اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ریابکوف: تحولات اوکراین پیامد مستقیم اقدامات آمریکاست

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان این که تحولات کنونی اوکراین پیامد مستقیم اقدامات چند ساله آمریکاست، گفت مسکو سیاست واشنگتن را محکوم می‌کند.

ریابکوف: تحولات اوکراین پیامد مستقیم اقدامات آمریکاست

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه با بیان این که تحولات کنونی اوکراین، پیامد مستقیم اقدامات چند ساله آمریکا است، نقش این کشور را به شدت مخرب خواند و افزود مسکو سیاست واشنگتن را محکوم می‌کند.

به گزارش رویترز، وی در ادامه گفت که روسیه از آمادگی ایالات متحده برای برقراری تماس در خصوص درگیری در اوکراین اطلاعی ندارد. به گفته این مقام ارشد روس، روسیه و آمریکا رویکردهای کاملاً متضادی در قبال اوکراین دارند.

ریابکوف همچنین ضمن بیان این که ایالات متحده به طور یکجانبه در تلاش است تا روابط با روسیه را به طور کامل از بین ببرد، اظهار داشت: فدراسیون روسیه امیدوار است که پس از مدتی ایالات متحده بفهمد که ادامه بحث در خصوص ثبات استراتژیک با مسکو ضروری است.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین در بخش دیگری از سخنانش، در اشاره به ادعاهای منابع غربی مبنی بر این که این کشور عامل وقفه ایجاد شده در دور هشتم مذاکرات وین است، گفت: ادعاها مبنی بر تلاش روسیه برای تضعیف احیای برجام غیرقابل اعتماد و کاملاً بی‌اساس است.

ریابکوف اخیراً گفته بود در صورت آماده بودن آمریکا، مذاکرات امنیتی می‌تواند ادامه پیدا کند. وی با این حال متذکر شد، شرایط این گفت‌وگوها نسبت به قبل تفاوت زیادی دارند و «چشم‌انداز امنیتی کاملا تغییر کرده و اوضاع به‌ شدت متفاوت است». این دیپلمات روس در ادامه گفت، روسیه در زمینه ثبات راهبردی هیچ امتیازی به آمریکا نخواهد داد و به واشنگتن درباره برداشتن هرگونه گام سهل‌انگارانه در منطقه هشدار داد.

روسیه در پی تداوم اقدامات دولت کی‌یف علیه ساکنین نواحی روس‌زبان شرق اوکراین و همچنین پاسخ منفی غربی‌ها به پیشنهادات ضمانت‌های امنیتی روسیه، استقلال دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت و در حمایت از آن‌ها «عملیاتی ویژه‌» را در اوکراین آغاز کرد که تاکنون ادامه دارد.

بسیاری از تحلیلگران، ناتو و تلاش این ائتلاف نظامی غربی برای گسترش در شرق اروپا را مهمترین عامل بحران کنونی در اوکراین می‌دانند. اخیراً «جان جوزف مرشایمر» دانشمند علوم سیاسی و روابط بین‌الملل آمریکایی و استاد دانشگاه شیکاگو در تحلیلی در نشریه انگلیسی «اکونومیست» گسترش بی‌پروای ناتو را باعث تحریک روسیه و بحران کنونی اوکراین خواند.

مرشایمر تصریح می‌کند: با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان برجسته سیاست خارجی آمریکا نسبت به گسترش ناتو از اواخر دهه ۱۹۹۰ هشدار داده‌اند، روایت من در مورد علل درگیری نباید بحث‌برانگیز باشد. رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در زمان نشست بخارست، اذعان داشت که تلاش برای وارد کردن گرجستان و اوکراین به ناتو واقعاً پارا از گلیم خود درازتر کردن بود. در واقع، در آن اجلاس، هم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و هم نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه مخالف پیشبرد عضویت اوکراین در ناتو بودند، زیرا می‌ترسیدند این امر خشم روسیه را برانگیزد. 

این کارشناس غربی در ادامه می‌نویسد: نتیجه تفسیر من این است که ما در وضعیت بسیار خطرناکی قرار داریم و سیاست غرب این خطرات را تشدید می‌کند. برای مقامات روسیه، آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد ربطی به خنثی شدن جاه‌طلبی‌های امپریالیستی آن‌ها ندارد. این در مورد مقابله با چیزی است که آن‌ها به عنوان یک تهدید مستقیم برای آینده روسیه می‌دانند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول