اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

از گرد و خاک معادن هراز تا عدم ایجاد معدن نفس‌گیر در چلاو

ایجاد معدن منطقه چلاو، اعتراض طبیعت‌دوستان و مردم باعث شده تا نماینده ویژه استاندار مازندران در مبارزه با کوه‌خواری و زمین‌خواری دل به طبیعت زده و وارد میدان شود.

از گرد و خاک معادن هراز تا عدم ایجاد معدن نفس‌گیر در چلاو

خبرگزاری فارس مازندران- قربانعلی مسافر|مازندران سرشار از موهبت الهی است، به هر طرف آن که نگاه می‌کنید نشان از قدرت بی‌انتهای خداوندی دارد؛ کوه، جنگل، دشت، صحرا، دریا، ساحل، جلگه و مناظر بی‌نظیر.

در بین موهبت‌های بکر لایزال مازندران، آمل همانند نگینی می‌درخشد و توانسته بخش زیادی از زیبایی را از آن خود کند.

لطف خداوند به مخلوقات فراوان است ولی کم‌لطفی انسان‌ها در برخورد با طبیعت گاهی اوقات به معضل و خطر جبران ناپذیر کوه‌خواری، دریاخواری، جنگل‌خواری و زمین‌خواری تبدیل می‌شود تا جایی که دیگر نمی‌توان از سبزی و تازگی طبیعت انتظار عطوفت داشت و باید قهر طبیعت را شاهد بود.

زمین‌خواری، کوه‌خواری و ایجاد معادن فراوان در محور هراز که حتی فراتر از محدوده برداشت خود نیز قانع نیستند، کار را به معضل بزرگ تبدیل کرده است.

گرد و خاک معادن هراز جانکاه طبیعت بکر

فعالیت‌های غیرقانونی معادن در محور هراز به ویژه در روزهای تعطیل، ساعات ابتدایی و پایانی شب چنان گرد و غباری به پا می‌کند که خودروهای عبوری دید کافی از جاده ندارند و ابراز تنفر از معدن‌خواران و ظلم بی‌پایان و دردآور بر جان و دل طبیعت بی‌زبان در عمق وجود انسان صد چندان می‌شود.

بدون شک عظمت خداوند در طبیعت بی‌نظیر چلاو هر گردشگر و مسافر را مات و مبهوت خود می‌کند و واقعا احساس این دارد که  سبزی درختان و چشم‌نوازی منازل با انسان زبان به سخن می‌گشاید.

علاوه بر تخریب طبیعت توسط معادن فعال، ایجاد معدن جدید و دریافت مجوز فعالیت دیگر درد طبیعت و انسان‌های با وجدان بیدار و طبیعت‌دوست است هرچند در ماه گذشته تجمع اهالی منطقه چلاو برای جلوگیری از ایجاد و فعالیت یک معدن را شاهد بودیم.

این معضل آن‌چنان جدی است که یک روز مانده به پایان سال ۱۴۰۰ و ورود به فصل رویایی بهار، نماینده ویژه استاندار مازندران در مبارزه با کوه‌خواری و زمین‌خواری دل به طبیعت زده برای تعیین تکلیف مسئله معدن چلاو با حضور مسؤولان به صورت ویژه و میدانی ورود پیدا کرد.

چهارمین معدن چلاو بلای جان طبیعت

ناصر اکبرزاده آمده تا با گزارش خود به همراه پیگیری‌های سید عباس حسینی فرماندار ویژه آمل و دستورات سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران شاید مرهمی باشند بر زخم‌های عمیق و فراوان وجود جریحه‌دار طبیعت شمال کشور.

در بازدید نماینده ویژه استاندار مازندران در مبارزه با کوه‌خواری و زمین‌خواری از شرایط معدن چلاو فرماندار آمل، مدیران دستگاه‌های محیط زیست، منابع طبیعی و گروه‌های مردم‌نهاد، اهالی منطقه چلاو و سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان ویشار حضور داشتند تا تصمیمی گرفته شود و دوباره طبیعت بکر، بی‌نظیر و چشم‌نواز از زیر گرد و خاک درآید و برای تداوم زندگی نفس بکشد.

اکبرزاده با اعلام اینکه در مورد حساسیت‌ها و شرایط ویژه معدن چلاو آگاهی‌های لازم کسب شد، اظهار کرد: صدور مجوز یک معدن بدون در نظر گرفتن برخی شرایط قانونی از دلایل نارضایتی گروه‌های مردم نهاد و دستگاه‌های اجرایی است.

وی از برخورد قانونی و جدی با عوامل صدور رأی برای معدن چلاو خبر داد و به مردم نوید داده که مسئله صدور مجوز ایجاد معدن چهارم در منطقه چلاو را به صورت ویژه بررسی می‌کنم البته مسائل خاصی در صدور مجوز معدن چهارم وجود دارد که نیازمند بررسی موشکافانه و جدی‌تر است.

برخورد قانونی و جدی با عوامل صدور رأی ایجاد معدن چلاو

نماینده ویژه استاندار مازندران در مبارزه با کوه خواری و زمین خواری یادآور شد: پیگیری ویژه برای معدن چلاو آمل در دستور کار قرار دارد و لازم است تمام مراحل قانونی ایجاد معدن بررسی شده و در صورت نیاز برای بررسی لازم به ریاست قوه قضاییه مراجعه می‌کنیم.

این مسؤول با اشاره به همراهی دستگاه‌های محیط زیست و منابع طبیعی، اظهار کرد: از دستگاه‌های مرتبط می‌خواهم دلایل فنی محیط زیستی و حوزه منابع طبیعی و گزارش‌های لازم را به فرمانداری ویژه آمل ارائه کنند البته موضوعات فنی حتما باید مستدل و مکتوب در اختیار نهادها قرار گیرد.

اکبرزاده در جمع مردم و مسؤولان از بررسی موضوع با حضور رئیس کل دادگستری در استانداری مازندران خبر داد و گفت: استاندار مازندران دغدغه‌مند جنگل‌خواری و زمین‌خواری هستند همچنین گزارش ویژه اثرگذاری بر مردم و منطقه در زمینه ایجاد معدن در منطقه چلاو پیگیری ویژه می‌شود.

طبیعت زنده است و بگذاریم نفس بکشد

به گزارش فارس، همه باید بدانیم زمین به عنوان یک امانت در اختیار ما بوده و ما میراث‌دار آیندگان هستیم تا زمین پرطراوت و زیبا را به نسل‌های آینده هدیه دهیم.

زمین‌خواری، جنگل‌خواری، کوه‌خواری، دریاخواری و ساحل‌خواری در شمال کشور باعث شده تا مردم و مسؤولان دغدغه‌مند انتظار برخورد با متجاوزان و چپاولگران طبیعت را از مسؤولان داشته باشند.

همه ما مسؤول هستیم، مسؤول حفاظت از طبیعت، مسؤول حفاظت از زمین که در آن زندگی داریم، مسؤول حفاظت از جنگل، دریا، کوه، دشت، ساحل و همه موهبت‌های الهی که از آن لذت می‌بریم و باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا کوچکترین آسیبی به آنها نرسد.

انتهای پیام/۸۶۰۱۲/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول