اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

آمریکای لاتین و جنگ اوکراین

آمریکای لاتین در سناریویی که تنش‌های ژئوپلیتیک مرتبط با درگیری روسیه و اوکراین در آن رخ می‌دهد، بازیگر مرتبطی نیست اما بدیهی است که این وضعیت جدید جهانی، بر آمریکای لاتین و کارائیب همچون سایر نقاط جهان تاثیر می‌گذارد.

آمریکای لاتین و جنگ اوکراین

به گزارش دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور در گزارشی نوشت: هیچ کشوری در آمریکای لاتین بدون قید و شرط، خود را با مواضع روسیه در مورد عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین همسو نکرد و واکنش‌ها از سوی کشورهایی چون ونزوئلا و کوبا و نیکاراگوئه تا مکزیک و کلمبیا و شیلی و برزیل بیانگر دفاع این منطقه به صورت کلی از حقوق بین‌الملل، منشور سازمان ملل، تفاهم دیپلماتیک از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز و همچنین مذاکرات موثر در راستای تضمین امنیت، حاکمیت و صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است.  

به نوشته این شبکه تلویزیونی آمریکای لاتین، در عصر جهانی‌شده و به هم پیوسته ما، یک درگیری در مقیاس جنگ اوکراین، پیامدهای آشکاری در سطح سیاره ما دارد. از زمان آغاز خصومت‌ها در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند)، دو ابَرقدرت هسته‌ای، رویارویی بسیار خطرناکی را کلید زده‌اند. واشنگتن، اتحادیه اروپا، ناتو و همه متحدان آن‌ها از جمله شرکت‌های بزرگ دیجیتال (گوگل، آمازون، فیس‌بوک، اپل، مایکروسافت) در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین وعده داده‌اند که روسیه را در هم بشکنند و آن را منزوی کنند. نتیجه اینکه این مسئله در حال تبدیل شدن به یک جنگ جهانی از نوع جدید است. یک درگیری ترکیبی (هیبریدی) که فعلا در جنبه نظامی خود در حال وقوع است و در صحنه یک تئاتر منطقه‌ای و مشخص به نمایش درآمده است؛ قلمرو اوکراین.

نکته حائز اهمیت اینکه این مناقشه در تمام سایر جبهه‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی، مالی، پولی، تجاری، رسانه‌ای، دیجیتالی، فرهنگی، ورزشی، فضایی و ... به یک جنگ جهانی و همه‌جانبه تبدیل شده است.

آمریکای لاتین در سناریویی که تنش‌های ژئوپلیتیک مرتبط با درگیری روسیه و اوکراین در آن رخ می‌دهد، بازیگر مرتبطی نیست اما بدیهی است که این وضعیت جدید جهانی، بر آمریکای لاتین و کارائیب همچون سایر نقاط جهان تاثیر می‌گذارد. این تاثیر به ویژه در حوزه اقتصادی چشمگیر است.

قیمت مواد خام به ویژه نفت و گاز که روسیه و اوکراین تولیدکنندگان اصلی آن‌ها هستند، به شدت افزایش یافته است. افزایش قیمت در سایر محصولات نیز مشهود بوده است: فلزات مختلف همچون آلومینیوم، نیکل، مس، آهن، تیتانیوم و پالادیوم و برخی محصولات غذایی همچون روغن آفتابگردان، ذرت، ... . در نتیجه همه کشورهای واردکننده این نهاده‌ها به شدت تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.  

[آمریکای لاتین و جنگ اوکراین]

در قالب جهانی که نمودار تورم به شکل صعودی است، این افزایش هزینه‌ها در برخی کشورها منجر به افزایش شدید قیمت‌ها به ویژه در بخش حمل و نقل، برق، نان و سایر محصولات غذایی خواهد شد. در شماری کشورهای آمریکای لاتین که به طور همزمان تحت تاثیر عواقب همه‌گیری کووید-۱۹ قرار گرفته‌اند، بروز اعتراضات مردمی علیه افزایش هزینه‌های زندگی غیر محتمل نیست. در مقابل، کشورهایی همچون ونزوئلا، شیلی، پرو، بولیوی، آرژانتین و برزیل که صادرکنندگان هیدروکربن‌ها، مواد عدنی یا غلات هستند، از افزایش قابل توجه فعلی قیمت‌ها سود خواهند برد.  

اقتصاددانان شرکت انگلیسی کپیتال اکونومیکس در گزارشی پیش‌بینی کردند در صورت تشدید بحران کنونی بین روسیه و اوکراین، قیمت نفت خام به طور ناگهانی به به حدود ۱۳۰ دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت.  این امر، تورم در آمریکای لاتین را به اوج خود در سال ۲۰۲۱ نزدیک می‌کند.

بر اساس گزارش کپیتال اکونومیکس، تنها ۱.۵ درصد از واردات و صادرات بزرگترین اقتصادهای آمریکای لاتین متعلق به روسیه و اوکراین است، بنابراین از بُعد تجاری، تاثیر این مناقشه بر این منطقه کمتر خواهد بود. با این حال، به گفته "نیکیل سنگانی" اقتصاددان بازارهای نوظهور این موسسه، قیمت‌های بالاتر نفت منجر به بدتر شدن شرایط تجارت در بیشتر مناطق آمریکای لاتین نیز خواهد شد.

تحریم‌های جدید اعمال شده علیه مسکو و بسته شدن حریم هوایی در سراسر اقیانوس اطلس شمالی به روی هواپیماهای روسی نیز به ویژه قدرت‌های گردشگری کارائیب به ویژه کوبا و جمهوری دومینیکن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. روسیه در هر دو کشور در سال ۲۰۲۱، به ترتیب اولین و دومین صادرکننده گردشگر بود. جنگ اوکراین می‌تواند باعث شود که این دو کشور کارائیب در سال جاری (۲۰۲۲) حدود صدها هزار بازدیدکننده و میلیاردها دلار از دست بدهند.

تله‌سور با اشاره به تلاش‌های مسکو برای نفوذ در آمریکای لاتین نوشته است: مسکو از راه‌های مختلف به این منطقه نزدیک شده است؛ در طول شیوع ویروس کرونا و زمانی که کشورهای ثروتمند، واکسن‌ها را به انحصار خود درآوردند، واکسن اسپوتنیک روسیه نخستین واکسنی بود که به آرژانتین، بولیوی، نیکاراگوئه، ونزوئلا و پاراگوئه رسید. در بُعد ژئوپلیتیکی نیز پوتین سال‌هاست که در حمایت سیاسی و دیپلماتیک از دولت‌های تحریم‌شده منطقه توسط واشنگتن مانند ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه گام برداشته است.

نزدیکی به روسیه از سوی این کشورها نیز به عنوان بخشی از استراتژی مقاومت در برابر اقدامات آمریکا به شمار می‌رود که ابعاد نظامی را نیز شامل می‌شود.

تله‌سور در تشریح روابط روسیه با آمریکای لاتین در هفته‌های پیش از شروع جنگ اوکراین، به اظهارات سرگئی ریابکوف عاون وزیر امور خارجه روسیه در "استقرار نظامی" در کوبا و ونزوئلا گریزی زد و نوشت: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده در واکنش به این تهدید مسکو از برخورد "قاطعانه" واشنگتن خبر داد و ایوان دوکه رئیس‌جمهوری کلمبیا (کلمبیا تنها شریک ناتو که خارج از قاره اروپا قرار دارد) در سفر به قر اتحادیه آتلانتیک در بروکسل، نگرانی خود از تعمیق همکاری‌ها بین روسیه و چین و حمایت از ونزوئلا را ابراز کرد و اعلا کرد که امیدوار است تا "کمک نظامی روسیه به ونزوئلا علیه کلمبیا مورد استفاده قرار نگیرد". 

در روزهای پیش از شروع جنگ، ولادیمیر پوتین همچنین میزبان دو رهبر مهم آمریکای لاتین بود؛ آلبرتو فرناندز رئیس‌جمهوری آرژانتین و ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری برزیل. رئیس دولت آرژانتین به رئیس‌جمهوری روسیه پیشنهاد کرد که کشورش "دروازه" مسکو به آمریکای لاتین باشد و پوتین پاسخ داد که آرژانتین باید وابستگی به واشنگتن و صندوق بین‌المللی پول را متوقف کند. پوتین به رئیس‌جمهوری برزیل نیز پیشنهاد ساخت چندین نیروگاه هسته‌ای و همکاری‌های فناورانه میان دو کشور در زمینه‌های بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات را ارائه داد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول