اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

انتقاد امیرعبداللهیان از طرح موضوعات جدید از سوی آمریکا در مذاکرات

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی همتای قطری ضمن انتقاد از طرح موضوعات جدید از سوی آمریکا در مذاکرات، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با جدیت برای حصول توافق خوب، قوی و پایدار تلاش می‌کند.

انتقاد امیرعبداللهیان از طرح موضوعات جدید از سوی آمریکا در مذاکرات

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر امروز (شنبه) در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، درباره آخرین تحولات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مذاکرات وین به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت. 

دو وزیر خارجه در این تماس تلفنی بر ضرورت پیگیری جدی توافقات به عمل آمده در جریان سفر اخیر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان و امیر قطر در دوحه تاکید کردند.

* با جدیت برای حصول توافق خوب، قوی و پایدار تلاش می‌کنیم

امیرعبداللهیان در مورد مذاکرات وین، از طرح موضوعات جدید از سوی آمریکا انتقاد و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با جدیت برای حصول توافق خوب، قوی و پایدار تلاش می‌کند. 

گفتنی است، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ماست قابل مذاکره نیست، تصریح کرد: طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچگونه توجیه منطقی ندارد. (اینجا بخوانید)

* تلاش های حائز اهمیت ایران و همه طرفها در رسیدن به توافق 

وزیر خارجه قطر نیز در این گفت‌وگو با تاکید بر اهمیت روابط تهران و دوحه و آثار مثبت سفر اخیر آیت الله رئیسی به قطر، تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و همه طرف‌ها را در رسیدن به توافق حائز اهمیت خواند.

پیش از این وزارت خارجه قطر از این تماس تلفنی خبر داده بود.بر اساس اعلام وزارت خارجه قطر، دو وزیر درباره تحولات منطقه‌ای و آخرین تحولات مرتبط با برجام گفت‌وگو کردند. «فایننشال تایمز»نیز به نقل از افراد مطلع ،‌ مدعی شد قطر نقش خود را برای میانجیگری بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران تشدید کرده است.

از سوی دیگر شبکه الجزیره خبر داد که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و «محمد عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر امروز شنبه تلفنی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

گفتنی است، «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز همزمان با دور هشتم مذاکرات در وین در توئیتی نوشت: به دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفت‌وگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌ عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد. پس از آن سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به موفقیت در گفت‌وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما به منظور حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

لازم به ذکر است، «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر ۱۱ اسفند ماه نیز تلفنی با حسین امیرعبداللهیان گفت‌وگو کرد و با اشاره به سفر موفق آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به آن کشور، ملاقات رئیس جمهوری ایران با امیر قطر را ممتاز و سفر مذکور را گامی مهم در راستای توسعه مناسبات دوجانبه ارزیابی کرد. (جزییات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول