اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مسکو: لاوروف و امیرعبداللهیان درباره اوکراین و توافق هسته‌ای گفت‌وگو کردند

وزارت امور خارجه روسیه خبر داد که لاوروف و امیرعبداللهیان درباره اوکراین و توافق هسته‌ای گفت‌وگو کردند.

مسکو: لاوروف و امیرعبداللهیان درباره اوکراین و توافق هسته‌ای گفت‌وگو کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه روسیه خبر داد که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه این کشور تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران درباره اوکراین و توافق هسته‌ای گفت‌وگو کرده است.

لاوروف در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان بر ضرورت این موضوع تاکید کرد که توافق باید حقوق برابر برای تمامی طرف‌ها در همکاری در تمامی زمینه‌ها ایجاد کند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته  در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت: «تحریم‌هایی اعمال شده علیه روسیه و تحریم‌هایی که اعمال خواهد شد، هیچ ارتباطی به توافق هسته‌ای ایران و چشم انداز بازگشت به آن وجود ندارد».

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «این چیزها کاملا متفاوت بوده و به هیچ وجه با یکدیگر مرتبط نیستند بنابراین فکر می‌کنم که بی ربط هستند».

بلینکن گفت: «مسئله بازگشت به توافق است، واضح است که خروج از این توافق یکی از بدترین اشتباه‌هایی بود که در سال‌های اخیر انجام شده بود. این موضوع تمام برنامه هسته‌ای ایران را که در یک جعبه قرار داده بود که به بیرون آورد.»

وی گفت: « این نیز به نفع روسیه است که صرف نظر از هرچیزی، ایران قادر به ساخت سلاح هسته‌ای نبوده یا اینکه توانایی تولید سلاح هسته‌ای در یک دوره زمانی بسیار بسیار کوتاه را نداشته باشد».

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «این منفعت همچنان باقی خواهد ماند، صرفنظر از اینکه ما در کجای روابط خود با روسیه در نتیجه حمله به اوکراین قرار داریم».

وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته نیز اعلام کرد که تحریم‌های جدید علیه روسیه ارتباطی به توافق هسته‌ای با ایران نداشته و نباید بر روی آن تاثیر بگذارد.

وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «روسیه نیز منفعت عمومی در تضمین این موضوع دارد که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند».

به گزارش فارس، دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است. البته علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب چهارم اسفند ماه در چارچوب ترددهای معمول در جریان گفت‌وگوها، در سفری کوتاه راهی تهران شد، ولی هیأت کارشناسی ایران در وین حضور داشتند و به رایزنی‌ها ادامه دادند. باقری روز دوشنبه نهم اسفند دوباره به وین بازگشت و مذاکرات در وین کماکان در جریان است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز دوشنبه نهم اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات جاری در وین گفت: پیش‌نویسی از توافق آماده شده و الان در نقطه‌ای هستیم که ابهامی برای واشنگتن و اروپا درباره خطوط قرمز ما وجود ندارد و قطعا از خطوط قرمز خود عبور نمی‌‌کنیم.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول