اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بیانیه‌های آمریکا و آژانس اتمی درباره حادثه در نیروگاه اوکراین

دولت آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌هایی جداگانه توضیحاتی درباره وضعیت نیروگاه حادثه دیده اوکراین ارائه کردند.

بیانیه‌های آمریکا و آژانس اتمی درباره حادثه در نیروگاه اوکراین

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای جداگانه از ایمن بودن وضعیت نیروگاه اتمی «زاپوریژیا» در اوکراین خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «جنیفر گرنهولم» وزیر انرژی آمریکا ضمن اعلام تماس تلفنی با همتای اوکراینی درباره وضعیت این نیروگاه نوشت: «هیچ‌گونه تشعشعاتی را در مجاورت این تأسیسات مشاهده نکرده‌ایم».

این مقام آمریکایی افزود، این نیروگاه «به‌وسیله ساختارهای مهارکننده قدرتمندی محافظت می‌شود و راکتورها به طور ایمن خاموش شده‌اند».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد آتش‌سوزی در نیروگاه زاپوریژیا موجب افرایش سطح تشعشعات رادیواکتیو نشده و این حادثه تأثیری بر تأسیسات و تجهیزات «حیاتی» این نیروگاه نداشته است.

این نهاد بین‌المللی ضمن اعلام در تماس بودن با مقامات اوکراین به نقل از آن‌ها بیان داشت که بخش جنوب شرقی نیروگاه زاپوریژیا نیمه شب مورد اصابت گلوله توپخانه قرار گرفت.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس نیز در نشستی خبری مدعی شد  پرتابه «توسط نیروهای روس» شلیک شده و به ساختمان مجاور محل قرار گرفتن راکتورها برخورد کرده است.

او متذکر شد: «باید تأکید کنم که در حال حاضر اتاق کنترل نیروگاه کاملاً تحت کنترل کارکنان اوکراینی است».

پیش‌تر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییتی اعلام کرد: آژانس مرکز حوادث و (موقعیت‌های) اضطراری خود (IAEAIEC) را به دلیل وضعیت جدی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین در حالت پاسخگویی کامل ۲۴ ساعته و هفت روز هفته قرار می‌دهد.

صبح امروز نیز شبکه «راشا تودی» هم گزارش داد نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تحت کنترل نیروهای مسلح روسیه درآمد. خبرگزاری فرانسه هم به نقل از کی‌یف اعلام کرد نیروهای روسیه وارد محدوده این نیروگاه شدند.

مقامات اوکراینی پنجشنبه شب در بیانیه‌هایی مدعی وقوع آتش‌سوزی مهیب در این نیروگاه و افزایش خطرناک تشعشعات رادیواکتیو در این تأسیسات شده بودند.

روز جمعه وزرات دفاع روسیه در واکنش به این ادعاها اعلام کرد، قصد تحریکات رژیم کی‌یف این بود که روسیه را به ایجاد منبع آلودگی رادیواکتیو متهم کند. این ادعاها نشانگر نیات مجرمانه رژیم کی‌یف و از دست دادن کنترل گروه‌های خرابکار با مشارکت مزدوران خارجی در اوکراین است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول