اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

خسروپناه: جهاد تبیین، ابزار مقابله با جنگ شناختی است/ جنگ روایت‌ها، جهاد روایت‌ها می‌خواهد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، رییس سابق انجمن فلسفه و حکمت ایران و استاد برجسته حوزه و دانشگاه معتقد است جهاد تبیین که این‌گونه ازسوی مقام معظم رهبری موردتاکید است، درواقع ابزار مقابله با جنگ شناختی دشمن است.

خسروپناه: جهاد تبیین، ابزار مقابله با جنگ شناختی است/ جنگ روایت‌ها، جهاد روایت‌ها می‌خواهد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه صبح نو در ویژه‌نامه نوروزی خود گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، رییس سابق انجمن فلسفه و حکمت ایران و استاد برجسته حوزه و دانشگاه درباره جهاد تبیین انجام داده است. وی معتقد است جهاد تبیین که این‌گونه ازسوی مقام معظم رهبری موردتاکید است، درواقع ابزار مقابله با جنگ شناختی دشمن است. مشروح این گفت‌وگو پیش روی شماست:

اگر بخواهیم از واژه جهاد تبیین مفهوم‌شناسی دقیق داشته باشیم، آن معنا و مفهوم از نظر شما چیست؟

جهاد تبیین یعنی تلاش فراوان در راه خدا در راستای تبیین مفاهیم و اندیشه‌های اسلام و انقلاب. اینکه چرا رهبر معظم انقلاب از این مقوله تبیین که وظیفه هر مسلمانی نسبت‌به ارزش‌ها و آموزه‌های اسلامی است، تعبیر جهاد به کار برده‌اند نیز نکته مهم و قابل‌تاملی است.

جهاد در فرهنگ اسلامی یک مفهوم عام دارد و یک مفهوم خاص. مفهوم خاص آن همین جهاد نظامی است اما مفهوم عامی هم این واژه دارد که شامل هر نوع تلاش و کوشش با جان و مال و کل هستی در راه خداست، مثلا فرض کنید یک دانشجو یا استادی که تلاش فراوان در راه خدا انجام می‌دهد برای تحصیل علم و نظریه‌پردازی به جهت اینکه دانشمند توانمندی برای جامعه شود و از علم مفید برخوردار شود؛ اگر برای رضای خدا در جهت خدمت به مردم باشد، می‌شود جهاد؛ جهاد تحصیل علم. یا اگر یک فرد کاردان و تولیدکننده تلاش شبانه‌روزی برای اشتغال‌زایی انجام دهد و سرمایه‌اش را در این عرصه سوق داده و تولید را در کشور رونق دهد می‌شود جهاد از نوع جهاد اقتصادی.

پس باید این دو مفهوم جهاد را در نظر داشته باشیم؛ به‌عنوان مثال، در احوالات شهید فخری‌زاده شاید شنیده باشید اما چون بنده دوست ایشان بودم از نزدیک هم دیدم. این دانشمند که سال‌ها دشمن در پی ترور و حذف ایشان بود، مدیر توانمند و جهادگری بود که از قبل نماز صبح کارش را آغاز می‌کرد و تا پاسی از شب ادامه می‌داد. او واقعا در این عرصه یک جهادگر بود.

شهید حاج‌قاسم سلیمانی، شهید طهرانی‌مقدم، شهید شهریاری، شهید علیمحمدی و … نمونه‌ها و مصادیقی از این دست هستند. مفهوم جهاد یک مفهوم بسیار مقدس است و بدون استثنا هرجا موفقیتی در این نظام داشتیم مرهون جهاد، روحیه جهادی و مدیریت جهادی بوده است و هرجا ناکام ماندیم معلول روحیه بطالت، نداشتن روحیه جهادی و … بوده است.

پس این موضوع در خودش یک تلاش ویژه و بزرگ را دارد.

قطعا. جهاد تبیین یعنی شبانه‌روز تلاش کرده تا از ارزش‌های انقلاب و آموزه‌های اسلام دفاع کنیم. یک الگو و نمونه در این حوزه شخصیت عظیمی مثل خواجه نصیرالدین طوسی است که در مجموعه حکام مغول که از عقل و منطق چندانی برخوردار نبود، کاری کرد که همه‌شان به اسلام و شیعه گرایش پیدا کردند.

باید شب و روز تبیین ‌کنیم که هرجا رشد، تعالی و بالندگی است به نظریه نظام انقلاب و اسلام تکیه شده است و هرجا رکود و افت بوده فاصله گرفتن از نظریه نظام انقلاب رخ داده است. در تمام دولت‌های قبل از انقلاب یک بخشی از خاک ایران از دست رفته است، تنها دوره‌ای در این تاریخ معاصر که یک جنگ عظیم هم در آن اتفاق افتاده و یک وجب خاک هم از دست ندادیم، دوره بعد از انقلاب است و آن هم همه مرهون روحیه جهادی رزمندگان و بسیجیان دفاع مقدس است. به نظرم مهم‌ترین تبیین همین است که هرجا موفقیتی در کار بوده، مرهون نظریه نظام انقلابی بوده است.

ملزومات تلاش در این عرصه چیست؟ یک جهادگر عرصه تبیین لازمه کارش چیست؟

اول از همه مجهز شدن به علم و دانش و در وهله بعد، جرات و جسارت. بسیاری از دوستان شبهات و موضوعاتی برای من می‌فرستند و درخواست دارند تا من به آن‌ها جواب دهم؛ البته خود همان شبهه‌‌ها و سوالات ازسوی افراد دیگری برای آن‌ها مطرح شده است که من به آن‌ها تاکید می‌کنم که خودتان باید جواب بدهید. درواقع خودتان فکر کنید و خودتان جواب بدهید، چرا می‌گویید من نمی‌توانم، جرات و جسارت لازم است که جواب داده شود.

حالا چه زمانی ما روحیه جهاد تبیین و دفاع از ارزش‌های اسلام و انقلاب پیدا می‌کنیم؟ وقتی که غیرت انقلابی داشته باشیم.

انقلابی بودن به عبا و عمامه تن کردن، هشت سال حضور در جبهه‌ها، عضویت در بسیج و … نیست. انقلابی بودن به این است که به خودمان نگاه کنیم ببینیم آیا همین الان غیرت انقلابی و دینی داریم یا نداریم؟

اگر این غیرت را داری، آگاه باش که روحیه جهادی هم داری یعنی در مقابل شبهات بی‌تفاوت نباشی؛ البته در برابر شبهات باید منطقی و اخلاق‌مدارانه حاضر شوی ولی بی‌تفاوت نباشیم و اهل تساهل نباشیم چون ما با جنگ شناختی روبه‌رو شده‌ایم و یک قسمی از اقسام جنگ نرم است. یک گردان این جنگ شناختی همین منافقین خبیث هستند که در آلبانی پشت کامپیوتر نشستند و دائما شبهه مطرح می‌کنند تا ذهن جوانان را نسبت‌به ارزش‌ها، انقلاب و اسلام متزلزل کنند.

دفاع و مقابله با این جنگ شناختی چه مدلی امکان‌پذیر است؟

مقابله با این جنگ شناختی، جهاد شناختی است. آقا فرمودند جهاد تبیین و این همان است. من قبل از اینکه رهبر معظم انقلاب این تعبیر را به‌کار ببرند، من از آن با عنوان جهاد شناختی یاد کردم. جنگ روایت‌ها، جهاد روایت‌ها می‌خواهد وگرنه دشمن سلطه می‌یابد.

درحال‌حاضر جهاد تبیین به عقیده من، یکی از مصادیق جهاد فی‌سبیل‌الله در زمان ماست و نیازمند قدرت و قوت یافتن بیشتر از راه کسب علم و بالا بردن آگاهی و افزایش جسارت و جرات است.

در مسیر جهاد تبیین باید جهادگر ابزاری داشته باشد و اصطلاحا مسلح باشد، مثل جهاد نظامی که باید سلاح داشته باشی. حالا بهترین اسلحه در جهاد تبیین چیست؟ به نظر من، منظومه فکری امامین انقلاب است. من خودم به همراه جمعی از دوستان در دوجلد منظومه فکری این دو بزرگوار را تبیین و ترسیم کردم. اگر دوستان منظومه فکری امامین انقلاب را بدانند، در جهاد تبیین توان کافی پیدا می‌کنند.

مثلا در باب آزادی شبهاتی مطرح است، اگر شما مجموعه خطبه‌های نمازجمعه مقام‌معظم رهبری را که درباب آزادی صحبت کردند، بخوانید؛ بسیاری از شبهات‌تان برطرف خواهد شد؛ البته آثار شهید مطهری، آثار مرحوم علامه، مصباح‌یزدی و بسیاری از بزرگان هم بسیار مفید است اما از آنجا که ممکن است زمان اجازه ندهد و حجم آثار بالا باشد، اگر منظومه فکری امامین انقلاب را بخوانید و کار کنید بسیاری از شبهات حل خواهد شد.

در پایان اگر نکته‌ای دارید بفرمایید.

رشد عقلانی و منطقی و برخورداری از عقل استدلال‌گرا، شناخت نسبت‌به جامعیت اسلام به معنای اصیل آن نه اسلام‌های التقاطی، تجهیز شدن به قدرت اجتهاد، شناخت دنیای مدرن، اصلاح و شناخت دقیق از انقلاب اسلامی- که بهترین منبع آن منظومه فکری امامین انقلاب است - اصلاح و شناخت کامل از تاریخ ایران، تاریخ اسلام و تاریخ جهان، برخورداری از روحیه جهادی- که مولفه‌های آن مصداقا در بسیاری از شهدای ما متجلی است- همگی از الزامات جهادگری است که در عرصه تبیین می‌خواهد فعال باشد و باید مجهز به این سلاح‌ها وارد عرصه نبرد شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول