اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس| هر 5 دقیقه یک کودک یمنی جان می‌دهد!

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره بحران یمن، به دلیل نابودی مستمر زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، هر 5 دقیقه یک کودک یمنی جانش را از دست می‌دهد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس| هر 5 دقیقه یک کودک یمنی جان می‌دهد!

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی به بررسی وضعیت حقوق بشر در یمن در آستانه هفتمین سالگرد حمله ائتلاف سعودی پرداخته است.

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده است: جنگ یمن که با حمله ائتلاف سعودی در سال 2015 آغاز شد، موجب شکل‌گیری یکی از بزرگترین بحران های حقوق بشری در جهان شده است. در حال حاضر یمن با چالش های اساسی حقوق بشری از جمله محاصره اقتصادی توسط عربستان و بروز قحطی، تخریب مراکز بهداشتی توسط جنگنده های ائتلاف سعودی و شیوع انواع بیماری های واگیردار، تخریب مدارس و اماکن آموزشی و محرومیت دانش آموزان از تحصیل، بازداشت فعالان رسانه ای و شکنجه آنان توسط نیروهای مورد حمایت امارات، بازداشت بی‌دلیل فعالان سیاسی و حبس آنان در زندان های زیرزمینی توسط نیروهای سعودی و اماراتی، بدرفتاری با زنان و دختران آواره توسط گروه های سلفی، دستگیری مهاجرین آفریقایی و تجاوز به آنان توسط قاچاقچیان انسان و نیروهای مورد حمایت امارات و... روبرو است.

* آمارهای تکان‌دهنده کشتار، آوارگی و قحطی

در این گزارش، بر اساس اعلام دفتر هماهنگ‌کننده حقوق بشر سازمان ملل متحد، آمار کشته‌شدگان جنگ یمن تا پایان سال 2021 بیش از 337 هزار نفر اعلام شده است. این میزان از قتل و کشتار سبب شده تا اخبار مرتبط با آمار کشته‌شدگان به موضوعی عادی در میان رسانه‌ها و افکار عمومی تبدیل شود!

در زمینه آوارگی و نقض حقوق زنان و کودکان، بر اساس این گزارش، به دلیل تخریب بسیاری از منازل شهروندان یمنی توسط جنگنده‌های ائتلاف سعودی، جمعیت قابل توجهی از مردم این کشور با بحران مسکن مواجه شده و آواره شده‌اند. بیش از 4 میلیون نفر بر اثر جنگ آواره شده‌اند که اغلب آنان از زنان و کودکان هستند. آوارگی نیز سبب بروز سایر مشکلات اجتماعی برای آنان می‌شود، زیرا آوارگان بیشتر در معرض خطر استثمار، آزار و اذیت و خشونت قرار دارند. زنان و دختران که نیمی از کل آوارگان را تشکیل میدهند، بیشتر در معرض خطر هستند.

همچنین در خصوص بحران آب و غذا در یمن نیز تخمین زده می‌شود که 3 میلیون و 500 هزار نفر به  دلیل نابودی زیرساخت‌ها به آب لوله‌کشی دسترسی ندارند. برخی از مناطق جنوبی یمن نیز که امکانات آب لوله‌کشی در آنها وجود دارد، به کنترل برخی از گروههای شبه‌نظامی درآمده یا امکانات آنها به مزایده گذاشته می‌شود. 

* مرگ یک کودک یمنی در هر 5 دقیقه!

در این گزارش، همچنین با اشاره به شدت یافتن انواع بیماری‌ها در یمن، به دلیل تخریب زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی یادآوری شده است: بر اثر بیماری‌های مختلفی که در طول جنگ یمن در این کشور شیوع یافته است، هر پنج دقیقه یک کودک از شدت بیماری جان خود را از دست می‌دهد. تاکنون 300 کودک کمتر از پنج سال بر اثر بیماری فوت کرده‌اند؛ در این میان یک میلیون زن نیز دچار بیماری شده‌اند.

* شورای حقوق بشر سازمان ملل زیر تیغ دلارهای نفتی

در این گزارش تصریح شده است: علی رغم وجود مصادیق مختلف نقض سیستماتیک و جدی حقوق بین‌الملل بشردوستانه در یمن، ابعاد این فاجعه به طور گسترده منتشر نمی‌شود. عربستان سعودی و امارات متحده عربی از طریق دیپلماسی پترودلار، مانع از اهتمام جدی شورای حقوق بشر سازمان ملل به پرونده حقوق بشری بحران یمن می‌شوند. در همین راستا نیز چندین سازمان بین‌المللی حقوق بشری به دستور شورای حقوق بشر سازمان ملل فعالیت حقوق بشری خود را پیرامون بحران یمن متوقف کرده‌اند. علاوه بر این، خبرنگاران برای تهیه گزارش های مستند و دقیق با چالش های مختلفی از جمله بازداشت و شکنجه مواجه اند.

در این گزارش همچنین آمده است: در صورت استمرار جنگ یمن تا سال 2030، تعداد کشته‌شدگان به عدد یک میلیون و 300 هزار نفر خواهد رسید. از این روریال شایسته است جمهوری اسلامی ایران جهت کمک به پایان این بحران به اقداماتی چون برگزاری نشست ها و اجلاس های بین المللی در سطح سران، ارسال کمک های بشردوستانه و خدمات پزشکی، تولید فیلم کوتاه برای جشنواره های بین‌المللی با موضوع وضعیت وخیم حقوق بشری در یمن، فعال‌سازی دیپلماسی رسانه‌ای در سطح بین المللی و فعالسازی دیپلماسی پارلمانی جهت همراه کردن پارلمان های سایر کشورها در این زمینه مبادرت کند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید:    

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول