اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

شرط رقابت در خدمات درمانی، افزایش ظرفیت تخصص است

نماینده مردم مهریز، بافق، بهاباد، خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی درباره افزایش ظرفیت پذیرش پزشک متخصص در کشور بیان کرد: برای ارائه خدمات درمانی مطلوب به مردم باید مانند سایر شغل ها، یک فضای رقابتی در میان پزشکان متخصص ایجاد شود و این رقابت، تنها با افزایش ظرفیت تخصص محقق خواهد شد.

شرط رقابت در خدمات درمانی، افزایش ظرفیت تخصص است

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس،  ماجرای قدیمی کمبود پزشک در کشور و چالش‌هایی که از این خلأ گریبان‌گیر مردم شده است،  موضوع تازه‌ای نیست. روبه‌رو شدن با صف‌های طولانی در مطب پزشکان متخصص، دیدن بیمارانی که از نقاط مختلف برای درمان به تهران و مراکز استان‌‌ها آمده اند و حتی جان باختن بیماران به دلیل دسترس نبودن پزشکان متخصص، نتیجه این کمبود و عدم‌دسترسی عادلانه مردم در نقاط مختلف کشور است. چندی پیش، افزایش ظرفیت پزشک عمومی در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسید اما متاسفانه در خصوص افزایش پذیرش پزشک متخصص، تصمیم مشخصی صورت نگرفت. این در حالی است که سرانه پزشک متخصص در ایران 54 به‌ازای 100 هزار نفر است. طبیعتاً این موضوع باعث ایجاد بازار انحصاری در ارائه خدمات تخصصی و به طبع آن افزایش هزینه خدمات، کاهش کیفیت خدمات، صف طولانی انتظار و مفاسدی همچون دریافت خارج از تعرفه (زیرمیزی) شده است.

 در این راستا محمدرضا صباغیان بافقی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: برخی معتقدند که در کشور به تعداد کافی پزشک وجود دارد و علت این احساس کمبود، عدم توزیع عادلانه است چرا که این پزشکان اغلب در مناطق توسعه یافته حضور دارند و کمتر به مناطق محروم می‌روند اما بنده معتقدم که کمبود متخصص در جامعه، در بسیاری از شهرهای ما وجود دارد. متاسفانه امروزه در کشور، با وجود امکانات در مناطق محروم و برخوردار اما مردم همچنان برای دسترسی به خدمات درمانی، همچنان مشکل دارند و باید صدها کیلومتر را طی کنند تا به مراکز درمانی برسند و خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند.

وی افزود: همیشه انسان‌ها تمایل به منافع روز افزون خود دارند و علاقه‌ای به رقابت ندارند. این در صورتی است که برای ارائه خدمات درمانی مطلوب به مردم، باید مانند سایر شغل ها، یک فضای رقابتی در میان پزشکان متخصص ایجاد شود و این رقابت برای ارائه خدمات بهتر، تنها با افزایش ظرفیت تخصص محقق خواهد شد.

صباغیان در پاسخ به این سوال «دلیل مقاومت شدید وزارت بهداشت در برابر افزایش ظرفیت پذیرش آزمون تخصص پزشکی با وجود نیاز شدید به متخصص در کشور چیست؟»، تصریح کرد: متاسفانه در جامعه تعارض منافع، مانع پیشروی کارهای کارشناسی می‌شود. علت اصلی این مخالفت‌ها این است که این کمبود برای برخی از پزشکان منفعت هایی دارد که اگر این افزایش ظرفیت پذیرش پزشک متخصص در کشور به تصویب برسد، منافع‌شان به خطر می‌افتد.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص مشکلات این کمبود در کشور گفت: تعداد کم متخصصین در شهرهای مختلف، باعث ایجاد شلوغی مطلب ها و گرانی خدمات شده است. همچنین عدم پزشک متخصص کافی باعث شده است که برای پزشکان شیفت‌های طولانی در نظر گرفته شود و این امر بعضاً باعث به وجود آمدن خطای پزشکی شده است. طبیعی است که آسیب این کمبود گریبان‌گیر مردم و موجب نارضایتی و بدبینی آنان ‌شود که نتیجه‌اش به نفع کشور نیست.

وی در پایان بیان کرد: کشور ما این ظرفیت را دارد که به مردم کشور خودمان و همچنین کشورهای همسایه خدمات پزشکی ارائه دهد. اگر کمبود پزشک متخصص در کشور، جبران شود ما شاهد توسعه و رشد چشم‌گیری خواهیم بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول