اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

توصیه‌های طلایی یک پزشک برای نوروز 1401/ دورهمی‌ها را هوشمندانه برگزار کنید

مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا تهران گفت: نوروز امسال را باید برای اولین بار هوشمند برگزار کنیم و به جای اینکه نگران پلیس و دوربین‌های هوشمند باشیم، نگران خودمان باشیم و سعی کنیم هوشمندانه عمل کنیم.

توصیه‌های طلایی یک پزشک برای نوروز 1401/ دورهمی‌ها را هوشمندانه برگزار کنید

حسین کرمانپور، مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا تهران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به دیدوبازدید در ایام نوروز با وجود کرونا اظهار داشت: با یک ویروسی روبه رو هستیم که شناخت نسبتاً متوسطی در طول ۲ سال گذشته درباره آن وجود دارد، اما همچنان به دلیل اینکه می‌خواهد در طبیعت باقی بماند به شکل‌ها و سویه‌های مختلف درمی‌آید تا چرخه حضور خود را در زندگی بشر حفظ کند؛ بنابراین هر امکانی وجود دارد تا در طول چند ماه آینده باز دوباره با سوش‌های جدید کرونا روبه رو باشیم.

وی افزود: اما خبر خوب این است که به دلیل اینکه واکسیناسیون در کشورمان دیرتر آغاز شد، ورود اُمیکرون در کشور ایران مواجه شد با بهترین پاسخ ایمنی بدن ایرانیان به ویژه آن‌هایی که واکسن زده بودند و سیستم ایمنی بدن‌شان تقویت شده بود، همیشه بعد از واکسن زدن تا ۴ ماه در اوج پاسخ ایمنی هستیم.

کرمانپور با بیان اینکه خبر بد این است که چه واکسن بزنیم و چه مبتلا به کرونا شویم دوره ایمنی بدن در مواجه با هر ویروسی به ویژه کرونا دوره کوتاهی است و در نهایت ۵ ماه است و بدن آمادگی مواجه با هر ویروسی در شاخه کرونا دارد، وقتی یک سفر طولانی را شروع می‌کنید در جایی چراغ بنزین روشن می‌شود و استرس وارد می شود که به پمپ‌بنزین برسید و بنزین بزنید، در مورد واکسیناسیون کرونا با یک چنین وضعیتی روبه رو هستیم.

 

 

دز چهارم برای بیماران دارای بیماری زمینه‌ای، افراد مسن و کادر درمان

 مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا تهران ادامه داد: وقتی مبتلا به کرونا می‌شوید و یا واکسن می‌زنید باک‌ ایمنی بدن پر می‌شود، ماه اول یک سوم از این ایمنی کاسته می‌شود و ماه دوم یک سوم بعدی و ماه سوم میل به خالی شدن می‌رود و در انتهای ماه چراغ هشدار ایمنی بدن به صدا در می‌آید و اگر ویروس دیگری بیاید مبتلا می‌شویم، اینجا است که باید واکسن بزنیم.

وی اضافه کرد: در جهان فکر کردند و برای بالا بردن ایمنی بدن دز سوم را پیشنهاد کردند و خیلی‌ها هم در کشورمان تزریق کردند و اگر از واکسن دز سوم سه ماه بگذرد باید دز چهارم تزریق شود، در کشورمان با توجه به محدودیت منابع، دز چهارم فقط برای بیمارانی که بیماری زمینه‌ای دارند افراد مسن و کادر درمان توصیه شده است.

کرمانپور گفت: در عید نوروز امسال با توجه به حد ایمنی قابل قبولی که در کشور وجود دارد و تعداد افراد واکسینه شده، سخت‌گیری‌های سال گذشته برای عید نوروز نیست و دولت از عباراتی مانند جاده‌ها و دوربین‌های هوشمند استفاده می‌کند و اگر صاحب پلاک خودرویی واکسن نزده باشد به صورت هوشمند جریمه می‌شود.

مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا تهران با بیان اینکه در سوش اُمیکرون با توجه به اهلیت آن، ۸ هزار نفر فوت شدند که برابر با چند عملیات رزمی در دفاع مقدس ما کشته دادیم، عنوان کرد: نوروز امسال را باید برای اولین بار هوشمند برگزار کنیم و به جای اینکه نگران پلیس و دوربین‌های هوشمند باشیم، نگران خودمان باشیم و سعی کنیم هوشمندانه عمل کنیم.

 

دورهمی‌های نوروز را هوشمند برگزار کنید

وی با بیان اینکه هوشمند عمل کردن در ایام نوروز ۴ گزینه دارد، افزود: نخست اینکه نوروز مواجه هستیم با دور هم جمع شدن، بنابراین باید دورهمی‌ها را هوشمند کنیم، یعنی اینکه از دورهمی‌های بیشتر از ۶ نفر بپرهیزیم و دومین کار آن است که اگر به هر دلیلی بیشتر از ۵ نفر در مکانی جمع شدید از فضای بیرونی استفاده کنید و دیدوبازدید را در حیاط خانه برگزار کنید.

کرمانپور با بیان اینکه در استان‌هایی که سرما شدید است و امکان استفاده از فضای بیرون نیست باید در مدت حضور مهمانان درب و پنجره‌ها باز باشد، اضافه کرد: دومین کار هوشمند که باید انجام شود، این است که اگر در مهمانی حاضر شدیم، فاصله‌ها را رعایت کنیم، کنار هم نشستن و نزدن ماسک شانس ابتلا به کرونا را زیاد می‌کند.

مدیر بخش اورژانس بیمارستان سینا تهران ادامه داد: سومین کار هوشمند این است که در مهمانی‌ها بوسه و بغل کردن را که سنت ایرانیان در نوروز است را کنار بگذاریم، امسال  هم بنا را بر این بگذاریم که همدیگر را در آغوش نگیریم تا ویروس منتقل نشود.

وی با تأکید بر اینکه چهارمین کار هوشمندانه که در ایام نوروز بسیار مهم است زمان دیدوبازدید را در زیر یک سقف به حداقل زمان برسانیم، خاطرنشان کرد: اگر قبلاً یک تا ۳ ساعت می‌نشستیم به نیم ساعت تقلیل دهیم؛ اگر این موارد رعایت شود و تعقل به خرج ‌دهیم، آسیب کمتری به جامعه وارد می‌شود و روزگارمان بهتر از سال ۱۴۰۰ می‌شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/آ/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول