اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

انصارالله رایزنی برای صلح یمن در «کشور متجاوز» را رد کرد

پس ازآنکه شورای همکاری خلیج فارس بدون توجه به شرط صنعاءدعوت خود برای برگزاری یک گفت‌و‌گو در ریاض را تکرار کرد، مقامات یمنی به این دعوت پاسخ منفی دادند.

انصارالله رایزنی برای صلح یمن در «کشور متجاوز» را رد کرد

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد علی الحوثی» عضور شورای عالی سیاسی یمن و دیگر مقامات صنعاء ابتکار شورای همکاری خلیج فارس برای گفت‌و‌گو میان طرف‌های جنگ در ریاض را نپذیرفتند.

بنابر گزارش مرکز اطلاع‌رسانی انقلاب یمن محمد علی الحوثی در این خصوص اظهار داشت که رایزنی میان یمنی‌ها «به عنوان مقدمه‌ای برای گفت‌و‌گوی منتهی به راهکار برگزار می‌شود تا هر طرف بداند طرف مقابل چه می‌خواهد. این‌ رایزنی‌ها «پس از گفت‌وگوهای محک‌زنی که به مدت چند سال بی‌فایده ادامه یافته، برگزار نمی‌شود».

عضو شورای عالی سیاسی یمن در قالب یک توئیت در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: «راه‌حل بسیار نزدیک است. -بارها هم مقدمات آن را اعلام کرده‌ایم- البته اگر اراده و اعتبار در تصمیم ائتلاف کشورهای متجاوز آمریکا، بریتانیا، عربستان و امارات و متحدان آن‌ها برای صلح وجود داشته باشد».

برخی مقامات در شورای همکاری خلیج فارس سه‌شنبه هفته گذشته خبر دادند که این شورا تصمیم دارد از طرف‌های درگیر در یمن برای برگزاری نشستی در عربستان سعودی دعوت به عمل آورد. خبرگزاری رویترز به نقل از این مقامات و بدون افشای نام آن‌ها نوشته بود که دعوتنامه‌های رسمی برای رایزنی درباره یمن طی چند روز آینده ارسال خواهد شد و جنبش انصارالله یمن نیز در میان طرف‌‌هایی قرار دارد که شورای همکاری در حال بررسی دعوت از آن‌ها برای این نشست است.

 خبرگزاری رسمی یمن «سبأ»، چهارشنبه شب، به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه یمن اعلام کرد که یمن از هرگونه گفت‌و‌گو با کشورهای عضو ائتلاف در هر کشور بی‌طرف و غیردخیل در تجاوز علیه یمن -چه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس یا دیگر کشورها- استقبال می‌کند».

اما «نایف الحجرف» دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، روز پنجشنبه، بدون توجه به شرط صنعاء اعلام کرد که این رایزنی‌ها در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، برگزار خواهد شد. مقامات یمنی تأکید داشتند که این گفت‌و‌گو نمی‌تواند به میزبانی یک کشور متجاوز برگزار شود.

الحجرف پنجشنبه گفت: «ما اعلام می‌کنیم که میزبان رایزنی‌های یمنی‌ها برای بررسی آینده بحران این کشور با حضور همه طرف‌های ذیربط بدون هیچ استثنایی خواهیم بود. ما از ۲۹ مارس تا هفتم آوریل در ریاض میزبان گفت‌وگوهای یمنی خواهیم بود و امیدواریم که همه طرف‌های یمنی این دعوت را بپذیرند».

«ضیف الله الشامی» وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن در واکنش به این ابتکار گفت: «افرادی که در ریختن خون یمنی‌ها دست داشته‌اند، سعی دارند با دعوت به گفت‌و‌گو از تبعات [آن] شانه خالی کنند».

براساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی انقلاب یمن، «محمد البختی» از دیگر اعضای دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز به همین مسئله پرداخت و اظهار داشت: «هدف کشورهای متجاوز از دعوت یمنی‌ها به گفت‌و‌گو تحت میزبانی آن‌ها در هتل "ریتز کارلتون" در واقع دور زدن هر گونه گفت‌و‌گوی حقیقی است که تصمیم‌گیرنده آن خود یمنی‌ها هستند».

بنابر این گزارش، «عبدالعزیز بن حبتور» نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن نیز در این باره بیان کرد: «اولین گام هر گفت‌و‌گویی، توقف تجاوز علیه یمن است». او که با شبکه «المیادین» گفت‌و‌گو می‌کرد، اضافه کرد که دعوت کشورهای ائتلاف به گفت‌وگو «تله‌» است  چراکه «آن‌ها [برای گفت‌و‌گو ما را] به پایتختی فرا می‌خوانند که تجاوز روزنانه از آنجا راه انداخته می‌شود».

محمد علی الحوثی همچنین در توئیتی دیگر نوشت: «[خطاب] به کشورهای متجاوز. کمی شرم کند! پیش از آنکه جنگ را به پایان برسانید، بحران فرآورده‌های [نفتی] را پایان دهید که با جلوگیری از آن بر آسیب به مردم یمن اصرار ورزیدید. این فرآورده‌ها با پول خودشان است و منتی برای شما نیست».

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول