اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

100 اقدام برای تامین برق پایدار در گفت‌و‌‌گو با وزیر نیرو/خودکفایی در ساخت نیروگاه‌ها نتیجه حمایت از تولید دانش‌بنیان است

وزیر نیرو گفت: توفیقات صنعت برق از جمله خودکفایی در ساخت انواع پیشرفته نیروگاه‌ها با بالاترین‌ بازدهی، نتیجه حمایت از اقتصاد و تولید دانش بنیان است.

100 اقدام برای تامین برق پایدار در گفت‌و‌‌گو با وزیر نیرو/خودکفایی در ساخت نیروگاه‌ها نتیجه حمایت از تولید دانش‌بنیان است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شعار سال به عنوان تبیین کننده خط مشی کشور در 365 روز، در سال های 98 و 99 و 1400 به مسئله رونق و جهش تولید اختصاص داشت.

در همین راستا سال ۱۴01، مسئله تولید برای چهارمین دوره 12 ماهه پیاپی با عنوان «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مد نظر فضای عمومی کشور قرار گرفت.

توجه به مسئله تولیدات دانش‌بنیان در طول‌سال‌های اخیر همواره مد نظر مقام معظم رهبری قرار داشته و ایشان مکررا علاج مشکلات اقتصادی کشور را به توسعه واحدهای دانش محور گره زده‌اند. مسئله‌ای که می‌تواند زمینه حل بسیاری از چالش‌های فضای اقتصادی را مهیا کرده و تبیین دقیقی از اقتصاد مقاومتی را در کشور شکل دهد.

در این رابطه یکی از موارد تاثیرگذار بر جریان تولید در کشور، توجه به زیرساخت‌های اقتصادی نظیر آب و برق است. در حقیقت پشتیبانی از مسئله تولید بدون تامین آب و برق پایدار در پهنه کشور به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست. در کشور ما تامین آب و برق پایدار برای حوزه‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی، خدماتی و سایر حوزه‌های دیگر به عهده وزارت نیرو است. در این خصوص به منظور پیگیری فعالیت‌های این وزارتخانه در سال تولید؛ دانش بنیان، اشتغال‌ آفرین و همچنین آگاهی از برنامه وزارت نیرو در سال 1401، به سراغ علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو رفتیم تا در قالب گفت‌‌و‌گویی به مسائل مذکور بپردازیم.

در این گفت‌وگو مسائلی نظیر، نقش آب و برق در اقتصاد کشور و به خصوص در مسئله تولید، شرایط آب و برق کشور در سال 1400، دلایل عبور موفق از اوج بار زمستان سال گذشته، برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین برق تابستان پیش‌رو، توجه به مسئله تعمیرات نیروگاهی، استقرار نظام حکمرانی موثر آب زیرزمینی، نقش دانش‌بنیان‌ها در صنعت آب و برق و همچنین تاثیر وزارت نیرو بر آمار اشتغال‌زایی مورد بحث قرار گرفته است.

مشروح این گفت وگو به شرح ذیل است:

*توسعه آب و برق، اقتصاد یک کشور را بیمه می‌کند

فارس: ضمن تبریک سال نو، در ابتدای مصاحبه می‌خواهیم از وزیر نیرو بپرسیم، آب و برق چه نقشی در اقتصاد کشور و به طور جزئی‌تر در تولید ایفا می‌کند؟

محرابیان: من هم سلام عرض می‌کنم به شما و در ابتدای صحبت‌ها، سال نو را به شما و همه عزیزانی که این عید خجسته را گرامی می‌دارند، تبریک می‌گویم، انشاالله امسال انتظار ظهور حضرت حجت پایان بپذیرد و همگی در رکاب ایشان حاضر شویم. به سوال شما برگردیم، ارتقای شاخص‌های تولیدی نیازمند اهتمام ویژه به توسعه زیرساخت‌های اقتصادی در کشور است. با توجه به این مسئله بدیهی، آب و برق به عنوان یک زیرساخت راهبردی می‌تواند مسئله تولید در کشور را بیمه کند. بر این مبنا وزارت نیرو به عنوان متولی تامین پایدار این دو عنصر راهبردی برای اقتصاد کشور وظیفه سنگینی بر دوش خود حس می‌کند و در جهت انجام این وظیفه شبانه روز به تلاش ادامه می‌دهد.

شما توجه کنید، بسیاری از صنایع موجود از بخش‌های خرد و کلان نظیر واحدهای تولیدی بزرگِ فولاد، مس و آلومینیوم تا یک بنگاه کوچک اقتصادی همگی برای فعالیت به آب و برق احتیاج دارند و در شرایطی که این دو زیرساخت حیاتی مهیا باشد، زمینه رشد تولید در کشور مهیا خواهد شد. در سال‌های گذشته تلخی مسئله تامین نشدن آب و برق کام بخش‌های تولیدی را تلخ کرد و همین مسئله بیانگر نقش و جایگاه تامین این دو زیرساخت حیاتی در اقتصاد کشور است. بر این مبنا باید در این زمینه به صورت جهادی مشکلات را حل کنیم.

فارس: همین‌جا یک وامی از صحبت‌های شما بگیریم، سال گذشته در شرایطی به تابستان رسیدیم که تولید و مصرف برق در کشور با ناترازی بیشتر از 11 هزار مگاواتی مواجه بود، به عبارت دیگر نیاز به مصرف برق 11 هزار مگاوات از کل تولید برق در ایران پیشی گرفته بود، در چنین شرایطی برنامه شما به منظور مواجه با این مسئله چه بود؟

محرابیان: در سال‌هایی که گذشت به دلایل مختلف نظیر اجرایی نشدن کامل سیاست‌های مدیریت تقاضا و از سوی دیگر توسعه کند صنعت نیروگاهی شاهد ایجاد یک ناترازی بزرگ در تولید و مصرف برق بودیم که خاطر بسیاری از مردم را مکدر کرد. این روزها به دلیل وابستگی زندگی و معیشت مردم به مسئله برق، خاموشی برای دقایق اندک نیز پذیرفته نیست، چه برسد به اینکه ما در تابستان سال‌های گذشته ساعت‌ها قطعی برق را در اوج بار تجربه کردیم.

در چنین شرایطی برنامه ما با اولویت ارتقای شاخص‌های تولید برق منطبق بر اهداف اسناد بالادستی در کنار اجرای دقیق سیاست‌های مدیریت تقاضا متمرکز شده است. توسعه نیروگاه‌های تولید برق کشور به میزان 35 هزار مگاوات در قالب ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، تکمیل واحد بخار نیروگاهی گازی و ارتقای توان نیروگاه‌های با راندمان پایین نزدیک به 20 درصد، در کنار احداث واحدهای تولید برق تجدیدپذیر جزئی از برنامه‌های ما در بخش نیروگاه‌سازی است.

*ظرفیت واحدهای تجدیدپذیر کشور طی چهار سال 10 برابر می‌شود

فارس: در برنامه شما عدد قابل توجهی نصب نیروگاه تجدیدپذیر نیز دیده شده است؟

محرابیان: ساخت 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با اولویت نیروگاه‌های خورشیدی در دستور کار ما قرار دارد. توجه کنید که ظرفیت فعلی تجدیدپذیر کشور چیزی نزدیک به 1000 مگاوات برآورد می‌شود که این عدد در 4 سال آتی 10 برابر خواهد شد.

فارس: در دوران فعالیت دولت سیزدهم، اوج بار زمستان سال 1400 بدون ایجاد مشکل برای مردم و قطعی برق سپری شد، در حالی که سال گذشته ما با پدیده کمبود سوخت واحدهای نیروگاهی در سایه ناهماهنگی دولت مواجه بودیم، اقدامات شما برای عبور تامین برق زمستان سال 1400 چه بود؟

محرابیان: همانطور که اشاره کردید، در زمستان سال گذشته به دلیل افزایش قابل توجه مصرف گاز خانگی، سوختی به واحدهای نیروگاهی نمی‌رسید و تامین سوخت مایع نیز با مشکل مواجه شده بود. بر این مبنا سال جاری در دولت مردمی، تعاملی بسیار مثبت بین وزرا مرتبط از جمله وزیر نفت و وزیر صنعت، معدن و تجارت در کنار وزارت نیرو شکل گرفت تا شرایط برای تامین سوخت مایع و همچنین ارتباط با بخش صنعت کشور به عنوان دریافت‌کننده انرژی برقرار شود.

در کنار تعامل سازنده وزارتخانه‌های دولت، ابتکارات صنعت برق از جمله مهیا کردن امکان تبادل جنوب به شمال بخشی از مجموعه تلاش‌های این صنعت بود که به عبور بدون خاموشی در فصل زمستان سال 1400 بر خلاف سال‌های گذشته کمک کرد.

این نکته را فراموش نکنیم که مردم بزرگترین نقش را در حوزه انرژی کشور دارند و اگر همراهی و همدلی هموطنان نبود، هیچ تلاشی نمی‌توانست به ثمر بنشیند و جا دارد از این تریبون از تک تک مردم به واسطه همراهی بی‌نظیر با دولت مردمی تشکر کنم.

*هر سانتی‌متر مکعب آب برای ما حکم طلا دارد

فارس: یک  مسئله‌ای که در سال گذشته بحران‌ساز شد، موضوع رهاسازی بدون ضابطه سدهای کشور برای تامین برق در فصل زمستان و بهار بود، این مسئله در سال جاری چگونه مدیریت شد؟

محرابیان: در حوزه آب به واسطه تغییرات اقلیمی، با کمبود بارش نسبت به گذشته مواجه شده‌ایم اما این یک پدیده طبیعی تلقی می‌شود که با استقرار یک ساختار دقیق حکمرانی باید مدیریت شده و ذخایر آبی موجود به بهترین شکل و در ساختاری شفاف به دست مصرف‌کنندگان برسد. بر این اساس در راستای اصلاح و تقویت ساختار مدیریت منابع آب، خروجی سدهای کشور به طور دقیق پایش شده و حتی یک متر مکعب آب بدون زیربنای کارشناسی رهاسازی نمی‌شود.

در این شرایطی که هر سانتی‌متر مکعب از این آب برای ما حکم طلا دارد، کار صحیحی نیست که به منظور تامین برق ما این آب را رهاسازی کنیم. در همین راستا رهاسازی آب برای پوشش ناترازی برق در سال جاری به کمترین حد خود رسید و هیچ آبی در سدهای دارای نیروگاه تنها به منظور تامین برق رهاسازی نشده است. در چنین نظام تصمیم‌گیری، تولید نیروگاه‌های برقابی را با کاهش 60 درصدی مواجه کردیم تا بتوانیم از آب موجود پست سدها بهترین استفاده را انجام دهیم.

*جزئیات برنامه وزارت نیرو برای کاهش مشکلات فصل تابستان

فارس: یکی از بزرگترین‌چالش‌های پیش روی وزارت نیرو در سال آتی مسئله تامین برق پایدار در تابستان سال 1401 به حساب می‌آید، ممکن است، پیرامون برنامه‌های وزارت نیرو در این راستا که از ابتدای دولت مردمی شروع شد، بفرمایید؟

محرابیان:  وزارت نیرو برای مشکلات در تابستان سال 1401، برنامه دقیقی شامل 100 اقدام در قالب محورهایی نظیر، استقرار واحدهای نیروگاهی جدید، افزایش راندمان نیروگاه‌های فعلی با استفاده از ساوزکار بهینه‌سازی، توسعه واحدهای نیروگاهی تجدیدپذیر، تکمیل تعمیرات نیروگاهی و استفاده از تمامی ابزارهای صنعت برق در کنار سیاست‌های مدیریت تقاضا را در دستور کار خود قرار داده است.

اگر بخواهیم جزئی‌تر به برنامه وزارت نیرو بپردازیم. این برنامه شامل افزایش ظرفیت تولید به میزان 6 هزار مگاوات است که از این مقدار 4900 مگاوات مربوط به واحدهای حرارتی و تجدیدپذیر است.  بر این اساس 4260 مگاوات از 4900 مگاوات یاد شده شامل واحد حرارتی است که توسط وزارت نیرو و یک واحد نیز توسط بخش صنایع که اولین نیروگاه احداثی در راستای تفاهم‌نامه وزارت نیرو و صنایع احداث می‌شود.

همچنین افزایش 50 درصدی ظرفیت نصب شده تولید برق تجدیدپذیر کشور نیز بخش دیگری از 100 اقدام در نظر گرفته شده برای عبور از اوج بار سال 1401 است که با ساخت 500 مگاوات نیروگاه‌ تجدیدپذیر پیگیری می‌شود. از سوی دیگر 286 واحد نیروگاهی موجود هم با اقدامات کارشناسان داخلی حدود 1113 مگاوات ارتقای توان خواهند داشت.

فارس: در بخش تعمیرات نیروگاهی متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد نیروگاه‌های خارج از مدار به دلیل مشکلات فنی بودیم. در سال آتی آیا این اتفاق تلخ تکرار خواهد شد؟

محرابیان: آنچه که ما در دستور کار خود قرار دادیم، انجام کامل تعمیرات نیروگاهی شامل واحدهای حرارتی و واحدهای برقابی است که به کمک آن بتوانیم از همه ابزارهای صنعت برق در مواجه با اوج بار فصل تابستان استفاده کنیم. در همین راستا به صورت 24 ساعته مسئله تعمیرات نیروگاهی در بالاترین سطح پیگیری می‌شود تا برای اولین بار در سال‌های اخیر به این مهم برسیم. بر این مبنا به منظور حساسیت این فعالیت در نوروز برنامه تعمیرات نیروگاهی متوقف نشده و دست اندرکاران صنعت برق در کنار تمامی مدیران منطقه‌ای و ستادی شبانه‌روزی تلاش می‌کنند تا در تابستان مردم با مشکلات کمتری مواجه شوند.

بازهم جا دارد که تاکید کنم، همراهی و کمک مردم در سال 1401 می‌تواند زمینه کاهش مشکلات تابستان سال 1401 مشابه آنچه در زمستان اتفاق افتاد را مهیا کند.

*موفقیت صنعت برق تجلی حمایت از تولید دانش بنیان است

فارس: سال جاری به نام سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» نام‌گذاری شده است، با توجه به اینکه این رویکرد باید در صدر همه فعالیت‌های سال 1401 به خصوص در بخش اقتصادی قرار گیرد، نقش وزارت نیرو در حرکت با چاشنی شعار سال به چه نحو تعریف می‌شود؟

محرابیان: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در بیانات خود به مسئله اقتصاد دانش بنیان اشاره می‌کنند و مسئله تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین را نیز به عنوان صدر فعالیت‌های سال 1401 طرح کردند. در وزارت نیرو، توجه به مسئله دانش‌بنیان‌ها همواره مد نظر بوده و همین مسئله سبب شده است تا در بسیاری از حوزه‌های به یاری نیروی انسانی بومی حرف برای گفتن داشته باشیم. به عبارت دیگر، توفیقات صنعت برق از جمله خودکفایی در ساخت انواع پیشرفته نیروگاه‌ها با بالاترین‌ بازدهی نتیجه حمایت از اقتصاد دانش بنیان است.

در حال حاضر در بخش نیروگاه‌سازی، شرکت‌های دانش بنیان فعال کشور در دنیا حرف اول را می‌زنند و ما بدون هیچ وابستگی توان تولید فناورانه‌ترین محصولات را داریم. طبیعتا تسری دیدگاه مبتنی بر توسعه تولیدات دانش بنیان می‌تواند سایر گلوگاه‌های بخش آب و برق کشور را مرتفع کند و ما در سال 1401 با اهتمام ویژه‌تری نسبت به این موضوع عمل خواهیم کرد.

همچنین به تمامی فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور اعلام می‌کنیم، وزارت نیرو این آمادگی را دارد که در جهت رفع مشکلات حوزه آب و برق بیشترین استفاده را از ظرفیت این بخش انجام داده و مسیر را برای حضور دانش‌بنیان‌ها هموار کند. در این شرایط انشاالله در سال جاری پارک علم و فناوری نیز در وزارت نیرو به منظور بسترسازی حضور شرکت‌های دانش بنیان راه‌اندازی شده و به موسسه تحقیقات آب و پژوهشگاه نیرو به عنوان دو بازوی صنعت آب و برق بیشتر از گذشته توجه خواهد شد.

نکته مهم دیگر در مسئله اشتغال‌زایی است که وزارت نیرو در دو جنبه می‌تواند اثر گذار باشد، مسئله اول تامین آب و برق پایدار به عنوان ارکان مهم تولید در کشور است که وزارت نیرو بدین وسیله می‌تواند اقتصاد کشور را بیمه کرده و زمینه تثبیت اشتغال‌زایی بنگاه‌های اقتصادی را فراهم کند.

از سوی دیگر، تحقق اهداف اسناد بالادستی در توسعه زیرساخت‌های آب و برق شامل جبران نقص‌های گذشته و حرکت روبه جلو، نیازمند افزایش فعالیت صنعت آب و برق و به دنبال آن ایجاد اشتغال‌زایی گسترده در کشور است. بر این مبنا وزارت نیرو در سال 1401 تلاش خود را به کار می‌گیرد تا در هر دو بخش نقش موثری را ایفا کند. جا دارد این نکته را عرض کنم که سال 1401 برای صنعت آب و برق کشور سال بسیار پرکاری است و حتی از همین فرصت عید نوروز استفاده کرده‌ایم تا بدون ذره‌ای توقف مسیر توسعه کشور را مهیا کنیم.

فارس: با تشکر از وقتی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار دادید.

گفت وگو از محمد عنایتی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول