اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

هشدار رشد مصرف برق با جلوگیری از تغییر ساعت رسمی کشور

طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر جلوگیری از تغییر ساعت رسمی کشور در ابتدای فروردین ماه سال 1401، در شرایط کنونی صنعت برق به اندازه تولید نیروگاه‌های برقابی به مصرف اضافه می‌‍کند و می‌‍تواند مقدمات خاموشی برق را مهیا کند.

هشدار رشد مصرف برق  با جلوگیری از تغییر ساعت رسمی کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر خلاف انتظار فضای کارشناسی شکل گرفته کشور در حال حاضر طرح جلوگیری از تغییر ساعت رسمی کشور موضوعی است که به تیتر بحث داغ مجلس شورای اسلامی بدل شده و قرار است پس از بررسی بودجه به این موضوع رسیدگی شود.

این طرح در مجلس شورای اسلامی موافقان و مخالفان زیادی دارد. موافقان این طرح از آثار اجتماعی و روانی مسئله تغییر ساعت در ابتدای فصل بهار می‌گویند و معتقدند، اروپایی‌ها به عنوان مبدع این مسئله سیاست تغییر ساعت را کنار گذاشته‌اند. در همین راستا،  غلامرضا منتظری، نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق عدم تغییر ساعت گفته است:« آنچه که از شرایط فعلی جامعه برمی‌آید این است که مردم نیز از این تغییر ساعت خسته شده‌اند و خواهان ثبات در این حوزه هستند.»

از سوی دیگر مخالفان نیز اعتقاد دارند، این کار در شرایط فعلی که با ناترازی در حامل‌های انرژی طرف هستیم، به دلیل افزایش فعالیت در ساعتی که نمی‌توان از نور طبیعی استفاده کرد، ضربات جبران ناپذیری‌ به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

بر این اساس، نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با طرح مذکور گفته است:« تغییر یا عدم تغییر ساعت رسمی کشور، امروز در اولویت‌های اصلی کشور قرار ندارد.»

*صفر تا صد تاریخ تغییر ساعت برق در کشور

چنین فضای شکل گرفته در افکار عمومی شاید دور از انتظار باشد اما جالب است بدانیم، ماجرای تغییر ساعت در کشور ما قصه دور و درازی دارد و این اولین بار نیست که بحث پیرامون این مسئله تبدیل به مسئله می‌شود.  

بر اساس سوابق موجود، مسئله تغییر ساعت رسمی کشور به جلسه هیئت وزیران به تاریخ 23 مرداد ماه سال 1370 برمی‌گردد، جایی که در حکمی که به امضای حسن حبیبی، معاون اول وقت رئیس‌جمهور رسیده است، مقرر شده که ‌ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت 24 روز اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده شود و در ساعت 24 روز سی‌ام شهریور به حال سابق برگردانده ‌شود.

این مصوبه 14 سال برقرار بود و سرانجام در سال 1384 یک بار ابطال شد و پس از 15 سال شرایط برای تغییر ندادن ساعت مهیا شد، در آن بازه زمانی دلیل اصلی عقب نکشیدن ساعت از سوی سخنگوی وقت دولت، سردرگمی بخش‌های زیادی از جامعه در اثر تغییر ساعت رسمی کشور و عدم وجود بررسی‌های دقیق و کارشناسانه برای تأیید صرفه جویی در مصرف برق با روش تغییر ساعت اعلام شد.

در نهایت در روز ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ قانونی مشتمل بر یک ماده واحده مبنی بر تغییر ساعت رسمی کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و دولت مکلف شد بار دیگر نسبت به تغییر ساعت  در ابتدای فصل پاییز و بهار اقدام کند و دولت نیز با تاخیر یک سال نسبت به انجام این قانون مبادرت کرد.

*تغییر ساعت در شرایط فعلی چه خساراتی به دنبال دارد؟

با توجه به این تاریخچه جذاب مسئله تغییر ساعت، این سوال پیش می‌آید که آیا انجام چنین کاری در شرایط فعلی به صلاح کشور است، یا خیر؟

در پاسخ به این سوال ابتدای باید بدانیم، علت اصلی مخالفان این طرح پیرامون این مسئله چیست؟ یکی از محکمترین استدلال های مخالفت با تغییر ساعت، مسئله افزایش فعالیت فضای رسمی کشور است که اگر تغییر ساعت اتفاق نیفتد، بخش قابل توجهی از این فعالیت به زمان تاریکی شب پس از غروب آفتاب انتقال پیدا خواهد کرد زمانی که‌ شاهد این مسئله باشیم، نیاز به استفاده از حامل‌های انرژی به خصوص برق بیشتر شده و همین مسئله می‌تواند زمینه افزایش مصرف برق را مهیا کند.

طبیعتا افزایش مصرف برق نسبت به شرایط متفاوت اثر متفاوتی بر فضای اقتصادی کشور دارد. به عبارت دیگر اگر کشور ما با شرایط ناترازی تولید و مصرف این حامل انرژی دست و پنجه نرم نمی‌کرد و توان پاسخگویی به هر نیازی را داشت، مسئله افزایش مصرف به واسطه عدم تغییر ساعت تاثیر قابل توجهی بر میزان استفاده از برق نداشت اما در حال حاضر شرایط کشور به گونه‌ای نیست که با ناترازی تولید و مصرف برق دست و پنجه نرم نکنیم.

*جلوگیری از تغییر ساعت رسمی کشور منجر به قطعی برق می‌شود

در همین رابطه، مهدی بهزادی، کارشناس حوزه برق در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت:« سال گذشته ناترازی تولید و مصرف برق کشو به 18 هزار مگاوات رسید که در تاریخ بی‌سابقه بود، این شرایط در سال جاری نیز تکرار می‌شود و اگر ما تغییر ساعت را اعمال نکنیم نزدیک به 1500 مگاوات به این ناترازی اضافه خواهد شد.»

بهزادی در بیان اینکه جلوگیری تغییر ساعت کشور، بخشی از اقدامات وزارت نیرو در جهت جلوگیری از خاموشی را بی اثر می‌کند، گفت:«مطابق اطلاع ما در حال حاضر وزارت نیرو با تلاش بسیاری قصد جلوگیری از خاموشی اوج بار فصل زمستان را در دستور کار خود قرار داده است اما طرح مجلس راجع به جلوگیری از تغییر ساعت می‌تواند این تلاش را خنثی کند.»

به گزارش فارس، میزان افزایش مصرف ایجاد شده ناشی از عدم تغییر ساعت به اندازه کل برنامه‌ریزی تولید نیروگاه‌های برقابی کشور است و تصویب چنین طرحی آن هم در شرایط فعلی می‌تواند مقدمه خاموشی برق تلقی شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول