اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

«امضای طلایی‌‌» معلول روند سخت صدور مجوزهای کسب‌و‌کار‌

عضو کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران گفت: مجوزها به یک امضای طلایی برای شروع کسب و کار تبدیل شده است و این مانع فعالیت افراد در حوزه اشتغال می‌شود.

«امضای طلایی‌‌» معلول روند سخت صدور مجوزهای کسب‌و‌کار‌

افشین کلاهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد این سوال که سخت بودن صدور مجوزهای کسب و کار چه تاثیرات مخربی بر تولید و اقتصاد کشور دارد؟ اظهار داشت: در ایران مجوزهای کسب و کار به جای اینکه حالت نظارتی داشته باشد، بیشتر به صورت مانع بر سر راه افراد قرار می‌گیرد‌ و آنها را در ابتدای راه نگه می‌دارد.

وی افزود: این مجوزها مردم را در ابتدای راه گزینش می‌کند و بعد از صدور مجوز، نظارتی روی عملکرد افراد وجود ندارد در حالی که باید مراحل مجوزدهی آسان و نظارت‌ها اجرایی و دقیق شود. در دنیا مراحل مجوزدهی بسیار راحت است، اما با نظارت، جرایم بسیار سنگینی برای کسب و کارهای متخلف در نظر گرفته می شود.

وی با بیان اینکه در ایران مجوزها به یک امضای طلایی برای شروع کسب و کار تبدیل شده و مانع از فعالیت افراد در حوزه اشتغال می‌شود، بیان داشت: سازمان ها توجهی به مدت زمان صدور مجوزها ندارند و معمولا به این موضوع توجهی نمی‌کنند که افراد برای شروع کسب و کار باید با سازمان‌ها و نهادهای مختلفی برای اخذ مجوز درگیر شوند، شرایطی که سازمان ها و نهادها برای صدور مجوز در نظر می گیرند، شرطی است و افراد را ماه ها درگیر مراحل مجوزگیری می‌کنند.

* شرط موفقیت درگاه ملی مجوزها

عضو کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در ادامه در پاسخ به این سوال که درگاه ملی مجوزهای کسب و کار چه کمکی به اصلاح نظام مجوزدهی خواهد کرد؟ گفت: اینکه همه مجوزها در یک سامانه تجمیع شوند می‌تواند کمک کننده باشد، اما مهمترین موضوع این است که در مراحل مجوزدهی چه اتفاقاتی رخ می دهد.

وی افزود: در صورتی که همه کسب و کارها بتوانند از یک درگاه‌، مراحل دریافت مجوز را پیگیری کنند اقدام خوبی است، اما به هر حال حذف مجوز هم باید توسط یک سازمان صادر شود و اگر در آن سازمان تسهیل‌گری اتفاق نیفتد، درگاه ملی مجوز هم نمی‌تواند به کسب و کارها کمک کند.

کلاهی در پاسخ به این  سوال که استعلام ها برای اخذ مجوز تا چه میزان منطقی است و ‌این استعلام ها چه مشکلاتی را برای صاحبان کسب وکار ایجاد کرده اند؟ اظهار کرد: استعلام ها غیرمنطقی هستند و بعضی از آنها بسیار سخت و عجیب است، بخشی از کارهایی که وظیفه مسئولان دولتی است به گردن صاحب کسب و کار افتاده و همین موضوع موجب شده که افراد ماه ها سرگردان در ادارات باشند.

وی در پاسخ به این سوال که حریم‌های صنفی چه تاثیری بر مشاغل دارند و آیا حریم های صنفی با منطق اقتصادی تطابق دارد یا خیر؟ بیان داشت: در بعضی از کسب و کارها حریم صنفی لازم است و در برخی هم نیاز نیست، در برخی از کسب و کارها نیاز به راه اندازی بورس به معنای تمرکز عرضه کالا از سوی کسب و کارهای مشابه است بنابراین ‌حریم صنفی می‌تواند سلیقه ای باشد زیرا کسب و کارها با هم تفاوت دارند.

عضو کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به خرید و فروش مجوز در بازار، آیا می‌توان گفت که انحصارگران این مشاغل به دنبال کسب منفعت شخصی هستند و این تجارت چه آثار منفی برای فعالان و اقتصاد کشور دارد؟ گفت: اگر صنفی چنین اقداماتی انجام دهد انحصار کرده و باید با این صنف برخورد شود زیرا تمایلی برای ایجاد رقابت در بازار نداشته است، اما معمولا مجوزها را دولتی‌ها صادر می‌کنند و این مجوزها بیشتر امضاهای طلایی است تا انحصارگرایی، یعنی منافع شخصی دنبال می‌شود و سخت شدن اعطای مجوز سبب می‌شود تا افرادی که به دنبال مجوز فعالیت هستند به راه‌های دیگری برای تسریع در صدور مجوز کسب و کار روی بیاورند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول