اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

بیانیه یک تشکل دانشجویی/ نمایندگان مجلس در بحث شفافیت آرا نمرهٔ قبولی نگرفتند

انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده شریعتی طی بیانیه‌ای تاکید کرد: مسئلهٔ شفافیت مقوله‌ای ست که نمایندگان مجلس یازدهم با شعار احقاق آن، موفق به اتخاذ آرای مردم شدند اما نمایندگان مجلس از این مورد نمرهٔ قبولی دریافت نکردند.

بیانیه یک تشکل دانشجویی/ نمایندگان مجلس در بحث شفافیت آرا نمرهٔ قبولی نگرفتند

به گزارش حوزه تششکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده شریعتی طی بیانیه ای تاکید کرد: مسئلهٔ شفافیت در مجلس مقوله‌ای ست که نمایندگان مجلس یازدهم با شعار احقاق آن، موفق به اتخاذ آرای مردمی شدند که با اعتمادی مخدوش شده و امیدی ناامید پای صندوق‌های رای آمده بودند اما علیرغم تصورات عمومی، نمایندگان مجلس از این مورد نمرهٔ قبولی دریافت نکردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

معنای شفافیت این است که «مسئول در جمهوری اسلامی عملکرد خودش را به‌طور واضح در اختیار مردم قرار بدهد.» (مقام معظم رهبری)

در اسفند ماه ۱۴۰۰ که دومین سالروز شروع کار مجلسِ مزین به لقب انقلابی می باشد، خود را ملزم بر یاداوری و مطالبه مطلبی می دانیم که هر از چند گاهی از پس پرده بیرون آمده و پس از مانُوری کوتاه بر روی آن، مجدد به حاشیه بازگشته و در انتظار جرقهٔ جدید و برجسته شدنِ دوباره به عنوان مطالبهٔ مردمی، می نشیند.

از مهم‌ترین ارکان و پایه‌ها در نظام مردم سالاری دینی مسئله شفافیت است. چنین رکنی علاوه بر افزایش رضایت عمومی، موجب ایجاد حس نزدیکی میان ملت و نمایندگان و کارگزاران خود شده و مسبب همراهی بیشتر ملتی می شود که تمامِ خود را پای این کشور و نظام گذاشته‌اند و پایبند به آن هستند.

مطالبهٔ شفافیت نه حاصل نگاه به غرب، بلکه ریشه در اسلام داشته و سرچشمه دستور شفافیت از اسلام است و محدودهٔ آن به غیر از موارد نظامی و امنیتی، شامل تمامی مسائل مربوط به مردم می شود چنان که مولای متقیان امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به فرماندهٔ خود مالک اشتر چنان دستور دادند که «هرگاه رعیت گمان ستمی بر تو ببرد آشکارا عذرت را به آنان ارائه کن و به اظهار عذر گمان‌های آنان را از خود برگردان.» ایشان همچنین در جای دیگری فرمودند:«حق شما بر من این است که امری را از شما پنهان ندارم مگر مواردی که مربوط به اسرار جنگ است.»

مسئلهٔ شفافیت در مجلس مقوله ایست که مجلس یازدهم با شعار احقاق آن، موفق به اتخاذ آرای مردمی شدند که با اعتمادی مخدوش شده و امیدی ناامید پای صندوق‌های رای آمده بودند اما علیرغم تصورات عمومی، مجلس ملقب به مجلس انقلابی از این مورد نمرهٔ قبولی دریافت نکردند.

شما نمایندگان مجلس یازدهم، با سر باز زدن از تصویب چنین لایحه‌‌ای به بهانهٔ در نظر گرفتن صلاح امور، حاضر به محرم دانستن ملت در خصوص تصمیمات و آراء خود نمی شوید و با چنین خلف وعده‌‌ای، دیدگاه عمومیِ مثبت ملت به شما که موهبتی کم نظیر در این اوضاع بی‌اعتمادی بوده است را، با دستان خود به ورطه نابودی می‌کشانید.

چنین مطالبهٔ حائز اهمیتی، نه تنها کهنه نشده و از یادها نخواهد رفت، بلکه هر چه از عمر مجلس یازدهم بگذرد، داغ آن تازه‌تر و پیگیری آن التفات بیشتری می طلبد چرا که سر منشاء اصلاح امور کشور مجلس شورای اسلامیست و آگاهی از آراء، تصمیمات و مواضع چنین رکن مهمّی که از ارکان موثر در حوزهٔ بروز و یا مقابله با فساد در جامعه می باشد، از حقوق بدیهی ملتی محسوب می شود که با آراء خود مسبب راهیابی نمایندگان به صحن مجلس بوده اند.

شما به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی همانند ۲ قوهٔ اصلیِ دیگرِ کشور، نیازمند برخورداری از مقبولیت در میان ملت خود بوده و سر باز کردن از تصویب و اجرایی سازی مطالبه‌ای منطقی و حائز اهمیت که علاوه بر لازم الاجرا بودن از بُعد مردم سالاری دینی، از بعد نگاه اسلامی نیز اجرای آن نیازمند توجه و عملی شدن است، نتیجه‌ای جز به لبهٔ پرتگاه رساندنِ امیدِ به بهبود اوضاع برای ملت شریف ایران ندارد.

تحقق شفافیت در مجلس شورای اسلامی، علاوه بر احقاق یکی از ارکان اساسی نظام مردم سالاری دینی، مسبب زمینه سازی مشارکت ملت نیز تلقی می شود چرا که آنان می توانند ضمن آگاهی از آراء نمایندگان منتخب خود، در اظهار نظر و مشورت دهی نیز شریک باشند.

در تصور عمومی جامعه از مقولهٔ شفافیت، مطالبهٔ شفافیت آراء به صورت برجسته‌تری وجود دارد و مطالبهٔ کنونی ما نیز همین مهم است، اما این تمام مسئله نبوده و نیست و این موضوع، اولین گام در ریل گذاری ما به سوی تحقق اصل شفافیت در مجلسی بر پایهٔ اصول مردم سالاری دینی است و تصویب آن اکنون خواستهٔ اصلی ما از نمایندگان خود است.

مطالبهٔ تحقق شفافیت که از مطالبات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از مسئولان قوا و دیگر کارگزاران محسوب می شود، تنها در مجلس محدود نشده و احقاق این امر در مجلس، زمینه ساز ایجاد شفافیت در سایز ارگان‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه هاو… خواهد بود.

برداشتن چنین گامِ راهگشایی، موثر و حائز اهمیت تلقی می شود چرا که ضمن ایجاد امکان نظارت و پاسخگویی به مردم، موجب تبیین جایگاه مردم در نظام مردم سالاری دینی و نوع رابطهٔ مردم بامسئولان نیز شده و قدمی موثر در مسیر دستیابی به الگوی شایسته دولت اسلامی خواهد بود.

امید است که نمایندگان مجلس یازدهم با تغییر رویکرد فعلی خود و توجه به مطالبات به حق مردم که اکنون از ماذنه جنبش دانشجویی فریاد می شود، گامی در جهت تحقق این خواستهٔ عمومی در جامعه بردارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول