اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

روایت تلویزیون از ظرفیت‌های مردم و مساجد/ نخستین مستندمسابقه «محله ما» درحال تولید است

مدیرعامل بنیاد هدایت گفت: نخستین مستند - مسابقه محله محور با رویکرد حل مسئله‌‎های مردم و با مشارکت حلقه‌های میانی و با محوریت مساجد، به همت بنیاد هدایت در حال ساخت است و بناست از شبکه اول سیما پخش شود.

روایت تلویزیون از ظرفیت‌های مردم و مساجد/ نخستین مستندمسابقه «محله ما» درحال تولید است

حجت‌الاسلام سیدناصر میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت در گفت‎‌‌و‌گو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس از تولید نخستین مستند مسابقه محله‌محور به همت این بنیاد با همکاری صداوسیما خبرداد و اظهار داشت: بنیاد هدایت در راستای مأموریت اصیل و اساسی خود با عنوان «تعالی شبکه امامت» مجموعه آموزش‌هایی با رویکرد توانمندسازی امامان محله و مساجد در حل‌مسئله محله را برنامه‌ریزی کرده است.

۴۳ هزار محله پای‌کار حل مسائل مردم آمدند

وی خاطرنشان کرد: بر اثر این آموزش‌ها، امامان با همراهی مردم و راهبری حلقه‌های میانی، برای حل‌مسئله قیام کردند. در طول این مدت طیف وسیعی از مشکلات مردم در روستاها، مناطق محروم و حاشیه شهرها حل شد. به عنوان نمونه در مهرواره محله همدل بیش از ۴۳ هزار محله پای‌کار حل مسائل مردم آمدند و همچنین در مهرواره اوج بیش از ۱۰۰ هزار مسئله به ثبت رسید.

مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به اهداف برگزاری این مستندمسابقه گفت: پس از این سلسله اقدامات خوبی که در میدان انجام شده است. اکنون این ضرورت احساس می‌شود که با هدف الگودهی، جریان‌سازی و گفتمان‌سازی روند حل مسئله‌های محله با رویکرد مسجدمحور، عموم مردم در محله‌های مختلف را فراخوان کنیم تا در قالب یک مستند مسابقه به حل مشکلات محله بپردازند.

نمایش تصویر روشنی از ظرفیت‌های مردمی برای حل مسئله در قاب رسانه ملی

میرمحمدیان افزود: در قالب این مستندمسابقه، مردم با همراهی حلقه‌های نخبگانی و محوریت مسجد و همچنین با رویکرد محله‌محوری و امام‌محوری تلاش می‌کنند تا تصویر روشنی از ظرفیت‌های مردمی برای حل مسئله به نمایش بگذارند.

مدیرعامل بنیاد هدایت در توضیح علت انتخاب قالب مستندمسابقه گفت: کارهای بسیار زیبایی در محله‌ها به همت عموم مردم در حال شکل‌گیری است، اما آن‌گونه که باید گزارش این خدمات جهادی و ایثارگرانه به گوش مردم نمی‌رسد. مستندمسابقه تلویزیونی می‌‎تواند هنرمندانه این ظرفیت را به تصویر بکشد.

کدام مساجد و محلات در این مسابقه شرکت می‌کنند؟

میرمحمدیان به تألیف نظام مسائل محله از سوی واحد پژوهش بنیاد هدایت مبتنی بر اسناد بالادستی، سند چشم انداز و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در این مستندمسابقه، عموم افرادی که شرکت می‌کنند براساس آن نظام مسائل به سمت کشف مسئله‌های محله می‌روند. اولویت ما این است که در یک فضای نظام‌مند، مهندسی شده و با طراحی منطبق با زیست‌بوم فرهنگی و بومی هر محله اولویت‌بندی و اقدام برای حل مسائل صورت بگیرد.

وی به شاخصه‌های انتخاب محله، مسجد و امام محله‌های داوطلب برای حضور در این مستنندمسابقه، پرداخت و بیان داشت: حضور مسجد در بافت محله، دارای سابقه تاریخی بودن، مناطق حاشیه نشین، سابقه دوام حضور امام در محله، جوان بودن، توان مدیریت محله، ارتباط با حلقه‌های میانی داخل محله و خارج از آن، از جمله مواردی است که اولویت‌های‎ ما در انتخاب را مشخص می‎‌کند.

شرکت‌کنندگان در این مسابقه چه خواهند کرد؟

مدیرعامل بنیاد هدایت، سیر محتوایی و آیتم‌های مختلف این مستندمسابقه را تشریح کرد و گفت: مسئله‌شناسی، ظرفیت‌سنجی، ریشه یابی مشکلات، انتخاب ریشه اصلی و اولویت‌بندی موضوعی مهم‌ترین مسئله محله، یافتن راه حل، تقسیم وظایف و شروع به حل مسئله، فرآیندی است که طراحی شده تا شرکت کنندگان در این مستندمسابقه آن را طی کنند و در نهایت به نتیجه مطلوب برسند.

میرمحمدیان از گروه اجتماعی شبکه یک سیما تقدیر و تشکر کرد که با حمایت و همراهی خود، زمینه را برای تولید این مستند مسابقه فراهم کردند. وی در پایان خاطرنشان کرد: مستند مسابقه «محله ما» به کارگردانی سید حمید امامی و تهیه‌کنندگی محسن رفیعی و همچنین به سفارش بنیاد هدایت و با نظارت و پیگیری مرکز رسانه و گفتمان سازی این بنیاد در مراحل اولیه تولید قرار دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول