اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لحظه به لحظه با اوکراین؛ پوتین: در مذاکرات با اوکراین شاهد تحولات مثبتی هستیم

رئیس‌جمهور روسیه ضمن تأکید بر ایستادگی در مقابل تحریم‌های غرب گفت، مذاکرات مسکو و کی‌یف شاهد تحولاتی مثبت است.

لحظه به لحظه با اوکراین؛ پوتین: در مذاکرات با اوکراین شاهد تحولات مثبتی هستیم

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، درگیری‌های اوکراین در حالی وارد شانزدهمین روز شده که دیروز (پنجشنبه) علاوه بر مذاکرات مسکو و کی‌یف در بلاروس، اولین نشست سطح بالا بین طرفین درگیر با شرکت وزرای خارجه روسیه و اوکراین، در ترکیه برای پایان دادن به مناقشات برگزار شد و پیشرفتی نداشت، اما دو طرف برای ادامه مذاکره تمایل نشان دادند.

«بخش چهل‌وسوم گزارش تحولات لحظه به لحظه اوکراین»

بخش چهل و چهارم از تحولات لحظه به لحظه در اوکراین را در ادامه دنبال کنید:

اتحادیه اروپا چهارمین بسته تحریمی علیه روسیه را آماده می‌کند

«اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد اتحادیه اروپا چهارمین بسته تحریمی را علیه روسیه آماده خواهد کرد.

کانادا واردات فرآورده‌های نفتی از روسیه را ممنوع کرد

دولت کانادا تحریم‌هایی را علیه وزارت دفاع روسیه اعلام و همچنین واردات فرآورده‌های نفتی از روسیه را ممنوع کرد.

ادعای کی‌یف درباره تلاش برای کشاندن بلاروس به جنگ

نیروی هوایی اوکراین مدعی شد هواپیمای روسیه از آسمان اوکراین به سمت بلاروس شلیک کرد و این اقدام را تلاشی برای کشاندن مینسک به جنگ خواند. 

روایت لاوروف از آخرین وضعیت مذاکرات روسیه و اوکراین

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت: در جدیدترین دور مذاکرات مسکو و کی‌یف در بلاروس، هیأت روسی پیشنهادهای بسیار مشخصی این بار در قالب یک پیش‌نویس سند الزام‌آور قانونی ارائه کرد.

هیأت اوکراینی گفت که این پیشنهادها را برای رایزنی درباره آن‌ها به کی‌یف می‌برد.

احتمال قرار گرفتن شرکت مالک فیس‌بوک در فهرست «سازمان‌های افراطی» در روسیه

دادستان‌ها در روسیه از دادگاهی در این کشور خواسته‌اند شرکت «متاپلتفورمز» که در حال حاضر مالک شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، اینستاگرام و واتساپ است، در فهرست «سازمان‌های افراطی» قرار بگیرد. 

وزیر دفاع روسیه: همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود

وزیر دفاع روسیه به رئیس‌جمهور این کشور گفت که عملیات روسیه در اوکراین با وجود ادعای سران غربی مبنی بر برخورد ارتش روسیه با موانع و مقاومت‌ برنامه‌ریزی نشده، با موفقیت در حال انجام است. 

سازمان ملل: تعداد پناهجویان اوکراینی به ۲.۵ میلیون نفر رسیده است

«فیلیپو گراندی» کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد امروز (جمعه) اعلام کرد که تعداد افرادی که از اوکراین فرار کرده‌اند، در حال حاضر به دو و نیم میلیون نفر رسیده است.

پوتین: تحولات مثبتی در روند مذاکرات با اوکراین وجود دارد

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگو با همتای بلاروسی خود از «تحولات مثبت» در روند مذاکرات روسیه با اوکراین خبر داد. (جزئیات بیشتر)

انگلیس ۳۸۶ قانونگذار روس را تحریم کرد

انگلیس اعلام کرد ۳۸۶ قانونگذار روس را «که از حمله روسیه به اوکراین حمایت کردند»، تحریم کرده است. انگلیس در همین راستا، سفر اعضای مجلس دولتی دوما روسیه را که به استقلال دو منطقه لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین رای دادند، ممنوع کرد.

احتمال ممنوعیت فیس‌بوک و اینستاگرام در روسیه

به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی کرملین گفت اگر فیس‌بوک و اینستاگرام اجازه فراخوان خشونت علیه روسیه را داده‌اند، ممنوع کردن آن‌ها ضروری است.

«راشا تودی» هم گزارش داد کرملین اعلام کرد اگر فیس‌بوک و اینستاگرام جلوی فراخوان‌های خشونت‌آمیز علیه فدراسیون روسیه را نگیرند، مسکو شدیدترین اقدامات را انجام خواهد داد.

پیش‌تر رویترز گزارش داده بود بر اساس ایمیل‌های داخلی که به رویت این خبرگزاری در روز پنجشنبه رسیده، پلتفرم‌های متا (FB.O) با ایجاد تغییر موقت نگران‌کننده‌ای در سیاست مرتبط با نفرت پراکنی خود، به کاربران فیس‌بوک و اینستاگرام در برخی کشورها اجازه می‌دهند خواستار خشونت علیه روس‌ها و سربازان روسیه شوند.

شهردار خارکیف: رگبار حملات روسیه ادامه دارد

شهردار خارکیف در گفت‌وگو با رویترز مدعی شد که رگبار حملات روسیه ادامه دارد و تا امروز ۴۸ مدرسه در این شهر ویران شده است.

ترکیه: قصد تحریم روسیه را نداریم

سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به اظهارات دبیرکل ناتو گفت این کشور قصد ندارد روسیه را تحریم کند و می‌خواهد گفت‌وگو را ادامه دهد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفته بود به ترکیه اطلاع داده شده که این ائتلاف نظامی انتظار دارد همه اعضای آن علیه روسیه تحریم اعمال کنند. 

احتمال دیدار پوتین و زلنسکی در آینده نزدیک

یک منبع نزدیک به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت دیدار ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی ممکن است در آینده نزدیک حاصل شود. گفتنی است دیروز شهر آنتالیا در ترکیه میزبان نشست بین وزرای خارجه اوکراین و روسیه با حضور وزیر خارجه ترکیه برای کمک به پایان دادن به درگیری‌ها بود. 

درخواست حدود ۴۰ سناتور آمریکایی از بایدن برای تسهیل ارائه جنگنده به اوکراین

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» گزارش داد حدود ۴۰ سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی از جو بایدن خواسته‌اند با لهستان همکاری کند تا جنگنده‌ها و سیستم‌های دفاع هوایی در اختیار اوکراین بگذارد.

انتظار ناتو از ترکیه برای اعمال تحریم علیه روسیه

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت به ترکیه اطلاع داده شده که این ائتلاف نظامی انتظار دارد همه اعضای آن علیه روسیه تحریم اعمال کنند. 

استولتنبرگ همچنین گفت که وضعیت اوکراین نباید به جنگ ناتو با روسیه منجر شود، زیرا این امر منجر به تلفات بیشتر خواهد شد.

مقام‌های اوکراینی: به دنبال گشودن کریدورهای بشردوستانه جدید هستیم

به گفته یک وزیر اوکراینی، این کشور در تلاش است تا امروز (جمعه) کریدورهای خروج بشردوستانه را در چند منطقه باز کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، مسیرهای برنامه‌ریزی شده شامل: ماریوپل-زاپوریژیا؛ ولنوواخا-پوکروفسک؛ پولوهی-زاپوریژیا؛ انرهودار-زاپوریژیا و ایزیوم-لوزووا می‌شود. به ادعای این گزارش، مسیرها از ماریوپل و ولنوواخا در طول هفته گذشته در بحبوحه نبردهای شدید و گلوله‌باران نیروهای روسیه بارها مسدود یا غیرقابل دسترسی بوده‌اند اما موفقیت بیشتری در خارج کردن مردم از ایزیوم حاصل شده که تخریب گسترده‌ای را شاهد بوده است.

طبق این گزارش، روسیه که مسیرهای متفاوت منتهی به این کشور را اعلام کرده، با این مسیرها موافقت نکرده است. 

«ایرینا ورشچوک» در ادامه گفت که تلاش‌های بیشتری انجام خواهد شد تا مردم بتوانند از جنگ در اطراف کی‌یف فرار کنند و مسیرهایی از پایتخت به مقصدهایی از جمله بوچا، هوستومل، کوزاروویچی و میکولیچی وجود دارد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین دیروز (پنجشنبه) گفت که طی دو روز قبل از آن، حدود ۱۰۰ هزار نفر از طریق کریدورهای بشردوستانه در بخش‌های مختلف اوکراین موفق به خروج شده‌اند. 

معاون رئیس دفتر زلنسکی: رئیس‌جمهور آماده مذاکره مستقیم با پوتین است

معاون رئیس دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین به سی‌ان‌ان گفت که وی آماده گفت‌وگوی مستقیم با ولادیمیر پوتین همتای روس خود است، اما «در این مذاکرات هیچ سازشی با موضع روسیه نخواهد کرد».

«ایگور ژوکوا» گفت، اگرچه مذاکرات بین وزرای خارجه اوکراین و روسیه که روز پنجشنبه در شهر آنتالیا ترکیه برگزار شد، هیچ پیشرفت مهمی را به همراه نداشت، اوکراین از ابتدا هم چندان خوشبین نبود. 

او در اشاره به پوتین افزود: این واقعاً چیز خوبی است که آن‌ها ملاقات کردند، اما متأسفانه می‌توان گفت که وزیر امور خارجه روسیه تصمیم نهایی را نمی‌گیرد. تصمیم نهایی برای توقف جنگ، برقراری آتش‌بس، خروج نیروها تنها توسط یک نفر گرفته می‌شود.

ژوکوا گفت زلنسکی آماده گفت‌وگو و راه حل دیپلماتیک است، اما چنین چیزی را از شخص رئیس‌جمهور روسیه یا دستیارانش نشنیده است. وی در ادامه ضمن بیان این که «اوکراین برای اعلام بی‌طرفی در صورتی که بلوک ناتو فعلا آماده پذیرش این کشور نباشد، آماده است»، اظهار داشت: اما در عین حال ما به ضمانت‌های امنیتی محکم برای اوکراین نیاز داریم تا این جنگ‌های وحشتناک، این تجاوز وحشتناک در آینده تکرار نشود. 

این مقام اوکراینی همچنین اظهار داشت کی‌یف می‌خواهد با پوتین و همسایگانش برای ایجاد سیستمی که آن را «سیستم امنیتی تجدید شده اروپا» خواند، همکاری کند.

کشته شدن دو نظامی اوکراینی در حمله روسیه به فرودگاه منطقه لوتسک

خبرگزاری اوکراین اعلام کرد در بمباران یک فرودگاه نظامی در شمال غربی منطقه لوتسک اوکراین، دو نظامی کشته و شش تن دیگر زخمی شدند.

وزیر دفاع اوکراین هم در اظهاراتی مدعی شد حمله روسیه به اوکراین به مرگ غیرنظامیان بیشتری در مقایسه با نظامیان منجر شده است. 

موافقت پوتین با ایده اعزام داوطلب به اوکراین 

به گزارش اسپوتنیک، رئیس‌جمهور روسیه گفت باید به داوطلبانی که می‌خواهند به روسیه در اوکراین کمک کنند در رسیدن به منطقه عملیات‌های جنگی کمک شود.

او همچنین نظر ارائه شده از سوی «سرگئی شویگو» وزیر دفاعش را تایید کرد که پیشنهاد می‌کرد سلاح‌های ساخت غرب که در اوکراین توقیف شده‌اند باید به نیروهای جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک (جدایی‌طلبان شرق اوکراین) منتقل شوند.

پوتین در جلسه شورای امنیت ملی روسیه گفت: اگر افرادی را می‌بینید که می‌خواهند به طور داوطلبانه، بخصوص نه برای پول بیایند و به مردم ساکن در دونباس کمک کنند، خُب، باید با آن‌ها همکاری کنید و به آن‌ها کمک کنید تا به منطقه جنگی بروند.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه هم در این نشست گفت که «تعداد زیادی از مردم مایل به کمک به دونتسک و لوهانسک در عملیات ویژه هستند». وی افزود: بیش از ۱۶ هزار نفر که بسیاری از آن‌ها از خاورمیانه هستند، اعلام آمادگی کرده‌اند.

امتناع سران اروپایی از قرار دادن اوکراین در مسیر سریع عضویت در اتحادیه اروپا

رهبران اتحادیه اروپا روز جمعه روسیه را به دلیل آنچه «تجاوز نظامی غیرقابل توجیه و غیرموجه» خواندند، محکوم و تعهد کردند که از اوکراین و پناهجویان فراری از جنگ حمایت کنند، اما از قرار دادن کی‌یف در مسیر سریع برای عضویت در اتحادیه اروپا به درخواست «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خودداری کردند.

به گزارش آسوشیتد پرس، در بیانیه‌ای که پس از ساعت‌ها بحث در نشست شورای اروپا در کاخ ورسای منتشر شد، سران اروپایی گفتند که درخواست عضویت اوکراین به سرعت به کمیسیون اروپا برای نظردهی ارسال شده که مرحله اولیه یک روند طولانی برای اعلام نامزدی یک کشور و آغاز مذاکرات عضویت است.

آن‌ها همچنین ضمن بیان تمایل خود برای نزدیک‌تر کردن اوکراین از نظر سیاسی به اتحادیه اروپا در طول این روند، افزودند: در انتظار این امر و بدون تاخیر، ما پیوندهای خود را بیشتر تقویت خواهیم کرد و مشارکت خود را برای حمایت از اوکراین در طی کردن مسیر اروپایی‌اش عمیق‌تر خواهیم کرد. اوکراین به خانواده اروپایی ما تعلق دارد.

 

انگلیس: روسیه ممکن است برای حمله مجدد به کی‌یف آماده شود

وزارت دفاع انگلیس گفت که نیروهای روسی همچنان به «پیشرفت محدود» در پیشروی به سمت کی‌یف ادامه می‌دهند، اما ممکن است برای حمله جدیدی علیه پایتخت اوکراین در روزهای آینده آماده شوند.

این وزارتخانه در به روز رسانی اطلاعاتی خود ادعا کرد: بعید است که روسیه با موفقیت به اهدافی که در طرح پیش از تهاجم مشخص شده، دست یافته باشد. مسائل لجستیکی که مانع از پیشروی روسیه شده و همچنین مقاومت شدید اوکراینی‌ها به قوت خود باقیست. روسیه به احتمال زیاد به دنبال تنظیم مجدد و بازاستقرار نیروهای خود برای فعالیت‌های تهاجمی در روزهای آینده است. این احتمالاً شامل عملیات علیه پایتخت اوکراین نیز می‌شود.

شرکت مکسار می‌گوید تصاویر ماهواره‌ای جدید گرفته شده در روز پنجشنبه نشان می‌دهد کاروان نظامی روسیه در شمال غرب کی‌یف که بیش از ۴۰ مایل (۶۴ کیلومتر) امتداد دارد، تا حد زیادی پراکنده و باز استقرار شده است. به ادعای مکسار، این تصاویر نشان می‌دهد که برخی از عناصر این کاروان در جنگل‌ها و مناطق درختکاری شده در نزدیکی «لوبیانکا» مستقر شده‌اند. 

خودداری شرکت اوکراینی از خرید سوخت هسته‌ای روسیه

شرکت اوکراینی «انرگواتوم» (Energoatom) گفت که کی‌یف دیگر سوخت هسته‌ای از روسیه تهیه نخواهد کرد. این شرکت در کانال تلگرامی خود اعلام کرد: «انرگواتوم به طور کامل از خرید سوخت هسته‌ای روسیه خودداری می‌کند».

ویدئوی تخریب پایگاه ملی‌گرایان اوکراین با پهپاد «فورپست» 

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه ویدئویی از یک پهپاد «فورپست» را در حال عملیات منتشر کرده که پایگاه ملی‌گرایان اوکراینی را از ارتفاع حدود چهار کیلومتری ویران می‌کند.

 

 

«ایر آستانه» قزاقستان پروازها به روسیه را تعلیق می‌کند

سرویس مطبوعاتی شرکت هواپیمایی «ایر آستانه» قزاقستان اعلام کرد پروازهای خود به روسیه یا بر فراز این کشور را به حالت تعلیق در می‌آورد.

این شرکت اعلام کرد: «ایر آستانه با تأسف اعلام می‌کند که به دلیل تعلیق پوشش بیمه‌ای پروازهای تجاری به/از فدراسیون روسیه و بر فراز خاک این کشور، کلیه پروازها در این مسیر به حالت تعلیق درخواهند آمد». ایر آستانه افزود در حال حل و فصل فوری این مسائل با دولت قزاقستان است تا در اسرع وقت پروازها را از سر بگیرد.

حمله روسیه به دو فرودگاه نظامی در اوکراین

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای این کشور یک حمله با دقت بالا و دوربرد را به دو فرودگاه نظامی در شهر «لوتسک» و «ایوانو-فرانکیفسک» در اوکراین انجام داده و فعالیت آن‌ها را متوقف کرده‌اند. (جزئیات بیشتر)

 

تصاویری که گفته می‌شود مربوط به حمله به فرودگاه نظامی شهر «لوتسک» است

 

مجارستان: بروکسل تحریم اثرگذار بر بخش نفت و گاز علیه روسیه اعمال نمی‌کند

نخست‌وزیر مجارستان گفت که اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال نخواهد کرد که بر بخش‌های گاز و نفت تأثیرگذار باشد. «ویکتور اوربان» اعلام کرد: ما در اتحادیه اروپا توافق کردیم که واردات انرژی را به خطر نیندازیم.

حدود ۲۲۲ هزار نفر از اوکراین به روسیه رفته‌اند

خبرگزاری «تاس» امروز (جمعه) به نقل از یک منبع ناشناس اعلام کرد که حدود ۲۲۲ هزار نفر از اوکراین و دو منطقه جدایی‌طلب تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین به روسیه رفته‌اند.

تسلط نیروهای دونتسک بر شهر «وولنوواخا»

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای «دونتسک» (جدایی‌طلبان شرق اوکراین) کنترل شهر «وولنوواخا» در شمال بندر محاصره شده «ماریوپل» در دریای آزوف را به دست گرفتند. 

حملات هوایی در «دنیپرو» اوکراین

خبرگزاری رویترز امروز (جمعه) به نقل از سرویس‌های اورژانس محلی اعلام کرد که انفجارهایی در شهر «دنیپرو» در مرکز اوکراین گزارش شده است.

سرویس‌های اورژانس محلی با این ادعا که سه حمله هوایی در شهر دنیپرو در نزدیکی یک مهدکودک و آپارتمان رخ داده، گفتند که در پی این حملات دستکم یک نفر کشته شده است.

اوکراین پیش‌تر گفته بود که روسیه در حال جمع‌آوری نیرو برای محاصره شهر دنیپرو است که حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد. 

 

 

تصاویری که گفته می‌شود مربوط به انفجارها در شهر دنیپرو است

*زهرا حاج محمد ابراهیم طهرانی

انتهای پیام/ 41

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول