اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

فیروزآبادی: نبود قانون در فضای مجازی، آسیب‌های زیادی متوجه مردم کرده است

دبیر شورایعالی فضای مجازی گفت: با توجه به مخالفتی که در فضای مجازی با طرح حمایت از حقوق کاربران شده، اگر این طرح در مجلس تصویب نشود دولت باید در زمینه نظام تنظیم مقررات و حکمرانی فضای مجازی طرحی ارائه دهد؛ این بار دولت این طرح را برای تصویب به مجلس می‌برد. دولت و مجلس بخش‌هایی از نظام حکمرانی هستند.

فیروزآبادی: نبود قانون در فضای مجازی، آسیب‌های زیادی متوجه مردم کرده است

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در نشست مهافمپ که با حضور فعالان توییتری برگزار شد در خصوص نقش مرکز ملی فضای مجازی و طرح مجلس برای مدیریت فضای مجازی، اظهار داشت: اکثر موارد قانونی مورد نیاز برای فضای مجازی کشور توسط این شورا تدوین شده است اما هیچکدام از دستگاه ها همکاری لازم را با این مرکز نداشته اند.

وی اضافه کرد: هیچ دستگاهی تا کنون خودش طرح یا برنامه ای در خصوص موضوعات مختلف مربوط به فضای مجازی در کشور اعم از پول دیجیتال و آموزش سایبری نیاورده است؛ همچنین ساختارهای اداری ما سواد دیجیتالی کافی برای انجام این مساله را ندارند و هرکدام سعی می کنند حاکمیت مطلق داشته باشند. اینکه مرکز ملی فضای مجازی در موضوعات دیجیتالی آنها را رهبری و هدایت کنند خوشایند آنها نیست و به همین دلیل قوانین و دستورالعمل های مرکز ملی فضای مجازی را نادیده می گیرند.

*دلیل اینکه دستگاه ها دستورالعمل های مرکز ملی فضای مجازی را نادیده می گیرند

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: بارها از این دستگاه ها خواسته شده که در حوزه های مختلف نظیر پول دیجیتال و آموزش سایبری اقدام به تنظیم گری کنند اما این نهادها و دستگاه ها اعلام می کنند که خلاء قانونی داریم و در عین حال تلاشی هم پر کردن این خلا قانونی با توجه به ظرفیت شورای عالی فضای مجازی نمی کنند؛ البته این مشکلات تا حدودی در همه کشورها وجود دارد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی خاطر نشان کرد: اعتقاد دارم اگر سران سه قوه خارج از شورای عالی فضای مجازی، مانند موضوعات اساسی برای فضای مجازی هم جلساتی برگزار کنند و تصمیم گیری کنند، به تحولات در کشور سرعت می دهد. همچنان که چندین پروژه جدی مانند دولت دیجیتال و آموزش دیجیتال به خاطر این خلاهای قانونی روی زمین مانده است.

*در نبود قانون برای فضای مجازی، ضرر و زیان زیادی متوجه کاربران و کشور شده است

فیروز آبادی گفت: در حوزه بهداشت و درمان و تحولات اقتصادی در فضای دیجیتال از بسیاری از کشورها عقب تر هستیم و ضرر و زیان زیادی متوجه کاربران و کشور شده است که همه اینها به خاطر نبود قانون در فضای مجازی است.

وی گفت: البته می توان این تصمیمات را در شورای عالی هم گرفت اما با توجه به اینکه هنوز در دولت مشخص نیست متولی دولت الکترونیک کیست و برنامه مشخصی در این حوزه ها وجود ندارد، تصمیمات شورای عالی فضای مجازی اجرا نمی شود.

*هیچ حوزه ای مثل فضای مجازی از تحریم ها ضربه نخورد

وی با بیان اینکه مردم نسبت به برخی از ساختارهای مجازی بومی ناامید هستند، عنوان کرد: اگرچه ظاهرا تحریم ها در حوزه های اقتصادی اثرات سنگین برجای گذاشته اما واقعیت این است که هیچ حوزه ای مانند حوزه فضای مجازی متاثر از تحریم ها نشده است.

وی توضیح داد: در هر حوزه ای می توان نیازهای کشور را از طریق کشورهای دیگر تامین کرد اما در حوزه فضای مجازی با پلتفرم های فراملیتی مواجه هستیم که ایران را به طور کامل تحریم کرده‌اند و هیچ همکاری با ایران ندارند در حالی که در کشورهای دیگر دفتر دارند و نوع خدمتی که ارائه می دهد با هماهنگی این کشورها است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی عنوان کرد: گوگل، واتسآپ و سایر پلتفرم ها و خدمات آنها که در کشورهای دیگر حتی پاکستان و چین وجود دارد با ایران بسیار متفاوت است؛ ما برای وجود دیتا سنتر در کشور یا نماینده آنها در کشور تاکیدی نداریم اما واقعیت این است که باید شرایط را برای زمانی که ممکن است همین خدمات حداقلی هم ارائه نشود آماده کنیم.

به رئیس مجلس متذکر شدیم که نباید کمیسیونی عالی موازی با شورای عالی فضای مجازی تشکیل شود

رئیس مرکز ملی فضای مجازی یادآوری کرد: فضای مجازی بسیار پیچیده است و نمی توان انتظار داشت یک کمیسیون به نام کمیسیون عالی فضای مجازی برای آن تصمیمات کلان بگیرد؛ از همان ابتدا که طرح صیانت در مجلس مطرح شد نکاتی را در قالب مکاتبه با رئیس مجلس متذکر شدیم که نباید کمیسیونی موازی با شورای عالی فضای مجازی تشکیل شود.

فیروزآبادی با بیان اینکه جایگاه شورای عالی فضای مجازی فراقوه‌ای است، تاکید کرد: بعد از اعلام ایرادات طرح صیانت به مجلس، در جلسات مجلس در یک پروسه زمانی طولانی شرکت کردیم و این ایرادات را برطرف کردیم و در نهایت طرحی با همکاری شورای عالی فضای مجازی و فعالان اقتصادی در فضای مجازی نوشته شد که اکنون در کمیسیون تصویب شده است.

*دو معضل شکاف دیجیتالی و نبود حکمرانی در صدر مشکلات جهانی قرار دارد

وی گفت: بزرگترین مسئله امروز در فضای مجازی در ایران و همه کشورها مساله حکمرانی است. کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دچار معضلاتی در فضای مجازی شده اند که البته به اعتقاد آنها دو معضل شکاف دیجیتالی و نبود حکمرانی در صدر مشکلات جهانی قرار دارد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه نباید قانون گذاری برای یک حوزه که مجری آن هم دولت است در یک کمیسیون صورت بگیرد، گفت: مرکز ملی فضای مجازی و دولت اعلام کردند که آمادگی دارند برای همفکری با مجلس به آنها در تدوین این قوانین کمک کنند؛ مرکز ملی فضای مجازی حزبی نیست و اصلاحیه های زیادی به مجلس داده است. طرح صیانت هم با پیگیری مرکز ملی فضای مجازی و دولت تبدیل به طرح نظام تنظیم مقررات شد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه نظام تنظیم مقررات باید از سوی دولت به مجلس برود، خاطر نشان کرد: بعد از مخالفت هایی که با طرح صیانت شد و واکنش های برخی از فعالان فضای مجازی، با همکاری وزارت ارتباطات طرح نظام تنظیم مقررات به مجلس برده شد که ما در همه مراحل برای تصویب و اصلاح آن با نمایندگان و مرکز پژوهش‌های مجلس همکاری لازم را انجام دادیم.

فیروزآبادی با توضیح اینکه این طرح ها به مشارکت فعال بخش های مربوط در دولت و همچنین چکش کاری بیشتر نیاز دارد عنوان کرد: سازمان برنامه و بودجه، سازمان استخدامی و وزارت خانه های اقتصادی هم باید در تدوین این طرح مشارکت داشته باشند؛ چرا که هدف غالب این طرح، تنظیم اقتصادی است که مسائل فرهنگی و اجتماعی هم در رده های بعدی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه این طرح هنوز هم دارای ابهاماتی است بیان کرد: اگر خروجی کمیسیون تنظیم مقررات تبدیل به قانون نشود، دستگاه ها و وزراتخانه های مختلف خود را مکلف به اجرای این قوانین نمی‌دانند؛ بسیاری از فعالیت ها در فضای مجازی مواردی است که به ضرر مردم تمام می شود؛ در حال حاضر تعداد زیادی در این فضا در حال کار طبابت یا مشاوره و ارائه خدمات دارویی و بهداشتی و درمان هستند که اصلا صلاحیت ندارند و جان مردم را نشانه گرفته اند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه از طرح های مطرح شده نمی توان انتظار حل همه مشکلات کشور را داشت تصریح کرد: انواع طب‌ها و داروها در این فضای مجازی رها در حال انجام است که بهداشت مردم را نشانه گرفته است؛ با قوانینی که طرح می شود، می توان از این مراکز غیرمجاز در فضای مجازی شکایت کرد و به مرور مشکلات مردم در این زمینه برطرف شود.

*امضای دبیر شورای عالی فضای مجازی پای طرح حمایت

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در نهایت این طرح هم که تصویب نشود، دولت باید ورود جدی به این قضیه داشته باشد و در زمینه نظام تنظیم مقررات و حکمرانی فضای مجازی طرحی را ارائه دهد. قانون گذاری در فضای مجازی لازم و ضروری است و در این مساله جای بحثی وجود ندارد.

فیروزآبادی در پاسخ به این سوال که نمایندگان مجلس مدعی هستند که امضای دبیر شورای عالی فضای مجازی پای مصوبه آخر کمیسیون است، آیا این مساله را تایید می کنید؟ اظهار داشت: بله. سند آخر که در مجلس بررسی شد سندی بود که شورای عالی فضای مجازی به همراه وزارت ارتباطات تهیه کرد؛ این طرح 4 نسخه تغییر کرده است و در همه این نسخه ها و تدوین آنها شورای عالی فضای مجازی همکاری کرده است.

وی گفت: آنچه که ما از مجلس شورای اسلامی از روز اول به صورت مکتوب خواسته بودیم، بحث جرم انگاری در بخش هایی از فضای مجازی بوده است، که مجلس در اصلاحیه ای که برای قانون جرایم رایانه ای در حال تدوین است، این موارد را پیش بینی کرده است؛ اساس طرح های مرتبط با فضای مجازی در مجلس، مکاتبات شورای عالی با مجلس برای اصلاح یا تنظیم قوانین جدید در حوزه های مختلف نظیر مجازات قمار  است.

*طرح فعلی در مجلس تصویب نشود، دولت طرح جدیدی به مجلس می دهد

رئیس مرکز ملی فضای مجازی اذعان داشت: همکاری های شورای عالی فضای مجازی در جهت رفع اشکال از طرح ها بوده است؛ چرا که اگر این طرح ها دچار ایراد شوند در نهایت توسط شورای نگهبان مردود خواهند شد. با توجه به مخالفتی که در فضای مجازی با طرح نظام تنظیم مقررات شده، اگر این طرح تصویب نشود این بار دولت این طرح را برای تصویب به مجلس می دهد. دولت و مجلس بخش هایی از نظام حکمرانی هستند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: با توجه به اینکه وضع قانون برای فضای مجازی ضروری است، نمی توان منکر قانون گذاری در این حوزه شد ولی اگر این قانون گذاری در زمینه حکمرانی انجام شود و از سوی دولت تدوین و برای تصویب به مجلس ارائه شود بهتر است. این طرح باید مرحله به مرحله در موضوعات خاص مانند اقتصاد دیجیتالی، دولت الکترونیک، نظام مالیاتی و ... اجرا شود؛ این موضوعاتی است که مردم به آنها احتیاج دارند.

* نمی‌توان قانون‌ طولانی مدت برای فضای مجازی نوشت

فیروزآبادی گفت: نظام تنظیم‌گری یک نظام بسیار مفصلی است. یکی از مباحثی که در فضای مجازی مطرح می‌شود این است که دیگر نمی‌توان قانون‌های پایدار طولانی مدت برای آن قرار داد که همه حوزه ها را شامل شود. گفته می‌شود با توسعه فضای مجازی و تحولات، باید از تکنیک‌های مقررات‌گذاری استفاده شود که هم مبتنی بر رشته‌های تخصصی چندرشته‌ای و ذی نفعی باشد و هم درعین حال طولانی مدت نباشد؛ یعنی گاهی بازنگری شده و روی آن تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: البته در این روش نگرانی سوء استفاده توسط طیف‌های ذی‌نفع وجود دارد؛ در این حوزه‌ها دولت باید ورود پیدا کند و از سوء استفاده‌ها جلوگیری کند؛ اما اگر ما بخواهیم یک نظام تنظیم‌گری برای همه بنویسیم عملاً چیزی می‌شود که در حال حاضر وجود دارد؛ اما طرحی که در حال حاضر پیشنهاد داده شده همان بحث شورای عالی فضای مجازی و کمیسیونی با اختیارات تام است که باید به صورت موردی برای هر وزارتخانه این مشکل را حل کند. به اعتقاد من اگر این بحث بیشتر بررسی شود بهتر است.

*نگران هستیم قانون جدیدی گذاشته شود که دولت آن را رعایت کند

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به خصوصیات فضای مجازی بهتر نیست که ده ها طرح همچون تجارت الکترونیک یا سلامت الکترونیک مطرح شود که نیازی به تصویب این قانون نباشد؟ گفت: این مساله ممکن است بحث عدم تمکین سازمان های دولتی را تقویت کند و بنابراین شاید قانون محکم‌تر باشد. البته ما قانون‌های معطل در کشور فراوان داریم که توسط میلیون‌ها نفر رعایت نمی‌شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: این نگرانی وجود دارد که قانون جدیدی گذاشته شود و دولت آن را رعایت نکند. به طور کلی چنین طرحی از این نظر که استحکام بهتری به شورای عالی فضای مجازی و کمیسیون های تابع آن می دهد مفید خواهد بود.

*سکوتم درباره طرح حمایت به معنی رضایت است

فیروزآبادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رهبری فرمودند ما باید برای مردم جهاد تبیین کنیم. یکی از افرادی که باید وارد این فضا شود و لزوم این قانون گذاری را برای مردم تبیین کند شخص شما هستید چرا در این فضا وارد نمی شوید و آن را تبیین نمی کنید؟ گفت: در این زمینه جلساتی در وزارت ارتباطات و جلساتی با کمیسیون طرح صیانت و آقای تقی پور داشتیم. واقعیت این است که در حال حاضر یک فضای فتنه انگیز و غبار آلودی درست شده است.

وی افزود: بسیاری از چهره ها بر قانون‌مند بودن این فضا اذعان دارند، تنظیم نظام مقرارت نیاز کشور است اما در حال حاضر ما در یک فضای مسموم سیاسی پس از انتخابات قرار گرفتیم که در داخل و خارج، برخی به دنبال گرفتن انتقام هستند و به درستی این طرح توجهی ندارند؛ به همین دلیل صلاح ندانستم که وارد این بحث شوم اگرچه در تمام مراحل کمک کردم. در حال حاضر در فضای عمومی کشور سکوت من به عنوان رضایت تلقی می شود اما وارد این دعوا نمی‌شویم. من ساکت مانده‌ام که فحش نخورم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: برخی دوستان در رسانه ملی، وزارت ارتباطات، مرکز ملی فضای مجازی، سازمان تبلیغات و کسانی که در فضای مجازی فعال هستند درخواست بیانیه کتبی از سوی شورای عالی فضای مجازی داشتند اما من صدور این بیانیه را به صلاح نمی‌دانم چرا که وقتی روی این طرح حساسیت مصنوعی ایجاد شده است و کسانی که سواد دیجیتالی کافی ندارند این طرح را فاجعه سنگین می دانند، تمرکز دادن انرژی روی چنین مساله ای اشتباه است.

*طرح حمایت اشکالاتی دارد و بخشی از اشکالات به آن وارد است

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در واکنش به این اظهار نظر که با اصلاحات جدی در کشور شاید منافع برخی در معرض خطر قرار گیرد، اگر این طرح روزی پس گرفته شود و دولت طرح جدیدی ارائه دهد باز هم ممکن است برخی با آن مخالفت‌ کنند، گفت: این طرح اشکالاتی دارد و بخشی از اشکالات به آن وارد است. مثلا طبق مصوبه شورای عالی مجازی اپلیکیشن های خارجی‌ها با بیش از یک میلیون مشترک باید در ایران نمایندگی داشته باشند اما نمی‌شود در قانون زمان‌بندی برای مسدود سازی یک پیام رسان در نظر گرفت.

فیروزآبادی با بیان اینکه پیام رسان‌ها بر اساس قوانین جهانی با ایران رفتار می‌کنند گفت: در حال حاضر اگر به شرکت‌های آمریکایی ۵ میلیون بشکه نفت رایگان داده شود در مکانیسم قوانین آمریکا نمی توانند آن را تحویل بگیرند و توافق یا قراردادی را امضا کنند یعنی از نظر قوانین جهانی مشکل برای دریافت آن دارند.

*مطمئنم اگر به خارجی ها بگوییم نماینده معرفی نکنید فیلتر می کنیم کل فضای مجازی را باید ببندیم

وی افزود: ما تقریباً مطمئن هستیم که اگر به گوگل، اینستاگرام، واتساب یا غیره بگوییم اگر با ایران مذاکره نکنید یا نماینده معرفی نکنید همه را خواهیم بست، یعنی قانونی را تصویب می‌کنیم که کل فضای مجازی را ببندیم و هیچ تضمینی در آن قانون مبنی بر اینکه دولت مکلف باشد معوض آن را فراهم کند و پس از آن اقدام به بستن کند در طرح اولیه دیده نشده بود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اصلاحات جدید طرح تنظیم مقررات گفت: در حال حاضر برخی بخش‌های مشکل‌دار طرح قبلی حذف شده است؛ اما هنوز هم برخی مشکلات این طرح حل نشده است، در حال حاضر ۸۰ درصد ترافیک ما روی شبکه‌های اجتماعی خارج از کشور قرار دارند اما هیچ جای طرح جدید نیامد است که دولت ظرف ۶ ماه، شبکه اجتماعی راه اندازی کند تا برای دو یا سه میلیون کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی راه حلی ارائه داده شود.

*از مخالفان طرح تنظیم مقررات دفاع نمی کنم

رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: وقتی ساختمان پلاسکو خراب می شود دولت ضامن است که ظرف ۶ یا یک سال جای آن ساختمانی را بسازد. طرحی به مجلس آورده شده و سه یا چهار میلیون نفر را تهدید می کند که شش ماه، یک سال یا ۱۸ ماه دیگر آنها بیکار می‌‌کند و تضمین‌های لازم را نمی دهد. من از مخالفان دفاع نمی‌کنم اما این قانون و طرح اشکالات اساسی داشته و جریانات سیاسی معارض و ضد انقلاب جوسازی کرده و روی آن سوار شده اند.

فیروزآبادی با بیان اینکه تا امروز ۴ تا ۵ نسخه از طرح صیانت تغییر کرده عنوان کرد: هنوز نمی دانیم نسخه مجلس، وزارت ارتباطات یا مرکز پژوهش ها روی میز قرار گرفته و ما درباره کدام یک بحث می‌کنیم. تعبیر رهبر معظم انقلاب است که شورای عالی فضای مجازی این کار را جلو ببرد در سخنرانی اخیر هم فرمودند که دولت مشکلات فضای مجازی را حل کند.

وی افزود: امیدواریم رئیس جمهور به این مساله ورود جدی تری داشته باشد تا شورای عالی فضای مجازی تعداد جلسات خود را افزایش دهد و درباره این طرح کار کارشناسی انجام شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه امروز در حوزه کلان داده‌ها حریم خصوصی افراد یا مالکیت داده در کشور مشخص نیست و مشخص نیست که آیا مالکیت داده قابلیت معامله است یا خیر عنوان کرد: این موارد سوالات اساسی است که اگر مجلس بخواهد تصمیم گیری کند می‌تواند به مدت طولانی برای فضای مجازی کشور تعیین تکلیف کند. اما این موارد رها شده و روی طرحی که ناقض است تمرکز کرده اند.

*در نسخه نهایی طرح صیانت نظر همه دستگاه ها روی هر بند طرح اعمال شد

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در واکنش به این اظهارنظر که این طرح نیازمند ورود همگانی است عنوان کرد: اگر می‌دیدم که اکثریت قاطع مجلس از چنین طرحی تا آخر حمایت می‌کنند به طور قطع من هم ورود می‌کردم. در نسخه نهایی نظرات همه ما روی بند بند حروف و کلمات آن اعمال شده است.

فیروزآبادی تصریح کرد: در تمام مراحل بررسی طرح، همکاران ما در مرکز ملی با دوستان در مجلس، کمیسیون و مرکز پژوهش‌های مجلس، همکاری نزدیکی داشتند و امروز چیزی که شما روی میز می بینید محصول تلاش مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و مجلس است؛ عرض من این است که اگر مجلس تصویب کند ما هم حمایت می‌کنیم.

*آمار ۱۱ میلیون شغل در فضای مجازی یک شوخی است

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد شغل در فضای مجازی وجود دارد، گفت: چندی پیش اعلام شده است که ۱۱ میلیون شغل در فضای مجازی وجود دارد که این تقریباً یک شوخی است؛ زیرا آمار کل شاغلان در کشور ۲۲ میلیون است و نمی توان گفت نیمی از آنها در فضای مجازی مشغول به کار هستند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی  ادامه داد : در حال حاضر در این زمینه کار آماری در حال انجام است که به زودی عدد آن اعلام خواهد شد، من معتقدم آمار شاغلان فضای مجازی زیر دو میلیون هستند اینکه گفته می‌شود ۷ یا ۸ میلیون است هم درست نیست.

*نظرسنجی ها مخالف و حساسیت اجتماعی شدید با طرح را نشان داد

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به یک سوال درباره اینکه در حال حاضر این حاکمیت و حکمرانی فضای مجازی در دست چه نهادی است و چرا شما به خاطر فحش نخوردن درباره طرحی که می دانید ضروری است، سکوت کرده اید، گفت: درباره فحش‌ها بحث من درباره شخصیت خودم نبود؛ بلکه توهین به مراکز و دستگاه های حقوقی مانند رسانه ملی و سازمان تبلیغات است که باید مراقبت باشیم با تصویب این طرح دستگاه های جمهوری اسلامی در معرض تعرض قرار نگیرند.

فیروزآبادی افزود: درباره اهمیت این طرح برای مردم هم صحبت یک یا دو میلیون نفر نیست. در سال ۱۴۰۰ حوادث مختلف و بیشترین عکس العمل اجتماعی را داشتیم. طبق ذائقه سنجی صورت گرفته درباره طرح صیانت عکس‌العمل اجتماعی بسیار زیادی وجود داشت و حساسیت اجتماعی شدید و در مخالف با طرح بوده است.

وی در توضیح این مساله که این نظرسنجی در کدام بستر انجام شده است گفت: ذائقه‌سنجی توسط چند شرکت خصوصی و دانشگاه تهران گزارش‌ها درباره این طرح، فضای منفی و اعتراضی را نشان می‌ دهد؛ باید قبول کنیم در خصوص طرح صیانت اختلاف نظر وجود دارد حتی در مجلس شورای اسلامی به عنوان آینه جامعه نیز اختلاف بسیار شدید وجود دارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: در تمام مراحل تصویب طرح برای اصلاح آن با مجلس همکاری صمیمانه و نزدیک داریم، اگر امروز مجلس به این نتیجه برسد که این طرح را به بحث بگذارد ما همکاری صمیمانه ای را خواهیم داشت که بهترین متن با کمترین عیب و نقطه ضعف خروجی مجلس باشد.

*قانون ضعیف بهتر از بی قانونی است

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: یکی از مهمترین دلایلی که ما از این طرح حمایت می‌کنیم این است که نباید نهاد قانون‌گذاری در کشور تضعیف شود، قانون ضعیف بهتر از بی قانونی است. ما قانون معیوب یا ضعیف را بر بی‌قانونی ترجیح می دهیم. افزون براینکه مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته است که در این حوزه قانون داشته باشد ما باید تلاش کنیم که این طرح از مجلس بیرون بیاید.

فیروزآبادی گفت: یکی از راه‌هایی که اصل قانون گذاری دچار خدشه نشود این است که در مواردی که طرح در مجلس به نتیجه نمی رسد به دولت ارجاع شود و دولت نظرات خود را به صورت لایحه به مجلس ارائه کند. خوشبختانه ما شاهد دوره‌ای هستیم که مجلس، دولت و شورای عالی فضای مجازی همه در یک جهت هستند و وحدت نظر دارند که ما باید درباره فضای مجازی قانون داشته باشیم تا رها بودن فضای مجازی آن مقداری که قابل اعمال حاکمیت و حکمرانی است ساماندهی شود.

وی تصریح کرد: با تحولاتی مواجه هستیم که باید خوب فهم شود و برای مواجهه با این تحولات نیاز به همکاری و وحدت ملی هستیم. امید که نیروهای حزب اللهی طرفداران رهبری بتوانند انتخاب و اقدام درست را در عرصه پرآشوب فضای مجازی داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول