اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گروسی: آژانس خواهان همکاری ایران و دریافت پاسخ‌های لازم است

مدیرکل آژانس گفته تمام آنچه می‌خواهد، همکاری ایران با این نهاد و دریافت پاسخ‌های ضروری به سؤالات است.

گروسی: آژانس خواهان همکاری ایران و دریافت پاسخ‌های لازم است

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» در پاسخ به سؤالی در ارتباط با موضوع شفافیت درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت اگر ایران خواهان بازگشت به روال عادی است باید شفافیت داشته باشد.

وی در این خصوص، این‌گونه گفت:«این فرایندی است که برای مدت طولانی ادامه داشته است. من در پایان سال ۲۰۱۹ مسئولیت مدیرکلی آژانس را برعهده گرفتم و مأموریت خود را با یک رویکرد بسیار صریح و مستقیم در قبال ایران آغاز کردم و تصریح کردم که اوضاع به این شکل قابل ادامه نیست. اگر موضوع ایران را دنبال می‌کنید، احتمالاً به یاد دارید که من خواستار دسترسی حقیقی به شماری از مکان‌ها شدم و در درجه اول درخواست من رد شد».

وی ادامه داد: «شرایط بسیار پیچیده‌ای بود، من باید به ایران می‌رفتم. من درباره دولت قبلی و دوران [حسن] روحانی رئیس‌جمهور ایران و [محمد] جواد ظریف وزیر خارجه حرف می‌زنم. توانستم این موضوع را حل کنم. ما دسترسی پیدا کردیم و سپس تغییر دولت صورت گرفت اما تابحال، خود این فرایند نتایج خوبی تولید نکرده است».

گروسی سپس با ابراز نگرانی گفت: «این موضوع باعث نگرانی است زیرا همانطور که شما اشاره کردید، ما آثاری از اورانیوم غنی شده یافتیم، به این معنی که اورانیومی تحت یک فرآیند بسیار خاص از سایت گزارش نشده وجود داشته که در آن نباید هرگز مواد هسته‌ای یافت می‌شد».

می‌خواهم بگویم که هرگونه حمله به تأسیسات هسته‌ای طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است. از نظر تئوری چیزی که می‌گویید را می‌فهمم اما بر این باورم که چیزی است که هرگز نباید اجازه وقوع آن را داد.

 

مدیرکل آژانس سپس در خصوص سؤال آژانس از ایران گفت: « بنابراین سؤالات ما از ایران بسیار واضح، ساده و شفاف بود: اگر مواد هسته‌ای در اینجا وجود داشت، کجاست؟ اگر تجهیزاتی وجود داشت کجاست و با آن چه کار شد؟ چون سابقه ای در این مورد نداریم. این یک روند ناامیدکننده و دایره‌ای از پرسش‌ها و پاسخ‌ها را به همراه داشت که از نظر فنی نمی‌شد به این پاسخ‌ها اعتماد کرد و در نقطه‌ای معین به بن‌بست منجر شد».

بدون توافق ایران و آژانس رسیدن به توافق جامع درباره برجام سخت است

گروسی با اشاره به این موارد بر وابسته بودن مذاکرات و اقدامات آژانس و مذاکرات وین تأکید کرد و گفت: «بگذارید اینطور بگویم: تصور اینکه به توافق جامعی چون برجام فعلی برسیم در حالیکه مذاکرات آژانس (با ایران) در بن بست قرار داشته باشد، سخت است».

با ایران درباره شیوه رسیدن به شفافیت درباره موضوعات باقیمانده به توافق رسیدیم

وی در ارتباط با سفر اخیر خود به ایران گفت: «حقیقت این است که توافق اساسی صورت نگرفت. آنچه که صورت گرفت، توافق درباره شیوه‌ای بود که از طریق آن بتوان به شفافیت درباره موضوعات دست پیدا کرد و ما در فرایند انجام آن هستیم. هفته آینده، همانطور چند روز پیش در تهران توافق شد، ایران اولین «بلوک» اطلاعاتی را ارائه می‌دهد و سپس ما می‌توانیم آن را مورد بررسی قرار دهیم و به این شکل به آنچه انتظار دارم و شفافیت این موضوع است، می‌رسم. چیزهای زیادی به ثمره این همکاری بستگی دارد».

گروسی ادامه داد که اگر اطلاعاتی که ایران ارائه می‌دهد رضایت‌بخش نباشید و یا نادرست باشد، «از نظر حرفه‌ای، رسیدن من به نتیجه مثبت در پایان این راه اشتباه است. من تمایل دارم این موضوعات را شفاف کنم و به نتیجه‌ای برسم که ذهن جامعه بین‌المللی را آسوده کند».

آژانس خواهان همکاری ایران و دریافت پاسخ‌های لازم است

گروسی در پاسخ به سؤالی درباره کارآمد بودن توافق آتی ایران و طرف‌های مذاکره‌کننده وین گفت: «چیزی که من نیاز دارم، همکاری ایران با ما و دادن تمامی پاسخ‌های لازم به ما است...من به کسی مظنون نیستم اما می‌خواهم همه‌چیز را نظارت کنم. من باید بر همه‌چیز نظارت داشته باشد بنابراین وقتی کسی می‌گوید: "نه، ایران سلاح هسته‌ای نخواهد داشت زیرا برخلاف حکم دینی است." من به آن احترام می‌گذارم، اما آنها باید آن را ثابت کنند».

وی ادامه داد: «در عین افرادی هستند که می‌گویند: "من مطمئنم که ایران در حال تولید بمب است". ما باید مدرک داشته باشیم و به همین دلیل آژانس وجود دارد تا یک خط مشی متوازن، فنی و بسیار دقیق در پیش بگیرد».

ایران اگر خواهان بازگشت به روال عادی است، باید شفافیت داشته باشد

گروسی با تأکید بر اینکه آژانس به فعالیت‌های خود برای رسیدن به پاسخ‌های مورد نیاز درباره فعالیت‌های هسته‌ای ادامه می‌دهد، خطاب به ایران گفت: «بنابراین آنچه که به ایران گفتم به شما هم می‌گویم. من به وضوح به آنها گفتم که اگر می‌خواهید به روال نرمال بازگردید، باید شفافیت داشته باشید در غیراین‌صورت چنین چیزی کاملاً غیرممکن است. بار دیگر می‌گویم که رویکرد من مثبت است. سازنده است در عین حال سختگیرانه است».

با احیای برجام ظرفیت بالای نظارتی احیا می‌شود

او درباره غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصد ایران گفت که انجام چنین کاری «با حضور مقتدرانه آژانس» امکانپذیر است و بنابراین «مهم است که اگر برجام احیا شود این فرایند مختل می‌شود زیرا طبق توافق، آنها (ایران) می‌توانند تا سطح ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی انجام دهند نه ۶۰ درصد. تفاوت زیادی بین این دو است. برجام می‌تواند ظرفیت بالای نظارتی که ما از دست دادیم را احیا کند».

گروسی توضیح داد: «من تمایل دارم به این نکته اشاره کنم که بازرسان ما ۳۶۵روز در سال و ۲۴ساعت در روز در ایران هستند اما برجام همانطور که می‌دانید اجازه طیف گسترده‌تری از فعالیت‌ها را در مقایسه با توافقات نظارتی معمول به آژانس می‌داد.

هرگونه حمله به تأسیسات هسته‌ای خلاف قوانین بین‌المللی است

گروسی در بخش‌های پایانی مصاحبه خود در پاسخ به سؤالی در خصوص تصمیم احتمالی رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: «امیدوارم چنین چیزی هرگز رخ ندهد. اول اینکه من دیپلماتی با ۴۰ سال سابقه تخصیص داده شده به صلح و امنیت هستم. من همیشه در دیپلماسی و مذاکره بوده‌ایم و همیشه راهی برای جلوگیری از جنگ وجود دارد. می‌خواهم بگویم که هرگونه حمله به تأسیسات هسته‌ای طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است. از نظر تئوری چیزی که می‌گویید را می‌فهمم اما بر این باورم که چیزی است که هرگز نباید اجازه وقوع آن را داد».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول