اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

ماموریت سازمان ملل برای یک سال دیگر در افغانستان تمدید می‌شود

شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد امروز قرار است به قطعنامه‌ای رای دهد تا حضور آینده این سازمان در افغانستان تضمین کند، در صورتی که روسیه این اقدام را وتو نکند.

ماموریت سازمان ملل برای یک سال دیگر در افغانستان تمدید می‌شود

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه‌ای رأی می‌دهد که حضور سازمان ملل متحد در افغانستان را در آینده تضمین کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که روز پنج‌شنبه، ۲۶ اسفند به قطعنامه‌ای برای حضور در افغانستان رأی خواهد داد؛ اما تأکید کرده، در صورتی که روسیه آن را وتو نکند.

براساس گزارش‌ رسانه‌ها، روسیه در این هفته مذاکرات خود را با این نهاد متوقف کرده است.

رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند که متن پیش‌نویس این قطعنامه از سوی نروژ تهیه شده است. براساس این پیش‌نویس روابط سازمان ملل با کابل تغییر می‌کند.

خبرگزاری فرانس ۲۴ به نقل از یک منبع دیپلماتیک گفته که مسکو روز چهارشنبه با پیش‌نویس مدت‌ها مورد بحث درباره مأموریت جدید کمک‌رسانی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به دلیل عدم رضایت «مقامات بالفعل»، یعنی طالبان، مخالفت کرده است.

این خبرگزاری به نقل از یک دیپلمات افزوده است که مسکو یک روز پیش از آن یک ممانعت اولیه را مطرح کرده بود و شکایت کرد که مانند چین در متن به حقوق بشر اهمیت زیادی داده شده است. هند، برزیل و فرانسه نیز به دنبال تغییرات بودند.

به گفته این خبرگزاری، پس از طرح مجدد این اقدام برای پاسخگویی به نگرانی‌ها، روسیه تنها یکی از ۱۵عضو شورای امنیت بود که با آن مخالفت کرد.

دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل به خبرگزاری فرانس ۲۴ گفت: «این متن انعکاس‌دهنده موضع ما نیست.»

سفیر یکی از کشورهای عضو شورای امنیت به خبرگزاری فرانس ۲۴ تصریح کرده است، اختلافاتی که قبلاً وجود داشت فقط «با جنگ در اوکراین بیشتر شعله‌ور شد» و اکنون روی تمام موضوعات در سازمان ملل تأثیر گذاشته است.

این نماینده افزوده که شکاف بین غرب و روسیه به حدی است که دستیابی به هرگونه اجماع در میان اعضای شورای امنیت دشوار است.

گفته می‌شود که براساس این پیش‌نویس نروژ، حضور یوناما در افغانستان برای یک سال دیگر تا ۱۷ مارچ ۲۰۲۳تمدید می‌شود.

این متن همچنین یوناما را متعهد می‌سازد که گفت‌وگو با ذی‌نفعان سیاسی افغانستان را «با تمرکز بر ترویج حکومت‌داری فراگیر، مشارکت‌پذیر و پاسخ‌گو در سطوح ملی و محلی، بدون هیچ گونه تبعیض براساس جنسیت، مذهب یا قومیت» دنبال کند.

گفته شده که این پیش‌نویس به دنبال «مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان» است که تا امروز کنار گذاشته شده است.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول