب را نیم ساعت قبل از نهار و شام هم بخورند. از خوردن خوراکی‌های با طبیعت سرد و تر به شدت پرهیز کنید. یک شب در میان به مدت 40 شب کتف و شکمتان را بادکش کنید. روغن سیاه دانه را روی شکم و کمرتان بمالید. کندر ضد بلغم است و از افزایش آن در بدن جلوگیری می‌کند. سعی کنید هر روز کندر بخورید.»

*چرا طب سنتی رژیم لاغری طب نوین را قبول ندارد؟

قطعاً می‌توان گفت بیشتر افراد چاق در طول عمرشان حداقل یک بار را به مطب پزشک برای دریافت رژیم لاغری مراجعه کرده‌اند و بیشترشان هم بعد از چند ماهی خسته شده و رژیم را کنار گذاشته‌اند. دکتر ابراهیمی با اشاره به اینکه طب سنتی رژیم‌های لاغری طب نوین را رد می‌کند وبه هیچ وجه آن را قبول ندارد در خصوص دلایل آن می‌گوید: «رژیم‌های لاغری که در طب نوین به افراد تجویز می‌شود بر پایه کالری حساب می‌شود و برای تمام افراد بدون در نظر گرفتن مزاج آنها رژیم ارائه می‌شود. به همین دلیل بسیاری از کسانی که از این نوع رژیم‌ها پیروی می‌کنند به دلیل اینکه کالری مورد نیاز بدنشان تأمین نمی‌شود پس از مدتی دچار ناراحتی‌های اعصاب و افسردگی می‌شوند. زیر چشمانشان سیاه می‌شود، موهایشان می‌ریزد و پوستشان پژمرده می‌شود. چون در این نوع رژیم‌ها بدن از قوای ذخیره‌اش استفاده می‌کند.»

*بی خیال سالاد کاهو شوید

سالاد کاهو پایه اصلی رژیم های لاغری است. اما طب سنتی معتقد است این سالاد برای افرادی که چاقی شان از نوع بلغمی هست هیچ فایده ای ندارد. درمانگر طب سنتی می گوید: «این رژیم‌ها معمولاً با شکست مواجه می‌شوند، به طور مثال به فرد بلغمی گفته شود که برای لاغری باید سالاد کاهو مصرف کند، این فرد پس از مدتی لاغر نشده که هیچ بلکه اضافه وزن هم پیدا می‌کند. چرا؟ چون کاهو طبیعتی سرد و تر دارد و مزاج بلغم هم سرد و تر است و در نتیجه مصرف کاهو در این افراد باعث افزایش رطوبت و چاقی می‌شود.» دکتر ابراهیمی به یکی از عیوب دیگر رژیم‌های لاغری طب نوین اشاره می‌کند و می‌گوید: «در رژیم‌های لاغری افراد چاق در طب مدرن، حذف شام معضلی است که موجب ضعف قوای افراد می‌شود. بسیاری از افراد چاقی که با مشکلاتی متعدد به پزشک طب سنتی مراجعه می‌کنند افرادی هستند که در دوره‌ای رژیم‌های غذایی سخت را رعایت کرده‌اند و دچار مشکات مختلف جسمی و روانی شده‌اند.»

 

*چند کلید طلایی طب سنتی  برای لاغر شدن

 روی ذهنتان کار کنید

ذهن افراد چاق همیشه میل به خوردن دارد و انگار خوردن برای او همه چیز است. به همین دلیل است که کارشناسان طب سنتی قبل از هر توصیه، اولین گام برای لاغر شدن را تغییر تصویر ذهنی یک فرد چاق می‌دانند. دکتر ابراهیمی می‌گوید: «فردی که چاق است باید به مدت 40 روز روی ذهن خودش کار کند که نباید هر چیزی را بخورد. این تمرین ذهنی باعث می‌شود که میل به خوردن در فرد کم شود و غذایش را کمتر کند.»

وعده نهار را حذف کنید نه شام!

حذف وعده شام برای لاغر شدن برای ما تبدیل به عادت شده است. اینکه هر فردی برای لاغر شدن باید قید خوردن شام را بزند و لب به چیزی نزند. این تصویر ذهنی در حالی بین همه جا افتاده که طب سنتی آن را به کلی رد می‌کند. کارشناس طب سنتی می‌گوید: «برای لاغر شدن باید یک صبحانه کامل در ساعت 7 صبح خورد. منظور از صبحانه کامل آن است که حتی می‌توانید در این وعده به غیر از لبنیات گوشت یا غذا هم بخورید، وعده نهار را باید به کلی حذف کنید و به جای آن از یک یا دو عدد میوه استفاده کنید.» حذف وعده نهار برخلاف آنچه ما تا به حال تصور می‌کردیم بهترین روش برای لاغر شدن است که طب سنتی بر آن تاکید می‌کند. دکتر ابراهیمی ادامه می‌دهد: «شام را در هم در ساعت‌های اولیه شب بخورید، آن هم نه یک شام سنگین بلکه شامی سبک که باعث سنگین شدن معده نشود. بهتر است برای وعده شام یک کاسه آش جو، رشته یا سوپ بخورید و این آش را هم می‌توانید با روغن زیتون یا سرکه میل کنید. این روش یعنی حذف وعده نهار را به مدت 40 یا 120 روز ادامه دهید.» دکتر ابراهیمی به گرسنه خوابیدن در شب و عادت غلط حذف وعده شام اشاره می‌کند و می‌گوید: «حدیثی از امام صادق (ع) هست که می‌فرمایند اگرکسی یک شب گرسنه بخوابد تا 40 روز ضعف در بدنش باقی می‌ماند.»

معجزه حمام ناشتا

حمام کردن ناشتا یکی از راه‌های لاغر شدن است. دکتر ابراهیمی توضیح بیشتری می‌دهد و می‌گوید: «حمام کردن ناشتا یکی از توصیه‌های ابن سینا برای لاغر شدن است. البته حمامی که ابن سینا به آن اشاره می‌کند حمام‌های قدیمی است که به آن خزینه می‌گفتند نه حمام امروزی ما که به یک دوش آب خلاصه می‌شود. جایگزین حمام های قدیمی سونای امروزی است. اگر می‌خواهید لاغر شوید به مدت 40 روز صبح ناشتا همت کنید و به سونا بروید.» این کارشناس طب سنتی ورزش و تحرک را هم لازمه لاغر شدن می‌داند و می‌گوید: «حرارت باعث سوخت و ساز می‌شود و این سوخت و ساز در افراد بلغمی، بلغم اضافی را می‌سوزاند.»

 

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول