اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

سفر به 10 شهر مقاومتی در هوای بهاری با خودروی شخصی/ فصل راهیان نور فرا رسید

هوا بهاری شده و ایام حضور در سفرهای راهیان نور فرا رسیده است. این سفرها از استان ایلام شروع و به جنوب استان خوزستان ختم می‌‌شود. ما به شما کمک می‌کنیم که برای این سفر، نقشه راه داشته باشید و درباره مقصد، آشنایی کافی پیدا کنید.

سفر به 10 شهر مقاومتی در هوای بهاری با خودروی شخصی/ فصل راهیان نور فرا رسید

خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت: تعداد زائران راهیان نور تا قبل از شیوع ویروس کرونا در سال بیش از هفت میلیون نفر بود، اما با گسترش این همه‌گیری، یکی از مراکزی که خود را ملزم به دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا دانست، ستاد مرکزی راهیان نور بود. به همین دلیل، اعزام زائران و حضور آن‌‌ها در یادمان‌های مقدس عملاً در پایان سال ۱۳۹۸ منتفی شد. با این وجود، در ۲ سال گذشته یادمان‌های دفاع مقدس فعال بودند و عمدتاً دست‌اندرکاران راهیان نور به کارهای عمرانی و زیرساختی در یادمان‌ها مشغول بودند تا شرایطی بهتر برای حضور زائران راهیان نور فراهم سازند.

اینک با مجوزهای صادر شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، شرایط حضور مجدد زائران فراهم شده است. مردم علاقه‌مند به فرهنگ شهادت مشتاقانه در پایگاه‌های بسیج و مساجد ثبت‌‌نام کرده‌اند. البته هنوز از سوی ستاد مرکزی راهیان نور سامانه‌‌ای برای ثبت‌نام خودروهای شخصی اعلام نشده، اما عاشقان به فرهنگ دفاع مقدس از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین برنامه‌ای برای زیارت مکان متبرک به خون شهدا را چیده‌اند که در این میان، برخی تصمیم دارند با خودرو شخصی بار سفر به جنوب را ببندند.

ما در این گزارش به شما کمک می‌کنیم تا مقاصد جنوبی خود را در مناطق عملیاتی به خوبی پیدا کنید.

به مناسبت آغاز رسمی سفرهای راهیان نور بر آن شدیم ضمن معرفی یادمان‌های جنوب که بخش‌هایی از استان ایلام و استان خوزستان را در بر می‌گیرد، نقشه مسیر و بُعد مسافت را پیش‌ روی مخاطبان خود قرار دهیم. در بخش نخست این گزارش به معرفی شهرهایی خواهیم پرداخت که یادآور مقاومت و جانفشانی مردمان آن در هشت سال دفاع مقدس است. نزدیک‌ترین شهر در این مسیر به تهران،‌ شهر اندیمشک و دورترین شهر، خرمشهر است.


یادمان شهدای گمنام اندیمشک

۱ـ اندیمشک 

اندیمشک شمالی‌ترین شهر استان خوزستان است. به دلیل اینکه گلوگاه استان خوزستان محسوب می‌شود، از نظر نظامی دارای اهمیت است. طولانی‌ترین بمباران تاریخ ایران نیز در چهارم آذر ۱۳۶۵ در این منطقه صورت گرفت. ایستگاه راه‌آهن این شهر و حومه آن توسط ۵۴ فروند از هواپیماهای دشمن بمباران شد. در این بمباران بیش از ۲۰۰ نفر شهید و حدود ۷۰۰ نفر مجروح شدند.

زمان مسافت از تهران: ۷ ساعت و ۵۷ دقیقه/ فاصله از تهران: ۶۴۳ کیلومتر


نمایی از طبیعت دهلران

۲ـ دهلران

شهر دهلران مرکز شهرستان دهلران است که در مسیر جاده مهران ـ اندیمشک واقع شده است. این شهر از ابتدا تا انتهای جنگ تحمیلی بارها مورد تجاوز ارتش عراق قرار گرفت و هر بار آسیب بسیاری دید. این شهر، سه بار توسط دشمن بعثی اشغال شد، اما هر بار پس از مدت کوتاهی آزاد شد. 

زمان مسافت از تهران: ۹ ساعت و ۴۱ دقیقه/ فاصله از تهران: ۷۷۰ کیلومتر


شهر شوش

۳ـ شوش

شوش از شهرهای شمالی استان خوزستان است. در روزهای ابتدایی هجوم ارتش عراق شهر شوش خالی از سکنه شد و پیوسته مورد حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار داشت. بمباران این شهر در طول ۱۸ ماه، موجب خسارت جدی شد. شهر شوش در عملیات فتح‌المبین از دید و تیر مستقیم متجاوزان خارج شد. در دوران دفاع مقدس، رزمندگان از این شهر به عنوان عقبه جبهه استفاده می‌کردند و مزار دانیال نبی (ع) محل برگزاری دعاها و زیارتگاه بوده است.

زمان مسافت از تهران: ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه/ فاصله از تهران: ۶۸۵ کیلومتر


طبیعت زیبای دزفول

۴ـ دزفول

شهر دزفول در دوران دفاع مقدس ۱۶۹ مرتبه مورد حمله موشکی قرار گرفت. با وجود این شرایط، مردم حاضر به ترک شهر نشدند. این شهر برای دفاع از کشور، چهار هزار و ۶۰۰ شهید تقدیم کرده است. شهر دزفول در آن ایام به عنوان عقبه و محل استراحت رزمندگان اسلام محسوب می‌شد. 

زمان مسافت از تهران: ۸ ساعت و ۱۱ دقیقه/ فاصله از تهران: ۶۵۶ کیلومتر

۵ـ سوسنگرد

سوسنگرد مرکز شهرستان دشت آزادگان است. رودخانه کرخه از شمال آن می‌گذرد و شعبه‌ای از آن نیز از داخل شهر عبور می‌کند. با حمله ارتش بعث، عراقی‌ها با پیش‌روی در محور کوه‌های الله اکبر، این شهر را از سمت شمال و شمال شرق مورد تهدید قرار دادند و در ۶ مهر ۱۳۵۹، بعد از شکست مقاومت مردمی، آن را اشغال کردند. چند روز بعد،‌ رزمندگان سپاه اهواز به فرماندهی «علی غیوراصلی» شهر را آزاد کردند و ارتش عراق را تا تنگه چذابه عقب راندند. در حمله مجدد ارتش بعثی، سوسنگرد مجدداً تا ۲۴ آبان به محاصره کامل درآمد. اما مقاومت تعدادی از مدافعان، مانع از سقوط شهر شد. ۲ روز بعد رزمندگان به کمک محاصره‌‌‌شدگان آمدند و شهر آزاد شد.

زمان مسافت از تهران: ۱۰ ساعت و ۱۴ دقیقه/ فاصله از تهران: ۷۹۸ کیلومتر


حال و هوای مسجد جامع خرمشهر در روز آزادسازی

۶ـ خرمشهر

در آغاز جنگ تحمیلی، خرمشهر از اولین نقاطی بود که مورد حمله ارتش بعثی عراق قرار گرفت. مدافعان شهر به فرماندهی شهید محمد جهان‌آرا توانستند با حداقل امکانات، ۳۵ روز در مقابل ارتش دشمن مقاومت کنند و همین موضوع، خرمشهر را به عنوان نماد مقاومت مردمی معرفی شد. دشمن پس از اشغال خرمشهر، تجهیزات دفاعی فراوانی در شهر مستقر و اطراف آن را مین‌گذاری کرد. اما با همت جوانان ایرانی، خرمشهر پس از ۵۷۸ روز اشغال، در سوم خرداد ۱۳۶۱ در عملیات بیت‌المقدس آزاد شد. 

زمان مسافت از تهران: ۱۲ ساعت و ۵۱ دقیقه/ فاصله از تهران: ۹۱۳ کیلومتر

۷ـ اهواز

مرکز استان خوزستان و مهم‌ترین شهر آن است. ارتش عراق برای اشغال استان خوزستان،‌ هدف اصلی و تلاش خود را از تصرف اهواز قرار داده بود. دشمن طی مدت کوتاهی خود را از جنوب به نزدیکی اهواز رساند. احساس نگرانی از سقوط اهواز و پیام تکان‌دهنده امام خمینی (ره) که فرمود: «مگر جوانان اهوازی مرده‌اند؟» موجب شبیخون جوانان اهوازی به فرماندهی شهید علی غیوراصلی به قوای دشمن شد. این شهر تا عملیات بیت‌المقدس در اردیبهشت ۱۳۶۱ و عقب راندن قوای متجاوز، همواره در خطر حمله و گلوله‌باران قرار داشت. همچنین در روزهای پایانی جنگ تحمیلی نیز نبرد بزرگی در مناطق جنوبی اهواز به ویژه جاده اهواز ـ خرمشهر در گرفت و در حالی که دشمن به منطقه اهواز و خرمشهر هجوم آورده بود، پیام هشداردهنده امام و همت نیروها موجب شد که دشمن مجدداً تا مرزهای بین‌المللی عقب رانده شود.

زمان مسافت از تهران: ۹ ساعت و ۵۹ دقیقه/ فاصله از تهران: ۸۰۰ کیلومتر

۸ـ هویزه

از بخش‌های شهرستان دشت آزادگان خوزستان است که در ۱۵ کیلومتری جنوب غرب سوسنگرد و ۷۲ کیلومتری غرب شهر اهواز قرار دارد. قبل از آغاز جنگ تحمیلی، شهر هویزه، ۱۲ هزار نفر جمعیت داشت که در ۲۷ دی ماه سال ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمد. از جمله حوادث مهم شهر، خروش مردم علیه بعثی‌‌ها به خاطر شهادت رساندن «سهام خیام» دختر نوجوانی که در برابر نیروهای متجاوز ایستادگی کرد، بود. هویزه در طول اشغال به طور کامل به دست ارتش دشمن تخریب شده بود. این شهر در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۱ و در مرحله دوم عملیات بیت‌المقدس آزاد شد.

زمان مسافت از تهران: ۱۰ ساعت و ۲۲ دقیقه/ فاصله از تهران: ۸۱۱ کیلومتر

۹ـ بستان

شهر بُستان در ۳۰ کیلومتری شمال غرب سوسنگرد و دشت آزادگان قرار دارد. با شروع جنگ تحمیلی، نیروهای بعثی پس از تصرف پاسگاه‌های مرزی و عبور از تنگه چذابه در چهارم مهر ۱۳۵۹ این شهر را اشغال کردند، اما پس از عملیات با تلاش شهید غیوراصلی و پیش‌روی نیروهای خودی به سوی مرز در ۱۰ مهر آزاد شد. یک هفته بعد در هجوم مجدد دشمن، تصرف بستان آغاز شد و پس از چهار روز برای بار دوم این شهر اشغال شد. بستان در عملیات طریق‌القدس در هشتم آذر ۱۳۶۰ برای همیشه به دست رزمندگان اسلام آزاد شد.

زمان مسافت از تهران: ۹ ساعت و ۴۶ دقیقه/ فاصله مکانی از تهران: ۷۷۰ کیلومتر

۱۰ـ آبادان

شهر آبادان در داخل جزیره آبادان و بین خلیج فارس و رودهای بهمن‌شیر و اروند محصور است. ارتش بعث عراق در آغاز جنگ تحمیلی، پس از عبور از رود کارون به سوی جزیره آبادان پیش‌روی کرد. آن‌ها در هشتم آبان ۱۳۵۹ توانستند با عبور از بهمن‌شیر به این جزیره نفوذ کنند، اما با مقابله مدافعان آبادان در کوی ذوالفقاری، عقب رانده شدند. از آن پس نیروهای عراقی در شمال جزیره زمین‌گیر شدند و به محاصره شهر اکتفا کردند. پس از محاصره آبادان،‌ امام (ره) بر ضرورت شکسته شدن این محاصره تأکید کرد تا اینکه در عملیات ثامن‌الائمه در پنج مهر ۱۳۶۰ دشمن به غرب کارون رانده شد و آبادان از محاصره دشمن خارج شد.

زمان مسافت از تهران: ۱۱ ساعت و ۳۷ دقیقه/ فاصله از تهران: ۹۱۴ کیلومتر

پی‌نوشت:

ـ اطلاعات مسیرها از مرکز مدیریت راه‌های کشور استخراج شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول