اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی در دستور کار مجلس

مدیرکل نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد و امیدواریم در سال آینده با تصویب این طرح گامی اصولی برای توسعه خدمات تأمین‌اجتماعی به کارگران ساختمانی برداریم.

طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی در دستور کار مجلس

به گزارش گروه رفاهی و آسیب های اجتماعی خبرگزاری فارس، محمد محمدی در نشست تخصصی نمایشگاه دستاوردهای شش ماهه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: بیمه کارگران ساختمانی یکی از خدمات ارزنده و بسیار مهم سازمان تأمین‌اجتماعی در قبال جامعه شریف کارگران ساختمانی است و قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در طول سنوات گذشته چندین بار اصلاح و بازنگری شده است. نرخ حق‌بیمه کارگران ساختمانی ۳۰ درصد است که ۷ درصد آن توسط کارگر پرداخت می‌شود و بیمه‌شدگان از تمامی خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی به استثناء بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند.

وی افزود: موضوع حائز اهمیت درباره بیمه کارگران ساختمانی، نحوه وصول حق‌بیمه سهم کارفرمایی است که قوانین و مقررات مربوط به چگونگی دریافت این حق‌بیمه و سازوکار اجرایی آن باید به نحوی اصلاح شود تا سازمان تأمین‌اجتماعی بتواند با دریافت حق‌بیمه مربوطه، تمامی کارگران ساختمانی را تحت‌پوشش قرار دهد. در حال حاضر سازمان تأمین‌اجتماعی به دلیل عدم ایجاد سازوکار موثر برای دریافت حق‌بیمه سهم کارفرمایی در بیمه کارگران ساختمانی، با حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان کسری منابع مواجه است و منابع مورد نیازی که باید برای بیمه کارگران ساختمانی به تأمین‌اجتماعی پرداخت شود؛ در وضعیت فعلی وصول نمی‌شود. طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد و امیدواریم در سال آینده با تصویب این طرح گامی اصولی برای توسعه خدمات تأمین‌اجتماعی به کارگران شریف ساختمانی برداریم.

محمدی اظهار داشت: مسئله مهم دیگری که بایستی در قانون‌گذاری و فرآیندهای اجرایی با دقت و جدیت مورد توجه قرار گیرد شناسایی و تحت‌پوشش بیمه قرار گرفتن کارگران ساختمانی واقعی و جلوگیری از استفاده افراد فاقد شرایط قانونی از این نوع بیمه است. از سال ۸۹ تا آذر سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰۰ هزار نفر افرادی که فاقد شرایط قانونی استفاده از خدمات بیمه کارگران ساختمانی بودند شناسایی شده‌اند که این آمار نشان دهنده اهمیت شناسایی افراد واجد شرایط و خدمت‌رسانی به کارگران ساختمانی واقعی است. در حال حاضر بیش از ۷۸۰ هزار کارگر ساختمانی تحت‌پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی قرار دارند و ۴۰۰ هزار کارگر دارای گواهی مهارت فنی و حرفه‌ای نیز متقاضی استفاده از این خدمات هستند که مطابق بررسی‌های انجام شده، حدود ۶۰ درصد از این افراد در بخش ساختمان مشغول به کار و واجد شرایط قانونی استفاده از بیمه کارگران ساختمانی هستند. یکی از برنامه‌های سازمان تأمین‌اجتماعی که امیدواریم در آینده نزدیک به نتیجه برسد؛ نرم‌افزار بازرسی کارگران ساختمانی است که انتظار داریم با تکمیل و استفاده از این برنامه شاهد ایجاد تحول جدی در بازرسی‌ها و کاهش بازرسی‌های میدانی برای شناسایی کارگران ساختمانی باشیم.

وی در ادامه به تشریح خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه بیمه رانندگان پرداخت و گفت: رانندگان درون شهری و برون شهری تحت‌پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی قرار دارند و رانندگانی که در بخش حمل و نقل عمومی مشغول کار هستند با پرداخت ۱۳ و نیم درصد حق‌بیمه تحت‌پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفته‌اند. در بیمه رانندگان نیز، شناسایی و خدمت‌رسانی به افراد واجد شرایط قانونی موضوع بسیار مهمی است. در این زمینه با سایر نهادها از جمله با وزارت کشور در حال همکاری هستیم تا افراد فاقد شرایط قانونی را از بخش بیمه رانندگان به سایر اقشار بیمه شده تأمین‌اجتماعی منتقل کرده و خدمات مربوط به بیمه رانندگان را به افراد واجد شرایط ارائه دهیم. با تکمیل این فرآیند امیدواریم تمامی رانندگان واجد شرایط بتوانند از خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی استفاده کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول