اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تحولات اوکراین| آمریکا به دنبال ارسال موشک ضد کشتی به اوکراین/ نشست پوتین و شورای فدراسیون روسیه

رئیس جمهور اوکراین به صورت ویدئو کنفرانس در نشست سران ناتو در بروکسل سخنرانی کرد.

تحولات اوکراین| آمریکا به دنبال ارسال موشک ضد کشتی به اوکراین/ نشست پوتین و شورای فدراسیون روسیه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری فارس، شبکه الجزیره با اشاره به ادامه درگیریهای نظامی در اوکراین از وقوع چندین انفجار در شمال غرب کی‌یف خبر داده است.

الجزیره همچنین از شنیده شدن صدای آژیر هشدار در برخی مناطق پایتخت خبر داد. 

*پایگاه خبری شبکه پرس تی وی نیز گزارش داد که آلمان قصد دارد دو هزار سلاح ضد تانک دیگر برای تقویت ارتش اوکراین در برابر روسیه به کی‌یف ارسال کند. 

این درحالیست که ارتش اوکراین پیش از این نیز 1000 سلاح ضد تانک و 500 موشک زمین به هوای استینگر از آلمان دریافت کرده بود. 

یک منبع پارلمانی آلمان در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه تایید کرده است که آلمان 2 هزار سلاح ضدتانک به اوکراین ارسال خواهد کرد. آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان نیز روز چهارشنبه به پارلمان این کشور گفت که برلین یکی از بزرگترین منابع تامین تسلیحاتی اوکراین در شرایط کنونی است. 

*پرس تی وی همچنین نوشته است که وزارت دفاع انگلیس نیز قصد دارد شش هزار موشک جدید ضد زرهی به ارتش اوکراین بدهد. 

براساس این گزارش، دولت انگلیس همچنین 40 میلیون دلار برای پوشش اخبار بی بی سی از بحران اوکراین و همچنین حمایت از نظامیان و خلبانان اوکراینی اختصاص داده است. 

*شبکه راشا تودی گزارش داد، دولت روسیه در واکنش به اخراج 12 نفر از کارکنان دفتر روسیه در سازمان ملل از اخراج شماری از دیپلماتهای سفارت واشنگتن در مسکو خبر داد. 

وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد، روز چهارشنبه یک دیپلمات ارشد سفارت آمریکا را احضار کردیم و یادداشتی شامل اخراج تعدادی از کارمندان دیپلمات آمریکایی به وی تحویل دادیم. 

*ناتو روز پنج شنبه مدعی شد که از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین حدود 7 تا 15 هزار نظامی روسیه کشته شده‌ و در مجموع 40 هزار نظامی روس کشته، مجروح، اسیر و یا مفقود شده‌اند. 

یک مقام ارشد نظامی ناتو به وال استریت ژورنال و آسوشیتدپرس گفته که این ائتلاف بر اساس اطلاعات اوکراینیهای، اطلاعات منابع غربی و اطلاعاتی که از روسیه از طریق کانال های رسمی یا ناخواسته به دست آمده است، به این آمار و ارقام رسیده است.

* یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا از اقدام نیروهای روس برای حفر زمین و ایجاد مواضع دفاعی در فاصله 15 تا 20 کیلومتری حومه کی‌یف پایتخت اوکراین خبر داده است. وی همچنین از پیشرفت کم نیروهای روسیه در حرکت به سمت مرکز کی‌یف گفته است. با این حال این مقام آمریکایی تاکید کرده است که آنها اکنون درحال حفاری و ایجاد مواضع هستند؛ بنابراین اینطور نیست که آنها در حال پیشرفت نیستند. در واقع آنها در حال حاضر برای پیشرفت به سمت پایتخت تلاشی نمی‌کنند. 

*ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از ناتو خواست که کمکهای تسلیحاتی موثرتر و نامحدود به اوکراین برای دفع حملات نظامی روسیه ارائه کند.

زلنسکی در آستانه نشست سران ناتو و گروه هفت تاکید کرد که اوکراین انتظار گامهای جدی از غرب و متحدانش در کمک به کی‌یف دارد. 

* ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو مجددا تاکید کرد که این سازمان نیرویی به اوکراین اعزام نخواهد کرد. براساس گزارش الجزیره، وی همچنین گفت که هواپیماها و جنگنده‌های ناتو نیز وارد حریم هوایی اوکراین نخواهند شد.

وی تاکید کرد، از دولت چین خواسته‌ایم که حمله روسیه به اوکراین را محکوم کند و هرگونه کمک و حمایت از مسکو متوقف شود. 

*آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا به اظهارات وزیر خارجه این کشور درباره ارتکاب «جنایت جنگی» در اوکراین واکنش نشان داد و گفت: ادعاهای وزارت خارجه آمریکا در مورد جنایات جنگی ادعایی در اوکراین فراتر از عقل سلیم است.

براساس گزارش اسپوتنیک، وی افزود: کشوری که صدها هزار زندگی را در سراسر جهان گرفته، دولتها را نابود کرد و دهها فاجعه انسانی به وجود آورده و کانونهای تروریسم بین‌المللی ایجاد کرده است حق قضاوت در این زمینه را ندارد. 

*در ادامه کمکهای نظامی و اطلاعاتی کشورهای غربی به اوکراین، راشا تودی به نقل از بلومبرگ گزارش داد که اتحادیه اروپا اطلاعات ماهواره‌ای خود را با ارتش اوکراین به اشتراک می‌گذارد. تصاویر ماهواره‌ای یکی از این اطلاعات است که به اوکراین ارائه خواهد شد. 

بلومبرگ به نقل از منابع خود ادعا کرده است، اعضای اتحادیه اروپا با اوکراین توافق کرده‌اند که اطلاعات طبقه بندی شده به کی‌یف ارائه کنند. این توافق یک ساله است و می‌تواند باز هم تمدید شود. مشخص نیست این فقط مربوط به اطلاعات خود اتحادیه اروپاست و یا اینکه اطلاعات محرمانه یگر کشورها نظیر آمریکا نیز به دولت اوکراین ارائه خواهد شد. 

*وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که کارشناسان نظامی این کشور حقایق جدیدی را کشف کرده‌اند که دخالت مستقیم وزارت دفاع آمریکا در توسعه اجزای سلاح‌های بیولوژیکی در اوکراین را ثابت می‌کند.

*وزارت دفاع روسیه از تسلط نیروهای نظامی این کشور بر شهر «ایزیوم» در استان «خارکیف» اوکراین خبر داد. وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که شب گذشته تأسیسات نظامی اوکراین را با موشک های دوربرد بمباران کرده و 13 سامانه پدافند دفاع موشکی در اطراف کی‌یف را منهدم کرده است.

*دادستانی کل اوکراین اعلام کرد که از آغاز عملیات نظامی روسیه در این کشور 128 کودک کشته و بیش از 172 کودک نیز مجروح شده‌اند.

*شبکه الجزیره از رشد ده درصدی بورس مسکو بعد از بازگشایی و وقفه یک ماهه خبر داد. 

* دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین با اشاره به دستور پوتین برای معاملات نفتی با روبل تاکید کرد که اگر اروپایی‌ها پول نفت روسیه را با روبل بپردازند به ولادیمیر پوتین در کشتن مردم ما کمک کرده‌اند.

*وزارت خارجه کره جنوبی از بازداشت یک سرباز نیروی دریایی این کشور که بدون مجوز به اوکراین رفته تا در جنگ با روسیه شرکت کند خبر داد. مقامات سئول گفته‌اند که این سرباز نیروی دریایی در مرز لهستان و اوکراین توسط مقامات اوکراین بازداشت شده و قرار است به کره جنوبی بازگردانده شود. 

*سرگئی آندریوف سفیر روسیه در ورشو از مسدود شدن حسابهای بانکی سفارتخانه روسیه در لهستان به بهانه تامین مالی تروریسم خبر داد.

*روز چهارشنبه لهستان 45 دیپلمات روسی را به بهانه جاسوسی از ورشو اخراج کرد؛ اقدامیکه دولت روسیه اعلام کرده است با آن مقابله به مثل خواهد کرد. 

*ینس استولتبنرگ دبیر کل ناتو در آغاز سخنرانی خود در نشست سران این سازمان در بروکسل اقدام ولادیمیر پوتین در آنچه که تهاجم به اوکراین خوانده را اشتباهی بزرگ قلمداد و تاکید کرد که پوتین مقاومت اوکراین را دست کم گرفته بود. 

 

*وزارت خارجه انگلیس از اعمال بسته تحریمی جدید علیه روسیه خبر داد. بنا به اعلام وزارت خارجه لندن، 65 نهاد و شخص روسی به دلیل عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین در لیست تحریمهای این کشور قرار گرفته‌اند.

*سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه الجزیره ادعا کرد؛ تحریم ها پس از خروج صدها شرکت از روسیه و کاهش ارزش روبل، مؤثر واقع شده است.

وی تاکید کرد از طریق اعمال تحریم‌ها به دنبال تحمیل کردن هزینه‌های زیادی به روسیه برای توقف این جنگ ناعادلانه هستیم.

*ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در تازه ترین اظهارات خود گفت: ده میلیون آواره و سه میلیون پناهجو از زمان حمله روسیه برجا مانده است. وی خواستار جلوگیری از خرید نفت روسیه و ممانعت از پهلوگیری کشتیهای روسی در بنادر سوئد شد. 

زلنسکی مقامات روسیه را به جنایت جنگی در اوکراین متهم کرد و گفت؛ کسانی که دستور این جنایات را داده‌اند باید مجازات شوند. 

وی خطاب به مقامات اروپایی افزود: ما نه تنها از اوکراین بلکه از کل اروپا دفاع میکنیم و زمان آن رسیده است که با پیوستن ما به اتحادیه اروپا موافقت شود. 

رئیس جمهور اوکراین که طریق ویدئو کنفرانس در مقابل سران ناتو صحبت می‌کرد گفت: شما باید تسلیحات از جمله موشک انداز و پدافند هوایی به ما تحویل بدهید. وی تاکید کرد ما از ناتو درخواست تانک کردیم اما پاسخی دریافت نکردیم. 

*سخنگوی کاخ کرملین تماس بین وزارت دفاع روسیه و پنتاگون را در این شرایط حساس مهم خواند. 

وی گفت: برای اینکه مسکو اخراج دیپلماتهای آمریکایی را متوقف کند، آمریکا باید اقدامات مشابه علیه دیپلماتهای ما را متوقف کند. دیمیتری پسکوف همچنین اضافه کرد که پوتین روز پنج شنبه در یک نشست با اعضای دائم شورای فدراسیون روسیه دیدار خواهد کرد. 

*«کریل پتروف» نخست وزیر بلغارستان اعلام کرد که کشورش سفیر خود در مسکو را برای مشورت فراخوانده است. 

*خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که جو بایدن به سران ناتو گفته که با تقویت ناتو در جبهه شرقی موافق است.

این مقام آمریکایی در ادامه تاکید کرده است که در صورت نیاز صد هزار نظامی آمریکایی آماده استقرار در اروپا هستند. 

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک مقام آمریکایی از رایزنی واشنگتن و متحدانش برای ارسال موشک ضد کشتی به اوکراین خبر داده است. 

*اوکراین مدعی هدف قرار دادن کشتی روسی «اورسک» در «بردیانسک» شد. براساس گزارش بی بی سی، یک کشتی روسی و دو قایق در شهر بندری بردیانسک در اوکراین هدف حمله ارتش اوکراین قرار گرفت. کشتی منهدم شده و دو قایق نیز آسیب دیده‌اند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول