اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان خطاب به بورل: طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچ توجیه منطقی ندارد

وزیر امور خارجه خطاب به مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ماست قابل مذاکره نیست، تصریح کرد: طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچگونه توجیه منطقی ندارد.

امیرعبداللهیان خطاب به بورل: طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچ توجیه منطقی ندارد

به گزارش گروه‌ سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (پنجشنبه) تلفنی گفت‌وگو کردند.

در تماس تلفنی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده ارشد مذاکرات وین و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، آخرین نتایج و روند مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها و همچنین برخی مسائل بین المللی مورد اهتمام مشترک از جمله بحران اوکراین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 

به گزارش فارس،دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است. البته علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب چهارم اسفند ماه در چارچوب ترددهای معمول در جریان گفت‌وگوها، در سفری کوتاه راهی تهران شد، ولی هیأت کارشناسی ایران در وین حضور داشتند و به رایزنی‌ها ادامه دادند. باقری روز دوشنبه نهم اسفند دوباره به وین بازگشت و در این مذت مذاکرات ادامه داشت. وی دوشنبه شب در سفری کوتاه به تهران آمد و دیروز صبح (چهارشنبه) مجددا به وین برگشت و عصر دیروز نیز با انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها دیدار داشت. باقری همچنین امروز نیز با مورا دیدار و گفت‌وگو کرد.

گفتنی است، امیرعبداللهیان و بورل ۱۳ اسفند ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کردند و وزیر امور خارجه در تماس تلفنی بورل با بیان این‌که شتاب و عجله طرف غربی نمی‌تواند مانع رعایت خطوط قرمز ایران شود، تصریح کرد: هر زمانی که طرف‌های غربی خطوط قرمز باقیمانده و اعلام شده ما را بپذیرند آماده حضور در وین هستم. (اینجا بخوانید)

* مذاکرات وین در نقطه حساسی قرار دارد/ ایران و آمریکا انعطاف بیشتری نشان دهند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده ارشد مذاکرات وین در این گفت‌و‌گوی تلفنی اظهار داشت: مذاکرات وین در نقطه حساسی قرار دارد و اکنون آمریکا و ایران در تبادل پیام‌ها باید انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهند و تلاش کنند بر محدودیت زمانی غلبه کنند. 

بورل افزود: موضوع تضمین اقتصادی برای شما مهم است و ما از تحقق آن حمایت می‌کنیم. ما و شما به تلاش‌های خود برای رسیدن به توافق ادامه خواهیم داد، زیرا مسیر طولانی را طی کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: شما ایرانی‌ها مذاکره کننده‌های سخت و توانمندی هستید.

* طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچ توجیه منطقی ندارد

وزیر امور خارجه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی از  اهتمام و تلاش هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین و پیشرفت‌های حاصله قدردانی و تصریح کرد: اگر واقع بینی بر رفتار همه طرف‌ها حاکم باشد، همچنان به نقطه وصول توافق خوب و قوی نزدیک هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان‌ کرد: طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچ گونه توجیه منطقی نداشته و با مواضع این کشور در مورد دستیابی سریع به توافق در تناقض است.

 امیرعبداللهیان افزود: موضوعات اصلی و لغو موثر تحریم‌ها نباید تحت تاثیر زیاده خواهی طرف آمریکایی قرار گیرد. 

به گزارش فارس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز صبح امروز (پنجشنبه) ۱۹ اسفند ماه در توئیتی درباره مذاکرات جاری در وین نوشت: شیوه مواجهه ⁧‫آمریکا‬⁩ با پیشنهادات اصولی ⁧‫ایران‬⁩، طرح پیشنهادات غیرقابل قبول و اصرار بر توافق سریع با طرح بهانه‌های واهی، نشان می‌دهد که آمریکا اراده‌ای برای توافق قوی و قابل دفاع برای طرفین ندارد. ⁧مذاکرات وین بدون اتخاذ تصمیم سیاسی توسط آمریکا هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود.

*  آمریکا نمی‌تواند به بهانه فشار افکار عمومی کشورش، هر روز حرف جدید و متفاوتی را از طریق هماهنگ کننده به ما منتقل کند

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با بورل عنوان کرد: آمریکا نمی‌تواند به بهانه فشار افکار عمومی کشورش، هر روز حرف جدید و متفاوتی را از طریق هماهنگ کننده به ما منتقل کند. اگر طرف آمریکایی مشکل افکار عمومی را دارد ، باید بگویم ما هم مشکل افکار عمومی را در ایران داریم. آنها با حساسیت و با دقت بالایی تحولات را رصد می‌کنند و از دولت پاسخگویی و رفع موثر تحریم‌ها و حفظ توان بالای هسته‌ای صلح آمیز را مطالبه می‌کنند. 

امیرعبداللهیان همچنین تصریح کرد: برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ماست، قابل مذاکره نیست.

* تشریح مواضع ایران در قبال بحران اوکراین

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تشریح موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین تاکید کرد: معتقدیم ضمن توجه به منشور ملل متحد، ریشه‌های اصلی بروز این بحران باید مورد توجه قرار گیرد، تا ثبات و امنیت‌ پایدار در این منطقه از طریق توقف جنگ و تمرکز بر راه حل سیاسی برقرار شود.

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجم اسفند ماه درباره تحولات اوکراین در توئیتی نوشته بود: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد. ما توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم. برقراری آتش بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: از راه حل سیاسی در اوکراین و ابتکار سیاسی برای توقف جنگ و  تمرکز بر راه حل سیاسی حمایت می‌کنیم و آماده هرگونه کمکی برای پیشبرد این روند هستیم.امیرعبداللهیان اخیرا در گفت‌وگوی تلفنی همتای ایرلندی گفت که جنگ راه حل بحران اوکراین و هیچ بحران دیگری نیست و یادآور شد: البته نباید از ریشه بحران و اقدامات ناتو برای گسترش نظامی گری در منطقه غافل بود. (بیشتر بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول