اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

پکن: قدرت حفظ امنیت خاورمیانه باید به مردم منطقه بازگردد

وزیر امور خارجه چین گفت، حل بحران اوکراین نیازمند آرامش و عقلانیت و رعایت منشور سازمان ملل متحد است و در خاورمیانه نیز قدرت حفظ امنیت باید به مردم منطقه بازگردد.

پکن: قدرت حفظ امنیت خاورمیانه باید به مردم منطقه بازگردد

به گزارش گروه مانیتورینگ گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه تأکید کرد مذاکرات اوکراین و روسیه باید ادامه یابد و حل بحران اوکراین نیازمند آرامش و عقلانیت است.

حل بحران اوکراین نیازمند آرامش و عقلانیت است

وانگ یی در نشستی خبری گفت: «جهان هنوز از بحران کووید-۱۹ خارج نشده و اکنون با بحران اوکراین مواجه شده است. وضعیت بین‌المللی همچنان رو به  پیچیده شدن است و در این برهه حیاتی کشورها باید به‌جای تفرقه با یکدیگر همبستگی داشته باشند و به‌جای درگیری و تقابل، گفت‌وگو کنند».

او در ادامه گفت: «چین به عنوان یک کشور بزرگ و دارای مسئولیت، به ترغیب کشورها به چندجانبه‌گرایی ادامه خواهد داد و با کشورهای صلح‌طلب و خواستار توسعه بین‌المللی همکاری می‌کند».

در ادامه خبرنگار «رویترز» پرسید: «آیا چین از رفتار روسیه در اوکراین مأیوس نشده است؟ چرا چین این اتفاق را حمله کشوری به کشور دیگر تلقی نکرده و آن را محکوم نمی‌کند؟»

وزیر امور خارجه چین پاسخ داد: «چین مواضع خود را به روشنی بیان کرده است. ما همواره قضاوتی مستقل از وضعیت داریم. آنچه امروز برای حل بحران اوکراین واجب است، آرامش و عقلانیت است و نه تشدید تنش و اقدام در جهت وخامت بیشتر اوضاع. چین معتقد است حل این بحران مستلزم رعایت منشور سازمان ملل و احترام و محافظت از تمامیت ارضی و استقلال تمام کشورها است».

او در ادامه گفت: «در عین حال باید به نگرانی‌های مشروع کشورهای درگیر توجه شود. باید اختلافات را با استفاده از روش‌های مسالمت‌آمیز، گفت‌وگو و مذاکره حل شوند».

اولویت جامعه جهانی در اوکراین باید تسهیل مذاکرات صلح و جلوگیری از بحران انسانی گسترده باشد و نه افزایش تنش‌ها

 

وانگ یی متذکر شد: «جامعه جهانی اکنون دو اولویت را پیش رو دارد. اولویت اول، تسهیل مذاکرات صلح است و چین در این زمینه تلاش‌هایی داشته و ارتباط نزدیکی با طرفین درگیر داشته است. رئیس جمهور شی جین‌ پینگ با ولادیمیر پوتین تماس گرفته و تمایل چین به حل درگیری از طریق مذاکره در اسرع وقت را گوشزد کرد».

وزیر امور خارجه چین افزود: «اولویت دوم، جلوگیری از ایجاد بحران انسانی گسترده است. بدین منظور چین تمایل دارد یک طرح ۶ بندی را  پیشنهاد کند. اول اینکه کمک‌های بشردوستانه به‌طور بی‌طرفانه انجام شوند؛ دوم توجه کامل به آوارگان؛ سوم محافظت از غیرنظامیان و ممانعت از بحران انسانی ثانویه؛ چهارم فراهم شدن کمک‌های بشردوستانه مداوم؛ پنجم فراهم کردن امنیت برای افراد خارجی در اوکراین و کمک به خروج ایمن آن‌ها از این کشور و ششم اینکه از نقش هماهنگ‌کننده سازمان ملل برای رساندن کمک‌های بشردوستانه حمایت شود».

کشورهای جهان باید مفاهیم امنیت مطلق یا امنیت انحصاری را رد کنند

وانگ یی درباره ذهنیت جنگ سرد در میان غربی‌ها گفت:‌ «برخی کشورهای بزرگ به ذهنیت جنگ سرد بازگشته‌اند و این اقدامات موجب افزایش بی‌ثباتی و تفرقه و مشکلات در جهانی شده که خود با چالش‌های متعددی مواجه است. چاره برون‌رفت از این وضعیت، همبستگی و همکاری زیر لوای چندجانبه‌گرایی است. پیش از هر چیز باید صلح تضمین شود زیرا صلح زیربنای هر شکلی از توسعه است. کشورهای مختلف باید امنیت مطلق یا امنیت انحصاری را رد کنند».

او در پاسخ به سوالی درباره تأثیر تحولات اوکراین بر رابطه پکن و مسکو گفت:‌ «چین و روسیه هردو عضو دائم شورای امنیت هستند و مهم‌ترین همسایه و شریک راهبردی یکدیگر هستند. روابط ما یکی از حیاتی‌ترین روابط در سطح جهان است و همکاری ما نه‌تنها به سود دو طرف بلکه به سود صلح و ثبات و توسعه جهانی است».

همکاری چین و روسیه به سود صلح و ثبات جهانی است و بر اساس هدف قرار دادن هیچ طرف ثالثی شکل نگرفته است

 

وزیر امور خارجه چین افزود:‌ «با توجه به پیچیده‌تر شدن دورنمای وضعیت راهبردی جهان، همکاری‌های دوجانبه و توافق حسن همجواری میان دو کشور اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند. باید تأکید کنم که روابط روسیه و چین غیرتقابلی بوده و بر اساس هدف قرار دادن هیچ طرف ثالثی نیست».

وانگ یی گفت: «روابط چین و روسیه بر اساس یک منطق تاریخی و پویایی داخلی برقرار است و دوستی دو کشور بسیار مستحکم است و فارغ از وضعیت جهانی، دورنمای خوبی برای همکاری‌های دو کشور وجود دارد».

او در پاسخ به سوال خبرنگار «شینهوآ» درباره خروج شهروندان چینی از اوکراین گفت: «با افزایش تنش‌ها در اوکراین، وزارت امور خارجه و سفارت چین در اوکراین به‌شدت نگران امنیت تک‌تک شهروندان چینی در این کشور هستند. رئیس جمهور شی مکرراً وضعیت اوکراین را جویا شده و خواهان اتخاذ تمام اقدامات لازم برای خروج چینی‌ها از این کشور است».

 

اقدامات آمریکا تضعیف صلح و ثبات بین‌المللی را موجب شده است

وانگ یی در پاسخ به خبرنگار «اِن‌بی‌سی نیوز» درباره تأکید وی بر بازگشت روابط چین و آمریکا به عقلانیت و همچنین احتمال بدتر شدن روابط دو کشور گفت:‌ «از ابتدای سال گذشته رئیس جمهور شی و بایدن یک تماس ویدئویی و دو تماس تلفنی داشته‌اند. دو طرف گفت‌وگو و تعاملات متعددی در سایر سطوح داشته‌اند».

آمریکا در حرف خواستار تعامل با چین بوده و در عمل به‌دنبال سرکوب رشد این کشور است

 

او در ادامه گفت: «آمریکایی‌ها می‌گویند به‌دنبال جنگ سرد جدید نبوده و اتحادهای آمریکا محور به‌دنبال تقابل با چین نیستند و واشنگتن از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند. اما این اظهارات در حد حرف بوده و هنوز عملی نشده‌اند».

وزیر امور خارجه چین گفت: «واقعیتی که شاهد بودیم این است که آمریکا به‌دنبال رقابت سربه‌سر با چین بوده و در تلاش است رشد چین را سرکوب کند. این اقدامات موجب بدتر شدن روابط دوجانبه و تضعیف صلح و ثبات بین‌المللی را موجب شده است».

او در پاسخ به سوالی درباره تأثیر روابط چین و روسیه بر روابط میان چین و اتحادیه اروپا متذکر شد این دو کاملاً جدا و مستقل از یکدیگر بوده و پکن در سال گذشته روابط پرثمری با اروپایی‌ها داشته و به این روند ادامه خواهد داد.

وانگ یی در پاسخ به سوالی درباره تحرکات آمریکا و اتحاد «چهارگانه» علیه چین در حوزه اقیانوس هند-آرام گفت: «راهبرد آمریکا در حوزه هند-آرام جنبه مزوانه دارد. آمریکا از یک سو مدعی تلاش برای افزایش همکاری‌های منطقه‌ای بوده اما در واقعیت، در حال رقابت ژئوپولتیک با چین است. آمریکا به صورت کلامی حامی برقراری قوانین بین‌المللی بوده و در عمل قوانین مورد نظر خود را تحمیل می‌کند».

این دیپلمات ارشد چینی درباره آزمایشات اتمی کره شمالی گفت:‌ «باید به علل ریشه‌ای مسئله پرداخت. علت ریشه‌ای بحران در شبه‌جزیره کره، تهدیدات امنیتی خارجی است که علیه جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) وجود دارد و نگرانی‌های امنیتی مشروع این کشور ظرف مدتی بسیار طولانی نادیده گرفته شده‌اند».

علت ریشه‌ای بحران شبه‌جزیره کره، تهدیدات امنیتی خارجی است

 

او در ادامه گفت:‌ «روابط کره شمالی و آمریکا رو به وخامت گذاشته و ابراز تمایل واشنگتن برای گفت‌وگو، چیزی جز لفاظی‌های توخالی نبوده‌اند. آمریکا اخیراً اعلام کرده خصومتی علیه کره شمالی ندارد و آماده حل مسائل به‌صورت دیپلماتیک است. باید دید آمریکا چه خواهد کرد، آیا اقدامات لازم برای حل‌وفصل این مسائل شبه‌جزیره کره را انجام خواهد داد یا همچنان از آن به‌عنوان یک اهرم ژئواستراتژیک استفاده خواهد کرد».

وانگ یی در پاسخ به سوالی درباره «دموکراسی آمریکایی» و «اتهام‌زنی آمریکا به نظام دموکراسی چین» گفت: «اخیراً آمریکا نشستی با عنوان ترویج دموکراسی برگزار کرد و تقریباً نصف کشورهای جهان را دعوت کرد و یک خط فکری و تفرقه را میان آن‌ها و دیگر کشورها رسم کرد. خود این عمل نقض دموکراسی بود. طبق تحقیقاتی که به تازگی نتایج آن منتشر شده در سال ۲۰۲۱، اعتماد شهروندان چینی به دولت رکورد ۹۱ درصدی را تجربه کرده است که در یک دهه گذشته بی‌سابقه است. نتایج نظرسنجی دانشگاه هاروارد نیز نتایج مشابهی داشت».

 

مواضع غرب در قبال اوکراین و تایوان یک استاندارد دوگانه آشکار است

او در پاسخ به سوالی درباره افزایش تحرکات نظامی پیرامون تنگه تایوان و احتمال تلاش چین برای اقدام مشابه روسیه در اوکراین و تصاحب تایوان گفت:‌ «مسئله تایوان و مسئله اوکراین در ماهیت خود تفاوت دارند و به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند. تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از چین است و مسائل تایوان، تماماً جزو مسائل داخلی چین هستند. مسئله اوکراین از اختلاف میان این کشور با روسیه نشأت می‌گیرد».

وزیر امور خارجه چین افزود: «در میان برخی از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین دفاع می‌کنند اما همین حق را به چین نمی‌دهند. در مورد مسئله تایوان این مواضع، استاندارد دوگانه کاملاً آشکاری است. علت ریشه‌ای تنشی که در تنگه تایوان وجود دارد، این است که حزب "دی‌پی‌پی" اصل چین واحد را به‌رسمیت نمی‌شناسد و مقامات این حزب با حمایت از جدایی‌طلبان به دنبال از بین بردن آینده تایوان هستند».

مسائل تایوان و اوکران در ماهیت تفاوت دارند و تایوان بخش جدایی‌ناپذیر چین است

 

او در ادامه هشدار داد:‌‌‌ «حمایت آمریکایی‌ها از جدایی‌طلبان تایوانی موجب افزایش تنش در تنگه تایوان شده و صلح و ثبات منطقه را به خطر انداخته است که عواقب زیادی برای طرف آمریکایی خواهد داشت. دو سوی تنگه تایوان تاریخ مشترکی دارند و آینده تایوان در گروه روابط دوستانه با سوی دیگر تنگه خواهد بود و نه وعده‌های نیروهای خارجی و آن‌ها باید بدانند مسیر استقلال تایوان به بن‌بست می‌رسد».

این مقام چینی درباره روابط کشورش با هند گفت: «روابط چین و هند در سال‌های گذشته دچار عقبگرد شده است که در راستای منافع هیچ کدام از دو طرف نیست. چین از حل مسالمت‌آمیز اختلافات حمایت کرده و با دخالت دادن مسائلی همچون اختلافات مرزی در نمای کلی روابط دو کشور مخالف است».

 

قدرت لازم برای حفظ امنیت خاورمیانه باید به‌طور کامل به مردم منطقه بازگردد

او در پاسخ به سوالی درباره نقش چین در غرب آسیا و گفت‌وگوهای اخیر پکن و شورای همکاری‌های خلیج فارس گفت:‌ «امنیت و توسعه از دیرباز چالشی برای کشورهای خاورمیانه بوده‌اند. چین به عنوان شریک راهبردی کشورهای منطقه، رویکرد حمایت دوبرابری از حل مشکلات امنیتی و اتحاد و هماهنگی میان کشورهای منطقه و توسعه مستقل مردمان این کشورها را در دستورکار دارد».

امنیت و توسعه از دیرباز چالشی برای کشورهای خاورمیانه بوده‌اند

 

وانگ یی افزود: «چین در یک سال گذشته طرح ابتکاری پنج بندی برای حصول امنیت و ثبات در خاورمیانه را در دستورکار قرار داده و یک طرح چهار بندی را برای حل‌وفصل سیاسی مسائل سوریه و یک دورنمای سه بندی را برای راه‌حل دو دولتی بین فلسطین و اسرائیل را ارائه کرده است».

وزیر امور خارجه چین گفت: «چین و کشورهای خاورمیانه در برابر کووید-۱۹ در کنار یکدیگر ایستادند و برنامه‌های تولید واکسن و تحقیق بر روی تولید دارو را اجرا کرده‌اند. ما تجارت میان چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس را شتاب بخشیدیم و برنامه همکاری جامع چین و ایران را به راه انداختیم تا به عزم توسعه منطقه افزوده شود».

از مردم خاورمیانه حمایت می‌کنیم تا از طریق وحدت در ترویج صلح گام بردارند و بتوانند از طریق خوداتکایی به ثبات برسند و از طریق همکاری به توسعه دست یابند

 

او در ادامه گفت: «چین همواره نقش سازنده‌ای در خاورمیانه داشته است و به‌دنبال کسب منفعت ژئوپلتیک نبوده تا خلع قدرت در منطقه را پر کند. طی چند دهه گذشته، مداخلات مکرر قدرت‌های خارجی در امور داخلی کشورهای خاورمیانه به آن‌ها لطمه وارد کرده است. این اتفاقات نباید در قرن بیست و یکم ادامه یابد. قدرت لازم برای حفظ امنیت خاورمیانه باید به‌طور کامل به مردم منطقه بازگردد. باید از آن‌ها حمایت شود تا از طریق وحدت در ترویج صلح گام بردارند و بتوانند از طریق خوداتکایی به ثبات برسند و از طریق همکاری به توسعه دست یابند».

وانگ یی همچنین درباره وضعیت افغانستان و بحران انسانی در این کشور گفت: «آمریکا از مسئولیت در افغانستان فرار کرده و مردم افغان را در بحران جدی انسانی رها کرد و چالش‌های امنیتی متعددی را برای ثبات منطقه ایجاد کرد. افغانستان در وضعیت گذاری مهم از هرج‌ومرج به نظم قرار دارد و اقداماتی به رهبری افغان‌ها و متعلق به افغان‌ها باید در این کشور انجام شود».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول