اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

هند به دنبال از سرگیری واردات نفت از ایران/دهلی نو بیش از پیش به تهران نیاز دارد

هندی ها به دنبال آن هستند تا دوباره واردات نفت از ایران را از سر گرفته و در کنار کسب منفعت اقتصادی از منافع راهبردی آن نیز استفاده کنند.

هند به دنبال از سرگیری واردات نفت از ایران/دهلی نو بیش از پیش به تهران نیاز دارد

سجاد زمانی علیشاه؛ به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از نشنال هرالد ایندیا، در سایه بحران و درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین، آمریکا به دنبال ایجاد راه‌هایی برای عرضه کافی حامل‌های انرژی به بازار جهانی است تا از این طریق بتواند جلوی بالا رفتن قیمت فرآورده‌های نفتی را بگیرد. در این مسیر ایران یکی از گزینه های مناسب است.

زمانی که در سال ۲۰۱۹ هند تصمیم گرفت واردات نفت از ایران را متوقف کند برخی این اقدام را به نوعی خودکشی نامیدند چرا که در آن زمان نه تنها نفت ایران ارزان‌تر بود بلکه ایران یک شریک راهبردی برای هند در آسیای مرکزی به شمار می‌رفت.

پس از این اقدام ایران نیز تصمیم گرفت تا حضور هند در برخی پروژه ها از جمله خط راه آهن زاهدان را محدود کند.

شکی در آن نیست که آمریکا هسته اصلی سیاست خارجی هند است و ممکن است اقدام هند که از ترس دولت آمریکا انجام شد منطقی به نظر برسد اما گفتمان های دیپلماتیک حاکی از آن است که اقدام هند بیش از آنکه از ترس تهدیدات دولت ترامپ بوده باشد تحت فشار عربستان و رژیم صهیونیستی اتفاق افتاده است.

در واقع در آن زمان هند مثلث عربستان-امارات-رژیم صهیونیستی را به ایران ترجیح داد و در آن دوره دولت هند تصور می کرد که می تواند به سادگی ضررهای ناشی از قطع روابط تجاری با ایران را جبران کند اما این اتفاق نیفتاد.

دیر یا زود ایران به بازار جهانی نفت باز خواهد گشت و در واقع هند امیدوار است که بتواند دوباره از ایران نفت وارد کند چرا که افزایش قیمت حامل های انرژی در حال از بین بردن تلاش‌ها برای بهبود اوضاع اقتصادی هند در پسا کروناست.

مبادله نفت با ایران منافع گوناگونی برای هند دارد نخست آن که بسیاری از پالایشگاه‌های این کشور بر مبنای پالایش نفت شیرین ایران طراحی شده و دوم آنکه ایران نفت را به روپیه یا کالا میفروشد. سومین دلیل اینکه هزینه حمل و نقل کالا از بندرعباس و چابهار برای هند ارزان تر تمام می شود.

 


 

علی چگینی، سفیر ایران در هند، گفته که ایران آماده ایجاد مکانیزم مبادله بر مبنای روپیه-ریال است.

منافع همکاری اقتصادی بین ایران و هند احتمالاً دو طرف را به سمت ایجاد روابط اقتصادی سوق خواهد داد. اگرچه دولت هنوز متعهد به توافقات خود با عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی اما احتمالاً بار دیگر در مسیر نزدیک شدن به ایران گام خواهد برداشت چراکه هند درس‌های زیادی در سایه فاصله گرفتن از ایران و قطع دسترسی به آسیای میانه و افغانستان یاد آموخته است.

دور زدن پاکستان و رسیدن به افغانستان و کشورهای عضو شوروی سابق در کنار روسیه و حتی اروپا یکی از اولویت‌های هند است و تنها ایران می تواند این بستر را برای دهلی‌نو فراهم کند.

اگرچه کنار گذاشتن رژیم صهیونیستی و امارات برای دولت هند آسان نخواهد بود اما دست دهلی‌نو برای نزدیک شدن به ایران خیلی باز نیست و این کشور گزینه‌های کمی دارند.

از آنجا که هم اکنون طالبان قدرت در افغانستان را به دست گرفته هند بیش از هر زمان دیگری به ایران نیاز دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول