اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آمریکا یک متهم به مشارکت در حملات 11 سپتامبر را به عربستان بازگرداند

پس از گزارش‌ رسانه‌ها درباره دست داشتن عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که یک زندانی متهم به مشارکت در این عملیات‌ها را به ریاض بازگردانده است.

آمریکا یک متهم به مشارکت در حملات 11 سپتامبر را به عربستان بازگرداند

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، آمریکا، روز دوشنبه، «محمد القحطانی» زندانی سعودی در گوانتانامو را که به اتهام تلاش برای مشارکت در حملات یازده سپتامبر در سال ۲۰۲۱ دستگیر شده بود، آزاد و به عربستان سعودی منتقل کرد.

بنا بر گزارش امروز (سه‌شنبه) پایگاه خبری شبکه «فرانس ۲۴»، پنتاگون در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «در چهارم فوریه سال ۲۰۲۱، "لوید آستین" وزیر دفاع به کنگره ابلاغ کرد که تمایل دارد محمد القحطانی را به عربستان سعودی بازگرداند. ما با همکاری شرکای سعودیمان، به شروط موردنیاز برای عملیات نقل و انتقال عمل کردیم».

در ادامه این بیانیه ادعا شده است: «ایالات متحده تمایل عربستان سعودی و دیگر شرکا برای حمایت از تلاش‌های مستمر آمریکا به منظور کاهش تعداد زندانیان در قالب یک عملیات دقیق و حساب‌شده و در نهایت، تعطیلی زندان گوانتانامو را ارج می‌نهد».

فرانس۲۴ در ادامه گزارش خود اضافه کرد که انتقال القحطانی پس از آن صورت گرفته است که کمیته بازبینی گوانتانامو اعلام کرد که ادامه بازداشت او دیگر برای حفظ امنیت آمریکا در برابر «یک تهدید خطرناک ضرورتی ندارد». این زندانی سعودی در حالی آزاد شده است که آمریکا پیشتر او را «رباینده بیستم» لقب داده بود که گفته می‌شد قرار است در حملات یازده سپتامبر در سال ۲۰۲۱ مشارکت کند.

بر اساس این گزارش، کمیته بازبینی در پایان به این نتیجه رسیده است که محمد القحطانی امکان انتقال را دارد و توصیه شد که در برنامه موسوم به «بازتوانبخشی» در مرکز مخصوص تروریست‌های تکفیری سابق در عربستان سعودی مشارکت کند. کمیته مذکور می‌گوید که «وضعیت عقلانی بد زندانی»، «حمایت از اسرا که ممکن است از آن برخوردار شود» و «کیفیت» رسیدگی از او در عربستان را مد نظر قرار داده است.

طبق گزارش فرانس ۲۴، القحطانی جزء اولین زندانیانی بوده که در ژانویه سال ۲۰۰۲ به زندان گوانتانامو منتقل شده است. شکنجه‌های اعمال شده علیه او به ثبت رسیده و او به مدت طولانی در یک سلول انفرادی به سر می‌برده است. «سوزان کرفورد» قاضی نظامی که ریاست دادگاه‌های گوانتانامو را در سال ۲۰۰۹ بر عهده داشته نیز می‌گوید که القحطانی مورد شکنجه قرار گرفته است.

این زندانی سعودی در تاریخ چهارم آگوست سال ۲۰۰۱ وارد فرودگاه «اورلاندو» در ایالت فلوریدا شده بود؛ اما نوع رفتار او باعث مشکوک شدن مأمور مهاجرت شده بود به‌نحوی که این طور برداشت کرد او می‌خواهد به صورت غیرقانونی در آمریکا اقامت گزیند از‌این‌رو به القطحانی اجازه ورود به آمریکا داده نشد و او در نهایت به دبی بازگردانده شد.

در تحقیقات انجام شده پیرامون حملات یازده سپتامبر؛ حملاتی که منجر به قربانی شدن ۳۰۰۰ نفر شد، فاش شد که القحطانی در این عملیات دست داشته است. او در دسامبر سال ۲۰۰۱ در عربستان افغانستان بازداشت شد. آمریکا ماه گذشته میلادی با آزادی پنج نفر موافقت کرد.

در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ، اعضای القاعده دو فروند هواپیمای تجاری ربوده شده را به مرکز تجارت جهانی در «نیویورک» و هواپیمای دیگر را به قسمت غربی پنتاگون در نزدیکی شهر «واشنگتن دی سی» کوبیدند. چهارمین هواپیمای ربوده شده نزدیک شهر «پیتسبورگ» در ایالت پنسیلوانیا سقوط کرد. در این حملات نزدیک به ۳۰۰۰ نفر کشته شدند. ۱۵ نفر از ۱۹ عامل این وقایع، تابعیت سعودی داشتند.

در حالی‌ که برخی رسانه‌ها چند بار از نقش عربستان سعودی در این حملات سخن گفته بودند، سفارت این کشور در واشنگتن گزارش‌های مربوط به دست داشتن این کشور در حملات یازده سپتامبر را «جعلی» خواند.

طرف سعودی پس از آن به تحقیقات واکنش نشان داد که «جو بایدن»‌ رئیس‌جمهور آمریکا دستوری مبنی بر خارج کردن اسناد مربوط به یازده سپتامبر از طبق بندی صادر کرد. این دستور بایدن پس از آن صادر شد که خانواده قربانیان حملات یازده سپتامبر در نامه‌ای به رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا خواستار شفافیت در نتایج تحقیقات درباره این حملات و نقش سعودی‌ها در آن شده بودند.

بازماندگان و خانواده‌های قربانیان حملات یازده سپتامبر به انتشار گزارش‌ها درباره پرونده قتل «جمال خاشقچی»، رونامه‌نگار سعودی-آمریکایی در کنسولگری ریاض در استانبول توسط مسئولان سعودی اشاره کرده بودند و در این خصوص گفته بودند که انتشار این گزارش بعد از گذشت سه سال از وقوع این قتل در عین این که او (خاشقچی) یک شهروند آمریکایی است، در تضاد آشکار با امروز و فردا کردن در پرونده‌ای است که ۳ هزار آمریکایی در آن کشته شده و هزاران تن دیگر زخمی شده‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول