اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده: سفر امیرعبداللهیان به مسکو/ الان در نقطه اعلام توافق در وین قرار نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام این‌که حسین امیرعبداللهیان فردا به مسکو می‌رود، درباره مذاکرات وین گفت: الان در نقطه اعلام توافق قرار نداریم، چون برخی مباحث کلیدی و مفتوح باقی مانده که باید در واشنگتن تصمیمات آن اتخاذ شود.

خطیب‌زاده: سفر امیرعبداللهیان به مسکو/ الان در نقطه اعلام توافق در وین قرار نداریم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، امروز (دوشنبه) ۲۳ اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

*  الان در نقطه اعلام توافق قرار نداریم

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین و طرح زیاده خواهی جدید از سوی آمریکا نیز اظهار داشت: آن‌چه در وین امروز با بازگشت هیأت‌ها انجام شده، یک تنفس و توقف کوتاه است. برخی از بن بست و اتمام مذاکرات نام بردند که توضیح داده شد. این تنفسی خواهد بود به درخواست هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام.

وی ادامه داد: هیأت‌ها در پایتخت‌ها به سر می‌برند. فروکاستن آنچه در وین اتفاق می‌افتد به یک یا دو عامل، روشن کننده وضعیت نیست. الان در نقطه اعلام توافق قرار نداریم، چون برخی مباحث کلیدی و البته مفتوح باقی مانده که باید در واشنگتن تصمیمات آن اتخاذ شود و به محض اتخاذ تصمیمات در واشنگتن در نقطه‌ای هستیم که برگردیم به وین و دور نهایی و رسیدن به یک توافق خوب و پایدار را برگزار کنیم. الان در آن نقطه قرار نداریم و منتظر شنیدن پاسخ آمریکا هستیم. رایزنی‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: وزیر امور خارجه و وزرای خارجه دیگری که در برجام حضور دارند مدام با هم در تماس هستند و مذاکره کنندگان ارشد با هم در تماس هستند و آقای امیرعبداللهیان فردا عازم مسکو است و ان‌شاءالله این رایزنی‌ها ادامه یابد. ما به شما و ملت عزیز این نکته را مجددا تأکید می‌کنیم آنچه برای ما در این مسیر چراغ راهنما و چارچوب حرکت است منافع قطعی ملت ایران است و این منافع قطعی است که چارچوب‌های مذاکرات و توافق نهایی را مشخص می‌کند.

* تاریخ دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان هنوز قطعی نیست

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان و انتشار خبری از سوی رسانه‌ شورای عالی امنیت ملی درباره توقف یکجانبه این مذاکرات از سوی ایران بیان کرد: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی رسانه‌ای ندارد. تاریخی توسط دوستان ما در عراق برای گفت‌وگوهای دور پنجم بین ایران و عربستان اعلام شده بود. این تاریخ هنوز قطعی نیست. به محض این‌که تاریخ قطعی شود و دو طرف درباره تاریخی توافق کنند، اعلام خواهم کرد.

* توصیه به کمیسر عالی حقوق بشر

خطیب‌زاده درباره اظهارات کمیسر عالی حقوق بشر درباره وضعیت حقوق بشر در ایران نیز اظهار داشت: به رغم تعاملات بسیار مثبت بین ایران و کمیسر عالی در چند ماه گذشته بوده و توضیحات مفصلی که داده شده، بیان این ادعاهای بی اساس در اظهارات ایشان و منتسب کردن به ایران نه تنها غیرسازنده است، بلکه مخرب روابط هم هست. جمهوری اسلامی ایران فارغ از این نمایش‌های گاه و بیگاهی که برخی از این مجامع به ظاهر حقوق بشری دارند، برای ارتقای مفهوم عالی حقوق بشر و حفظ و صیانت آن تعهد قطعی دارد و این برگرفته از ذات مفاهیم متعالی است که انقلاب ایران به همراه آورده است. فارغ از آنچه به ایران نسبت می‌دهند برنامه ها در سطوح مختلف توسط قوه قضاییه و رئیس جمهور و دستگاه‌های مختلف جلو می‌رود.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: توصیه‌ام به کمیسر عالی این است اجازه دهد در مسیر گفت‌وگوها و تعاملات جلو برود. متاسفیم در حالی این اظهارات می‌شود که شاهد حجم گسترده‌ای از نقض گسترده بدیهیات حقوق بشر توسط متحدان و دوستان برخی از این قدرت‌ها اتفاق می‌افتد و نقطه شرمی برای مدعیان حقوق بشر است.

*  ایران تحمل نمی‌کند کانونی در نزدیکی مرزهایش کانون خرابکاری و اعزام گروه‌های تروریستی باشد

وی درباره حمله موشکی دیروز به اربیل و اقدامات رژیم صهیونیستی در اربیل اظهار داشت: به هیچ وجه پذیرفته نیست که یکی از همسایگان ما که روابط عمیقی و در سطوح مختلف تعامل با ما دارد کانون ایجاد تهدید برای ایران باشد. این کانون تهدید شدن به یک کشور ثالث برنمی‌گردد. رژیم صهیونیستی متاسفانه بارها و بارها از داخل خاک عراق ناامنی ایجاد کرده و برخی تجمعات ضد انقلاب در اقلیم کردستان و گروهک‌های تروریستی در آن منطقه صورت گرفته است. از این تریبون به دولت مرکزی عراق تذکر داده شد و در خفا بارها به آنها گفته شده اجازه ندهید مرزهای عراق مرزهای ناامنی برای همسایه شما باشد.

خطیب‌زاده تصریح کرد: ایران تحمل نمی‌کند کانونی در نزدیکی مرزهایش کانون دسیسه، توطئه، خرابکاری و اعزام گروه‌های تروریستی به داخل ایران باشد چه توسط گروهک‌های ضد انقلاب و گروهک‌های تروریستی و چه توسط رژیم صهیونیستی در داخل اقلیم. در ملاقات‌ها گفته شده و در حقوق بین‌الملل کاملا شناخته شده است. انتظار جمهوری اسلامی ایران از دولت مرکزی عراق این است که یک بار برای همیشه به این وضعیت پایان دهد و اجازه ندهد مرزهایش مورد سوءاستفاده قرار بگیرد به ویژه با تمام ادعاهایی که درباره ارتقای روابط در سطوح جدیدی بین دو کشور وجود دارد.

خطیب‌زاده تصریح کرد: رژیم اشغالگر قدس بداند نسبت به تک تک نقاطی که در آن حضور دارد اشراف اطلاعاتی داریم. اگر امروز به صورت آشکار اعلام می‌شود که پیام دقیقی را دریافت کند، والا از موارد قبلی کاملا آگاه است.

*  طرف ثالثی در برجام نداریم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تنفس ایجاد شده در وین و پیش شرط‌های طرف روس گفت: ما طرف ثالثی در برجام نداریم. پنج کشور عضو برجام به اضافه ایران در برجام هستند و کمیسیون مشترک برجام با حضور تمامی اعضا تشکیل می‌شود. آنچه در وین رخ داده، فراموش نکنیم برای اطمینان از بازگشت قابل راستی آزمایی و متعهدانه آمریکا به برجام و تعهداتش ذیل این موافقتنامه بین‌المللی بوده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: ۱+۴ با هماهنگی اتحادیه اروپا این مذاکرات را با آمریکا انجام دادند که مطمئن شوند آیا آمریکا می‌تواند مجدد عضو برجام باشد و آیا این کشور حاضر است به این گردنکشی در نظام بین‌الملل پایان دهد یا خیر. آن‌چه موضوع مذاکره بوده، تعهدات آمریکا بوده است. آن‌چه این مذاکرات را در چند ماه اولی که بایدن به راحتی می‌توانست با یک دستور اجرایی تمام آنچه رئیس جمهور قبلی انجام داده بود، برگرداند. بایدن بعد از چند ماه مکث و بی عملی، آخرش مسیر مذاکرات پیچیده را با کمیسیون مشترک برجام انتخاب کرد و در این مسیر گفت‌وگوهای پیچیده با ۱+۴ و کمیسیون مشترک برجام هم مسیر حفظ میراث شکست خورده ترامپ را انتخاب کرد. 

وی بیان کرد: تصمیم سیاسی که دولت بایدن باید در نقطه اول می‌گرفت این بود که یا از میراث ترامپ در این مذاکرات دفاع کند و یا این‌که از آنچه آمریکا امضا کرده به عنوان برجام و سنت پایبندی به تعهدات بین‌المللی دفاع کند. متاسفانه دولت بایدن در مذاکرات وین، هر روز یک کنشی از خودش نشان داد. به طول انجامیدن این مذاکرات برای ماه‌ها به این خاطر است که اشتباه واشنگتن این بود که فکر می‌کند می‌تواند با طرح ضرب الأجل و هیجانات رسانه‌ای و روایت‌های غلط، ایران را از منافع و اهداف حقه ملت محروم کند.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده همچنین توضیح داد: دو آسیب در شناسایی تحولات در وین این روزها احساس می‌شود. آسیب اول فروکاستن موضوعات به یک یا دو موضوع هیجانی است که جریان رسانه‌ای بین‌المللی مایل است این موضوع را به یک یا دو عامل خاص فروبکاهد. نکته دوم ساده سازی بیش از حد آن‌ چیزی است که در وین اتفاق افتاده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: متاسفانه امروز وین، آیینه دیروز رفتارهای غیرسازنده آمریکاست. ما در نقطه توافق قرار نداشتیم. اجازه دهید در نقطه توافق قرار بگیریم بعد درباره موضوعات دیگر صحبت کنیم. ما اگر در نقطه توافق قرار بگیریم به همه ملت ایران با صدای رسا،‌ بلند و شفاف اعلام می‌کنیم. موضوعات و مباحث باقیمانده بین ما و آمریکا نیازمند تصمیمات سیاسی در واشنگتن است که هنوز این تصمیمات سیاسی به ما اعلام نشده و زمانی که به ما اعلام شود همه به وین برمی‌گردیم.
* مسؤولیت وضعیت فعلی با آمریکاست

سخنگوی وزارت خارجه درباره علت توقف مذاکرات و نقش روسیه در این زمینه و همچنین گزارش وال استریت ژورنال درباره توافق موقت و بحث فرسایشی نشدن مذاکرات نیز اظهار داشت: مشخصا درباره روسیه صحبت کردم. آن‌چه درباره درخواست روسیه مطرح می‌شود کاملا رسمی، علنی و شفاف توسط روسیه اعلام شده و ما هم دریافت کردیم و این هم باید در کمیسیون مشترک بحث شود. مثل همه درخواست‌‌های درست و غلطی که هرکسی در برجام مطرح کرده است. از روز اول طرف‌های برجامی نکاتی را بیان کردند که در کمیسیون مشترک مورد ارزیابی قرار گرفته ،‌ برخی مورد قبول، برخی رد و یا تأیید شده است. این هم چیزی خارج از درخواست‌های کمیسیون مشترک نیست.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: روایت یک طرف جنگ در مقابل یک طرف دیگر جنگ همانقدر بی ارزش و غیرمعتبر است که ما بخواهیم وسط یک جنگ روایت پیروزی یا شکست را از یک طرف بپذیریم. روایت وال استریت روایت آمریکا بر علیه روسیه است که در جنگی در مقابل هم قرار گرفته‌اند، جنگی که در داخل اوکراین اتفاق افتاده است.

خطیب‌زاده بیان کرد: آنچه من از روز اول با زبان صریح گفتم و دراظهاراتم گفتم و همه آنها تداوم دار بوده است، این‌که منافع ملت تعیین کننده مسیر ماست. فروکاستن آن‌چه در وین اتفاق می‌افتد به یک عنصر یعنی به یک درخواست روسیه، خواست آمریکا است برای این‌که مسؤولیت آن در وضعیت کنونی را همه به فراموشی بسپرند. هیچکس نباید فراموش کند، مسؤولیت وضعیت فعلی که الان در آن قرار داریم، با آمریکاست. اگر امروز آمریکا پاسخ مباحث محدود باقی مانده را بدهد و بتوانیم بگوییم توافق از نظر ما جمع بندی شده، می‌توانیم به وین برگردیم.

وی گفت: درخواست روسیه موضوعی است که باید در کمیسیون مشترک بحث شود. رویکرد روسیه و چین تا به امروز سازنده بوده و در بین مذاکره کنندگان در کمیسیون مشترک در ۱۱ ماه گذشته نزدیک ترین و حمایت گونه ترین مواضع با ایران بوده است. اطمینان داریم این مسیر تا پایان ادمه می‌یابد. مقامات روس در گفت‌وگوهای خصوصی و درکمیسیون مشترک این را اشاره کردند که مانع هیچ توافق خوبی نمی‌شوند. اجازه ندهید که روایت‌های برساخته‌ای که می‌خواهد به شما بگوید موضوع یکی است و آن موضوع هم خارج از مسبب اصلی این وضعیت است، اجازه بدهید این وضعیت را به گونه دیگری برای شما تصویر کند.

خطیب‌زاده ادامه داد: ما در تهران هستیم و هیأت‌ها در پایتخت‌ها هستند که آخرین گام‌های به سمت توافق را برداریم. آخرین گام‌ها همیشه سخت است و تصمیمات سخت و شجاعت و در عین حال واقع نگری را می‌طلبد.  همه موضوعات در سبد آمریکاست و اگر امروز واشنگتن پاسخ مناسب را بدهد و تصمیم سیاسی را بگیرد، هیأت‌ها فردا می‌توانند به وین برگردند.

* توافق با جمهوری آذربایجان

وی همچنین درباره امضای تفاهمنامه بین ایران و جمهوری آذربایجان درباره منطقه زنگه‌زور اظهار داشت: در چند سال گذشته با آذربایجان تماس‌های بسیار نزدیکی داشتیم و کمیسیون مشترک برگزار و سندی را امضا کردیم. در طول سال‌های قبل از جنگ اخیر در قفقاز جنوبی، ایران دسترسی به اتباع آذربایجان داده بود که از طریق ایران و مرز بیله سوار وارد شوند و به نخجوان دسترسی داشته باشند. بعد از جنگ این بحث است که از نقاط نزدیک‌تری وارد مرز شوند. حقوق بین‌الملل و مرزها باید رعایت شود و اگر بتوانیم زیرساخت‌های مناسب را فراهم کنیم می‌توانیم تسهیلات جدیدی را در مسیر ترانزیتی و ترددی داشته باشیم.

*  ایران یک کنشگر با اقتدار است که درباره منافع و امنیت ملی خود با هیچ کسی مصالحه نمی‌کند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره حمله موشکی به اربیل بیان کرد: رسانه‌های غربی از هر موضوعی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده کنند. کشورهایی که شریک جنایات رژیم اشغالگر قدس هستند طبیعی است که اگر یکی از کانون‌های دسیسه، توطئه و خرابکاری از بین برود ابراز ناراحتی می‌کنند ولی خود آنها بهتر از هر کسی می‌دانند جمهوری اسلامی ایران یک کنشگر با اقتدار است که درباره منافع و امنیت ملی خود با هیچ کسی مصالحه نمی‌کند و مسؤولانه رفتار می‌کند.

* سفر امیرعبداللهیان به مسکو

وی درباره سفر امیرعبداللهیان به مسکو نیز گفت: آقای امیرعبداللهیان عازم مسکو است و در خصوص دو سه موضوع مشخص دوجانبه با محوریت تحولات در وین رایزنی‌هایی را با همتای خودش داشته باشد، یکی از موضوعات که در این سفر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، کمکی است که ایران می‌تواند برای تحولات در اوکراین صورت دهد و همه باید مسؤولانه کمک کنند که این جنگ به مناطق دیگر سرریز نکند. اوراسیا تحمل جنگ‌های گسترش یافته بیشتری را ندارد.

* آمریکا باید اول برادری خود را ثابت و بعد ادعای ارث و میراث کند

خطیب‌زاده درباره پذیرش توافق موقت از سوی ایران و بحث عدم حضور روسیه در توافق که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز بیان کرد: آمریکا باید اول برادری خودش را ثابت و بعد ادعای ارث و میراث کند. آمریکا عضو برجام نیست که بخواهد درباره برجام، چگونگی آن و اعضای برجام تصمیم گیری کند. بهتر است اول عضو برجام شود و ثابت کند عضو متعهد برجام است و بعد درباره اعضای دیگر برجام صحبت کند. رویه‌های برجام کاملا روشن است و الان در نقطه‌ای قرار داریم که همه باید کمک کنیم با یک تصمیم جمعی و اجماعی به توافق خوب برسیم.

وی همچنین گفت:‌ آمریکا درخواست‌های شاذ و عجیب و غریبی در ۱۱ ماه به کمیسیون مشترک داده و در کمیسیون بحث شده است و خودش می‌داند اگر درخواستی بدهد در کمیسیون مشترک به صورت غیرمستقیم و آنجا بحث می‌شود.

* سفر امیرعبداللهیان به شامات

 خبرنگار فارس درباره سفر امیرعبداللهیان به لبنان سؤال کرد که خطیب‌زاده با بیان این‌که سفر امیرعبداللهیان به لبنان در دستورکار است، خاطرنشان کرد: امیرعبداللهیان ابتدا عازم روسیه است و بعد هم ان‌شاءالله عازم کشورهای منطقه در حوزه شامات است. چند سفر دیگر منطقه‌ای در دستور کار است و دعوت‌هایی برای شرکت در نشست سازمان همکاری اسلامی در پاکستان و... مطرح است، ولی باید ببینیم تحولات چگونه رقم می‌خورد که در چه تاریخ‌هایی در کدام پایتخت‌ها حاضر شوند.

* نقش واسطه گری قطر؟

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درخصوص نقش قطر به عنوان میانجی بین ایران و آمریکا نیز اظهار داشت: قطر از دوستان ماست و مثل برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس حساسیت بالایی دارد و با حساسیت تحولات را پیگیری می‌کند چه در حوزه پیرامونی و چه در حوزه گفت‌وگوها در وین و ما همواره چه زمانی که در تهران میزبان آنها بودیم و چه در مجامع بین‌المللی و سفرهای امیرعبداللهیان و مقامات دیگر و همچنین سفر آقای دکتر رئیسی، این رایزنی‌ها خیلی نزدیک‌تر هم شده است و در همین بستر همچنان درحال رایزنی و تعامل هستیم.

* ابراز تاسف از گسترش جنگ در اوکراین

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر دعوت دولت اوکراین از خارجی‌ها برای جنگ در اوکراین و وعده اعطای پاسپورت اوکراینی و همچنین خبر حضور برخی هموطنان ایرانی در اوکراین نیز اظهار داشت: این اخبار را در رسانه‌ها شنیدیم و برخی شواهد و مدارک در گوشه و کنار به ما رسیده است ولی باید اعتبارسنجی شود. در وضعیت جنگ خاص در اوکراین هستیم و نباید به هر روایتی بدون راستی آزمایی توجه کرد. اما همه این گزارش‌ها را دیدیم و با حساسیت و از نزدیک پیگیری می‌کنیم. ایران از تکرار مدل‌های جنگ که در منطقه به ویژه در شامات اتفاق افتاده همه را برحذر می‌دارد. متاسفیم این جنگ گسترش یابد و به مناطق دیگر سرریز شود. امیرعبداللهیان در سفری که به روسیه خواهد داشت، در این زمینه گفت‌وگو می‌کند و در گفت‌وگوهای قبلی تلاش کردیم از این شرایط جلوگیری کنیم.

خطیب‌زاده بیان کرد: بعید ندانید برخی سودجویان به بهانه‌های مختلف از جمله قاچاقچیان انسان وارد برخی مباحث می‌شوند و هموطنان ما باید توجه کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی عنوان کرد: وزارت خارجه با عملیات قرارگاهی سخت، چند لایه و پیچیده با سلامتی اکثر ایرانیان و هر آن کس که اعلام آمادگی کرده بود را از اوکراین خارج و رایگان در کشورهای همسایه اسکان دهد و کار سختی خواهد بود که اگر ایرانیان بخواهند، جان خود را توسط گروه‌های سودجو و قاچاقچیان انسان به خطر بیندازد.

* توصیه به هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر درگیری مرزبانان ایرانی با طالبان نیز اظهار داشت: البته در سفری که به مشهد داشتم با استاندار و مقامات استان صحبت کردم خیلی قابل تایید نیست که به صورت عمده بوده است. البته در مرزهای دیگر برخی تحولاتی که رخ داده در جا تذکر داده شده است. الان هم توصیه‌ ما این است که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به امنیت مرزها پایبند باشد.

* اعدام دسته جمعی در عربستان

خطیب‌زاده درباره اعدام دسته جمعی در عربستان نیز بیان کرد: این اقدام غیرانسانی و مخالف بدیهیات حقوق بین الملل است و اتهامات جعلی است و متاسفیم در روزهایی که همه دنیا از حقوق بشر صحبت می‌کنند، مجامع حقوق بشری اینقدر دوگانه رفتار کرده و در سکوت محض به سر می‌برند و اتحادیه اروپا، پارلمان اروپا و کمیساریای حقوق بشر و بسیاری از آنها در سکوت به سر می‌برند و نقطه تاریکی در رکورد حقوق بشری این مدعیان حقوق بشر به حساب می‌آید.

* هیچ تغییری در متن اولیه برجام و ضمائم آن و یا قطعنامه ۲۲۳۱ اتفاق نخواهد افتاد

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که اگر توافقی در وین حاصل شود، آیا انتظار می‌رود نقش و وزن یکی از اعضا تغییر کند و یا چینش آن عوض شود؟ اظهار داشت: توافقی که در وین درحال نگارش نهایی است، توافقی است برای طی شدن مسیر چند ماه‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام. هیچ تغییری در متن اولیه برجام و ضمائم آن و یا قطعنامه ۲۲۳۱ اتفاق نخواهد افتاد. البته ابعاد، شرایط، ضمائم و مراحل بازگشت آمریکا کمی و کیفی در این متن نوشته شده است و درباره نقش و جایگاه حقوقی اعضا در این توافق صحبتی نیست.

*  هیچ چیزی را معطل وین نکردیم و نخواهیم کرد

سخنگوی وزارت خارجه درباره بی عملی آمریکا در برجام نیز اظهار داشت: ما دو مسیر را در دولت آقای دکتر رئیسی پیگیری کردیم. مسیر اول،ِ مسیر خنثی سازی تحریم‌هاست. هیچ چیز در دولت آقای رئیسی معطل گفت‌وگوها در وین نبوده، نیست و نخواهد بود. همه طراحی‌ها و برنامه‌ها در وزارتخانه‌های مختلف مبتنی بر نیازهای اولیه کشور، اقتصاد مقاومتی و تاب آوری کشور طراحی شده است. در مسیر دوم که پیگیری می‌شود و وزارت خارجه مسؤول پیگیری آن است، مسیر رفع تحریم‌هاست. مادامی که امید داشته باشیم که حقوق ملت در چارچوب خطوط قرمز تعیین شده و مصالح اندیشیده شده، حفظ خواهد شد در وین حضور خواهیم داشت که مسیر رفع تحریم‌ها را هم به سرانجام درست برسانیم، ولی هیچ چیزی را معطل وین نکردیم و نخواهیم کرد.

* برداشت من این است توقف طولانی نخواهد بود

وی درباره بازگشت هیأت‌ها به وین نیز اظهار داشت: الان نمی‌توانم تاریخی برای بازگشت هیأت‌ها اعلام کنم. تاریخ بازگشت را هماهنگ کننده برجام آقایان بورل و مورا اعلام خواهند کرد. آمادگی داریم اگر همین امروز پاسخ آمریکا به مباحث باقیمانده داده شود فردا به وین برگردیم. برداشت من این است، توقف طولانی نخواهد بود.

* تبادل زندانیان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تبادل زندانیان از جمله بین ایران و انگلیس خاطرنشان کرد: مباحث به صورت موازی جلو رفته و تفاهمات اولیه حاصل شده و باید بدانیم آیا می‌توانیم تفاهم را نهایی کنیم و بعد اجرایی کنیم. در دوره‌های قبل این تفاهمات به اجرا نرسید و باید ببینیم آیا این تفاهمات را اجرا می‌کنند یا شب آن فراموش کرده و مسیر دیگری را پیگیری می‌‌کنند.

* مذاکرات با عربستان

خطیب‌زاده همچنین درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: ما باید به یک تاریخ مرضی الطرفین برسیم. پرونده‌های اختلافی ما روشن است و باید با هم صحبت کنیم و به توافق برسیم که منتفعین اول آن مردم دو کشور و منطقه خواهند بود. اگر تاریخی برای مذاکرات بین ایران و عربستان حاصل شود اعلام خواهیم کرد.

*  دولت مرکزی عراق مسؤولیت قطعی دارد برای اینکه جغرافیای عراق محل تهدیدی برای ایران نباشد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره موضع وزارت خارجه ایران در خصوص حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل نیز اظهار داشت: آن‌چه مشخص است دولت مرکزی عراق مسؤولیت قطعی دارد برای این‌که جغرافیای عراق محل تهدیدی برای کشور همسایه ایران نباشد. متاسفانه در تمامی تذکراتی که به کرات داده شده خاک عراق مورد سوءاستفاده طرف‌های ثالث، ضد انقلاب و گروهک‌های تروریستی کردی ضد ایران بوده است. آمریکا از داخل خاک عراق عملیات نظامی علیه ایران انجام داده و رژیم اشغالگر قدس پایگاه‌های خرابکاری در داخل عراق دارد.

خطیب‌زاده بیان کرد: مکرر به دولت مرکزی عراق اعلام کردیم و آنچه الان دولت عراق باید به آن توجه کند این است که شرط دوستی، احترام به منافع و حاکمیت و مهمتر از همه ،حفظ پایداری این روابط است. متاسفانه تذکرات ما نادیده گرفته شد و برای همین یکی از کانون‌های دسیسه و خرابکاری در داخل خاک عراق به صورت مسؤولانه مورد هدف قرار گرفت.

* حمله موشکی سپاه 

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره این‌که آیا اقدام دیروز، مانع از ادامه فعالیت‌های خرابکارانه در مرز ایران و عراق می‌شود؟ عنوان کرد: امیدواریم پیام گرفته شده باشد. به صورت سیاسی و دیپلماتیک و غیراعلامی قبلا هم پیام‌هایی را فرستاده بودیم، ولی واقعا در نقطه‌ای قرار گرفتیم که بی توجهی می‌شد و امنیت مرزهای ما خدشه دار شده بود. برخی کشورهایی که خودشان در نقض مکرر حاکمیت کشورهای دیگر و کشورهای همسایه و از جمله عراق نقش دارند نیرو فرستادند و کشورهای همسایه خود را اشغال کردند. شاهد برخی اظهارات از سوی آنها هستیم که توجه آنها را جلب می‌کنیم که به مسؤولیت خود بیش از پیش توجه کنند.

انتهای پیام/110

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول