اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لحظه به لحظه با اوکراین؛ هشدار مسکو درباره جعل حمله شیمیایی به اوکراین

همزمان با مخالفت آمریکا درخصوص ارائه جنگنده‌های بیشتر به اوکراین توسط اروپایی‌ها، وزارت دفاع روسیه نیز درباره آماده‌شدن اوکراینی‌های افراطی برای جعل حمله شیمیایی به این کشور هشدار داد.

لحظه به لحظه با اوکراین؛ هشدار مسکو درباره جعل حمله شیمیایی به اوکراین

«بخش سی و نهم گزارش لحظه به لحظه با تحولات اوکراین»

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، درگیری‌های اوکراین در حالی بامداد پنجشنبه به پانزدهمین روز خود نزدیک شده که تصمیم وزارت دفاع آمریکا برای استقرار دو فروند سامانه پدافند موشکی و همچنین احتمال ارائه جنگنده‌های بیشتر توسط کشورهای اروپایی به کی‌یف، اوضاع بحران را پیچیده‌تر کرده است.

همزمان، کاخ سفید اعلام کرد گفتگوها در مورد چگونگی ارائه هواپیماهای جنگی به اوکراین به نحوی که از تشدید تنش جلوگیری شود، ادامه دارد.

بخش چهلم از تحولات لحظه به لحظه در اوکراین را در ادامه دنبال کنید:

۵:۰۰ - لهستان از ارائه جنگنده به اوکراین عقب‌نشینی کرد

سفیر لهستان در واشنگتن به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «ما از ابتدا به صراحت اعلام کرده‌ایم که یک سوم زرادخانه جنگنده‌های خود را بدون دریافت مبلغ آن، به کسی نمی‌دهیم».

وی در واکنش به مخالفت پنتاگون با ارائه جنگنده‌های «میگ-۲۹» به اوکراین توضیح داد: «ما چندین بار تکرار کرده‌ایم که این جنگنده‌ها را مستقیماً به اوکراین منتقل نمی‌کنیم».

سی‌ان‌ان به نقل از این دیپلمات لهستانی نوشت: «ما به یک راه حل منطقی و معقول رسیدیم، اما آمریکایی‌ها آن را رد کردند زیرا به این نتیجه رسیدند که این راهکار، تشدید کننده تنش است».

وی همچنین افزود: «ما موضع ایالات متحده را درک می‌کنیم و می‌توانیم به هماهنگ کردن تلاش‌های مشترک خود برای کمک به اوکراین ادامه دهیم».

۰۴:۴۵ - تماس تلفنی بایدن و اردوغان درباره اوکراین

کاخ سفید اعلام کرد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود، آخرین تحولات درگیری بین روسیه و اوکراین را بررسی خواهد کرد.

۰۴:۳۰ - مدیرکل آژانس اتمی برای حضور در مذاکرات اوکراین، به ترکیه می‌رود

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که روز پنجشنبه به شهر آنتالیا در ترکیه خواهد رفت، تا در مذاکرات «سرگئی لاوروف» و «دمیترو کولِبا» وزرای خارجه روسیه و اوکراین حضور داشته باشد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، گروسی به طرف‌های روسی و اوکراینی پیشنهاد داد که با او درباره وضعیت امنیت اتمی اوکراین گفتگو کنند. (جزئیات بیشتر)

۰۴:۱۵ - گفتگوی وزرای دفاع آمریکا و اوکراین

رویترز به نقل از یک مقام پنتاگون گزارش داد: «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا با «الکسی رزنیکوف» همتای اوکراینی خود در مورد ادامه کمک‌های امنیتی و نظامی  واشنگتن به کی‌یف گفتگو کرد.

۰۴:۰۰ - ادعای محاصره «نیکولایف» توسط نیروهای روسیه

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از شهردار نیکولایف گزارش داد: «اگر نیروهای روسی از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین استفاده کنند، تعجب نمی‌کنم. نیروهای روسی شهر من را با بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه بمباران کردند».

این مقام اوکراینی به سی‌ان‌ان گفت: «شهر ما تقریباً توسط نیروهای روسی که از کریمه می‌آیند محاصره شده است».

۰۳:۴۵ - لندن خواستار افزایش تحریم‌ها بر پوتین شد

 «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس با درخواست برای افزایش فشارهای تحریمی بر روسیه و رئیس‌جمهور این کشور، گفت باید تسلیحات بیشتری به اوکراین داده شود. (جزئیات بیشتر)

وزارت خارجه انگلیس طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «تراس خواستار اتخاذ تدابیری خواهد بود که [روس‌ها] نتوانند به منابع مالی دسترسی داشته باشند، نتوانند صورت حساب‌های خود را بپردازند، نتوانند تجارت کنند، به طوری که کشتی‌های آنها نتوانند وارد بنادر شوند و هواپیماهای آنها نتوانند فرود بیایند».

۰۳:۳۰ - آمار یونیسف از آوارگان اوکراینی

خبرگزاری رویترز به نقل از مدیر «یونیسف» نوشت: «بیش از یک میلیون کودک از زمان شروع تهاجم روسیه از اوکراین فرار کرده‌اند».

۰۳:۱۵ - کاخ سفید: چین، ادعاهای نادرست روسیه را تکرار می‌کند

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید گفت: «ادعاهای روسیه مبنی بر وجود آزمایشگاه‌های تسلیحات بیولوژیکی آمریکا و تولید سلاح‌های شیمیایی در اوکراین نادرست است».

ساکی در صفحه توئیتر خود نوشت: «مقامات چینی این فرضیه‌های توطئه را تکرار می‌کنند و غیر منطقی است. ادعاهای روسیه که ما بارها و بارها از روس ها در طول سال‌ها در اوکراین و سایر کشورها دیده‌ایم، گمراه کننده هستند».

وی در ادامه ادعاهای ضد روسی خود افزود: «روسیه سابقه طولانی و مستندی در استفاده از سلاح‌های شیمیایی از جمله تلاش برای ترور دشمنان سیاسی پوتین دارد. این روسیه است که به حمایت از رژیم اسد در سوریه که بارها از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است، ادامه می‌دهد».

سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: «ادعاهای روسیه ترفندی آشکار از سوی این کشور برای توجیه حمله عمدی و غیرموجه خود به اوکراین است. همه ما باید نسبت به احتمال استفاده روسیه از سلاح های شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین هوشیار باشیم».

۰۳:۰۰ - وام ۱.۴ میلیارد دلاری به اوکراین

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که کمک مالی ۱.۴میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرده است.

۰۲:۴۵ - افزایش قیمت نفت آمریکا در پی بحران اوکراین

خبرگزاری رویترز نوشت: «قیمت نفت آمریکا با بیش از سه دلار افزایش به ۱۱۱.۷۶ دلار در هر بشکه رسید».

۰۲:۳۰ - واکنش آمریکا به گزارش‌ها درباره سلاح‌های بیولوژیک در اوکراین

وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای مدعی شد: «کرملین عمداً در مورد فعالیت‌های تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی واشنگتن و کی‌یف در اوکراین اکاذیب منتشر می‌کند».

در این بیانیه ادعا شده است: «روسیه در تلاش برای توجیه اقدامات هولناک خود در اوکراین، بهانه‌های واهی می‌سازد».

این وزارتخانه در ادامه ادعاهای خود افزود: «این روسیه است که برنامه‌های تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی فعالی دارد و توافقات بین‌المللی در این زمینه را نقض می‌کند».

۰۲:۱۵ - امارات: به توافق اوپک پایبند هستیم

وزیر انرژی امارات عربی متحده در واکنش به گزارش وال‌استریت ژورنال، به خبرگزاری «رویترز» گفت: «امارات به توافق اوپک و مکانیسم ماهانه آن برای کنترل تولید متعهد است».

۰۲:۰۰ - قانونگذار آمریکایی: از اوکراین حمایت نظامی می‌کنیم

شبکه «سی‌ان‌ان» به نقل از رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گزارش داد: «بمباران اوکراین توسط روسیه به طور فزاینده‌ای بی‌ملاحظه شده است».

این قانونگذار آمریکایی گفت: «ما هر کاری که می‌توانیم انجام می‌دهیم تا از اوکراین حمایت نظامی کنیم و در عین حال از عبور از خطوط قرمز اجتناب کنیم».

وی درباره تصمیم اروپا برای فروش جنگنده‌های «میگ-۲۹» به اوکراین نیز گفت: «باید راه دیگری برای انتقال هواپیماهای لهستانی به اوکراین وجود داشته باشد. ما می‌توانیم به اوکراین در دفاع هوایی برای مقابله با هواپیماهای روسی کمک کنیم».

۰۱:۴۵ - تغییر موضع امارات برای افزایش تولید نفت

نشریه «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام سعودی نوشت: «موضع امارات در مورد افزایش تولید نفت با ما هماهنگ نشده و به اوپک گزارش نشده است».

منابعی در اوپک نیز به این نشریه گفتند: «تغییر موضع امارات در مورد حجم تولید نفت ناگهانی است و در داخل اوپک مورد بحث قرار نگرفته است».

وال استریت ژورنال در ادامه  به نقل از یک منبع آگاه افزود: «امارات موضع خود را در مورد افزایش تولید نفت تحت فشار ایالات متحده تغییر داده است».

۰۱:۳۰ - آژیر هشدار در کی‌یف

رسانه‌های محلی از فعال‌شدن آژیرهای هشدار در پایتخت اوکراین خبر دادند.

رئیس‌جمهور اوکراین نیز بار دیگر درخواست خود از غربی‌ها برای برقراری منطقه پرواز ممنوع برفراز اوکراین را تکرار کرد.

۰۱:۱۵ - آمار ادعایی اوکراین از تلفات غیرنظامیان در ماریوپل

خبرگزاری فرانسه به نقل از شهردار ماریوپل گزارش داد: «۱۲۰۷ غیرنظامی در طی ۹ روز محاصره این شهر توسط روسیه کشته شدند».

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام اوکراینی نوشت: «حدود ۴۸ هزار نفر از طریق گذرگاه‌های امن تخلیه شدند».

۰۱:۰۰ - ادعای زلنسکی: در کی‌یف می‌مانم

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین طی نشست مطبوعاتی با خبرنگاران گفت: «آمریکایی‌ها وقتی پیشنهاد خروج از کشور را دادند در مورد من قضاوت اشتباهی کردند، اما من اینجا با مردم و خانواده‌ام خواهم ماند».

زلنسکی با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه روسیه اظهار داشت: «آنها مانع خروج غیرنظامیان شده و گذرگاه‌های امن مورد توافق را هدف قرار می‌دهند».

وی همچنین مدعی شد: «کاری که اشغالگران روس در ماریوپل انجام می‌دهند فراتر از همه جنایات است».

۰۰:۴۵ - آماده‌شدن ملی‌گرایان اوکراینی برای جعل حمله شیمیایی روسیه

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اضطراری هشدار داد: «در شب ۹ مارس، ملی‌گرایان اوکراینی حدود ۸۰ تن آمونیاک را وارد روستایی در شمال غربی خارکیف کردند».

این وزارتخانه توضیح داد: «ملی‌گرایان اوکراینی اقدامی تحریک‌آمیز با مواد سمی برای متهم کردن روسیه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی را آماده می‌کنند».

۰۰:۳۰ - مذاکرات آمریکا و جمهوری چک برای حمایت از اوکراین

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفت «من امروز با ژان لیپاوسکی وزیر خارجه چک درباره تلاش‌های ما برای حمایت از اوکراین در مقاومت در برابر تجاوزات غیرقابل توجیه روسیه صحبت کردم. از متحد خود در ناتو برای حمایت قوی شما از حاکمیت اوکراین سپاسگزاریم».

۰۰:۱۵ - پنتاگون: از ارائه جنگنده‌های بیشتر به اوکراین حمایت نمی‌کنیم

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون نیز گفت آمریکا از ارائه جنگنده های «میگ-۲۹» به اوکراین حمایت نمی‌کند زیرا خطرات زیادی را به همراه دارد و می‌تواند منجر به تشدید تنش بین روسیه و ناتو شود. (جزئیات بیشتر)

کربی ضمن اشاره به اینکه وزیر دفاع آمریکا با همتای اوکراینی خود تماس گرفته، اظهار داشت: «ما معتقد نیستیم که [ارائه] هواپیمای بیشتر [به اوکراین] موثرترین پاسخ باشد. ما ارزیابی جامعه اطلاعاتی را جدی می‌گیریم و به دنبال گزینه‌های جایگزین هستیم».

۰۰:۰۰ - مسکو: اوکراینی‌های افراطی به تأسیسات اتمی حمله می‌کنند

وزارت دفاع روسیه می‌گوید ملی گرایان اوکراینی با حمله به تاسیساتی که انرژی نیروگاه اتمی «چرنوبیل» را تامین می‌کنند، اقدام بسیار تحریک‌آمیزی انجام دادند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «طرف اوکراینی به هر طریقی از سازماندهی هرگونه کار تعمیر و بازسازی برای تامین انرژی نیروگاه اتمی چرنوبیل طفره می‌رود».

این وزارتخانه توضیح داد: «کارشناسان روسی اقدامات فوری برای تغییر به منابع انرژی آماده به کار برای ژنراتورهای دیزلی در نیروگاه اتمی چرنوبیل انجام داده‌اند».

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول