اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  امنیتی و دفاعی

تبادل کامل «نازنین زاغری»/ جاسوس 530 میلیون دلاری به‌سمت انگلستان پرواز کرد + فیلم

«نازنین زاغری، جاسوس انگلیس با پایان دوره محکومیت 5ساله خود و در ازای آزادسازی 530 میلیون دلار اموال بلوکه‌شده ایران و آزادی یک ایرانی، به تیم انگلیسی تحویل داده شد و با یک هواپیمای عُمّانی به سمت انگلستان پرواز کرد.

تبادل کامل «نازنین زاغری»/ جاسوس 530 میلیون دلاری به‌سمت انگلستان پرواز کرد + فیلم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، «نازنین زاغری»که در پوشش خبرنگار برای انگلیس در ایران جاسوسی می کرد و به همین جرم دستگیر شده بود، با پایان دوره محکومیت 5 ساله خود و در ازای آزادسازی 530 میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران و آزادی یک ایرانی با گذراندن تشریفات اداری عصر امروز به تیم انگلیسی تحویل داده شد و با یک هواپیمای عُمّانی به سمت انگلستان پرواز کرد.

 

لحظه سوار شدن جاسوس انگلیسی به هواپیمایی که برای تبادل وی به تهران آمده است


دستگیری زاغری در سال 95 موجب دستگیری 50 نفر از عوامل جاسوس انگلیس در ایران شده بود. کار این سر شبکه جاسوسی آموزش جاسوس بود لذا در پی دستگیری این فرد چندین شبکه جاسوسی متلاشی‌شده و اسناد بسیار مهمی از نقش انگلیس در جاسوسی در دیگر کشورها در اختیار ایران قرار گرفته است.

 


زاغری در بم در پوشش شرکت ژاپنی جایکا

 

به گزارش فارس، بر اساس اعلام منابع رسمی، تبادل زاغری هیچ ربطی به مذاکرات برجام ندارد و تنها در ازای  آزادسازی 530 میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران و آزادی یک ایرانی مبادله شده و اساسا در مذاکرات برجامی هیچ بحثی درباره تبادل زندانیان صورت نگرفته است.

* نازنین زاغری کیست و چه فعالیت هایی داشت؟

نازنین زاغری مسئول شبکه‌‌‌سازی MI6 و وزارت خارجه انگلیس در جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا بود که در شبکه سازی‌های جاسوسی تحت پوشش خبرنگار و شکل دهی به انقلاب های رنگی در برخی کشورها نقش فعالی داشته است.

 


اعضای تیم ترینینگ استیشن وابسته به سرویس انگلیس با مدیریت کوین بردن فعال در زمینه انقلاب های رنگی در کشورهای اروپایی و اخلال در بیداری اسلامی در کشورهای عربی (زاغری مدیر بخش فارسی این موسسه)

 

در برخی کشورهایی که این جاسوس انگلیسی ماموریت داشته، بعدا انقلاب رنگی اتفاق افتاده است. زاغری از طریق برگزاری دوره های باصطلاح خبرنگاری اقدام به جمع آوری اطلاعات می کرداز سویی هم در شکل گیری اعتراضات نقش بسیار موثری ایفا کرده است.

*  ایران‌ زمین بازی و نحوه برگشت نازنین زاغری را مشخص کرد

بر اساس اطلاعات فنی زاغری به دست آمده، وی مسئولیت مستقیم و غیرمستقیم 15 پروژه در کشورهای لبنان مراکش، مصر، یمن، اوکراین، گرجستان و... را برعهده داشته است.

 


حضور زاغری در پارلمان لبنان به نمایندگی از پارلمان انگلیس

 

هرچند که انگلیس از زمان دستگیری این فرد درخواست مبادله داشته است اما ایران‌، زمین بازی و نحوه برگشت نازنین زاغری را مشخص کرد که این قدرت دیپلماسی ایران را نشان می‌دهد.

 


چارت سازمان usaid اداره توسعه بین المللی آمریکا،تامین کننده بودجه دوره های جاسوسی و براندازی به موسسات و شرکت های زاغری

 

زاغری در قبال مسئولیت راه اندازی بخش ایران در یکی از موسسه های پوششی جاسوسی انگلیس برای اجرای دو پروژه مقدماتی و پیشرفته با عنوان ایران و یک پروژه مربوط به زنان بودجه های کلانی دریافت کرده بود.

* مهم‌ترین کارکرد زاغری در منطقه

در دو پروژه مربوط به ایران وی مسئولیت آموزش و بکارگیری جاسوسان را، تحت پوشش خبرنگار برعهده داشته و در این دوره‌ها مطالبی از جمله نحوه جمع آوری و خروج امن اطلاعات و حتی برنامه های پیش بینی شده در زمان دستگیری احتمالی و انتقال امن اطلاعات آموزش داده می شد.


همه ماموریت‌های جاسوس ملکه

 

برخی آموزش دیده های این دوره ها به جمع آوری اطلاعات مربوط به حقوق بشر و تحریم ها را برعهده داشتند و بسیاری از اطلاعات احمدشهید گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل از این طریق جمع آوری و در اختیار وی قرار می گرفت.

 


دوره آیلرن و زیگزاگ در هتلی در ترکیه

 

وی مسئولیت پروژه‌هایی درباره آموزش افزایش سطح مطالبه گری علیه حکومت، شبکه سازی زنان و ناآرام سازی زنان تحت پوشش زنان کارآفرین را برعهده داشت.

زاغری فردی دو تابعیتی است که از سال ۸۲ شروع به فعالیت کرده و در سال ۸۷ جزو گروه‌های راه‌انداز بی‌بی‌سی فارسی بوده است. مهم‌ترین کارکرد زاغری در منطقه آموزش جاسوس بوده و در انقلاب‌های رنگین کشورها نقش پررنگی دارد.

 


دوره آیلرن و زیگزاگ در مالزی با حضور زاغری و محمود عنایت مدیر ایران اینترنشنال

 

این جاسوس رابطه بسیار نزدیکی با وزارت امور خارجه انگلیس و پارلمان این کشور داشته و نقش اساسی در تربیت نیرو برای شبکه های ماهواره ای به ویژه بی بی سی و اینترنشنال داشته است.

 


سند هشدار وزارت خارجه انگلیس در متن قراردادها به خانم زاغری درخصوص احتمال دستگیری در ایران و خطرات اجرای پروژه ها در ایران

 

البته «بی‌بی‌سی» در زمانی که زاغری دستگیر شد عنوان کرد که این جاسوس دستگیر شده هیچ ارتباطی با موسسه «بی‌بی‌سی» ندارد که در همان زمان بلافاصله رسانه های ایران فیش‌ها و قرارداد زاغری با «بی‌بی‌سی» را منتشر کردند و این یک رسوایی برای «بی‌بی‌سی» شبکه ملکه انگلیس بود.

 

 

وی فروردین 95 به جرم اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام دستگیر و به 5 سال حبس محکوم شد.

* تلاش دولت بریتانیا برای آزادی جاسوس خبرنگارنما

ریچارد رتکلیف همسر نازنین زاغری در گذشته برای آزادی همسرش دست به اعتصاب غذا زده بود و سعی داشت با از این دست اقدامات شرایط آزادی زاغری را فراهم کند تا اینکه سرانجام دولت بریتانیا حاضر شده برای آزادی این جاسوس خبرنگارنما 530 میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران و یک ایرانی زندانی در انگلیس را آزاد کند.

* آزادی زاغری پس از تخلیه اطلاعاتی نشان‌دهنده اقتدار ایران است

یکی از کارشناسان حوزه بین‌الملل معتقد است اینکه ایران زاغری را پس از تخلیه اطلاعاتی و زمانی که به مهره سوخته مبدل شد آزاد کرده، نشان‌دهنده اقتدار ایران است.

به گفته این کارشناس مسایل بین الملل،؛ علی رغم تمامی تلاش های صورت گرفته شده از سوی انگلیس و برخی شرکای این کشور برای گره زدن مبادله زاغری به عنوان امتیازی در برجام، ایران با هوشمندی تمام و جدا کردن بحث این مبادله از مذاکرات دو درس مهم را به دنیا داد، اول آنکه توان دیپلماسی ایران مختص به حصول نتیجه از یک روش نیست و ایران گزینه های متعددی را برای حضور در عرصه بین المللی و مذاکرات دیپلماتیک برای خود ترسیم کرده و بدان عمل می کند که یکی از آنها همین مساله مبادله زاغری است و دوم آنکه ایران هیچگاه از هیمنه کشورهای استکباری در دنیا نترسیده و با هوشیاری حتی این نکته را اثبات کرده که می توان بزرگترین قدرت های دنیا را نیز با برنامه ریزی دقیق و با شجاعت هر چه تمام به زانو درآورده و شکست داد.

گفتنی است زاغری از چند روز قبل با پایان دوره محکومیت 5 ساله قضایی از زندان آزاد شده بود و در منزلش در تهران به سر می برد.

«انوشه آشوری» هم یکی دیگر از جاسوسانی بود که به همراه زاغری آزاد شد. آشوری فرد دو تابعیتی و دارای تابعیت انگلیس است که به سرویس جاسوسی موساد متصل شده بود. وی امکانات فراوانی موساد گرفته بود و اطلاعات زیادی را اشخاص کشور ما به این سرویس منتقل می‌کرد. این فرد به ۱۰ سال حبس بابت جاسوسی، ۲ سال حبس بابت تحصیل نامشروع و استرداد ۳۳ هزار یورو که از وی کشف شده به نفع جمهوری اسلامی محکوم شده بود.

نازنین زاغری جاسوس 530 میلیون دلاری پس از تبادل و انجام تشریفات، آماده پرواز به سمت انگلستان است، اما آن چیزی که نباید از آن گذشت تلاشی است که سربازان گمنام امام زمان در اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای افشای فعالیت‌های جاسوسی و دستگیری افرادی همچون زاغری دارند؛ افرادی که با پوشش‌های مختلف برای جاسوسی به کشورمان می آیند.

این خبر تکمیل می‌شود

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول