اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

آیت‌الله اراکی: ریشه‌کنی ظلم و ستم و دفاع از مظلومان، مهم‌ترین رسالت اسلام است

عضو مجلس خبرگان گفت: یکی از رسالت‌‌های بزرگ اسلام، روان‌سازی نیروها به سمت ریشه‌کنی ظلم و ستم در جهان و دفاع از مظلومین و مقابله با طاغوت‌‌هاست که می‌تواند از مهم‌‌ترین کاربردهای این دیپلماسی در همکاری‌‌های جوامع اسلامی قرار گیرد.

آیت‌الله اراکی: ریشه‌کنی ظلم و ستم و دفاع از مظلومان، مهم‌ترین رسالت اسلام است

به گزارش خبرگزاری فارس، کنفرانس بین‌المللی «دیپلماسی اسلامی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم (ص)» با حضور نخبگان و پژوهشگران بیش از ۴۸ کشور جهان به صورت وبینار در تهران برگزار شد.

 مهم‌‌ترین کاربرد دیپلماسی در همکاری‌‌های بین جوامع اسلامی، دفاع از مظلومان است

 آیت‌الله محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: این دیپلماسی تمدن‌ساز رسول اکرم (ص) است که جوامع بشری را در این سیر و راستا قرار می‌دهد و باعث می‌شود که زنجیرهای اسارت انسان که همان قید و بند شهوانی، استبدادهای داخلی و خارجی و اسارت شیطان است از هم گسسته و باعث ایجاد کمال و جهش در انسان به سوی حق تعالی شود.

آیت‌الله اراکی تصریح کرد: یکی دیگر از رسالت‌‌های بزرگ اسلام، روان ساختن نیروها به سمت ریشه‌کن کردن ظلم و ستم در جهان و دفاع از مظلومین، محرومین و مقابله با طاغوت‌‌هاست که می‌تواند از مهم‌‌ترین کاربردهای این دیپلماسی در همکاری‌‌های بین جوامع اسلامی قرار گیرد.

 دیپلماسی پیامبر (ص) پیشرفت اهداف اسلام را فراهم کرد

سخنران بعدی این کنفرانس، لاله افتخاری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی بود. وی با تأکید بر اینکه دیپلماسی تابع شرایط متفاوت سیاست و موقعیت دولت‌هاست که با تغییر دولت‌ها تفاوت می‌کند، افزود: دیپلماسی اسلامی مبتنی بر وحی و فطرت است، فرازمانی و فرامکانی است. اما درباره اهداف دیپلماسی پیامبر اعظم (ص) می‌توان گفت که بیشتر ایشان در دعوت و توسعه رسالت اسلامی خودشان بودند و دیپلماسی ایشان مبتنی بر ۲ محور عدالت و وحدت بود.

وی درباره ثمرات دیپلماسی اسلام پیامبر (ص) گفت: این نوع دیپلماسی، ایجاد یک امنیت برای مسلمانان و پیشرفت اهداف مقدس دین اسلام را فراهم کرد. همچنین زمینه‌ساز گسترش و توسعه اسلام به کشورهای مختلف جهان و بنیان‌گذار تمدن اسلامی در مدینه النبی شد.

پیامبر(ص) مسلط‌ترین و غالب‌ترین شخصیت در طول قرون و اعصار است

‌ ابراهیم علی، عضو سابق پارلمان مالزی ابراز داشت: رسول الله (ص) اصول حقوق بشری را بر اساس آموزه‌های دینی پیاده کرد. او هیچگاه تعدی نکرد و به دنبال جنگ‌افروزی با گروه، مذهب و نژاد دیگر نبود. رسول الله (ص) قدرت‌های بزرگ را به رسمیت می‌شناخت و با آن‌ها رفتار توام با احترام متقابل داشت. نگرش ایشان در ارتباط با قدرت‌های بزرگ یک ارتباط سازنده بود، بدون اینکه شأن و کرامت خود را از دست بدهند.

وی ادامه داد: رفتار پیامبر (ص) از ۱۴۰۰ سال قبل تا امروز برای ما الگوست. ایشان مسلط‌ترین و غالب‌ترین شخصیت در طول قرون و اعصار است. هیچ کس نمی‌تواند جایگاه رفیع پیامبر (ص) را در تاریخ بشریت انکار کند. مسلمانان جهان می‌توانند در کمال امن و آسایش در کنار هم زندگی کنند، بدون جنگ و خشونت و در صلح باشند، به شرطی که از دستورات و شیوه زندگی پیامبر (ص) پیروی کنند.

 دیپلماسی پیامبر (ص) مبتنی بر صلح و گسترش عدالت بوده است

صفی‌الله مالکی، عضو هیأت مدیره مجمع جهانی صلح با تأکید بر اینکه پیامبر (ص) معرفت‌شناختی الهی را در جامعه‌ می‌خواست احیا کند، گفت: حضرت رسول (ص) هیچ قوم، گروه یا قبیله‌ای امتیاز قائل نبودند، یعنی مخالف هر نوع قوم‌‌گرایی و ناسیونالیستی بودند و بر اساس آیات الهی قوم و قبیله فقط برای شناختن است، والا بهترین انسان‌ها نزد خدا کسی است که پرهیزگار باشد.

وی افزود:‌ پیامبر اکرم (ص) در نامه‌‌هایشان هیچ امپراطوری و پادشاهی را تهدید به خونریزی و به جنگ نکرده است، بلکه همه را دعوت به صلح و اسلام کرده و به آن‌ها بشارت داده است که اگر شما اسلام را بپذیرید سلطنت شما ماندگار خواهد شد.

 دیپلماسی نبوی متکی بر اصول انسانی است

فهیم دانش، مدیرکل امور بین‌الملل صداوسیما با اشاره به جنایاتی که در کشور یمن در حال وقوع است، اظهار داشت: : بنا بر سیره و سنت نبوی، در دیپلماسی نمی‌توان بر خلاف قواعد و اصول انسانی رفتار کرد. بنابراین باید هر چه زودتر جنایات علیه مردم یمن متوقف و خسارت‌هایی که به آن‌ها تحمیل شده است، پرداخت و حق انتخاب برای مردم این کشور در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی شاهد تحقق صلح پایدار در یمن خواهیم بود. بنابراین دیپلماسی اسلامی‌ای‌ کارآمدتر و توانمندتر خواهد بود که بر اساس اندیشه‌‌های متعالی پیامبر (ص) تبیین، تکوین و توسعه پیدا کرده باشد.

پذیرش داوطلبانه عهدنامه نشان‌دهنده مهارت‌های عالی دیپلماتیک پیامبر (ص) است

ظفر بنگاش، اسلام‌شناس در تورینتو کانادا با بیان اینکه پیامبر (ص) نه تنها پیام الهی را ابلاغ کرد، بلکه توانست پیروان زیادی را برای تأسیس دولت اسلامی جلب کند، ابراز داشت: عهدنامه مدینه،‌ معاهده با قبایل ساکن غرب مدینه، پیمان حدیبیه و نامه‌هایی که او برای پادشاهان و حاکمان فرستاد و آن‌ها را به اسلام دعوت کرد، تصویر ترکیبی از رویکرد پیامبر (ص) برای ایجاد روابط با جوامع مختلف، بر اساس قدرت نرم و دیپلماسی ارائه می‌دهد.

وی گفت: در زمان حکومت اسلامی در مدینه از هیچ زورو اجباری برای تحمیل قوانین بر غیر مسلمانان استفاده نشد. پذیرش داوطلبانه عهدنامه از سوی مسلمانان و غیرمسلمان به صورت یکسان، نشان‌دهنده مهارت‌های عالی دیپلماتیک پیامبر (ص) بود.

 افراط‌گرایی دینی بارزترین چالش‌های فراروی امت اسلامی است

زینب المقداد، پژوهشگر تونسی با اشاره به علل و پیدایش تروریسم و افراط‌‌گرایی بیان داشت: تداوم سیاست‌های بین‌المللی استکبار غرب و تلاش در آمریکایی کردن اسلام به منظور تهی کردن مفاهیم ارزشمند اسلام و برانگیختن فتنه‌های مذهبی و ایجاد جریان‌های تکفیری به عنوان آسان‌‌ترین و موثرترین ابزار سرکوب بیداری اسلامی در جهان اسلام و گسترش سیاست‌‌های سلطه‌طلبانه سیاسی اقتصادی خود در جهان اسلام است.

وی افزود: بنابراین یکی از بارزترین چالش‌های فراروی امت اسلامی در شرایط کنونی ظهور پدیده‌ای به نام افراط‌گرایی دینی است که زیربنای پیدایش تروریسم شده است. پدیده‌‌ای که به جان جامعه افتاده است.

دبیر کل امت واحده بر تشکیل تمدن نوین اسلامی در جهان تاکید کرد

حجت الاسلام امین شهیدی دبیر کل امت واحده در پاکستان در کنفرانس بین المللی دیپلماسی و فدرت نرم درسیره پیامبر اعظم بر تمدن نوین اسلامی به عنوان الگوی جهانی که ریشه در قرآن و رسالت پیامبر اعظم دارد تاکید کرد .

 وی گفت: آخرین پیامبر ، حضرن محمد (ص) الگویی کامل جهان بشری است بنابراین باید جهانی بسازیم که الگویش نبی مکرم اسلام باشد .وقتی تمدن نوین اسلامی را به عنوان یک هدف در نظر بگیریم در نهضت‌های آزادی خواهان و نهضت اسلامی باید فضایی به وجود آید که در آن فضا انسانها با استفاده از استعداد‌های نهفته در درون جامعه انسانی هم از لحاظ مادی و معنوی جامعه را تشکیل بدهند که این جامعه الگو ، ایده‌آل برای همه جوامع باشد . وی ادامه داد : رهبر انقلاب امام خمینی( ره )به ما راهی نشان دادند که برگرفته از وحی و تعلیمات انبیاست که با اتخاذ این روشها و راه کارها می توان جامعه ای بر اساس رسالت پیامبر اعظم بنا ساخت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول