اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مذاکره‌کنندگان سه کشور اروپایی وین را ترک می‌کنند

مذاکره‌کننده ارشد انگلیس با بیان این که مذاکرات وین به توافق نزدیک است، افزود مذاکره‌کنندگان تروئیکای اروپایی برای مدت کوتاهی وین را ترک می‌کنند.

مذاکره‌کنندگان سه کشور اروپایی وین را ترک می‌کنند

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «استفانی القاق» مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در توییتی از نزدیک شدن مذاکرات به توافق خبر داد.

وی در این خصوص اعلام کرد: ما (به توافق) نزدیک هستیم. مذاکره‌کنندگان تروئیکای اروپایی برای مدت کوتاهی وین را ترک می‌کنند تا وزرا (وزرای خارجه کشورهای متبوع خود) را در مورد وضعیت (مذاکرات) به روز کنند. (آن‌ها) بزودی آماده بازگشت هستند.

مذاکره‌کننده ارشد انگلیس دیروز هم در توییتی به زبان فارسی نوشت: ما خیلی نزدیک به یک توافق هستیم. همه طرف‌ها به طور سازنده تحت هدایت «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا مذاکره کرده‌اند. اکنون باید چند قدم نهایی را برداریم.

پیش‌تر آمریکا گفت که «توافق احتمالی» در وین نزدیک است، اما چند  نقطه اختلاف مانع از توافق شده و زمان در حال اتمام است. «جالینا پورتر» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با تکرار ارزیابی سایر طرف‌های مذاکره‌کننده در وین در هفته‌های اخیر، گفت مذاکره‌کنندگان در وین «پیشرفت قابل توجهی» داشته‌اند. وی افزود: ما به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم، اما تعدادی از مسائل دشوار هنوز حل نشده باقی مانده است. توافقی نخواهیم داشت مگر این که مسائل باقیمانده را به سرعت حل کنیم.

او در ادامه با انداختن توپ در زمین ایران، گفت: با این حال، اگر ایران جدیت نشان دهد، ما می‌توانیم و باید در عرض چند روز به درک بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام برسیم.

شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» هم گزارش داد یک مقام ارشد دولت آمریکا و همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور به این شبکه گفت که دولت بایدن به توافقی برای نجات توافق هسته‌ای ایران نزدیک‌تر می‌شود، اما هنوز تعدادی از مسائل حل‌نشده وجود دارد که می‌تواند باعث شکست تلاش‌ها شود. سی‌ان‌ان قبلا گزارش داده بود که دولت بایدن امیدوار بود تا پایان فوریه به توافق دست یابد، بنابراین فشارها برای دستیابی به موفقیت در روزهای آینده ادامه دارد.

به گزارش فارس، دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری بوده است.

«میخائیل اولیانوف»، سرپرست هیأت روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین دیروز (پنجشنبه) گفت مسائل «نسبتاً کوچکی» در این گفت‌وگوها باقی مانده‌اند که باید حل شوند. اولیانوف افزود ممکن است نشستی با حضور وزیران خارجه برگزار شود اما هنوز مشخص نیست که چنین نشستی شنبه، یکشنبه یا دوشنبه برگزار شود.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه نهم اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات جاری در وین گفت: «پیش‌نویسی از توافق آماده شده و الان در نقطه‌ای هستیم که ابهامی برای واشنگتن و اروپا درباره خطوط قرمز ما وجود ندارد و قطعا از خطوط قرمز خود عبور نمی‌‌کنیم». «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه نیز ظهر چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای چینی درباره مذاکرات وین اظهار داشت: ایران تاکنون ابتکارات زیادی برای حل و فصل موضوعات به خرج داده و اکنون رسیدن به توافق، تصمیم سیاسی و نگاه واقع‌بینانه طرف‌های غربی را می‌طلبد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول