اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیین سنتی آرد بیزگردانی (هارگیز گردانی) نیمه شعبان در هرمزگان

آرد بیزگردانی از سنتها و آیین های قدیمی هرمزگان است که سالیان متمادی بین مردم این خطه رواج داشته و دارد. سه روز مانده به نیمه شعبان مردم خود را برای این مراسم آماده می کنند. مراسم آردبیز گردانی از روز سیزدهم ماه شعبان شروع و در شب پانزدهم و هم زمان با میلاد فرخنده امام زمان (عج) به پایان می رسد.

آیین سنتی آرد بیزگردانی (هارگیز گردانی) نیمه شعبان در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، آردبیزگردانی(هارگیزگردانی) از سنت‌ها و آیین‌های قدیمی استان هرمزگان است که سالیان متمادی بین مردم این خطه رواج داشته و دارد.

سه روز مانده به نیمه شعبان مردم خود را برای این مراسم آماده می کنند.

مراسم آردبیز گردانی از روز سیزدهم ماه شعبان شروع و در شب پانزدهم و هم زمان با میلاد فرخنده امام زمان (عج) به پایان می رسد.

در اجرای این مراسم تعدادی از ساکنان محله‌های قدیمی مخصوصا کودکان بعد از نماز مغرب و عشا با در دست داشتن آرد بیز (الک) که البته این در قدیم مرسوم بوده است. امروزه با در دست داشتن کیسه های پلاستیکی یا پارچه ای در خانه همسایه‌ها می روند و اشعاری به مناسبت میلاد حضرت مهدی(عج) و تعجیل در ظهور آن حضرت می خواندند و یا با گفتن جمله “هارگیز گردون ما هادین” (آردبیز گردان ما رابدهید) به این طریق تولد آن بزرگوار را اعلام می کنند.

افراد گروه در شعرهای خود همراه با آواز به همسایه ها توصیه می کنند که چنانچه با کسی قهر و کینه ای به دل دارید الان موقع آشتی و صلح و همچنین دید و بازدید و سرکشی به خویشاوندان است، به فکر یتیمان، نیازمندان و محرومین محله باشیم.

افراد محل نیز با دادن قند، حلوا، شیرینی و حتی پول نقد و تنقلات دیگر از گروههای آردبیز گردان استقبال می کنند که بعد بین نیازمندان توزیع می شد.

مردم بندرعباس و دیگر شهرهای هرمزگان دراین روز با آذین بندی محلات و بازار و حتی سردر خانه ها و توزیع شربت و شیرینی این روز را به همدیگر تبریک گفته و اکثرا جشن های عقد کنان، عروسی، خواستگاری، حنابندان، ختنه سوران و حتی پختن نذری که اغلب شله زرد و آش است به همین مناسبت برگزار می شود.

همچنین اگرفرد و یا خانواده ای سیاهپوش و عزادارعزیزی باشد، رخت عزا را از تن بیرون می آوردند و در مراسم شله خوانی (مولودی) که درمساجد و منبرهای محل برگزار می شود، شرکت می کنند.

شرکت کنندگان نذری را جهت تبرک و شفای بیماران استفاده می کنند و به دیدار بزرگان فامیل و عیادت بیماران رفته و خود را برای مهمانی ماه مبارک رمضان آماده می سازند.

این مراسم  در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس هم برگزار می گردد و بین شیعیان و اهل سنت از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 شب نیمه شعبان، شب بسیار مبارکى است. از امام جعفر صادق علیه السلام روایت است که از امام محمدباقر علیه‌السلام در مورد فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد؛ امام فرمود آن شب بعد از لیله القدر افضل شب‌ها است. در آن شب خداوند به بندگان، فضل خود را عطا مى‌فرماید و ایشان را به مَنّ و کَرَم خویش مى‌آمرزد. که آن شبى است که خدا قسم یاد فرموده به ذات مقدس خود که سائلى را از درگاه خود تا زمانی که مطلب گناهی را درخواست نکند؛ دست خالى برنگرداند.

آیین و مراسم سنتی آردبیز گردانی متعلق به استان هرمزگان می باشد و در فهرست معنوی کشور به ثبت رسید است.

 


انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول