اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

ایلام زیبا| از گذرگاه عشق به دروازه‌ تاریخ/ مهران شهری از انبوه آثار تاریخی و زیارتی

شهرستان مهران نزدیک‌ترین شهر استان به بغداد و دارای پایانه مرزی، گذرگاهی برای زائران بوده و انبوهی از آثار تاریخی و زیارتی را در خود جای داده است.

ایلام زیبا| از گذرگاه عشق به دروازه‌ تاریخ/ مهران شهری از انبوه آثار تاریخی و زیارتی

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، مهران قبلا منصورآباد نام داشت تا آنکه در سال ۱۳۰۹ با تصویب فرهنگستان اول مهران نامگذاری شد، مرکز شهرستان شهر مهران و شامل دو بخش مرکزی و صالح آباد است؛ مهران نزدیک‌ترین شهر استان به بغداد و دارای پایانه مرزی است که سالانه چندصدهزار نفر از طریق آن به کشور وارد یا از آن خارج می‌شوند.

حجم مبادلات اقتصادی آن نیز میلیون‌ها دلار در هر سال است مهران نزدیک‌ترین و امن‌ترین مسیر به عتبات عالیات است.

 مهمترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان مهران عبارتند از:

1) قلعه کنجانچم:
 این بنای تاریخی در ۲۰ کیلومتری جاده مهران به ایلام و در حاشیه رودخانه کنجانچم واقع شده است، بنای مذکور به سال ۱۳۲۶ هجری قمری(۱۲۸۷خورشیدی) در زمان غلامرضا خان والی به عنوان مرکز حکومتی و مسکونی والی در فصل زمستان شناخته شده است.

بنای کنجانچم شامل قلعه‌ای با پلان مربع دارای ۴ برج دیده‌بانی است، مرمت و بازسازی بنا در  دست انجام بوده و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

2) زیارتگاه امامزاده علی صالح (ع):
 امامزاده علی صالح (ع) در بخش صالح آباد شهرستان مهران واقع شده و در فاصله ۳۴ کیلومتری شهر ایلام و در مرکز شهر صالح آباد است، بازسازی بنای زیارتگاه در چند سال اخیر انجام گرفته و اکنون دارای بزرگترین گنبد در استان است.

بسیاری از زئران عراقی که از مرز مهران وارد کشور می‌شوند بدون شک از این امامزاده زیارت می‌کنند و شهر صالح آباد به دلیل حضور امامزاده علی صالح (ع) به قطب فرهنگی و معنوی استان تبدیل شده است.

در ایام نوروز نیز حجم زیادی از گردشگران و مسافران استان ایلام از این امامزاده بازدید و زیارت می‌کنند و هم اکنون نیز امکانات خوبی برای پذیرایی از زائران اندیشده شده است.

3)گورستان کان گنبد:
 گورستان کان گنبد در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی ایلام در دامنه یکی از پشته‌های کوه شاه نخجیر از رشته‌های فرعی کبیرکوه واقع شده و طول و عرض تقریبی آن هر یک ۳۵۰ متر است؛ این پشته، ترکیبی از صخره و خاک است و گورها عمدتاً در بالا و دامنه آن مشاهده می‌شوند.
 آثار آن به دوره‌های تاریخی(۲۵۰۰_۲۶۰۰)ق.م و یا (۴۵۰۰_۴۶۰۰)ق.م تعلق دارند.

4) غار زینه گان:
 غار شگفت انگیز زینه گان در پنج کیلومتری جنوب شرقی شهر صالح آباد و در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر ایلام قرار دارد.

 این غار رو باز که بیش از یک کیلومتر طول دارد دارای آب فراوان، دهلیزهای آبگیر، قندیل‌های متعدد و آبچک‌های طبیعی و بسیار زیبا است.

هوای داخل غار سرد و مطبوع است در حالی که دمای هوای صالح آباد در تابستان بیش از ۴۰ درجه است، اختلاف هوای بیرون غار با درون آن قابل ملاحظه است.

در نتیجه احساس مطبوعی برای گردشگر به همراه دارد سرخس‌ها، جلبک‌ها، گل‌ها و گیاهان خودروی داخل غار، رنگ سنگ‌ها، پیچ و خم داخل غار، لب‌های به هم دوخته قسمت‌هایی از سقف غار همه و همه به زیبایی‌های این غار روباز افزوده‌اند.

غار زینگان به غار بهشت نیز معروف است و یکی از جاذبه‌های مهم توریستی شهرستان مهران است.

5) امامزاده سیدحسن(ع):
یکی از جاذبه‌های استان ایلام امامزاده سید حسن است که در ۳ کیلومتری جاده مهران – دهلران واقع شده است این بنا که در زمره جاذبه معنوی  قرار دارد، از ارزش و اهمیت فراوانی در میان مردم برخوردار است.

این امامزاده متعلق به سید حسن (ع) است او که به روم شکن شهره است طبق سنگ نوشته‌ای فرزند امام کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است.

در اطراف امامزاده زمین‌های کشاورزی و طبیعت سرسبز و رودخانه فصلی به نام گاوی وجود دارد و مسافران می‌توانند در طبیعت آن لحظاتی خوشی را در کنار خانواده رقم بزنند.

نقطه ایثار که به عنوان یادمان دفاع مقدس که هر ساله شاهد حضور بیشمار جانبازان خانواده‌های معظم شهدا و راهیان نور در این منطقه عملیاتی است می‌توان امسال هم در عید نوروز از این سفر معنوی و هم از نقاط گردشگری این شهرستان و منطقه تفریحی تخت خان و کوه خلیفه و کوه(که نه) مورت و سایر مناطق زیبا در بخش صالح آباد دیدن کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول