اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تلقیح مصنوعی ملکه زنبورعسل با محصولی دانش‌بنیان

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه زنبورعسل شده که هدف آن کنترل 100 درصدی باروری ملکه زنبورعسل است.

تلقیح مصنوعی ملکه زنبورعسل با محصولی دانش‌بنیان

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،علی عطائیان مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تلقیح ملکه زنبورعسل الوند با بیان اینکه لازمه‌ی یک زنبورستان موفق، داشتن زنبورهایی با کیفیت بالا است، گفت: دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه زنبورعسل و لاین‌های مادری باعث تأثیر مستقیم در افزایش تولید 75000 زنبوردار شده است.

ایجاد جمعیت اصلاح‌شده و با کیفیت بالا

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه زنبورعسل به هدف کنترل 100 درصد باروری‌های زنبورعسل و ارتقای امتیازات ژنتیکی ملکه‌ها طراحی و ثبت اختراع شده است و ملکه‌های اصلاح‌شده که 200 درصد نسبت به ملکه‌های بومی افزایش محصول ایجاد کردند که حاصل فعالیت فرد با این دستگاه است دیگر محصول دانش‌بنیان محسوب می‌شود.

با این دستگاه خیلی هدفمند می‌توان امتیازات مثبت ژنتیکی که در یکسری نرهای خاص دیده می‌شود را به کیسه اسپرم ملکه‌های خاص برسانیم، درنهایت حاصل جمعیت کلنی که ایجاد می‌شود یک جمعیت اصلاح‌شده و با کیفیت خیلی بالا است.

ملکه‌های زنبورستان فقط با یک نر جفت‌گیری نمی‌کند بلکه یک کیسه اسپرمی دارند که بعضی مواقع حاصل حدود 25 نر است و تناوب ژنتیکی خیلی بالایی را از طریق جفت‌گیری با نرها مختلف ایجاد می‌کنند.

تولید محصول بالا و انتقال خصوصیات مثبت ژنتیکی

از خصوصیات یک نژاد اصلاح‌شده، می‌توان به زمستان گذرانی قوی و رشد بهاره سریع، آرام بودن کلنی و نیش نزدن در حین بازدید کندو، بچه دهی ضعیف، مقاومت طبیعی کلنی در مقابل بیماری‌های مختلف، تولید محصول بالا، تولید نکردن بره موم و انتقال خصوصیات مثبت ژنتیکی خود به نسل‌های آینده اشاره کرد.

امکان‌پذیری استفاده و نصب هر نوع سرنگ تلقیح بر روی دستگاه، در اختیار گذاردن فضایی کاملاً مناسب به‌منظور جمع‌آوری اسپرم، امکان بهره‌وری این دستگاه از هر نوع قلاب نیشی و قلاب شکمی موجود در بازار، برخوردار بودن این دستگاه از دقیق‌ترین و مطمئن‌ترین سرنگ تلقیح موجود در بازار جهانی از دیگر ویژگی‌های این دستگاه است.

دستگاهی با کیفیت به همراه ویژگی‌های زیاد

تمامی قطعات دستگاه به‌جز پایه اصلی از قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی در تمامی جهت‌های دلخواه برخوردار است. برخورداری این دستگاه از سیستم کاملاً جدید حلقه نیش گیر که مشکلات باز کردن مجرای ورودی کانال انتقال اسپرم را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد و داشتن امتیاز قیمتی کاملاً مناسب و موجود بودن لوازم‌یدکی این دستگاه در داخل کشور، نسبت به دستگاه‌های خارجی از دیگر ویژگی‌های این محصول است.

این دستگاه فوق‌العاده کیفیت بالایی دارد و ازلحاظ قیمت نسبت به نمونه‌های خارجی خود ارزان‌تر است. در این شرکت علاوه بر فروش دستگاه و فعالیت در رابطه با تولید لاین‌های مادری، آموزش نیز داده می‌شود و 319 کارآموز بازاریابی انجام می‌دهند.

افزایش کیفیت کلنی‌های زنبورعسل و تأثیر آن بر کلیه محصولات کشاورزی

یک چرخه‌ای مابین زنبورعسل، تولید علوفه و گوشت یک کشور وجود دارد، اگر زنبورعسل را برداریم در تولید گوشت منطقه مستقیماً تأثیر منفی می‌گذارد. اگر از طریق این دستگاه افزایش کیفیت کلنی‌های زنبورعسل رخ دهد، تولید کلیه محصولات کشاورزی یعنی میلیون‌ها کشاورز و دام‌پرور تحت پوشش مثبت قرار می‌گیرند.

این شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی وسیعی در زمینه پرورش زنبورعسل حضور داشته و در آینده هم این روند را ادامه خواهد داد و در همین راستا دستگاه‌هایی به کشورهای مختلف صادر کرده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تلقیح ملکه زنبورعسل الوند با اشاره به اینکه کنترل 100 درصدی باروری ملکه زنبورعسل به هدف بهینه‌سازی، کاربرد اصلی این دستگاه است، افزود: آینده زنبورداری ایران به تسلط افراد در زمینه اصلاح نژاد بستگی دارد و با توجه تناوب نژادهایی که در داخل ایران است، هیچ‌وقت نمی‌توان باید یک نژاد اصیل ایرانی کار کرد مگر اینکه تلقیح مصنوعی صورت بگیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول